[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

little_birdy

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 07:12

paard is niks veranderd.
simpel zadel schuift naar achteren.
paard flipt hem daarop.
ligt een ghost pad onder met schaap en uitsparing bij de schoft.
en normale maat kussens .
ik zal indd even mailen ook

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 11:38

little_birdy schreef:
paard is niks veranderd.
paard flipt hem daarop.

Mailen met foto's en indien mogelijk een korte video, zodat je leverancier kan zien wat er gebeurd

Was het ook zo met je testzadel???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 14:09

Schaap schuift sneller dan een katoenen/sympanova ondergrond. Misschien een Ghost-pad proberen zonder schaap?

hoefijzer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 17:17

Een vraag aan ghost gebruikers: hebben jullie de beugelriemen op de voorste of de achterste ring?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 17:20

Achterste. Anders zit ik echt in een stoelhouding.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 17:22

hoefijzer schreef:
Een vraag aan ghost gebruikers: hebben jullie de beugelriemen op de voorste of de achterste ring?

Ik had de voorste, bij de achterste zat ik zo "netjes" recht dat ik bij het minste bokje voorover van het paard dook :+

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 17:25

Dat is inderdaad wel even je balans goed vinden, ja. Dat had ik in het begin ook.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 18:20

Hebben jullie misschien tips? Of is boomloos gewoon niet geschikt voor mijn paard? -O-

Mijn IJslander is breed. Hij heeft boommaat 37/38. Nu zie ik hier ook mooie trekpaarden voorbij komen die toch ook breed zijn. Maar bij mijn paard zit de breedte hem vooral bij zijn schouders. Hij is daar net een plat tafeltje. Daardoor liggen boomloze zadels (bv Ghost, Soft balance, Tolthester) zonder harde pommel met de kussens plat bovenop het gedeelte naast de schoft, in plaats van dat ze er netjes naar beneden langs lopen. Hierdoor komt er te veel druk op te staan.

Zijn boomzadel houdt de druk daar weg door het kopijzer dat het zadel daar wijdt houdt tot over het dikke gedeelte zeg maar. Dus nu heb ik een Lexington gekocht (het nieuwere model met smal zweetblad en wat smallere zit), omdat daar een harde pommel in zit. Maar deze is niet lang genoeg en ligt ook bovenop hem. Zie foto's. (Overigens is de verhoogde achterkant van de Lexington bij mijn paard wel fijn, omdat alle andere zadels achterover liggen bij hem).

Wat zou ik nu nog kunnen proberen? De Startrekk gaat niet breed genoeg. De Trekker weet ik niet, maar dat zadel trekt mij niet zo, omdat ik ooit misschien nog een wedstrijdje wil rijden. En ik ben bang dat boomloos misschien bij ons niet werkt (klein paard en grote ruiter), omdat alleen een boom en een kopijzer het gedeelte naast zijn schoft vrij van druk kunnen houden?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Het streepje parallel aan zijn ruggengraad/naar achter wijzend komt door de pad met inkeeping.
Laatst bijgewerkt door Jennyxx op 24-11-16 18:25, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 18:25

Alleen 'engels' of mag western ook ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 18:26

Ik vind het op basis van je foto's moeilijk in te schatten hoe breed hij nou precies is, en dus ook om daar een zinnig zadeladvies over te geven. Kun je niet de Barefoot pommel-mal uitprinten en die er eens boven houden en fotograferen? Of de pommel uit het zadel halen, die er los op zetten en dan kijken hoe het valt?

Als die streep trouwens de afdruk is van een pad met schoftvrijheid dan zou ik die persoonlijk niet meer gebruiken: waarschijnlijk is je paard daar dan ook te plat/breed voor een pad met inkeping waardoor de naad plat op zijn schouder'schoft komt te liggen en dan krijg je puntdruk op die plek doordat de naad altijd harder/dikker/stugger is dan de rest van de pad.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 18:32

Maar Ghost heeft toch geen pommel/kopijzer?

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 18:33

Bedankt voor het meedenken! :-)

Fabster, nee de Ghost heeft helaas geen pommel. Daardoor drukken de kussens helemaal bovenop. Ik heb iets nodig dat het zadel daar wijdt houdt..

Liever geen western :o Ik heb de neiging om in stoelzit te zitten en ik heb het idee dat een westernzadel hierbij niet helpt..

xyzutu2 schreef:
Ik vind het op basis van je foto's moeilijk in te schatten hoe breed hij nou precies is, en dus ook om daar een zinnig zadeladvies over te geven. Kun je niet de Barefoot pommel-mal uitprinten en die er eens boven houden en fotograferen? Of de pommel uit het zadel halen, die er los op zetten en dan kijken hoe het valt?

Als die streep trouwens de afdruk is van een pad met schoftvrijheid dan zou ik die persoonlijk niet meer gebruiken: waarschijnlijk is je paard daar dan ook te plat/breed voor een pad met inkeping waardoor de naad plat op zijn schouder'schoft komt te liggen en dan krijg je puntdruk op die plek doordat de naad altijd harder/dikker/stugger is dan de rest van de pad.

Nee die pad gebruik ik sowieso niet meer inderdaad. Ik heb nog wel een oude foto van hem. Toen was hij nog een paar jaar jonger en minder breed. Op de foto ligt een maat L pommel op zijn rug, maar die was toen al te smal. Ik heb vandaag met de XXL gereden. Die past wel, maar ligt er ook bovenop zeg maar. De streep aan de zijkanten is denk ik dat de pommel daar dan gaat drukken of tegen het dekje aan drukt.

Afbeelding

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 18:36

Kwetal schreef:
little_birdy schreef:
paard is niks veranderd.
paard flipt hem daarop.

Mailen met foto's en indien mogelijk een korte video, zodat je leverancier kan zien wat er gebeurd

Was het ook zo met je testzadel???

heb gemaild.
Nee was niet met testzadel.
heb al wat tips meegekregen.
ik heb namelijk met mijn westernzadel ook een schaap dat schuift niet.

ga even aankloten wanneer ik weer ga rijden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 18:44

Dat is inderdaad best wel een tafeltje, grappig dat je dan op foto's (schuin) van opzij helemaal niet zo ziet. :D

Ik denk dat de Trekker voor jullie dan waarschijnlijk toch ook afvalt. Je kunt de voorboom daar wel superbreed draaien, maar dan draai je gewoon de onderkanten van de takken verder van elkaar af waardoor de hoek tussen de kussens weliswaar steeds vlakker (en dus breder) wordt, maar het lijkt erop dat bij jouw paardje dan ook juist de bovenkanten van de takken verder van elkaar af geduwd zouden moeten worden. Die komen bij de Trekker echter niet verder van elkaar af te staan als je de boom verbreedt.
Ik zou ook niet zo snel een boomloos zadel weten dat dat wel zou kunnen. Misschien dat je bij Per Mi Cavallo eens een Flexible Saddle, Freeform of Heather Moffett kunt testen? Die merken heb ik zelf niet gezien, misschien zit daar iets bij?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 18:46

Of hidalgo mss nog? Ik weet t niet hoor.

Die van mij was ook een tafeltje, maar ik kwam dus goed weg met een Ghost. Komt de boel daarmee op zijn schoft?

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 19:27

Flexee met de paarse/wide wintec kopijzers misscchien?

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 20:28

hoefijzer schreef:
Aan de achterste ring :)

Helene83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 21:42

Jennyxx schreef:
Bedankt voor het meedenken! :-)

Fabster, nee de Ghost heeft helaas geen pommel. Daardoor drukken de kussens helemaal bovenop. Ik heb iets nodig dat het zadel daar wijdt houdt..

Liever geen western :o Ik heb de neiging om in stoelzit te zitten en ik heb het idee dat een westernzadel hierbij niet helpt..

xyzutu2 schreef:

Nee die pad gebruik ik sowieso niet meer inderdaad. Ik heb nog wel een oude foto van hem. Toen was hij nog een paar jaar jonger en minder breed. Op de foto ligt een maat L pommel op zijn rug, maar die was toen al te smal. Ik heb vandaag met de XXL gereden. Die past wel, maar ligt er ook bovenop zeg maar. De streep aan de zijkanten is denk ik dat de pommel daar dan gaat drukken of tegen het dekje aan drukt.

[ Afbeelding ]

Ik heb een tijd met een zeer breed Hongaars trekpaard gereden.. had hier echt de xxl voor nodig..
Met wintervacht heb je natuurlijk ook al snel deuken..

Afbeelding

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 21:46

Ik was vergeten te vermelden dat ik de Heather Moffet ook al geprobeerd had. Daar zit helaas ook geen harde pommel in. Dit zadel lag door zijn brede schouders in het begin aan de voorkant erg hoog. Als ik er op zat, moest ik hard op de voorkant drukken en dan ging het zadel recht liggen :D Dus helaas niet geschikt voor mijn brede paard.

Daphneeeej schreef:
Flexee met de paarse/wide wintec kopijzers misscchien?

Dit heb ik inderdaad ook bij de Soft Balance geprobeerd. Die heeft klittenband kussens. Maar helaas bleef het kopijzer bij dit zadel niet zitten :) Zou dat bij de Flexee wel goed gaan denk je? Zou die breed genoeg kunnen? Of lijkt hij op de HM?

Maar dan ben ik nog bang dat er te veel druk komt op de voorkant. Mijn boomzadel heeft bij wijze van spreken zo'n boom \____/ :+ Een ronde zeg maar, waardoor de druk niet te veel aan de voorkant komt. Wel iets hoor, want zo erg omhoog loopt hij natuurlijk niet.

Het liefst zou ik een kopijzer in de Ghost zetten :Y) Maar of dat zou helpen.. -O-

Edit: Helene, ik rij ook met de XXL :) Het ljkt op jouw foto of het gedeelte bij de schoft niet zo'n tafeltje is als bij mijn paard? De breedte lijkt meer daar onder en achter te zitten (zoals ook normaal is ha ha).
Laatst bijgewerkt door Jennyxx op 24-11-16 21:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 21:46

Hoi Jenny,

Mijn drumhorse merrie heeft ook boommaat 38 zonder schoft. Wat ons juist hielp qua barefoot types is vooral de western modellen :) Dus denk Atlanta, Lazy Mountain, Happy Valley of de Arizona. Omdat deze voor mijn gevoel toch wat ronder zijn. De A-lijn van de London (die wij eerder hebben gehad) was niet prettig voor ons en voor haar, voegt toch anders.

Ghost e.d. was ook geen optie, vond zij niet prettig en/of knelde toch te veel.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 21:53

Jennyxx schreef:
Het liefst zou ik een kopijzer in de Ghost zetten :Y) Maar of dat zou helpen.. -O-

Dat kan, maar is bedoeld voor hele smalle paarden met een hoge schoft
Wat ik bij jou eerder zou doen is de voorste ring van de singelstoten een stukje naar achteren laten zetten.
Maar ik snap het probleem niet zo goed - de Ghost ligt op veel bredere paarden dan jouw IJslander??? Zonder problemen......
Laatst bijgewerkt door Kwetal op 24-11-16 22:06, in het totaal 1 keer bewerkt

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 21:59

Hier ook brede ruggen en juist de ghost ligt daar erg goed op,drukt absoluut niet..

Helene83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 22:17

Bij die schouders was het echt heeeeel erg breed.. ook a la tafel.

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 22:55

Jennyxx Dæll had ook wat warrige haartjes bij de schouders, ik denk meer dat het komt omdat zowel Die van jou als die van mij enorm dik in het haar zitten, dan gaat het haar gewoon een beetje ombuigen en dan zie je dat als je een tijdje gereden hebt, ik zou me er niet te druk om maken zolang het echt geen geheel kaale plekken worden of er zwelling ontstaat etc. Of zeg ik nu iets heel raars ? Ik ben namelijk ook nieuw in de barefoot wereld hahaha.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 23:32

De haren zijn helaas niet alleen een beetje omgebogen. Er heeft flink wat druk op gestaan/gesneden :-)

Kwetal schreef:
Jennyxx schreef:

Dat kan, maar is bedoeld voor hele smalle paarden met een hoge schoft
Wat ik bij jou eerder zou doen is de voorste ring van de singelstoten een stukje naar achteren laten zetten.
Maar ik snap het probleem niet zo goed - de Ghost ligt op veel bredere paarden dan jouw IJslander??? Zonder problemen......

Dat kan inderdaad ook misschien het probleem zijn bij de Lexington. De voorste singelstoot zit vrij ver naar voren, waardoor de boel daar strakker wordt getrokken. Mijn paard moet eigenlijk geen voorsingel hebben.

De Ghost reedt ik wel met hd-inlages, wat wellicht ook meer druk geeft. Maar ik kon als het ware de kussens niet wijd genoeg zetten om het gebied rond de schoft vrij te houden. Dan moeten de kussens aan de voorkant wel 20 cm uit elkaar (ik zeg maar wat, heb ik niet gemeten, maar iig zo ver dat het zadel instort :+ ). De voorkant van de hd-inlages veroorzaakte destijds witte haren.

Misschien zou een singelophanging die meer naar achteren is wel helpen inderdaad. Als moet ik dan wel een goede banaansingel voor hem vinden. Destijds had ik er 2 getest, maar daarvan kwam de voorkant (zeg maar "tussen de voorbenen") los van de buik en de achter rand sneed in de buik. De singelgroove ligt wel vrij vooraan. Dus ik weet niet of het überhaupt werkt.