[HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 12:40

mirijam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 18:18

Marcella schreef:
Ik voel me ook niet veilig op een barefoot cherokee om de simpele reden te veel zadel voor mijn korte benen waardoor ik ook niet mijn benen kon aansluiten En geen contact had met mijn fjord met mijn benen en die daardoor af en toe creatief word. :+

Ik had precief het zelfde met de Cherokee, ik voelde te veel zadel en te weinig paard (terwijl het zadel zo mooi is)

Het heel vroeger de Cheyenne gehad en die was echt zalig!

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 18:31

SuzanneOV schreef:
Hallo allemaal!

Eigenlijk een vraagje aan de barefoot-gebruikers. Nu al twee en een half jaar tevreden met onze lexington (mt 2), maar de dekjes blijven toch wel een irritatie-factor. Het bont (of immitatiebont) gaat heel snel samenklitten. Elke week wassen vind ik ook weer wat veel, en ik heb al verschillende borsteltjes geprobeerd. We rijden (mams en ik) trouwens matig intensief, 4 tot 5 dagen in de week en het dekje komt er altijd wel lichtjes bezweet onder uit (helemaal nu met de wintervacht :P )

Nu ben ik dus bezig om onder een oud dekje een "gewone" onderkant eronder te zetten. Heb eerst fleece gedaan, maar ben bang dat dit toch niet prettig is en ga nu op de zolder opzoek naar iets anders. MAAR, ik vroeg me dus af of iemand anders dit ook heeft gedaan of met soortgelijke problemen zitten?

Ik heb ook een Lexington maat 2 en een halfpad gevuld met memoryfoam. Helaas is die te kort voor de Lexington2. Ik heb er toen wel eens mee gereden onder het mom die 2 cm zal het verschil niet maken maar het was niet ideaal.

Ik heb nu een Mattes onderlegger gekocht en daar inlages ingemaakt. Daaroverheen een dun katoenen dekje en afgelopen woensdag voor het eerst mee gereden. Het lag superstevig en ze heeft er goed op gereageerd. De onderlegger is voorzien van mooie kwaliteit lamswol en ik heb de hoop dat de veerkracht (lossige wol) groter blijft dan bij de BF bijbehorende pads.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 18:47

Shirley schreef:
Apart dat je je OP een boomzadel veiliger voelt dan IN een boomloos (even zoals ik dat persoonlijk ervaar)

Kun je ook aangeven waarom ?
Bij mij is dat dus juist andersom :o

Omdat ik nu niet elk mistapje en beweginkje voel van mijn merrie. Ik dus minder snel de neiging heb in te grijpen en daardoor veel relaxter. Mijn paard wil altijd hard harder hardst. Gisteren kon ik dat toe laten omdat ik mij veilig voelde.

Op mijn barefoot beweeg ik veel meer.

Oh ik moet nu weg, later meer ;)

Jetta

Re: [HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 18:52

Ik begrijp het wel een beetje. Ik heb boom en zonder boom. Ik moet met mijn nog jong in het leven staande paard ook even houvast hebben. Straks zal ik mijn boomloos weer veel gebruiken. Nu even niet. Mijn dochter heeft meer steun nodig met haar hypermobiele gewrichten. Dus ook zij rijdt op het dressuurzadel met boom. Maar we vinden ons ouwe Barefootzadel wel heerlijk zitten!

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 18:55

Grappig :D

Juist als ik me onzeker voel op een dier, wil ik elke beweging voelen (en zo verrassingen voor zijn ;)) heb dan juist met meer zadel (en dus meer afstand) het gevoel een beetje achter de feiten aan te hollen :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 18:55

Ik vind het ook altijd wel grappig om te lezen, ik ervaar juist ook altijd het tegenovergestelde: in een Barefootje veel steviger te zitten IN het paard dan OP een boomzadel :j

Gaat het om het gemis van wrongen of het typische boomzadel-vormpje dan kan je dat ook gewoon in boomloos vinden.... een boom an sich voegt niet zoveel toe wat mij betreft.

Ja behalve dat je je paard wat minder voelt maar om dat nu positief te noemen :P

Iets dat je voelt daar kun je imo je voordeel mee doen, of het negeren.
Iets dat je niet voelt...daarbij heb je geen keuze en dat is gewoon gemiste informatie vind ik :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 18:57

Hmm, maar toch ligt het ook aan het zadel hoor, en aan je eigen voorkeuren uiteraard.
Ik zit heel stevig in een boomzadel, heel stevig in mijn Hidalgo, heel stevig in een barebackpad en zonder zadel, maar niet stevig in een barefoot/torsion/ghost door de breedte :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-02-14 19:00, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 19:00

Uiteraard, dat is altijd :j

Zo heb ik altijd graag zowel een vlakke zit als een verhoging aan de voor- en achterkant, en dijwrongen.
Heerlijk zo'n veilig aanvoelend zitje, daarom ben ik ook zo gek op die zitting van de Butterfly :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 19:01

Jij moet ook écht eens op een Spaans model zitten dan ;) Heb je de Madrid zelf al getest?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 19:05

Nee joh, niks voor mij... :)

Ik ben maar 1m60 dus heb echt graag korte zijkanten. Dan zijn die van de Madrid nog best lang.
En hij heeft geen dijwrongen :)

Ik durf het bijna niet hardop te zeggen maar het lijkt er verdacht veel op dat ik in de basis van de Arizona gecombineerd met de zitting van de Butterfly ein-de-lijk het voor mij perfecte zadel gevonden heb :oo

Veel steun en toch veel vrijheid, want die zachte blokken dwingen niet maar zijn toch donders fijn bij een watervlugge pony die bvb. tijdens een galopje in een milli-seconde ineens achterstevoren kan staan :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 19:07

Ahja, ik vind die zijkanten echt moeilijk inschatten, bij mijn Caracas zijn die maar rond de 40 cm. En die heeft wel die platte zit en hoge voor en achterkant. Wrongen vind ik dan weer niks dus die heb ik er af gehaald :P

Maar jou Arizona/butterfly combi klinkt ook echt heerlijk :j Zo'n zachte fluffy zit heeft echt wel wat :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 19:08

Het is echt geweldig :+:

Het lukte maar niet om het Butterfly Fellsattel stabiel te laten liggen ondanks tig aanpassingen en verbouwingen... dus dan maar een Barefoot basis eronder en dit doet het hem echt +:)+

En nu maar hopen dat het heel lang duurt voordat het schaap verslijt :=

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 19:10

En waarom zou je dat niet mogen zeggen dan ?
Zou er juist trots op zijn dat zo'n "uitvinding" hebt gedaan :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 19:13

Helemaal eens met Shirley :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 19:13

Nou, ik durf het bijna niet hardop te zeggen.... omdat ik wel vaker heb gedacht dat DIT het was :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 19:14

Haha, maar wat het helemaal is veranderd ook weer door ervaring en door andere dingen proberen :j Misschien heb je over 5 jaar wel weer een nóg beter idee, maar in de tussentijd heb je dan ook lekker gereden toch :D

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 19:15

Dat hebben we allemaal weleens :(:)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 19:39

Haha ja.

Het is ook best leuk om regelmatig wat anders te proberen hoor, maar Rena is zachtjes aan 20 dus dan wordt het toch wel eens tijd voor een blijvend zadeltje :o

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 20:18

Pmarena, is het enige verschil tussen de Arizona en de Atlanta effectief de knop en de manier van aansingelen ? Of zie ik nog iets over het hoofd ?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 20:35

Ja klopt helemaal :j

Het is de basis hetzelfde zadel, maar dan anders afgewerkt inderdaad.

Dus vergeleken met de Arizona heeft de Atlanta Engelse singelstoten, een pommel i.p.v. een knop en een paardenkopje in het leer dat je leuk moet vinden :P En dan nog een paar lederen veters aan de achterkant erbij.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 20:44

Engelse singelstoten en pommel zijn sowieso al voorkeur, dat paardenkopje vind ik maar niets maar bon, dat is detail. Die veters zouden rap vliegen denk ik haha.
Ik zou uit curiositeit wel eens eentje willen proberen op mijn ijslander. Deze zomer mss eens een testmodel aanvragen. Mijn 15 inch endurancezadel is echt wel het maximale wat ze mag hebben qua boomzadel, geen idee hoe lang dat is in vergelijking met de 58 cm van de Atlanta. Daar heb ik natuurlijk wel iets meer speling mee qua lengte aangezien het boomloos is.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 20:46

Wat dat betreft is het toch een kwestie van kijken hoe het "valt" inderdaad :j

Paardenkopje vind ik ook maar niks :+

yvonne1303

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 21:19

pmarena schreef:
Het is echt geweldig :+:

Het lukte maar niet om het Butterfly Fellsattel stabiel te laten liggen ondanks tig aanpassingen en verbouwingen... dus dan maar een Barefoot basis eronder en dit doet het hem echt +:)+

En nu maar hopen dat het heel lang duurt voordat het schaap verslijt :=

Heb je daar een foto van.

Ik zat zoiets te denken om te doen met het schaap van barefoot, wat normaal op de ride on pad gaat. Ik wil eens kijken of ik dat als zitting op de libra kan doen. Maar weet niet of dat lekker zit met de stijgbeugelriemen eronder.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 21:28

Op zich is dat best leuk denk ik als het een beetje past op het zadel, maar als ik de RoP schaapzitting vergelijk met die van de Butterfly dan is dat maar een heel slap aftreksel eerlijk gezegd :o

Op zichzelf een leuk ding hoor :j

Maar ik ben helemaal wèg van die hoge blokken op de Butterfly en daarbij vergeleken zijn de blokjes op de RoP zitting maar zielige gevallen :P