voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 19:31

Silence schreef:
De barefoot schoof op Jimmy ook heel erg, ben er daarom vanaf gestapt.
Met de trekker nooit last van gehad.

Ah dat klinkt wel goed. Ben erg aan het twijfelen of ik de trekker moet uitproberen of de chris iberica.
Paard heeft hele brede schouders waar erg snel iets in drukt (de atlanta bv drukte in de schouders) Ze heeft ook wat zadeldwang en een gruwelijke hekel aan gemanipuleer aan het zadel (bv rechtschuiven als het weer eens is verschoven)

AngelofLove

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 19:51

De barefoots schuiven hier ook. Laatst een Trekker geprobeerd en lag als een huis.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 19:52

aaargh... nu ga ik weer twijfelen wat ik moet testen... trekker of iberica

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 20:05

Gewoon lekker vanalles uitproberen!

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 20:06

Iberica is kei gaaf, maar wel BBP en geen zadel, dus vraag me af als je er lange afstanden mee rijd of dat dan wel zo goed is. En anders test je ze allebei.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 20:07

Ook ik had schuifproblemen met de barefoot. Ik zakte steeds naar links.
Nu met de trekker is dat probleem weg.. Maar dat neemt niet weg dat hij nog steeds
aardig linksgebogen is.. Dat vind ik dan wel weer een groot voordeel van de barefoot.
Je weet gelijk waar je aan toe bent qua rechtrichten. :D

ivivlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 20:12

hij ligt wel goes ,
als ie maar niet schuift en en bij de schoft aan de zijde 2 vingers tussen kunnen dan is het goed :+

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 20:25

Ik heb qua stabiel liggen ook erg goed ervaringen met de Trekker. Barefoot zadels (zowel Cheyenne als London) schoven op mijn Haflinger. Niet alleen van links naar eechts maar ook naar voren, de Trekker blijft helemaal stabiel liggen. Mijn Haflinger is ook erg breed (ook in zijn schouders) erg rondgeribt en heeft een korte rug. De Trekker is voor hem (en voor mij) echt perfect.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 21:32

Wat betreft de trekker, ik singel het zadel niet eens strak aan.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 21:43

Ik zou liefst allebei proberen ja. Maar dat is best lastig/duur omdat ik in zweden woon.
Nja, zal eens informeren.
Bedankt iig voor jullie mening.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 08:41

Wel geinig hoe een verschil er toch in zit, ik krijg juist weer vaak klanten terug die een uitstapje naar een trekker hebben gemaakt maar die juist erg schuift vergeleken met hun eerdere Barefoot....waardoor ze toch weer een Barefootje willen :)

Maar dat zal wellicht ook net een kwestie zijn van welk model / pad / singel dat je gebruikt hebt, op 1 paard kan de ene Barefoot veel minder goed liggen dan de andere, het blijft toch altijd een kwestie van proberen :)

En zo zal het met de Trekker waarschijnlijk ook wel zijn aangezien het eigenlijk met elk zadel zo werkt dat een klein detail een groot verschil kan maken.

De Iberica heeft de singelstoten wel erg ver naar voren liggen (ik kan als je wilt eventueel wel een foto mailen als je even een PB stuurt) maar de beugelophanging ligt ook vrij ver naar voren daardoor en dat vind ik zelf dan weer wat jammer.

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 08:52

He....je website doet het niet meer....

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 08:54

Klopt, de nieuwe website is nu officieel online gegaan op www.barefoot-saddle.nl, deze link werkt nog maar net en moest eerst goed gesynchroniseerd zijn voordat boomloosrijden.nl en alle andere domeinen zoals fijnzadel.nl doorverwezen konden worden.

Dus als het goed is doet alles het eind van de dag weer :)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 08:58

tja, ik ben me suf aan het piekeren over het testen van evt trekker en chris....

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 09:21

De ellende met schuiven is vaak ook dat het niet te beredeneren valt wat wel of niet gaan werken :(:)

In theorie als bvb. een geïnteresseerde voor een Barefoot zich bij me meldt, en dan volgt er weer een verhaal van tientallen geprobeerde zadels, gerenommeerde merken / zadelpasser / zadelmakers die vanaf een kale boom werken...het hele verhaal.... een keer op een Barefoot van een stalgenoot gereden en dat zo fijn vinden dat er nu een Barefoot MOET komen... dan is het beste advies dat ik heb te bieden toch een (liefst al goed ingereden) Nevada, met de juiste maat fork, banaansingel of FRA geheel elastische singel, en een pad met Sympanova onderzijde tegen het glijden. Dit geeft naar alle waarschijnlijkheid de meest stevige ligging.

Maar dan komt het net zo makkelijk voor dat mensen uiteindelijk kiezen voor een Arizona met lamsvel pad en neopreen singeltje, omdat die steviger bleef liggen....terwijl lamsvel er best om bekend staat dat dat nog wel eens wat wil glijden :P

Wat bij de 1 totaal niet werkt is voor de ander weer de oplossing.

Bij jouw knoeperd lijkt de pens me het grootste probleem, zodra een zadel wat te ver naar voren komt te liggen heeft het geen goede houvast meer.

Dat heb ik al op mijn paardje met wat holle rug en duidelijke schoft: zodra ik het zadel een vingerbreedte te ver naar voren leg met het opzadelen, schuift het alle kanten op. Ik zit dan ook echt voor geen meter :n

Ik kan dan beter afstappen en even GOED opzadelen, dus het zadel net een pietsje verder naar achteren leggen....en het ligt gewoon muurvast en ik zit ook ineens veel fijner qua balans :P

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 09:30

Ja maar dan kan ik om de drie tellen afstappen en opnieuw opzadelen. Vrees dat het niet gaat werken. Atlanta was overigens te groot voor het massieve, maar korte lijf, van mijn tank. Flappen prikken dan in de lies. Fra singel heb ik (twee zelfs) Banaan ook geprobeerd en antislip werkt niet handig omdat het zadel evengoed schuift en voor irritatie zorgt (het schuift al naar voren bij aansingelen... inderdaad door die pens. Moet aan gewerkt worden, maar zonder passend zadel verdraaid lastig. Stappen zonder onder aan de buik of op de nek te belanden is al een uitdaging.

Dat het een van de grootste problemen is, weet ik. Ik lees het overal. En de oplossingen zijn inderdaad erg verschillend. Ik probeer nu dan ook alleen een inschatting te maken van datgene wat ik het beste kan testen. Garanties bestaan niet. Dat lijkt duidelijk.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 09:37

Ja, nee, zo bedoel ik het natuurlijk niet :P

Ik hoef ook alleen af te stappen en opnieuw op te zadelen als ik het zadel in eerste instantie ietsje te ver naar voren heb gelegd....omdat een zadel dat iets te ver naar voren ligt, niet goed grip heeft op de wat smallere en omhoog lopende schoft terwijl het wel goed grip heeft op/in het wat bredere rugkuiltje waar het hoort te liggen.

Bij die van jou zal het zadel door de singel al wat te veel naar voren worden getrokken en als die dan eenmaal te ver naar voren ligt is het hek natuurlijk van de dam.... het zal sowieso op 1 of andere manier achter de schoft moeten blijven want als je eenmaal naar voren schuift dan ben je de klos.

Singelstoten verder naar voren, banaansingel, anti-slip-pad, misschien zelfs een derde inlage aan de voorkant in je pad erbij...zulke zaken zouden moeten kunnen helpen maar bij een lastig paard zoals die van jou zal waarschijnlijk èlk detail goed moeten zijn om het voor elkaar te krijgen :=

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 09:40

singelstoten verder naar voor is idd iets wat ik bij volgend zadel moet hebben, banaansingel vond ik niet zo werken, maar goed... wellicht in combi met iets anders, anti slip... dan moet het zadel op zijn minst redelijk liggen, want momenteel wordt het toch naar voren getrokken en werkt de antislip averechts en irriterend, derde inlages aan de voorkant doe ik al, maar ik heb het gevoel dat ik op een bruggetje zit. :p Ik heb gewoon een onmogelijk paard.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 09:47

@Liljebo: Als ik dat zo lees vraag ik me af of Freeform niet wat is voor jou en je paard. Ik krijg er deze week een op proef, en van dat zadel kunnen de singelstoten bewegen omdat ze aan een ring zitten. Dus mocht de singel naar voren worden geduwd door de buik van je paard, dan gaan de singelstoten schuin staan, en schuift het zadel niet naar voren. (zie http://www.skyriding.be/merken/freeform voor meer info)

Dat is de theorie in elk geval, ik weet nog niet hoe het in de praktijk werkt :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 09:54

Ik ben bang dat dat in de praktijk niet werkt, singelstoten die naar voren getrokken worden trekken toch het zadel mee en de Freeform is toch al geen zadel dat makkelijk past... maar goed, in de categorie "je weet toch nooit wat wel of niet gaat werken" zou het KUNNEN dat het werkt....maar in theorie / naar praktijkervaring zie ik niet echt aanleiding om dat te verwachten eigenlijk :o

Je zou natuurlijk kunnen gaan voor een wat stijver zadel met wat dikkere en stuggere kussens zodat die kussens achter de schouders blijven klemmen, dat wordt wel vaak als oplossing gekozen :o

Mijn ding is het niet, maar een zadel dat steeds op de schoft ligt is ook niet ideaal natuurlijk :P

Kun je inderdaad niet wat experimenteren met een betaalbare BBP met de singelophanging erg ver naar voren ? Dan kun je iig testen of dat verschil maakt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 10:01

Tja, ik weet dat jij geen fan bent van Freeform, maar van wat ik er tot nu toe van gezien heb is het juist heel makkelijk aan te passen. Verschillende lengtes kussens, verschillende onderkanten van de kussens, flexibele pommel, keuze voor schoftuitsparing of niet en daarbij voor de ruiter ook nog eens verschillende zittingen en verschillende zweetbladen en alles is aan elkaar te combineren.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 10:07

Ik vind Freeform op zich geweldig, mooi ontwerp, mooi concept, mooie kwaliteit & afwerking en fijne fabrikant....alleen het heeft wel een reden waarom weinig mensen er 1 hebben....ze passen gewoon vaak niet. Hoe jammer ook. En hoe graag veel mensen er ook 1 willen.

Nu is het sinds de kussens en de schoftuitsparing wel een stuk makkelijker geworden inderdaad, dat is ook een verbetering die hard nodig was en super dat ze dat hebben gedaan +:)+

Maar ik zie meer mensen langskomen die hem wel eens hebben gewild + gepast + afgewezen dan mensen die hem daadwerkelijk hebben....en wat dat betreft is het wel prettig om te weten dat het niet zaligmakend is voordat je al je hoop er op zet :)

Net zoals ik bvb. enthousiasme-matigend zou reageren of het advies om eens een Barefoot Lexington te proberen omdat die imo. geen grote slagingskans heeft, doe ik dat dan ook op een Freeform :)

Neem daarbij dat Liljebo graag een diepere zit wil...dan is een Freeform ook niet het eerste waar je aan denkt zegmaar :)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 10:08

Freeform zie ik zo ook niet zo zitten, omdat ik geen heel duidelijk verschil verwacht met de barefoot (kan het fout hebben, maar goed...) Singelstoot naar voren trekken, gaat niet helpen tegen het naar voren schuiven. Dat kan alleen als de stoot ver naar voren is bevestigd. Bij de atlanta kan ik de stoten ook heel ver naar voren trekken, maar de singel trekt dan toch het zadel gewoon naar voren. Pommels heeft bf ook in flex uitvoering (soft) en de verschillende pommels helpen niet. Schoft heeft ze niet.

pmarera... om even vervelend te zijn. Kussens die achter de schouder blijven hangen dmv klemmen/druk is geen optie. De atlanta duikt al te veel in haar schouders en is derhalve niet prettig voor d'r.

Misschien moet ik zadelloos leren rijden..... heb ik ook eens gedaan, maar het is echt een slagschip... zit niet handig.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 10:10

als ik haar nu eens flink vet voer, zodat ze een dikke speklaag op de rug krijgt, dan zit ik daar misschien ook 'in' als ik zonder zadel rijd :P :+ :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 10:10

Dat is waar, als je de oude versie van freeform in je hoofd hebt, dan heb je het over een heel ander zadel :j

Hoog er op inzetten hoeft van mij ook helemaal niet, maar misschien dat het singelontwerp van de freeform hier toch iets kan betekenen. Het zit in elk geval minder vast dan bij andere zadels :j

@Liljebo: Ik vind het verschil met barefoot juist heel erg groot. Alleen al dat een freeform kussens heeft in plaats van VPS vind ik een enorm verschil, en in mijn geval ook een positief verschil.