Toch maar een andere singel??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 22:27

Myrkvi schreef:
SansaS schreef:
Die lemieux was hier echt totaal niet boterzacht. Kreeg paard wondjes van ook.

Ik heb ook een lemieux gel tek singel, en mijne is ook zeker niet zacht. Ik was vorige week in de hypostore en heb daar de lemieux gel tek ook in handen gehad .. en daar was hij suuuuper zacht en soepel..
Zou dat misschien na verloop van tijd verminderen? Ik heb mijn singel toendertijd via marktplaats gekocht , dus had geen idee hoe zacht hij daadwerkelijk moest zijn

Geen idee, die van mij was ook echt boterzacht… wellicht een serie geweest van minder zacht leer aangezien ik inderdaad ene hoor super zachte singel en de ander die zegt viel knap tegen…
Die singel van mij leek wel van boterzacht zeemleer, geen enkele andere leren singel zo zacht gevoeld

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 22:37

its_daantjee schreef:
Hebben jullie ervaring met de Fairfax narrow singel? Ik heb nu de edix crescent incl bontje, maar ik ben eigenlijk nog niet tevreden over hoe mijn paard ermee loopt. Ik vind haar soms bijna oncomfortabel op de singel. Tijdens verhaarperiodes is ze ook erg gevoelig voor singelwondjes, ook met de edix. Ze heeft aan 1 kant veel vel over, die 'drukt' tussen de singel en haar oksel, dit zelfde plekje is ook steeds hetgeen wat open gaat.. ook met een mattes van de zadelmaker.

Probeer eens een koordsingel.
Hier ook paard met veel huid en altijd singelwondjes, sinds ik koordsingel gebruik niet meer, en dat is al bijna 5 jaar.
Ik gebruik gewoon die van kramer, die rekt wel uit dus met aanschaf rekening mee houden, maar vind m top, en ook niet zo duur dus prima als probeersel.
Zit geen padding onder de gespen, maar gek genoeg daar nog nooit reactie op gehad

its_daantjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 22:58

Maddy_Paola schreef:
its_daantjee schreef:
Hebben jullie ervaring met de Fairfax narrow singel? Ik heb nu de edix crescent incl bontje, maar ik ben eigenlijk nog niet tevreden over hoe mijn paard ermee loopt. Ik vind haar soms bijna oncomfortabel op de singel. Tijdens verhaarperiodes is ze ook erg gevoelig voor singelwondjes, ook met de edix. Ze heeft aan 1 kant veel vel over, die 'drukt' tussen de singel en haar oksel, dit zelfde plekje is ook steeds hetgeen wat open gaat.. ook met een mattes van de zadelmaker.

Probeer eens een koordsingel.
Hier ook paard met veel huid en altijd singelwondjes, sinds ik koordsingel gebruik niet meer, en dat is al bijna 5 jaar.
Ik gebruik gewoon die van kramer, die rekt wel uit dus met aanschaf rekening mee houden, maar vind m top, en ook niet zo duur dus prima als probeersel.
Zit geen padding onder de gespen, maar gek genoeg daar nog nooit reactie op gehad

dankjewel voor de tip! ik heb dit al geprobeerd in het verleden maar zonder succes helaas! ik had toen ook goede hoop maar was na het eerste gebruik al raak helaas :(

Fayyah19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 07:30

Dott schreef:
Ik ben ook wel benieuwd naar wat advies.

Heb toen ik andere zadels kocht op aanraden van de zadelmaker toen een kunststof tekna anatomische dressuur singel gehad maat 65. Zat altijd goed, ook geen wondjes of iets, en wel fijn qua onderhoud want mijn pony zweet snel (dekjes worden ook snel 'crunchy' ondanks goed poetsen). Afspoelen en klaar. Na een paar jaar begon her wafelpatroon aan de binnenkant wat door te scheuren en hier kwam zijn vel tussen, dus singel weggedaan. Was toen al nauwelijks aan te komen dus overgestapt naar een kalfleren anatomische Horka 70cm. Die heb ik nu een jaar of 3, altijd netjes schoongemaakt en ingevet ed. Maar hij wordt nu erg stug en zorgt ook voor wondjes af en toe.

Heb een erg rondgeribte pony met korte rug, mijn zadelmaker zei altijd 'alsof je een zadel op een basketbal wil laten passen'. Zadel schuift ook altijd naar rechts. Ondanks dat t qua ligging en vulling gewoon klopt, pony gooit ook wat naar rechts, maar alsnog.

Maar goed, dus nu weer aan het kijken. Kwam bij die van horse fit shop uit, maar dit is wel een heel ander model dan die ik altijd had. Al gaf de klantenservice aan dat dit ook wel voor paarden is waar de singelplek verder naar voren ligt.

Of toch een prolite anatomische. Lees ik ook veel goeds over en is geen leer.

Of iets totaal anders? Wel enigzins betaalbaar.
Twijfel ergens ook wel om gewoon weer een horka te nemen, maar wil eigenlijk liever een 65 en die is er niet van Horka.
Ben benieuwd of jullie tips hebben.

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Mijn korte, zeer rondgeribte pony loopt nu met een Butterfly singel. Zadel ligt heel stabiel. Hiervoor de Prolite Narrow en een singel van Passier maar de Butterfly vind ik de fijnste.

https://www.kifrahorse.nl/Butterfly-Dre ... gel-Rainer

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 08:15

Fayyah19 schreef:
Dott schreef:
Ik ben ook wel benieuwd naar wat advies.

Heb toen ik andere zadels kocht op aanraden van de zadelmaker toen een kunststof tekna anatomische dressuur singel gehad maat 65. Zat altijd goed, ook geen wondjes of iets, en wel fijn qua onderhoud want mijn pony zweet snel (dekjes worden ook snel 'crunchy' ondanks goed poetsen). Afspoelen en klaar. Na een paar jaar begon her wafelpatroon aan de binnenkant wat door te scheuren en hier kwam zijn vel tussen, dus singel weggedaan. Was toen al nauwelijks aan te komen dus overgestapt naar een kalfleren anatomische Horka 70cm. Die heb ik nu een jaar of 3, altijd netjes schoongemaakt en ingevet ed. Maar hij wordt nu erg stug en zorgt ook voor wondjes af en toe.

Heb een erg rondgeribte pony met korte rug, mijn zadelmaker zei altijd 'alsof je een zadel op een basketbal wil laten passen'. Zadel schuift ook altijd naar rechts. Ondanks dat t qua ligging en vulling gewoon klopt, pony gooit ook wat naar rechts, maar alsnog.

Maar goed, dus nu weer aan het kijken. Kwam bij die van horse fit shop uit, maar dit is wel een heel ander model dan die ik altijd had. Al gaf de klantenservice aan dat dit ook wel voor paarden is waar de singelplek verder naar voren ligt.

Of toch een prolite anatomische. Lees ik ook veel goeds over en is geen leer.

Of iets totaal anders? Wel enigzins betaalbaar.
Twijfel ergens ook wel om gewoon weer een horka te nemen, maar wil eigenlijk liever een 65 en die is er niet van Horka.
Ben benieuwd of jullie tips hebben.

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Mijn korte, zeer rondgeribte pony loopt nu met een Butterfly singel. Zadel ligt heel stabiel. Hiervoor de Prolite Narrow en een singel van Passier maar de Butterfly vind ik de fijnste.

https://www.kifrahorse.nl/Butterfly-Dre ... gel-Rainer

Die ben ik inderdaad ook tegengekomen in mijn zoektocht. Mag ik vragen wat voor verschil je merkt?
En heb je ook te maken met een 'singelplek' die eigenlijk te ver naar voren ligt tov het zadel?

Dank je voor je advies.

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 08:24

Dott schreef:
Die ben ik inderdaad ook tegengekomen in mijn zoektocht. Mag ik vragen wat voor verschil je merkt?
En heb je ook te maken met een 'singelplek' die eigenlijk te ver naar voren ligt tov het zadel?

Dank je voor je advies.

Mijn pony heeft singel plek ook ver naar voren maar door het model trekt hij het zadel niet mee en door de rubbers binnen voering op de buik ligt hij heel stabiel. Nu heeft de zadel maker de laatste keer ook de voorste singelstoot naar voren gezet om te testen en dit lijkt het zadel nog beter achter de schouder te houden. Dus deze combi is voor ons perfect. Tevens is hij bij de gespen mooi small, veel smaller dan bij de meeste singels tegenwoordig

Fayyah19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 09:08

Mijn merrie heeft ook de singel plek ver naar voren dus het zadel schoof continue naar voren met andere singels. Nu met de Butterfly schuift het zadel niet meer en mijn merrie loopt veel meer ontspannen.

boemel

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 09:46

Ik heb gelukkig een zadel met teruglopende boomtakken. Zadel hoeft daardoor niet al te ver naar achteren.

Ik ben niet heel tevreden met de ligging van de singel, omdat de singelstoten nu scheef belast worden, maar het zadel ligt wel netjes op de plek en schuift niet.

Misschien probeer ik een keer een butterfly als ik m via Marktplaats of Vinted voor niet al teveel geld kan kopen.
Dan raak ik m ook wel weer kwijt als ik niet blij ermee ben.