[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 20:14

_Dominique schreef:
Hoi ik kom ook even binnenvallen. :')

Aangezien mijn 5-jarige gup nog veel moet groeien, uitzwaren en spieren kweken wil ik graag een boomloos zadel aanschaffen. Voorkeur gaat uit naar een Barefoot zadel.

Graag zoek ik een zadel waarmee ik gewoon goed de dingen kan doen die ik wil doen:

- Springen
- Oefencross
- Dressuurmatig
- Lekker buiten hobbelen

Kan bovenstaand in principe met elk zadel van Barefoot? Waarom wel, waarom niet?

Graag hoor ik adviezen/tips. :D

Als je echt wilt gaan crossen, en ook een oefencross is geen eitje (ik organiseer ze, ik weet er alles van), is boomloos ronduit gevaarlijk. NOOIT DOEN.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 20:31

dianaw33 schreef:
Als je echt wilt gaan crossen, en ook een oefencross is geen eitje (ik organiseer ze, ik weet er alles van), is boomloos ronduit gevaarlijk. NOOIT DOEN.

Waarom niet ??

Pieneappel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 20:43

Als ik zo de maten zie dat maat 1 bij broekmaat tm 40 past, en maat 2 vanaf broekmaat 42..

Ik heb zelf broekmaat 38/40, dat zou (denk ik) goed in maat 1 passen.. maar stel dat ik een maat 2 zadel koop, zou het dan erg vervelend zitten en te veel ruimte hebben?

En ik heb een fjord van ongeveer 1.38, is er een grote kans dat een maat 2 zadel te groot zal zijn voor haar rug?

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 20:44

Omdat er ff iets meer g-krachten aan te pas komen dan bij 'eens een keer een sprongetje maken', en boomloos is nu eenmaal over het algemeen niet zo stabiel als een boomzadel bij snelle wendingen en acute stops.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 20:49

dianaw33 schreef:
Omdat er ff iets meer g-krachten aan te pas komen dan bij 'eens een keer een sprongetje maken', en boomloos is nu eenmaal over het algemeen niet zo stabiel als een boomzadel bij snelle wendingen en acute stops.

Dat is wel een beetje kort door de bocht :') Het hangt toch echt een beetje van merk/constructie en combinatie af... :o

DubbelFun

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 20:55

@diana: op een Bob Marshall worden reining wedstrijden gereden op Nationaal niveau. Daar komen bij de snelle cirkels en stops aardig wat krachten vrij.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 21:27

DubbelDun schreef:
@diana: op een Bob Marshall worden reining wedstrijden gereden op Nationaal niveau. Daar komen bij de snelle cirkels en stops aardig wat krachten vrij.

Ik dacht al dat je daar mee zou komen, maar een westenzadel is nu eenmaal niet geschikt om mee te crossen. Ik heb in de loop der jaren aardig wat merken boomloosjes op aardig wat paarden gehad, en met geen van allen zou ik een cross rijden. Waarom zou je het risico lopen? Je hebt ook nog eens met vaste hindernissen te maken, als in picknicktafels en complete boten. Doe es lekker niet boomloos.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 21:35

Jouw mening Diana, niet de mijne....

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 21:37

Kwetal schreef:
Jouw mening Diana, niet de mijne....

Mijn ervaring Kwetal, heb je wel eens gecrosst?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 22:03

Over mijn lijk :+ maar meerdere van mijn klanten doen dat wel, op boomloos, dus vandaar dat ik jouw opmerking wat kort door de bocht vindt - het kan wel degelijk, maar niet met elke combinatie/merk zadel etc.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 22:14

Een oefencrossje of picknicktafels zit nog heel wat tussen. ;)

PieneAppel, ik zou voor maat 1 gaan. Ik heb een maat 2, maar deze is wel snel groot op pony's.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 22:28

Dyonne schreef:
Een oefencrossje of picknicktafels zit nog heel wat tussen. ;)

PieneAppel, ik zou voor maat 1 gaan. Ik heb een maat 2, maar deze is wel snel groot op pony's.

Bij mij in de buurt zijn alle oefencrossen met zulk materiaal hoor. Anders zou het niet oefenen voor het echte werk zijn.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 22:29

Kwetal schreef:
Over mijn lijk :+ maar meerdere van mijn klanten doen dat wel, op boomloos, dus vandaar dat ik jouw opmerking wat kort door de bocht vindt - het kan wel degelijk, maar niet met elke combinatie/merk zadel etc.

Hier zou niemand het in zijn hoofd halen.

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 22:41

Diana, ik snap eerlijk gezegd niet helemaal de reden waarom je met een boomloos zadel geen oefencross kunt rijden. Is het puur de stabiliteit? En is dat dan de stabiliteit van het zadel op het paard of de ruiter in het zadel? :?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 22:48

Runa schreef:
Diana, ik snap eerlijk gezegd niet helemaal de reden waarom je met een boomloos zadel geen oefencross kunt rijden. Is het puur de stabiliteit? En is dat dan de stabiliteit van het zadel op het paard of de ruiter in het zadel? :?

Dit vraag ik me ook af. Voel me trouwens behoorlijk aangevallen maar aangezien de meerderheid zegt dat het best moet kunnen. :)

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 22:53

Nou, aangezien je het over een 5- jarige gup hebt, zal het allemaal wel los lopen. Mss zijn picknicktafels etc wat te hoog gegrepen, maar een leuk boscrossje moet kunnen hoor. Lukt me ook op mijn Ghost Quevis :o

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 23:51

_Dominique schreef:
Runa schreef:

Dit vraag ik me ook af. Voel me trouwens behoorlijk aangevallen maar aangezien de meerderheid zegt dat het best moet kunnen. :)

Aangevallen? Omdat iemand met een leven lang ervaring je vertelt dat het niet veilig is? Die begrijp ik even niet.

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 23:52

Runa schreef:

Beide.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 00:50

dianaw33 schreef:
Kwetal schreef:

Hier zou niemand het in zijn hoofd halen.

Kom maar op, ik zou het zeker doen met de mijne. En ook met mijn specifieke boomloze zadels! Zal het nooit doen met een boomzadel op mijn paard. Als die uberhaupt te vinden is met zijn postuur...

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 07:33

Vind het ook vreemd, ik blijf juist beter zitten met plotselinge stops of ineens omdraaien. Het kan natuurlijk ook aan je eigen houding liggen de 1 zit beter als de ander,.
Ik ken ZE ook die crossen boomloos.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 08:39

Mijn ghost is ook erg stabiel,ook wel in vergelijking met andere boomloze zadels..Een poosje terug deed mijn powny een beetje raar en vloog alle kanten op terwijl ik met mijn volle gewicht op een beugel hing..Was best verbaasd dat het zadel totaal niet schoof hahaIk denk dat het belangerijkste is dat je het juiste zadel hebt voor jou paard,maar ook de juiste pad/singel..Een boomzadel kan ook vreselijk schuiven als het niet lekker ligt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 09:09

@Diana, levenlange ervaring zegt ook niet altijd alles. :)

Voor alsnog ga ik mee met de rest, bedankt in ieder geval. Over een maandje laat ik die mevrouw van Boomlooszadelpasservice.nl komen om verschillende merken te proberen. :D

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 09:52

Ik heb trouwens ook zelf maat 38/40 maar moest een maat 2 omdat ik lange bovenbenen heb.. Ik zou met het zadel in de knoei komen als het een maat 1 zou zijn. Ik weet niet hoe lang je bent PieneAppel?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 10:17

@stabiliteit van ruiter op paard: Ik denk dat iemand zonder goede balans en rijkunst niet gaat crossen (dat zou iig niet wijs zijn :D ), dus dan maakt het niet uit of je dat op zadel met boom of boomloos doet.
@stabiliteit van zadel op paard: op een rond paard zonder schoft heeft ook een boomzadel minder 'grip' en op een paard mét schoft heeft een goed c.q. passend boomloos zadel net zo'n stabiele ligging als een boomzadel.
Ik vind beide argumenten dus nog steeds niet steekhoudend.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 10:20

Ik heb altijd gewoon gesprongen met mijn beide paarden en beide boomloze zadels. Tel daar bij op dat ik met beiden altijd buiten reed/rijd en vooral mijn oude merrie een draak buiten was en dan heb heel wat onverwachte bewegingen, sprongen en krachten. Altijd blijven zitten. En dan heb ik het niet over een huppeltje opzij, maar in volle galop omdraaien en terug scheuren. Western getraind, en dat zette ze feilloos in. Rotbok :') Dus een simpele oefencross lijkt mij geen probleem. Laatst een oefencross bijgewoond, en de hoogte die daar gesprongen wordt icm de hindernissen had ik echt wel aangedurfd met mijn Barefoot.