[HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jokari

Re: [HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 13:31

hé bah Marcella, dat is balen zeg. Verheug je je helemaal op je naar wens gemaakte zadel en dan dit. :(:) Erg jammer.

lotje5lotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 15:35

Iemand ervaring met een Sensation dressuur voor een redelijk rond paard met ietsje pietsje schoft en iets overbouwd??? Is de drukverdeling een beetje fijn, en schuift het zadel naar voren op rondgeribte (buikige??)paarden? Graag voor-en nadelen, bedankt vast :)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 16:14

Rij nu met de cheyenne de dressuur boomzadel pas nu helemaal niet meer. Dus de cheyenne drytex is het enige zadel wat echt goed pas.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 16:17

O ik dacht dat ik pas zag dat iemand je DryTex over had genomen :)

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 16:51

Wat ontzettend balen Marcella.. Het komt vast uiteindelijk wel weer goed, alleen is nu even poedersuiker omdat het nu nóg langer duurt :(

Nog even wat fotootjes, ik mag ook altijd graag foto's van anderen zien :D

Afbeelding

Afbeelding

mirijam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 17:47

pmarena schreef:
mirijam schreef:
Pmarena: wanneer je op de site kijkt en dan klikt op zadeltoebehoren zie je boven aan een mooie cheyenne weet je of dit leder is of de drytex?

Qua zit kan ik de cheyenne wel hebben ik ben een westernzadel gewend hierin heb je ook geen steun aan de knieën dus dat komt wel goed, ;-)

Dat is de 1 van de eerste foto's die gemaakt is van een DryTex zadel :)

Cool deze ziet er zo mooi uit! Ik vindt op andere plaatjes de drytex zo oranje :-(

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 17:57

Oranje...?

Hij licht vol in het licht wel een stuk lichter op maar die oranje-neiging zie ik persoonlijk meer bij de Nut-zadels.

Hier zie je het ook goed: de officiële productfoto als eerste, en dan mijn foto's vol in een fel zonnetje op de zadelbok, terwijl het gewoon hetzelfde materiaal is :)

http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Zadel ... ryTex.html

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 18:51

He wat rot Marcella...

Vandaag met de schaap-bontjes gereden :D
Indy heeft ze eerst even goed geïnspecteerd
Afbeelding
Izzy vind het allang prima
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
(mocht je een foto willen gebruiken voor de site Bianca, dan geef maar een gil, het uploaden heeft helaas niet veel goed gedaan voor de kwaliteit van de foto's)

Het bontje zit meteen echt heel lekker. Het maakt de zitting ietsjes kleiner, en ik zit wat vaster in het zadel. Het zit echt heel lekker zacht en voel geen irritante randjes/hobbeltjes (ben nogal een zeur). Ook lekker warm :D
Aan de beugelriem-bontjes moet ik nog even wennen, ze zullen natuurlijk ook nog wat slinken. Je zit wat verder met je benen van je paard af, en Izzy is al zo rond. (nu zit ik voor mijn gevoel nog wat wijder)
Wellicht dat ik nog eens beslis om ze in te korten zodat ze niet meer onder mijn bovenbeen zitten :)
Heb nu ook dubbele inlages in de pad zitten waardoor het nogal een hoog geheel lijkt. Maar ik heb nu wel veel meer ruggengraad vrijheid.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 19:10

Die bontjes staan mooi bij de witte vlekken van je paarden zeg! :D

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 19:26

pmarena schreef:
En het hele zadel dan donkerbruin en de zitting anders?

Op zich staat een donkerbruin zadel + hoofdstel hem supergoed toch :j

Dan was ik wel gewoon voor de simpele uitvoering van de barefoot Arizona gegaan. ;)

pmarena schreef:
O ik dacht dat ik pas zag dat iemand je DryTex over had genomen :)

Ja de oude met gat erin die heeft Shirley. ;)

Heb een toen een bijna nieuwe Cheyenne drytex over gekocht van iemand anders. :j

Of ik ga toch voor deze kleuren hoewel ik de fork in donkerbruin lelijk vind. -O-
Afbeelding

Ben even aan het overleggen welke kleur taupe het zou zijn anders zou dat misschien nog een oplossing zijn (nu duimen draaien). Je heb volgens Wikipedia 8 verschillende taupe variaties.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Taupe

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 19:37

Ik duim voor je! Begrijp heel goed dat je de fork donker niet mooi vind, vind 'm hier ook minder. Vooral omdat je er nog best wel tegenaan kijkt met rijden...
Dan is er zo'n groot stuk donker.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 19:54

lotje5lotje schreef:
Iemand ervaring met een Sensation dressuur voor een redelijk rond paard met ietsje pietsje schoft en iets overbouwd??? Is de drukverdeling een beetje fijn, en schuift het zadel naar voren op rondgeribte (buikige??)paarden? Graag voor-en nadelen, bedankt vast :)

Op mijn ronde haflinger lag ie perfect, schoof met de juiste pad totaal niet! Drukverdeling is ook prima, wederom met de juiste pad en inlages :-)

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 21:57

draaakje schreef:
Aan de beugelriem-bontjes moet ik nog even wennen, ze zullen natuurlijk ook nog wat slinken. Je zit wat verder met je benen van je paard af, en Izzy is al zo rond. (nu zit ik voor mijn gevoel nog wat wijder)
Wellicht dat ik nog eens beslis om ze in te korten zodat ze niet meer onder mijn bovenbeen zitten :)

Zomaar een vraag hoor, maar waarom zitten die bontjes er om? En als je ze niet fijn vindt, waarom haal je ze er niet gewoon af? Of zijn het bonten beugelriemen, en geen bonten hoesjes?

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 22:51

Omdat het aan de onderkant van de stijgbeugelriemen wel heel comfortabel zit. :) Alleen het stukje bovenaan onder mijn bovenbeen is nog wat wennen. Ik heb zowiezo altijd even tijd nodig als er iets anders is.

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 14:31

draaakje wat zien die bontjes er leuk uit op je bontjes ;)

Vraagje, ik heb in mn hoofd een foto van een (barrydale?) waarbij de rits bij de pommel kapot was en deze gerepareerd is d.m.v. een leren veter. Krijg het niet naar boven via de zoekfunctie. Iemand een idee over welke foto ik het heb?

Heb een bruine london met kapotte rits. Die gaat weg, maar zit effe in dubio hoe en wat met de rits dus vandaar!

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 14:39

effe het vorige topic doorzocht, als ik niet mis ben, dan was het Jetta die haar oude Nevada zo heeft gecustomized. Maar de foto's zijn niet meer zichtbaar, helaas.

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 15:02

Aha, heb ook even gezocht. Denk idd dat ik die foto's bedoelde. PB haar even, thanks!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 15:33

Afbeelding

Ben even aan het overleggen welke kleur taupe het zou zijn anders zou dat misschien nog een oplossing zijn (nu duimen draaien). Je heb volgens Wikipedia 8 verschillende taupe variaties.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Taupe

Dit is trouwens de kleur taupe (het leer gedeelte en dan niet de suede) die er bedoelt word en denk zo dat dit best mooi zou kunnen zijn. En dan dus het donkerbruin voor deze kleur.
Afbeelding

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 15:55

Ja hoor. Ik heb een custom Nevada :D
Het was eerst een trailrider.

SuzanneOV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 16:27

Hallo allemaal!

Eigenlijk een vraagje aan de barefoot-gebruikers. Nu al twee en een half jaar tevreden met onze lexington (mt 2), maar de dekjes blijven toch wel een irritatie-factor. Het bont (of immitatiebont) gaat heel snel samenklitten. Elke week wassen vind ik ook weer wat veel, en ik heb al verschillende borsteltjes geprobeerd. We rijden (mams en ik) trouwens matig intensief, 4 tot 5 dagen in de week en het dekje komt er altijd wel lichtjes bezweet onder uit (helemaal nu met de wintervacht :P )

Nu ben ik dus bezig om onder een oud dekje een "gewone" onderkant eronder te zetten. Heb eerst fleece gedaan, maar ben bang dat dit toch niet prettig is en ga nu op de zolder opzoek naar iets anders. MAAR, ik vroeg me dus af of iemand anders dit ook heeft gedaan of met soortgelijke problemen zitten?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 16:32

En daarom ben ik grote fan van echte wol producten of de bubbeltjes onderkant zoals de haf pads.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 16:44

Hier klit het ook samen, maar ik ervaar dat niet als probleem. Wassen doe ik 3-4 keer per jaar max.
(bij 4x per week gebruik, al is het niet altijd zweterig)

Is een HAF pad geen uitkomst? Al weet ik niet hoe dat met de maat zit onder een lexington... De lengte op de rug moet gaan maar over het zweetblad twijfel ik. HAF pads hebben een zachte sympanova onderkant en zijn van luchtiger materiaal gemaakt, soort air-mesh.

Of je koopt zo'n HKM protectorpad, dat is katoen en makkelijk te wassen. Die vallen groot en door het rechte zweetblad denk ik ook mooi onder een Lexington. Veel kleurtjes ook :))
Bijv. hier: http://www.nickyskeet.nl/epages/0012580 ... l0001-0007

Om zelf te knutselen zou ik niet zo snel een materiaal weten... Je zou van twee katoenen dunne dekjes er één met inlagevlakken kunnen maken, maar dan heb je kans dat de naadjes gaan irriteren.
Zelf zou ik schapenbont gebruiken (maar dat gaat ook klitten). Ik heb al eens een bontje verbouwd tot half-pad met inlages en dat werkt prima.

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 17:08

....Pssssssst barefootgangers, hoe moest een anatomische singen ook alweer liggen? Boog naar voren of naar achter, heb met mazzel een Kieffer op de kop weten te tikken *\o/* maar kon zo snel de juiste ligging ervan niet terug vinden.
Ik zag toch ergens eens een tekening voorbijkomen, maar waar :?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 17:10

Bochel naar voren.

Hij moet namelijk langs de "ellebogen" van het paard. Zo heeft het paard daar meer vrijheid in.

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 17:13

Ik heb altijd geleerd dat de inkepingen voor de voorbenen zijn, en dan moet het boogje naar voren.

Inderdaad wel een mooier kleurtje Marcella!