[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 18:50

Sterrenpony schreef:
Ik zal morgen eens een gaatje langer proberen. Nadeel is dan dat ik geen gevoel meer heb in me beugels dat heb ik eerder al geprobeerd maar dat is wellicht een kwestie van wennen. In stap gaat dat goed alleen met draven vind ik het dan moeilijk om in mijn beugels te gaat “staan” maar dan zal ik waarschijnlijk wel makkelijker in het midden zitten.

Beugels aan de voorste ophangen heb ik in het begin even gehad maar toen zat ik inderdaad met mijn bovenbenen tegen me wrongen aan.

Of wellicht proberen beugels op voorste ophangen icm gaatje langer :=

Vind het maar lastig nu ik beelden gezien heb want het zadel zit echt super lekker eindelijk een zadel waar ik zelf zonder rugklachten vanaf stap.

Ben dan nu opeens bang dat de veneto beter bij en gepast had qua wrong dan de roma :')

Door de beugels naar voren te hangen, ga je waarschijnlijk nog meer in stoelzit zitten. Dat had ik namelijk ook. Gebruik nu de achterste ringen. Maar inderdaad langere beugelriemen scheelt al, want je rijd met best wel korte beugels.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 18:54

pmarena schreef:
Uudje: Het Madrid zadel blijkt trouwens jarenlang hetzelfde VPS systeem te hebben gehad als de Lexington, dus met verhoogd VPS aan de achterkant...nu snap ik waarom het op sommige paardjes zo'n rare ligging had....

Jeetje zeg. En daar zijn ze na al die jaren pas achter?! Ja je zag zeker bij de eerste zadels altijd dat ze voorover kiepte, waardoor veel mensen, net als ik het zadel weer verkochten. En God wat vond ik dat erg zeg toen. Ik kon wel janken dat ie niet goed lag. Want hij zat zo lekker. En van de barefoots die ik gehad heb de minst brede zit. Fijn dat ze daar nu in iedergeval achter zijn. Maar ik hou het nu lekker bij mijn ghost. Want dat ding zit goddelijk. Wil er bijna niet meer vanaf _O-

Suikerspinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 23:13

Buitenzinnig schreef:
Grandeur onder de barocco:
[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Wat een handige clips voor de beugels! Verkoop jij die ook toevallig of weet je waar ik die kan krijgen? Heb nu zelf iets in elkaar geflanst maar staat wat slordig, vind ik:

Afbeelding

Buitenzinnig

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 07:58

Ja, zeker! Ghost maakt ze, in dezelfde kleur en materiaal als je zadel. Ze kosten €22 per paar.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 08:02

Sterrenpony schreef:
Ik zal morgen eens een gaatje langer proberen. Nadeel is dan dat ik geen gevoel meer heb in me beugels dat heb ik eerder al geprobeerd maar dat is wellicht een kwestie van wennen. In stap gaat dat goed alleen met draven vind ik het dan moeilijk om in mijn beugels te gaat “staan” maar dan zal ik waarschijnlijk wel makkelijker in het midden zitten.

Beugels aan de voorste ophangen heb ik in het begin even gehad maar toen zat ik inderdaad met mijn bovenbenen tegen me wrongen aan.

Of wellicht proberen beugels op voorste ophangen icm gaatje langer :=

Vind het maar lastig nu ik beelden gezien heb want het zadel zit echt super lekker eindelijk een zadel waar ik zelf zonder rugklachten vanaf stap.

Ben dan nu opeens bang dat de veneto beter bij en gepast had qua wrong dan de roma :')

Ik zou zeker de beugelriemen niet op doe voorste ophanging doen.
Ik denk, als je ze een gaatje langer doet en je zelf wat minder in elkaar gedoken zit, dat je al een heel ander beeld en gevoel krijgt! Goed dat je les gaat nemen!

De front riser kun je er onder weg halen, dan komen we wrongen ook wat meer naar je been toe. Door de front riser komt de voorkant van het zweetblad zeg maar wat verder naar voren waardoor de wrongen ook een iets andere positie krijgen. Wellicht helpt dat nog net dat stukje om je been naar achteren te houden?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 08:10

uudje schreef:
pmarena schreef:
Uudje: Het Madrid zadel blijkt trouwens jarenlang hetzelfde VPS systeem te hebben gehad als de Lexington, dus met verhoogd VPS aan de achterkant...nu snap ik waarom het op sommige paardjes zo'n rare ligging had....

Jeetje zeg. En daar zijn ze na al die jaren pas achter?! Ja je zag zeker bij de eerste zadels altijd dat ze voorover kiepte, waardoor veel mensen, net als ik het zadel weer verkochten. En God wat vond ik dat erg zeg toen. Ik kon wel janken dat ie niet goed lag. Want hij zat zo lekker. En van de barefoots die ik gehad heb de minst brede zit. Fijn dat ze daar nu in iedergeval achter zijn. Maar ik hou het nu lekker bij mijn ghost. Want dat ding zit goddelijk. Wil er bijna niet meer vanaf _O-

Nou het was maar beperkt bekend, uiteraard wist de bazin het wel en de productie ook :P
Maar de rest van het team niet....het is nooit in de artikelomschrijving opgenomen op 1 of andere manier en daarom wisten wij het ook niet tot vorig jaar... gelukkig zit er nu wel gewoon normaal VPS in want van mij hoeft dat gekke verhoogde VPS niet :o

Ja de Ghost is zeker een mooi zadeltje ook +:)+

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 11:48

@ pmarena. Wat moet eigenlijk het nut zijn van dat verhoogde vps? Snap dat niet helemaal.

Suikerspinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 12:00

Buitenzinnig schreef:
Ja, zeker! Ghost maakt ze, in dezelfde kleur en materiaal als je zadel. Ze kosten €22 per paar.

Ah super, dank je wel! Ik ga mijn Ghost-contactpersoon een berichtje sturen :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 14:19

uudje schreef:
@ pmarena. Wat moet eigenlijk het nut zijn van dat verhoogde vps? Snap dat niet helemaal.

Het idee bij de Lexington, waar het voor is gemaakt, is dat dat helpt bij van die typische dressuurpaarden met veel front, een hoge schoft, en een lange, rechte rug. En daar ligt het schijnbaar ook echt heel mooi op :j

Maar leg je het dan op bvb. een Fjord of Tinker, die vaak juist nauwelijks schoft hebben, en juist een gewelfde rug die nog onder het zadel omhoog loopt naar de achterhand... tja dan krijg je natuurlijk sneller een wat voorover kiepend zadel.

En laat dat type paard nu juist de grootste klantenkring zijn in Nederland :=
Daarom ben ik ook geen fan van dat rare verhoogde Lexington-VPS.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 15:06

Maar het lijkt mij dat je daardoor wel een hogere druk plek krijgt onder de deels dikkere vps?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 17:54

Je moet het zien als het opvullen van een ontbrekend stuk rug, zoals je ook een wat holle rug op kan vullen, of juist de voorkant van een zadel wat omhoog kan brengen :)

De Lexington is natuurlijk destijds gemaakt als een soort London-de-Luxe zeg maar, en getest op (veelal Duitse) sportpaarden. Het bleek daarbij dat een aangepaste versie van het VPS een mooie toevoeging was.

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 22:26

De voor- en na foto's van vandaag. Hij was na de rit een beetje moe, dus ik kreeg hem niet netjes staand, sorry. :') Het zadel ligt voor mijn gevoel teveel naar achteren na de rit (al was het schuiven nu iets minder erg dan van de week), maar als het nu naar de goede plek is geschoven, zoals iemand eerder suggereerde, hoor ik het natuurlijk graag!

Is een borsttuig eventueel trouwens ook een optie om dit tegen te gaan? In ieder geval tot het lamsvel op het dekje wat stroever is?

Voor...
Afbeelding
En na.
Afbeelding

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 22:53

pmarena schreef:
uudje schreef:

Het idee bij de Lexington, waar het voor is gemaakt, is dat dat helpt bij van die typische dressuurpaarden met veel front, een hoge schoft, en een lange, rechte rug. En daar ligt het schijnbaar ook echt heel mooi op :j

Maar leg je het dan op bvb. een Fjord of Tinker, die vaak juist nauwelijks schoft hebben, en juist een gewelfde rug die nog onder het zadel omhoog loopt naar de achterhand... tja dan krijg je natuurlijk sneller een wat voorover kiepend zadel.

En laat dat type paard nu juist de grootste klantenkring zijn in Nederland :=
Daarom ben ik ook geen fan van dat rare verhoogde Lexington-VPS.

Dank je voor de uitleg. Was er wel benieuwd naar

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 22:54

Voor mijn gevoel ligt ie ergens tussen die twee foto's in 'goed'. Niet zo ver naar voren als de 'voor', en niet zo ver naar achteren als de 'na'.

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 01:01

Sterrenpony schreef:
Heeft iemand de tip voor mij :)
Ik heb nu al een tijdje mijn ghost roma zadel wat goddelijk zit en me pony loopt er super onder <3

Nu is er gister wat gefilmd en het viel me opeens op dat ik toch wel achterin het zadel zit en in stoelzit (altijd leuk van die confronterende beelden :') )

Mijn beugels heb ik nu op de achterste beugelophanging zitten morgen wil ik ze naar voren gaan plaatsen om te kijken wat het dan doet.

Zou ik met me beugels op de voorste beugelophanging van het probleem af zijn? Zodat ik meer in het midden van me zadel kom te zitten en me onderbeen iets naar achteren?

[ [url=m/Ru4oC3.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/PYKXLc.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/toZMyc.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik denk dat het jou ook wel zou helpen als de voorkant van het zadel iets omhoog ging.
Ik herken je zit wel wat van hoe ik zit als ik zonder frontriser of extra shims in de voorkant van de pad rijdt. Je gaat gauw zitten alsof je bergafwaarts rijdt, omdat je zadel ook een beetje zo ligt.

ik zou je daarom aanraden om eens te proberen een frontriser onder je zadel te doen en/of shims in de voorkant van je pad te doen. Je zou bijvoorbeeld eens kunnen beginnen met een opgevouwen sok onder de zitting, kijken of dat verbetering oplevert!

Sterrenpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 08:53

Ik heb gister juist de frontriser uit me zadel gehaald en me beugels een gaatje langer dit zat al heel veel beter.
Door de frontriser er tussen uit zit ik in het midden in me zadel ipv verder achterin, en icm me beugels een gaatje langer voelde ik me zitbeenknobbels ook weer.

Morgen een lesje in gepland en dan werken aan me zit. Zal als het lukt foto laten maken van hoe ik nu zit met de aanpassingen

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 08:58

Super dat dat helpt! Het is soms even zoeken

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 10:57

marley93 schreef:
De voor- en na foto's van vandaag. Hij was na de rit een beetje moe, dus ik kreeg hem niet netjes staand, sorry. :') Het zadel ligt voor mijn gevoel teveel naar achteren na de rit (al was het schuiven nu iets minder erg dan van de week), maar als het nu naar de goede plek is geschoven, zoals iemand eerder suggereerde, hoor ik het natuurlijk graag!

Is een borsttuig eventueel trouwens ook een optie om dit tegen te gaan? In ieder geval tot het lamsvel op het dekje wat stroever is?

Voor...
[ [url=m/M4kqKC.jpg]Afbeelding[/url] ]
En na.
[ [url=m/qGjwDR.jpg]Afbeelding[/url] ]

Niet alleen naar achteren, maar ook mega naar links (zelfs al komt dit vanwege afstappen is het duidelijk een teken dat het zadel niet goed ligt).
Ik zou het pad van voren nog iets opvullen, want het zadel komt achter los van de rug en je adviseren om sowieso een 15 cm langere anatomische singel te nemen (zonder elastiek), een langere singel helpt echt om het schuiven tegen te gaan.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 11:48

Waarom zonder elastiek Daphara???

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 13:10

Kwetal schreef:

Ik mijn ervaring is dat veel stabieler als een zadel de neiging heeft naar links of rechts te zakken, was ook het advies van mijn zadelmaker destijds.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 13:14

Daphara schreef:
Kwetal schreef:

Ik mijn ervaring is dat veel stabieler als een zadel de neiging heeft naar links of rechts te zakken, was ook het advies van mijn zadelmaker destijds.

Dat hangt ook een beetje af van het elastiek. Ik zie dat hier de FRA elastische singel is gebruikt - die is behoorlijk stabiel. Wat ook belangrijk is, is dat de singel lang genoeg is, correct is aangesingeld en uiteraard de balans van ruiter en paard.....En dat laatste is wat mij betreft punt 1...

Elastiek is bewezen prettiger voor het paard.

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 13:50

Paard staat flink op rust met linksachter. Wellicht lijkt het daardoor verschoven? Dus lastig vergelijken. Ik vind hem op de nafoto niet te ver naar achter En beter liggen dan opde voor foto (qua ligging tovde schouder)

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 13:51

Ik sta na het rijden altijd nog even zowel op een krukje en op de grond achter het paard, om te checken of het zadel recht ligt, en dit is altijd het geval. (Ben daar door de andere zadels die wel schuiven (naar rechts) echt een beetje angstig voor.) De onderste foto vertekent ook wat omdat hij op rust staat. Het zadel lag gewoon recht na het afstappen. :j

(Ik denk dat ik mijn telefoon misschien ook wat gekanteld had, paard ziet er helemaal mega uit verhouding uit daar :') )

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 16:55

Sterrenpony schreef:
Ik heb gister juist de frontriser uit me zadel gehaald en me beugels een gaatje langer dit zat al heel veel beter.
Door de frontriser er tussen uit zit ik in het midden in me zadel ipv verder achterin, en icm me beugels een gaatje langer voelde ik me zitbeenknobbels ook weer.

Morgen een lesje in gepland en dan werken aan me zit. Zal als het lukt foto laten maken van hoe ik nu zit met de aanpassingen

Heb met een ghost testzadel ook een frontriser geprobeerd. Ging gigantisch in stoelzit zitten. Zeker in combinatie met de beugelriemen in de voorste ring. Frontriser er uit beugelriemen een ring naar achter en probleem opgelost.

Suikerspinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 17:49

Nissima schreef:
pmarena schreef:
Volgens de website van Barefoot kun je hier in Spanje terecht :)
https://barefoot-saddle.com/custom/index/sCustom/153

Dank! _/-\o_

Nogmaals bedankt, pmarena!

Ik heb inmiddels de seat voor mijn Ride-On-Pad binnen en heb hem zojuist aan de pad weten te bevestigen:

Afbeelding

Morgen maar even testen op een paard in plaats van een zadelstoel :D