[WN] De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 09:52

Susan_078 schreef:
Herkent iemand het feit dat je bij een Freemax niet echt in de western houding kan zitten, maar meer rechtop met je benen recht naar onder (naar achter) wordt gedrukt, zoals in een dressuurzadel, doordat de fender ophanging wat meer naar achteren zit (?) dan bij een ander western zadel? Ik rijd ook regelmatig op western boomzadels en dan zit ik echt anders, meer op m’n kont met m’n voeten naar voren, dan in m’n eigen Freemax. Ik begin dat eerlijk gezegd steeds meer een nadeel te vinden van de Freemax.

Nee, dat herken ik totaal niet :n
Welke maat zitting heb je bij de Freemax? Is die misschien wat korter dan de boomzadels waar je op rijdt?

Daihyo

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 11:19

Ik herken het wel, maar vind het juist veel fijner zitten dan de stoelzit van de meeste westernzadels. Ik zit beter in balans op de Freemax.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 12:22

Het is maar net wat je gewend bent, wat je lichaam het prettigst vindt en waar je paard het beste op reageert :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 13:34

En daarom is een goede passessie zo belangrijk. Dan kun je meteen voelen of het bij jou en je paard past.

Monody

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 16:22

Over twee weken komt de zadelmaker naar ons om hopelijk een geslaagde freemax aanmeting te doen *\o/* Nu vroeg ik mij af of het handig is om ook al een pad te bestellen zodat de zadelmaker deze meteen kan aanpassen wbt de inlages? Mocht de Freemax uiteindelijk niet op mijn pony passen om welke reden dan ook zou ik deze pad evt kunnen retourneren of zelf weer doorverkopen.

Susan_078

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 17:59

DubbelFun schreef:
Over de plaatsing van de beugelophanging kun je een heel onderzoek aan wijden van stoelzit tot dressuurzit als uitersten.
Volgens 'engelse' ruiters is een stoelzit een absolute no-go, terwijl western rijders het een onnatuurlijke gedwongen houding vinden.

Het heeft o.a. alles te maken met de manier waarop het paard gereden worden; hogeschool versus recreatief/buiten rijden als de 2 uitersten. Het gewicht/lengte van de ruiter versus de breedte van het paard. De omgeving waarin gereden wordt als in heuvel/bergachtig.

Het heeft dus vooral te maken met ruiterbalans op een paard en hoe/waar je wilt dat de inwerking van de zithulpen overkomt.

Hmm, ja. De feiten hier: breed en rond paard, kleine ruiter (1.58), rijden uitsluitend recreatieve buitenritjes met stap draf en galop. Ik merk vooral dat ik in galop niet lekker stabiel kan zitten en dat mijn benen verder naar achteren worden gedwongen dan ik wil. Zadel schuift ook een beetje, ik wil nu een andere singel proberen (Crescent singel), die heeft hij bij het dressuurzadel ook. Op een gewoon westernzadel (met boom) kan ik veel beter op mijn kont blijven zitten in de galop, waarbij ik ook een beetje mijn benen naar voren steek (meer in de westernhouding). Op het dressuurzadel zit ik natuurlijk in de dressuurhouding, maar dan heb je meer steun door wrongen enz en kan ik beter zitten.

Susan_078

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 18:02

Achterom schreef:
Susan_078 schreef:
Herkent iemand het feit dat je bij een Freemax niet echt in de western houding kan zitten, maar meer rechtop met je benen recht naar onder (naar achter) wordt gedrukt, zoals in een dressuurzadel, doordat de fender ophanging wat meer naar achteren zit (?) dan bij een ander western zadel? Ik rijd ook regelmatig op western boomzadels en dan zit ik echt anders, meer op m’n kont met m’n voeten naar voren, dan in m’n eigen Freemax. Ik begin dat eerlijk gezegd steeds meer een nadeel te vinden van de Freemax.

Nee, dat herken ik totaal niet :n
Welke maat zitting heb je bij de Freemax? Is die misschien wat korter dan de boomzadels waar je op rijdt?

Ik heb de 15 inch. Maar ik heb maatje 34/36 en dit is qua zitting juist een heel goed passend zadel voor mij (dacht ik tenminste). Meestal zijn de zadels te groot (maar rijd ik er toch mee). Het is niet mijn eigen paard, maar wel mijn eigen zadel :-) Ik dacht, ik neem er nu eentje met een zitting die goed is voor mijn kont. Maar ik zit dus niet stabiel, met name in de galop. Ik dacht dat het te maken had met hoe de fenders zitten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 18:10

@Susan_078: ga je stuiteren in galop of ben je meer je balans kwijt en val je naar voren (beiden overdreven gezegd).

Susan_078

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 18:23

DubbelFun schreef:
@Susan_078: ga je stuiteren in galop of ben je meer je balans kwijt en val je naar voren (beiden overdreven gezegd).

Het eerste denk ik, ik kan op de een of andere manier niet aan het zadel geplakt blijven zitten; ik kom eruit. En m’n benen kan ik ook niet goed stil houden. Het voelt wat onstabiel, maar ik heb er nog niet zo heel vaak mee gereden, misschien is het ook wennen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 18:42

Het kan zijn dat de beugels voor jouw houding net wat te ver naar achteren zitten.
Ik heb wel eens gezien dat beugels met een leren riempje voor aan de singelring werden gebonden en dan iets naar voren getrokken. het is iig makkelijk te proberen of je dat een vastere zit oplevert zonder definitief iets aan het zadel te 'vermaken'. Een touwtje/tierap zou hetzelfde effect moeten geven.

Baileyi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 11:28

Hoi allemaal, ik heb ook een paar maanden een Freemax zadel (cow, short, choco, 16 inch), nu heeft mijn pony helaas een blessure opgelopen waardoor we zeer waarschijnlijk nooit meer kunnen rijden :(. Dus ik wil graag mijn zadel verkopen, maar ik vroeg me af waar ik deze het beste te koop kan zetten zodat evt. liefhebbers hem goed kunnen vinden :).

Achterom

Re: [WN] De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 11:32

Ik heb mijn zadel (ook een Freemax) destijds verkocht via marktplaats, Facebook leverde bij mij niets op. En ik had hier op bokt ook een linkje in mijn onderschrift.

Baileyi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 11:36

Achterom schreef:
Ik heb mijn zadel (ook een Freemax) destijds verkocht via marktplaats, Facebook leverde bij mij niets op. En ik had hier op bokt ook een linkje in mijn onderschrift.

Dankjewel, ja Facebook werkt vaak niet zo fijn heb ik het idee. Ik zal het sowieso op marktplaats zetten en dan inderdaad misschien ook nog een linkje in mijn onderschrift.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 11:47

Er is wel een freemax Facebook groep. Daar zou ik hem zeker wel inzetten.

Susan_078

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 18:42

DubbelFun schreef:
Het kan zijn dat de beugels voor jouw houding net wat te ver naar achteren zitten.
Ik heb wel eens gezien dat beugels met een leren riempje voor aan de singelring werden gebonden en dan iets naar voren getrokken. het is iig makkelijk te proberen of je dat een vastere zit oplevert zonder definitief iets aan het zadel te 'vermaken'. Een touwtje/tierap zou hetzelfde effect moeten geven.

Sorry ik zie deze nu pas. Dat zou ik eens kunnen proberen idd. Ik heb nu ook een nieuwe singel gekocht, een crescent singel, in de hoop dat het zadel iets beter blijft liggen. Het is een héle grote en ronde Haflinger en ik ben klein van stuk. Ik merk dat ik op hem als vanzelf in een soort stoelzit moet zitten want anders zit ik in de split en krijg ik na verloop van tijd last van m’n heupen. In het dressuurzadel gaan 2 uur nog net zonder dat ik last krijg. Maar ik had wel gewild dat ik in het western zadel iets relaxter kon zitten dan nu. Het is net of het niet helemaal bij m’n lijf/paard past. Terwijl ik normaal prima en heerlijk kan rijden in een western zadel (dat zijn dan wel boomzadels trouwens). Tenslotte wil deze Haf soms weleens een flinke (en behoorlijk gemene) bok geven, waardoor ik misschien wat meer steun zou willen van het zadel. De kleine zitting helpt wel, maar het feit dat ik zo rechtop moet zitten met m’n benen zo stijf naar beneden/achteren, zonder enige steun bij m’n bovenbenen zoals bij het dressuurzadel, zorgt ervoor dat ik minder stevig zit als ik zou willen in dit zadel. Soms doet ie het maanden niet en soms elke rit weken achter elkaar, geen peil op te trekken. Meestal zit ik ze wel uit, maar ben ook al eens gelanceerd en dat wil ik liever niet want we rijden alleen maar buiten. In zo’n periode pak ik toch de Freemax maar niet. Maar ja je weet het nooit met hem, meestal gaat het gewoon goed en ik vind het ook wel jammer dat ik nu geen gebruik maak van m’n zadel. Lastig! Misschien anders toch eens een (goed aangemeten) boomzadel voor hem kopen, daar we altijd wel lange ritten maken ook, en de Freemax Buffel daar sowieso ook niet zo geschikt voor is….

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 19:28

Op een breed paard zitten de meeste boomloze zadel ook breed, wat niet onlogisch is óf je moet een flinke opbouw hebben waardoor het zadel aan /\-vorm krijgt. Voor de heupen iig een stuk prettiger, daar kan ik over meepraten :) Reden waarom ik op een Bob Marshall rijd waarvan de 'onderbouw' hoog in de pommel is getrokken (zgn. Peaked pommel) .

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 19:47

Sure_lee schreef:
Er is wel een freemax Facebook groep. Daar zou ik hem zeker wel inzetten.

Dat kan zeker :j
Alleen heeft dat bij mij in ieder geval exact 0 reacties opgeleverd. Maar niet geschoten is altijd mis natuurlijk :)

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 19:55

Ik kijk zelf altijd in die fb groep en op marktplaats. Inmiddels zijn veel mensen in mijn omgeving al overgestapt op een freemax en er zijn er nog meer geïnteresseerd. Die verwijs ik ook altijd eerst naar de fb pagina. En op fb is het gratis op mp moet je betalen voor zadels. Dus ik probeer altijd eerst fb en dan pas mp.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 20:04

Is logisch natuurlijk, voor mij werkte het emotioneel een beetje anders. Het zadel verkopen was voor mij het moment dat het echt af was met het rijden met mijn paard. Daarom wilde ik er zo snel mogelijk vanaf.... eerst facebook geprobeerd en dus geen enkele reactie :n Dat voelde toch een beetje als verloren tijd op die manier. Ik wilde het gewoon afsluiten.
Bovendien vind ik meerdere advertenties plaatsen maar gedoe, achteraf had ik liever gewoon meteen betaald voor de advertentie op marktplaats, want toen was ik hem dus zo kwijt.
Maar dat is persoonlijk :j

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 20:07

Was dat niet iets van €10 voor een zadel?? Gezien de waarde van de meeste zadels vind ik dat bedrag redelijk.

Monody

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 07:49

Mocht er nog iemand een 15” buffel te koop hebben houd ik mij aanbevolen!

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 10:32

Ik heb een 16” cow round te koop. PB bij interesse :)

Susan_078

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 11:13

Monody schreef:
Mocht er nog iemand een 15” buffel te koop hebben houd ik mij aanbevolen!

Hi, ik heb er eentje! Ik denk er al langer over om hem weer te verkopen. Ik rijd er super weinig mee, een paar keer per jaar maar, dus hij hangt een beetje niets te doen. Ik heb hem alleen maar voor de leuk voor op m’n verzorgpaard, en vind het een heerlijk zadel. Maar vooral met rustige ritjes. Langer galopperen vind ik minder fijn met deze, zeker omdat de Haflinger waar ik op rijd soms nog weleens wil bokken en ik dan toch liever en beter in het dressuurzadel zit (meer steun). Er zit een fork maat 5 in. Ik heb ook een forkmeter en 2 dekjes met inlage vakken.

Mrs_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 15:43

Hihi, ik val hier even binnen, heb niet alles gelezen, ben een beetje in het midden erin gevallen en toen doorgescrold naar het einde van het topic :o
Het zit zo, ik heb een Rocky mountain ruin van nu 7,5. Ben begonnen met zadelmak maken toen hij een jaar of 4 was, vanaf daar opgebouwd naar ongeveer elke week rijden. In het begin nogal aan het zoeken geweest naar een fijn zadel en uiteindelijk een Edix Courville tweedehands op de kop getikt (na een pasconsult). In het begin hebben we daar prima mee gereden, alleen bij opstappen ging het een paar keer mis (zadel verschoven), maar niks onoverkomelijks. Echter, na onze verhuis vorig jaar heeft hij me zo gruwelijk gelanceerd dat er echt een grote vertrouwens deuk is ontstaan.
Nu, bijna een jaar verder, zijn we weer bijna zover dat we samen weer kunnen gaan rijden maar, je voelt hem al aankomen: ik vertrouw dat zadel dus niet meer omdat ik het idee heb dat het schuift.
Dus nu ben ik aan het oriënteren en daarmee kwam ik dus in dit topic terecht. Ik lees hier dat de freemax op zich wel aan kan sluiten bij mijn wensen (want ik zag al meer rocky-gerelateerde vragen), echter, hoe is de pasvorm van de freemax? Ik had er al eerder naar gekeken, maar doordat die Courville op mijn pad kwam ben ik natuurlijk gestopt met rondkijken.
Ook vraag ik me af welke dealer ik kunnen benaderen, ik woon nml in zeeland en de dealer die volgens de site van freemax in zeeland komt heeft niets over freemax op haar site staan? Lastig lastig, ik kan dus ook niet ff een zadel erop gooien en gaan met die banaan, daarom zoek ik een beetje een vergevingsgezind zadel waar hij ook nog in kan groeien naarmate we (hopelijk) uiteindelijk het rijden weer op gaan bouwen...
Tips iemand?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-24 16:00

Heb je de dealer al een mailtje gestuurd...? Als dit zadel je interesse heeft zou het toch wel heel leuk zijn als je het gewoon eens zou kunnen proberen / bekijken ofzo :)