voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 19:28

Zou daar gewoon niet meer lucht terecht komen door de ruimte bij de schoft dat het gewoon niet zo gauw nat wordt of eerder droogt. Ik heb ook droge plekken iets naast de schoft, maar dat is nog voor de beugelophanging en ik kan daar nog een platte hand tussen stoppen, is zegmaar onder de pommel, dus ik denk dat het komt omdat er meer lucht bij komt.

Anoniem

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 20:43

weet niet. schrok er beetje van.
op zich,met die kussens ligt de ruggegraat wel mooi vrij.
maar wil niet hebben dat ie dadelijk plekken bij de beugelriem krijgt.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 20:59

Als je Google raadpleegt op de barrydale van bf, zie je een aantal mensen die ermee rijden zonder speciale pad. Dit lijkt me niet juist toch? De barrydale is toch wat onderkant betreft niets anders dan de andere bf's?

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 21:11

Je moet er gewoon een pad onder hebben, ja!

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 21:18

Ja hè! Ik wil hem gaan bestellen als ik de London heb getest :)

Is het net zo'n lekker zadel als hij eruit ziet? Hahaha. Klinkt een beetje stom.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 21:47

Anoniem schreef:
weet niet. schrok er beetje van.
op zich,met die kussens ligt de ruggegraat wel mooi vrij.
maar wil niet hebben dat ie dadelijk plekken bij de beugelriem krijgt.

Dat is bij ons ook iets droger - het is en blijft boomloos. Maar het is niet vanwege grote druk - mede ook doordat dit deel van de rug minder beweegt dan de voor en achterkant waar (voor) de schouder beweegt en (achter) de rug wiegelt tijdens het lopen. Ik zou me er geen zorgen over maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 21:49

ik houd het in elk geval in de gaten. pony loopt er op zich prima onder hoor,dus geen directe zorg.
merk wel dat ik zelf na lange ritjes pijn krijg en wel 3000x van houding verander....

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 22:08

Ik schrok laatst ook een beetje... pony van zusje had links (rechts heel lichtjes maar) een droge plek. Best groot stuk, ook onder de beugelophanging. De rest van de pony was wel bezweet.
We hebben een BF, die weliswaar voor de ruiter wat klein is, maar dat maakte voor de drukverdeling niet uit, toch?

Vorige zomer had ze een lichtere plek leek het, maar dat is weer weggegaan... :? Daarna gedoe (en helaas witte haren) midden op de rug. Te weinig inlages -verhaal. Stom, maar nu gelukkig opgelost.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 22:42

Anoniem schreef:
ik houd het in elk geval in de gaten. pony loopt er op zich prima onder hoor,dus geen directe zorg.
merk wel dat ik zelf na lange ritjes pijn krijg en wel 3000x van houding verander....

Zelf pijn krijgen is vervelend DC :(:) maar soms is dat een kwestie van trainen, ook wij ruiters dienen fit te zijn :P
Mogelijk helpt het wanneer je er af gaat en een stukje loopt? het is net als met auto rijden (ook voor het paard!!!) 2 uur rijden en dan een kwartier rust. het is aan te bevelen om elke 2 uur even van het zadel af te gaan en het 'bloed weer te laten styomen' zowel in jouw billen als de haarvaten op de rug van je pony

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 22:44

doe ik,ik stap regelmatig af.
sowieso het eerste stuk(rond de 15 minuten)en laatste kwartier wandel ik ernaast.
verder doe ik veel pilates,en rijd ook wel veel...heb laatste tijd weer aardig last van mijn rug.
misschien toch dat bontje...al vind ik het best veel geld als het niet blijkt te 'helpen'.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 22:46

dat kan ik je ook niet garanderen helaas - ik ben geen arts of fysio

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 22:47

snap ik....is ook lastig,want verder ben ik erg tevreden met trekker.
lastige zoektocht is het vooral...

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 22:50

welkom in het leven :D

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 11:10

Jolindaa schreef:
Ja hè! Ik wil hem gaan bestellen als ik de London heb getest :)

Is het net zo'n lekker zadel als hij eruit ziet? Hahaha. Klinkt een beetje stom.

Ik vind hem lekker zitten, alleen was het wennen aan de kniewrongen. Die zijn wel... bijzonder :)

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 15:19

Ik kom hier ook even binnenvallen.

Gisteren is Bert van Skyriding langsgeweest en heb mijn oog laten vallen op de Trekker Luxus. Vond hem erg lekker zitten. Lekkerder als de Barefoots die we al hebben. Nu nog eventjes sparen :D

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 17:01

Bijzonder is goed! Haha *\o/*

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 17:55

wat is VPS

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 18:12

Systeem voor ruggengraadvrijheid

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 18:39

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 09:33

Als het goed is kan ik volgende week de barrydale testen *\o/* hij was net weer de deur uit naar een tester :\
dus moet nog even geduld hebben :o en laat dat nou niet m'n sterkste kant zijn O:)
Zal mij zeer benieuwen :D

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 09:36

Zijn er hier bokkers met randoll's
Vriendin van mij heeft dit zadel maar de pommel is te klein,weet iemand waar je grotere pommels kan halen en of die van BF er eventueel inpassen?

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 11:38

Ben benieuwd nientje, wat je van de barrydale vind en welk zadel je uiteindelijk kiest.

Friesepoonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 11:57

Zijn hier ook mensen met een paard dat níet droog is onder het zadel? Mijn paard zweet véél; helemaal nu ik weer aan het opbouwen ben na de winter en we dus veel tijgers in bosjes, levensgevaarlijke oma's op fietsen en paardetende stapels bakstenen tegenkomen. :') De ruggengraat blijft niet droog onder de cherokee (ze blijft helemaal niet droog overigens, als ik een uur gereden heb dan schuimt ze overal; en ik rijd niet in een hoog tempo...) maar de zweetplek is wel egaal en glad (na droogstappen is ze voor de rest droog, maar onder het zadel nog niet). Moet ik me zorgen gaan maken? Ze loopt voor de rest prima, ontspannen en heeft na het rijden geen gevoelige plekken op de rug. Ik heb dikke inlages erbij gekocht en dat geprobeerd, maar dat heeft geen effect, ze is nog steeds bezweet.
Toen ik nog met boomzadel reed, zweette ze trouwens ook als een otter, zeker als ik bijv. een dikke eurostar pad onder het zadel deed. Heb ik nou zo'n zweetkikker of zijn er hier meer mensen met zo'n peerd....

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 12:20

Friesepoonie, je zou je eventueel zorgen kunnen maken over de mineralenhuishouding van je paard. Ik heb ook een zweterig paard, die bij de minste of geringste inspanning kletsnat is. Hij is IR en zijn lijf is snel in de war. Wat betreft het zadel zou ik me niet te veel zorgen maken. Let er op dat bijvoorbeeld kort na het afnemen van het zadel geen zwellingen ontstaan. Ook een droge plek is echt geen ramp. Je pad kan veel vocht opzuigen waar je zit (als je met een doekje een natte plek opneemt, moet je er ook op drukken) Aan de bewegende uiteinden wordt meer zweet afgegeven. Moosgummi inlagen ventileren niet, dus daaronder zal het nog natter worden. Echt lamsvacht en latex ventileert wel. Zelfde geldt voor bepaalde Hi Tech materialen zoals bijvoorbeeld in HAF pads wordt gebruikt.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 12:32

Misschien een optie om je paard te scheren, zal voor hem ook prettiger zijn.