[HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Haimati

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 10:13

Kinderen rijden met een Barefoot Syringa (gebruiken hem als sidepull) als ze op mijn paard rijden. Ligt mooi stabiel en hij reageert er goed op. Een andere tinker op stal word gereden met Barefoot Amber ook die blijft netjes liggen, alleen band over de neus zakt iets naar voren door het ombreken van de driehoek maar maakt voor de werking niks uit.

Phillipa schreef:
Haimati schreef:
*\o/* M'n nieuwe zadel is net binnengekomen, de Madrid! In het echt is tie nog veel mooier en kan ook niet wachten om hem uit te testen maar dat moet wachten tot morgen want paardlief heeft z'n beweging al gehad vanmorgen. Voorlopig m'n Arizona pad met blanket eronder (vast een "geweldig" zicht :') ) tot de bijpassende grandeur binnen is.

Ben heel benieuwd! Heb je 'm ook als testzadel gehad? Foto morgen? :D

Leuk om te lezen als mensen vol voorpret op hun spullen wachten haha :D

Nee maar gewoon de gok genomen en ik heb er geen spijt! Zadel zat zalig en zonder pijn in m'n kuit afgestapt, ik heb namelijk ruim een jaar geleden zweepslag (spierscheur) in m'n kuit gehad met al 3x een terugval waarvan in oktober weer een keer een scheurtje erin. Nu ligt m'n kuit netjes vrij van randen van het zadel door de korte zweetbladen en dat is wat ik zocht *\o/* . Verder schuif je ook geen kant meer op door de suède en ik ben blij dat ik voor een maat 1 ben gegaan want hij zit een stuk ruimer dan de Barrydale maat 2. Ook niet geheel onbelangrijk m'n tinker liep er ook lekker onder :j

Alleen nog wel n nieuwe singel nodig want die ik nu heb is te kort, singelstoten zitten stuk hoger dan bij de barebackpad en Barrydale. Had al wel zo'n vermoeden...
Foto komt nog!

draaakje

Re: [HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 10:32

Ben ook benieuwt naar een foto, super dat hij zo goed bevalt en zo'n uitkomst is met je kuit!

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 10:59

Wat tof om te horen Haimati! Rij je met laarzen of chaps? Ik ben bang dat mn dressuurlaars blijft hangen achter het zweetblad. Denk dat ik ga kijken of ik vd zomer het zadel eens kan testen... Kan ik ondertussen sparen ;-)

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 12:40

Klinkt goed Haimati ! Ben benieuwd naar foto, lijkt mij een erg mooi zadel te zijn.

ElvierW

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 12:53

Mag ik hier ook wat vragen? Ik heb nu als testzadel een Barefoot Arizona Nut en het bevalt me geweldig! Wat een verademing dat het zadel zo licht is in vergelijking met een "gewoon" westernzadel en zo fijn dat je goed voelt wat er onder je gebeurd. Ik wil dus een Barefoot aan gaan schaffen!

Maar... ik twijfel tussen een Arizona Nut en een Missoula Nut. Wat zijn de voor- en nadelen van beide? En ik zal voornamelijk gebruik gaan maken van het zadel en heb maat 36. Maat 1 is dus een logische aankoop. Maar er zullen ook eens mensen op gaan zitten met een maatje meer. Maat 2 is dan logischer maar kan ik daar zelf (met bijv een bontje er in) dan ook mee uit de voeten?

Dank vast voor het mee denken!

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 12:59

Ik vind het persoonlijk vreselijk irritant om met het zadel van mijn vriendin te rijden (Cheyenne maat 2), ik glibber alle kanten op. Een bontje heb ik niet geprobeerd omdat ik maar sporadisch met dat paard rij. Een zadel waar ik de hoofdgebruiker van ben, moet mijn maat zijn. Maar ik ben dan ook gezegend met een echtgenoot die dezelfde maat zadel nodig heeft, ferm handig.

Verschil tussen beide zadels kan ik je niets over vertellen, geen idee.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 13:05

Denk er precies zo over als jokari :j

Het zadel moet in eerste instantie naar jouw zin (en maat) zijn, niet dat je genoodzaakt bent met hulpmiddelen lekker in je eigen zadel te zitten voor een ander ;)

De verschillen zitten voornamelijk in het model, denk ik ?

De Arizona is een roundskirt met een normale cantle, de Missoula niet en die heeft ook een lagere cantle.
Kwestie van wat er het beste op je paardje en onder je kont ligt ?

Voor- en nadelen zou ik ook niet weten, ken ze helaas niet persoonlijk -O-

Helene83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 14:06

draaakje schreef:
Ik heb het halster-hoodstel-side-pull van barefoot, de Cedar. Heel erg fijn hoofdstel, zowel met als zonder bit. (en in het begin had ik twee teugels, 1 aan het bit geklikt en 1 aan de neusriem, ik wist namelijk nog niet hoe ze op bitloos zou reageren. erg handig!) De neusriem blijft hier echt heel goed liggen tijdens sturen als ik hem bitloos gebruik.
(moet wel zeggen dat ik soms mensen enorm veel kracht op de neusriem zie zetten bij bitloze hoofdstelen... totaal overbodig, en dan is de kans op schuiven wel groter denk ik)

Ook heel handig dat je dit hoofdstel als halster kan gebruiken, fijn als je een picknick maakt tijdens een buitenrit.

http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Hoofd ... Cedar.html

Rij je ook wedstrijden met dit hoofdstel?

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 20:10

Thanks voor de antwoorden weer allemaal :)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 20:32

Heb alleen ervaring met de Arizona (nut) dus verschil tussen deze en de Missoula zou ik niet weten.

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 21:23

Kan je een gewoon Dekje ook zo verbouwen dat je het onder een barefoot kunt gebruiken? Kun je dan gewoon aan de onderkant inlages en daar over een laag stof en dan vastnaaien? Of is het net wat ingewikkelder?

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 21:28

Je schijnt idd inlagevakken onder je dekje te kunnen naaien maar dat heb ik nog niet geprobeerd. Ik heb wel vandaag een Mattes bontonderlegger verbouwd. Het was een gewoon bontje voor onder het zadel en daar heb ik inlages ingemaakt en het voorbontje er af gehaald. Nu kan het onder een gewoon dun dekje. Dit was makkelijker dan verwacht! dus wie weet kan jouw idee ook prima....

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 21:32

Akke_sSpring schreef:
Je schijnt idd inlagevakken onder je dekje te kunnen naaien maar dat heb ik nog niet geprobeerd. Ik heb wel vandaag een Mattes bontonderlegger verbouwd. Het was een gewoon bontje voor onder het zadel en daar heb ik inlages ingemaakt en het voorbontje er af gehaald. Nu kan het onder een gewoon dun dekje. Dit was makkelijker dan verwacht! dus wie weet kan jouw idee ook prima....

Dat zou wel natuurlijk zijn ja. Moet alleen nog iets verzinnen on de inlages te kunnen vervangen. Heb nog wel wat leuke dekjes liggen die ik nu helaas niet kan gebruiken.
Wat voor stof is dan handig voor de onderkant?

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 21:46

Ja, snap ik. Ik zou voor een natuurlijk produkt kiezen. De originele pads van bf zijn aan de onderzijde van wol en vilt. Wellicht dat je die inlage vakken ook van vilt kunt maken? Ik durf het eigenlijk niet te zeggen. Het voordeel van dat bontje wat ik heb gemaakt is dat het lamswol een extra drukverdeler is, ademt en oneffenheden kan opvangen. Ik ben wel benieuwd of er anderen zijn die al zoiets hebben gemaakt en met welke stof dat gemaakt is?

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 21:53

Akke_sSpring schreef:
Ja, snap ik. Ik zou voor een natuurlijk produkt kiezen. De originele pads van bf zijn aan de onderzijde van wol en vilt. Wellicht dat je die inlage vakken ook van vilt kunt maken? Ik durf het eigenlijk niet te zeggen. Het voordeel van dat bontje wat ik heb gemaakt is dat het lamswol een extra drukverdeler is, ademt en oneffenheden kan opvangen. Ik ben wel benieuwd of er anderen zijn die al zoiets hebben gemaakt en met welke stof dat gemaakt is?

Daar ben ik ook wel benieuwd naar idd.
schapenwol zou mooi zijn, maar weet niet hoe ik daar aan moet komen (wel van geschoren schaap en niet een schapenvel), of miss een nep-schaapie? Vilt kan ook maar dan moet je wel heel goede hebben.
Hoe kun je eigenlijk bij de normale pad de inlages er uit halen? (heb dat nog nooit gedaan eigenlijk)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 22:19

Zou geen vilt gebruiken om inlagevakken van te maken is namelijk behoorlijk poreus materiaal (viltstof=dunner). Je kan vilt wel gebruiken om inlages van te maken (tapijtvilt=dikker).

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 22:52

Marcella schreef:
Zou geen vilt gebruiken om inlagevakken van te maken is namelijk behoorlijk poreus materiaal (viltstof=dunner). Je kan vilt wel gebruiken om inlages van te maken (tapijtvilt=dikker).

Oké dankje.
Ik heb een zadel met VPS, wat voor inlages zijn dan handig? Kan ik die goed zelf maken of beter bestellen?
En een domme vraag hoor: maar zijn inlages alleen voor de ruggengraatvrijheid of ook voor de drukverdeling?
Ik zou dus het beste schapenwol voor de onderkant kunnen gebruiken? Of kan ook wat anders?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 23:04

Voor de ruggengraadvrijheid en voor het verdelen van de druk. Je kan ook gebruik maken van fleecewol het is ook maar wat je zelf wil, maar ook heeft je paard een gevoelige huid of niet.

Dunne stoffen gaan niks worden wat dit zal heel snel slijten en mooie kleurtjes aan de onderkant heeft ook weinig nut. Je ben dus iets nodig wat niet snel zal slijten, maar ook geen irritatie veroorzaakt.

Thirza_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 23:08

Marcella schreef:
Voor de ruggengraadvrijheid en voor het verdelen van de druk. Je kan ook gebruik maken van fleecewol het is ook maar wat je zelf wil, maar ook heeft je paard een gevoelige huid of niet.

Dunne stoffen gaan niks worden wat dit zal heel snel slijten en mooie kleurtjes aan de onderkant heeft ook weinig nut. Je ben dus iets nodig wat niet snel zal slijten, maar ook geen irritatie veroorzaakt.

Bedoel je met fleecewol gewoon van dat fleece waar je ook van die plaids van hebt? Of iets anders? Wat voor inlages zijn handig?

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 23:18

Hoe zit het ook al weer met de pommelmaten. Ik weet dat er over de jaren heen aan materiaal en kleur het eea veranderd is, maar is een oude L pommel nog steeds te vergelijken met een nieuwe?

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 01:11

thirzanaomi schreef:
Marcella schreef:

Oké dankje.
Ik heb een zadel met VPS, wat voor inlages zijn dan handig? Kan ik die goed zelf maken of beter bestellen?
En een domme vraag hoor: maar zijn inlages alleen voor de ruggengraatvrijheid of ook voor de drukverdeling?
Ik zou dus het beste schapenwol voor de onderkant kunnen gebruiken? Of kan ook wat anders?

Wat Marcella ook al zegt, de inlages verdelen ook de druk... Maar dat doet de VPS ook al voor een groot deel, de inlages zijn naar mijn weten net dat laatste tikje.

Ik weet niet of je weleens een HKM pad in je handen hebt gehad, dat is katoen met polyester volgens internet... Dat kan ik je alvast afraden als materiaal, ik heb zo'n ding gehad en die stof aan de onderkant ging in no time uitlubberen en daarna scheuren.

Ik ken trouwens ook mensen die gewoon zonder inlages rijden met VPS-zadels, maar dat mag ik vast niet hardop zeggen :=

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 12:03

Afbeelding
Dit is bijna zoals het zadel gaat worden. Alleen mijn zadel word alleen zitgedeelte donkerbruin, westernsingelsysteem en mijn eigen EZ-rides gaan eraan. :j :):) :):) *\%/* *\%/* *\%/* *\%/*

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 12:47

Oeps ben heel fanatiek aan het wassen. Hoe moeten de inlages er ook alweer in? Welke kant op de rug en welke tegen zadel.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 15:20

@Marcella: mooi, mooi!

yvonne1303

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 16:52

Gaaf zadel.