voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 20:00

Jullie zitten op zadel 2 beter dan op zadel 1 - dus als dat de doorslag moet geven...????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 20:00

die lexington is wel mooi....maar krijg het idee dat hij 'dwingend'zit...?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 20:05

Vind je, DC? Op de London zitten ze alle 2 in stoelzit - op de Lexington zie ik geen holle ruggetjes en is de schouder - heup - voetlijn redelijk netjes boven elkaar......

Anoniem

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 20:06

ik vind dat 'meneer'een beetje holgedrukt wordt(rug?).
zo lijkt het een beetje...misschien zit het wel heel fijn overigens hoor.

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 20:10

Wij vonden de lexington ook vele malen beter zitten :j
Het zadel heeft idd een gedwongen zit,maar dat is de steun die wij (voornamelijk ik)zoek.
Ook kunnen de beugels van mijn man een gaatje langer,maar hij had niet de goeie schoenen aan.....die lagen nog thuis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 20:12

vind het wel een mooi zadel,die lexington!

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 20:26

istie zeker :j

Over enkele weken gaan we de barrydale wss ook nog even aan een test onderwerpen :D
We zijn toch wel heel benieuwd hoe die zit.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 00:57

Had op fjorden wereld ook al een berichtje achter gelaten, maar ik vind dat jullie op de london beter in het zadel zitten dan op de lexington.
Oke in de london hebben jullie wel allebei wat een stoelzit ja, maar daar kun je zelf wat aan doen.
Ik vind persoonlijk dat jullie op de lexington naar voren gedrukt worden, lijkt ook bijna of jullie tegen de pommel aankomen[maar dat kan ook zo lijken].En je moet toch nemen wat je zelf het lekkerst vind zitten, en voor Cindy maakt het niet uit, alletwee de zadels passen netjes.

Moet trouwens zeggen dat die kerel van jou steeds netter in het zadel zit. :j

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 07:41

Ja,die gaat het ook steeds beter doen.
Tis een heel verschil met toen hij voor de eerste keer reed.
Maar zijn houding is in deze zadels ook beter dan in de cheyenne.

Lexington zaten we idd wat opgesloten,maar dat vonden we beide wel fijner.
Alleen ......euhhh....zijne delen kwamen idd wel weer richting de pommel.
Dat was bij maat 1 ook zo,maar hij moet de beugels ook nog 1 gaatje langer hebben.
En daarvoor hadden we de flexibele pommel.
Laatst bijgewerkt door nientje78 op 25-03-12 07:44, in het totaal 1 keer bewerkt

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 07:43

Is de lexington ook maat 2? Vind de london mooier op je fjord passen..

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 09:19

ik ga met uudje mee, vind jullie op de londen een stuk netter zitten :j maar kies uiteraard wat het voeld!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 09:57

Ik ben zelf niet zo'n fan van de Lexington vanwege de verhoging in de kussentjes achteraan, eigenlijk is dat bedoelt voor sportpaarden met veel front om dat een beetje op te heffen. Op een Fjordje zie je dan dat het wat bergafwaarts gaat liggen , zie je hier ook heel duidelijk. Waardoor je als ruiter al snel met een wat holle rug gaat zitten en ook sneller wat gespannen / vermoeid raakt in je rug op langere ritten.

Er zijn echter genoeg mensen die deze zit juist heel erg fijn vinden.

Mijn nichtje heeft een Lexington op de Fjord en die zit er gruwelijk netjes kaarsrecht in , terwijl haar moeder dan weer veel netter in een Barrydale zit op dezelfde Fjord :)

De Lexington is (gelukkig) de enige Barefoot met afwijkend VPS (met die verhoging achterin).

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 12:54

Voor de mensen die een barrydale hebben;
Wij moesten qua zit aan de london denken,maar we willen graag weten of de kniewrongen wat steun geven tijdens het rijden.

Wil trouwens naar de maten kijken op de site,maar nu is de oude site weer zichtbaar :?

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 14:37

Ik heb de barrydale sinds kort en ook nog maar twee keer er op gereden maar ik vind de kniewrongen wel steun geven.

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 17:47

pmarena schreef:
Ik ben zelf niet zo'n fan van de Lexington vanwege de verhoging in de kussentjes achteraan, eigenlijk is dat bedoelt voor sportpaarden met veel front om dat een beetje op te heffen. Op een Fjordje zie je dan dat het wat bergafwaarts gaat liggen , zie je hier ook heel duidelijk. Waardoor je als ruiter al snel met een wat holle rug gaat zitten en ook sneller wat gespannen / vermoeid raakt in je rug op langere ritten.

Maar, stel, je hebt zo'n sportpaard met veel front... ?

Ik heb dit weekend voor 't eerst gegaloppeerd met m'n cheyenne maat 2. :o Dat ging niet zo best. M'n buitenbeen eindigde letterlijk op z'n schouder, zo werd m'n been naar voren geslingerd. Ik voelde mezelf namelijk echt "steun" zoeken in een zadel dat dat dus niet biedt, dus bleef ik net zo lang zoeken tot m'n been tegen de pommel lag. De enige manier om m'n been op de goeie plek te houden in galop was m'n paard in tweeën knijpen met m'n bovenbenen. En dat was dacht ik toch weer precies niet de bedoeling?

Cheyenne maat 2 met maatje 38: ik raad 't officieel af...

Ik krijg die inlages ook maar niet goed, paard begint zodra hij draaft te zwiepen met staart en rug weg te drukken... Ik heb nu de moosgummie en memoryfoam onder 'n zadel met VPS, daarmee heb ik wel ruggengraatvrijheid maar ook een behoolijke toren. Ik denk dat ik de memoryfoam maar weer ertussenuit haal?

trijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 19:55

@nientje78, ik heb vandaag (eindelijk) een langere rit buiten gemaakt. 2 1/2 uur weg geweest op de Barrydale. Heb het zadel sinds december en eigenlijk door weer (mooi weer ruiter :o ) en tijdgebrek, nog niet echt lang kunnen rijden.
Ik heb een maat 1 zadel, heb maat 38 en ben 180 cm lang. Ik was ook bang dat ik niet voldoende steun zou hebben aan de wrongen omdat ik heel lange benen heb, maar het zadel zat als een huis. Ook geen wiebelbenen of gevoel dat er een enorme spierpijn aan zit te komen.
Het was heeeeeeeeerlijk, mede natuurlijk door het prachtige weer hè! Moest wel even op een flink stuk galopperen wennen aan de zit. Tinka 'gooide' behoolijk hoog op, door haar enthousiasme en ik merkte dat ik echt even een andere houding moest aannemen dan op mijn oude boomzadel.

Ik ben d'r zoooooo blij mee, met mijn zadeltje!! En Tinka ook. Ze loopt zoveel beter, opgewekter en zonder te struikelen (vorige zadel laag te ver op haar schouders). De afdruk was trouwens ook keurig. Tinka was over haar hele lijf flink nat, inclusief de zadelplek, behalve haar ruggewervel, die was droog.

Hé lekker hé, van zo'n ritje wordt je zo blij!!

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 20:00

Jullie maken me wel nieuwschierig hoor :=
Hoop hem ook snel te kunnen testen op m'n fjordje :)

S_in_Balance

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 20:06

nientje78 schreef:
Voor de mensen die een barrydale hebben;
Wij moesten qua zit aan de london denken,maar we willen graag weten of de kniewrongen wat steun geven tijdens het rijden.

Wil trouwens naar de maten kijken op de site,maar nu is de oude site weer zichtbaar :?

http://www.barefoot-saddle.de/shop/Sattelgroesse/ (Barrydale is 'B')
Bedoel je die?

DivaBurga

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 20:19

Zou je onder een niet VPS barefoot zadel in de pad ook 2x de dikke inlages kunnen doen? Of is dat teveel.
Ik heb nu de dunne en dikke erin, maag heb toch het idee dat dit te dun is bij de beugelophanging.
Of is het dan handiger om alleen een stuk inlage onder de beugelophanging te plaatsen.
Paard heeft kleine zwelling bij beugelophanging, nergens last van weeg ook niet of het door get zadel komt hoor. Ze is jong en onhandig.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 20:46

DivaBurga schreef:
Zou je onder een niet VPS barefoot zadel in de pad ook 2x de dikke inlages kunnen doen? Of is dat teveel.
Ik heb nu de dunne en dikke erin, maag heb toch het idee dat dit te dun is bij de beugelophanging.
Of is het dan handiger om alleen een stuk inlage onder de beugelophanging te plaatsen.
Paard heeft kleine zwelling bij beugelophanging, nergens last van weeg ook niet of het door get zadel komt hoor. Ze is jong en onhandig.

Gaf reactie maar mss ook niet duidelijk :o

DivaBurga

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 20:52

Sorry maar snap je niet helemaal geloof ik :P

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 20:55

Dacht dat het aan mij lag :o

DarGwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 18:27

DivaBurga schreef:

Ik denk dat dat wel te hard en te veel wordt met 2 harde inlages.
En alleen inlage onder de beugel ophanging extra moet je echt niet doen, dan komt juist alle druk daarop terecht!
Mischien dat een dikke en een vilten inlage een goed idee zou zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 18:31

ohjee....
vandaar weer eens een 3 uurs stap en wat draf ritje gemaakt...
hele dekje netjes kletsnat...alleen onder de beugelriem ophanging niet...

heb een trekker zadel...

DarGwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 19:20

Anoniem schreef:
ohjee....
vandaar weer eens een 3 uurs stap en wat draf ritje gemaakt...
hele dekje netjes kletsnat...alleen onder de beugelriem ophanging niet...

heb een trekker zadel...

Zou je niet verwachten met de trekker.