Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Johnnydepony

Re: Rambo Micklem competitie hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 12:15

Koop zo'n tube sprenger poets, komt wel goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 12:25

thx voor de tip!

Gladijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 12:38

Hallo allemaal,
Ik ben net nieuw op bokt dus excuses als ik zomaar binnen kom vallen :o ik ben sinds gisteren eigenaar van een micklem multi, maar ik heb moeite met mijn bitringen, die zitten vreselijk in de weg lijkt wel. Doen jullie de neus riem over de bitringen of eronder?

Ps. zo gauw ik snap hoe de foto's gepost moeten worden zal ik er 1 plaatsen... Kneus die ik ben :+

Klasien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 13:12

Als een lage neusriem of sperriem er over heen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 15:56

hetzelfde als een lage neusriem inderdaad, maar ik heb er ook een bitje met kleinere ringen voor aan moeten schaffen, met mijn D trens samen ging het ook niet...

en hier inderdaad ook de bizarre ervaring dat hij van de week met een gewoon hoofdstel met de D trens en hoge neusriem misschien wel fijner liep... :+

appydale

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 18:36

Hoi bokkers (:
Ik ben aan het twijfelen of ik een rambo micklem multi of een premiera rondgenaaid hoofdstel ga kopen (doet er verder niet toe)
Maar ik las vaak dat deze hoofdstellen goed zijn voor gevoelige ponys of ponys die veel met hun hoofd bewegen, dit doet mijn pony over het algemeen niet, en ze is ook niet echt gevoelig bij haar hoofd. Ik vraag me af of een micklem dan veel zin heeft bij mijn pony, want ze zijn toch een stuk duurder.. Iemand een idee?

Biscuitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 19:06

Mijn verzorgpony deed nooit rare dingen met haar hoofd, ik heb de Rambo Multi vooral gekocht omdat hij op 3 manieren bitloos kan en omdat ik hem gewoon super mooi vindt! Ook vind ik het super handig dat je het bit er makkelijk af kan halen (en als je teugels met clipjes hebt) en van bit naar bitloos kan switchen. Ik zou gewoon gaan voor wat jij het mooist vindt.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 20:53

Gebruik de micklem ook niet omdat paard gevoelig reageert, maar omdat hij dan minder stoer wordt met springen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 20:56

Mijn paard deed ook niet zozeer lastig met zijn hoofd (alleen bij optuigen) maar had vooral erg veel protest tegen het bit, niet aanpakken, neus eruit duwen en dergelijke. Ik kon het gratis testen en overnemen van een stalgenoot. Het bit ligt veel stiller en stabieler, hier blijkt hij erg gevoelig aan en yep, ik ben er gewoon tevreden over. Nu ik ook een nieuw zadel heb sinds deze week dat volledig aan hem is aangepast loopt hij als een wolkje.
Hij blijkt over het algemeen trouwens redelijk gevoelig aan tuig en de werking/invloed op zijn lichaam, dus ik luister graag naar mijn kerel en dit vindt hij blijkbaar een erg prettig hoofdstel.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 21:11

Ik heb een hele tijd met de micklem gereden.
Mijn paard is erg gevoelig op zijn hoofd en toendertijd erg lastig met de aanleuning en onrustig met zijn hoofd tijdens het rijden.
Onlangs wel weer overgestapt naar een gewoon hoofdstel omdat hier ook werd geconstateerd dat mijn paard zijn mond erg ver open kon doen en mij zo buiten spel zette.
Met het gewone hoofdstel heb ik hem nu weer fijner aan het lopen.
Maar heb zeker baat gehad bij de micklem :j

Wat mij betreft nog steeds een hoofdstel wat erg fijn is voor lastige paarden!

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 21:26

Ik ken het probleem dat een paard zijn mond open doet op druk te ontwijken. Maar ik geloof niet dat je daarbij de oplossing moet zoeken bij een hoofdstel. Dat is iets wat je rijtechnisch zou moeten oplossen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 21:38

De mijne kan zijn mond niet verder open doen dan bij een gewoon hoofdstel hoor, maar ik maak 'm dicht zoals bij een sperriem. Bit steunt dan op het riempje, ligt stiller ook.
In dit geval klemt hij eerder de kaken op elkaar, pakt vast en dus dan zijn neus eruit met alle kracht. Bij de micklem lukt dit niet.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 10:21

Raja schreef:
Ik heb een hele tijd met de micklem gereden.
Mijn paard is erg gevoelig op zijn hoofd en toendertijd erg lastig met de aanleuning en onrustig met zijn hoofd tijdens het rijden.
Onlangs wel weer overgestapt naar een gewoon hoofdstel omdat hier ook werd geconstateerd dat mijn paard zijn mond erg ver open kon doen en mij zo buiten spel zette.
Met het gewone hoofdstel heb ik hem nu weer fijner aan het lopen.
Maar heb zeker baat gehad bij de micklem :j

Wat mij betreft nog steeds een hoofdstel wat erg fijn is voor lastige paarden!

Weet je zeker dat je hem goed had afgesteld dan? Want juist de Micklem zou de gevoelige zenuwbanen op het hoofd niet moeten raken.
Zo reageren ze allemaal weer anders he.

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 11:48

Ik heb 3 a 4 jaar met dit hoofdsrel gereden en heb er zeker baat bij gehad...
Hij zat ook zeker goed afgesteld.
En sommige paarden doen nu eenmaal eerder hun mond open.
Ik zeg ook nergens dat het hoofdstel niet goed zou zijn.
Alleen op dit moment looot hij iets fijner met een gewoon hoofdstel.
Hou ook 1 van mn 2 micklems in de kast.
Kan zomaar weer veranderen. :)

Edit: kootmiradrum, ik bedoel ook dat met de micklem mij paard rustiger is geworden met zijn hoofd. Juist niet gevoeliger.

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 07:49

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 02-08-23 11:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Klasien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 07:54

Bij een goede schoenmaker of de grotere ruitersportzaak (EJ of Divoza).

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 07:54

Goede zadelmaker,kan het prima stikken hoor

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 07:55

Huh, ik had gister hetzelfde probleem, alleen dan bij mijn springles! Ook ik heb toen een gewoon hoofdstel in moeten doen.

Ik neem het vanmiddag mee naar de schoenmaker. Die kan het vast netjes repareren!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 09:24

Goed om weten dat het kan gebeuren, dan neem ik voor volgende week voor de zekerheid mijn gewone hoofdstel mee.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 09:30

Volgens mij is dat niet goed hoor! Ik heb mijn Micklems al een paar jaar en bij dagelijks gebruik zijn ze nog helemaal prima. Stiksels horen niet zomaar los te schieten. Ik zou het zeker melden bij de winkel waar je ze vandaan hebt.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 09:40

Ik heb mijn micklem ook al een aantal jaar. Ik heb ze alleen in het begin steeds in geolied ...
Hoorde pas van de zadelmaker dat dat juist niet goed was, dat dat alle stiksels oplost.
Bij mij is dus denk ik de olie het probleem geweest...

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 09:42

Ik heb die van mij best intensief in gebruikt met een jong paard en die heeft ook best op sommige momenten behoorlijk wat druk gehad, maar buiten dat 'ie daardoor misschien ietsje is uitgerekt is er verder niks aan de hand gelukkig.

We hebben er al een paar keer versteld van gestaan hoeveel het hoofdstel kan hebben eigenlijk...

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 09:45

Ik smeer de mijne ook in de olie. In het begin heb ik ze zelfs in een bak olie laten liggen omdat het nieuwe leer stug was. Nu zijn ze mooi soepel en aan de stiksels mankeert niets.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 09:48

Nou however, mijne is denk ik kapot gegaan omdat de stiksels opgelost zijn door de olie. Staat ook op bokt benoemd dat olie niet goed is voor de stiksels.
Mijn hoofdstel is ook al een aantal jaar intensief in gebruik.

Ene hoofdstel kan meer hebben dan de ander misschien.

Ik ga vanmiddag gelijk naar de schoenmaker toe. Heb ook nog een beugelriem die nog maar aan een paar stiksels vast zit. Kan die ook gelijk gemaakt worden.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 10:01

Ik weet dat meerdere zadelmakers vertellen dat olie slecht voor de stiksels is, maar ik blijf het toch gebruiken. Van olie wordt je leer wel mooi soepel en ik heb nog nooit stikselproblemen gehad. hoop dat ze het netjes kunnen maken.