xyzutu2 schreef:Geen probleem hoor met Rio, dat is zo'n smalletje dat dat gewoon lukt als ik het wil.![]()
Op zich volg ik je theorie, maar slechts tot op een zekere hoogte: de lengte van je stijgbeugels bepaalt namelijk ook of je knieen naar voren wijzen of naar opzij.
Ook de bouw van het zadel speelt een rol: een boomzadel zet je hoger boven het paard met een smallere twist waardoor je dijbenen omlaag kunnen hangen en niet door de bovenkant van de paardenribbenkast naar buiten worden geduwd. Dat heeft niets met extra volle kussens te maken: ook op een hoge, smalle boom zonder zweetbladen (bijvoorbeeld een gaston mercier) hangt het dijbeen zo omlaag dat de binnenkant van je knie langs je paard hangt (natuurlijk ook weer afhankelijke van de beugellengte).
Met 'met je knieen bij je paard' bedoel ik trouwens niet met je knieschijf,maar gewoon de achterste helft van de binnenzijde. Anders moet je inderdaad van goede huize komen om dat op een paard te presteren.
Tweedimensionaal paard dus

Uiteraard speelt het zadel, de bouw van mens en lengte van de beugel een rol.
Maar je kunt een Gaston Mercier op een trekpaard leggen (als dat al past)

Neem me niet kwalijk dat ik hier even generaliseerde, maar dat is dus de functie van de lange kussens die langs de voorzijde van een zweetblad naar beneden lopen, die drukken de voorkant van het zweetblad iets naar buiten, met een optisch mooi aanliggend been tot gevolg - het ligt echter niet tegen je paard, maar tegen je zadel. Haal je het zadel weg, dan schijnt er licht tussendoor