[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 22:00

xyzutu2 schreef:
Geen probleem hoor met Rio, dat is zo'n smalletje dat dat gewoon lukt als ik het wil. :D
Op zich volg ik je theorie, maar slechts tot op een zekere hoogte: de lengte van je stijgbeugels bepaalt namelijk ook of je knieen naar voren wijzen of naar opzij.
Ook de bouw van het zadel speelt een rol: een boomzadel zet je hoger boven het paard met een smallere twist waardoor je dijbenen omlaag kunnen hangen en niet door de bovenkant van de paardenribbenkast naar buiten worden geduwd. Dat heeft niets met extra volle kussens te maken: ook op een hoge, smalle boom zonder zweetbladen (bijvoorbeeld een gaston mercier) hangt het dijbeen zo omlaag dat de binnenkant van je knie langs je paard hangt (natuurlijk ook weer afhankelijke van de beugellengte).
Met 'met je knieen bij je paard' bedoel ik trouwens niet met je knieschijf, 8-) maar gewoon de achterste helft van de binnenzijde. Anders moet je inderdaad van goede huize komen om dat op een paard te presteren. :D

Tweedimensionaal paard dus :')

Uiteraard speelt het zadel, de bouw van mens en lengte van de beugel een rol.
Maar je kunt een Gaston Mercier op een trekpaard leggen (als dat al past) :P en dan hangen echt je knietjes niet langs het paard. Tenzij je O-benen hebt.

Neem me niet kwalijk dat ik hier even generaliseerde, maar dat is dus de functie van de lange kussens die langs de voorzijde van een zweetblad naar beneden lopen, die drukken de voorkant van het zweetblad iets naar buiten, met een optisch mooi aanliggend been tot gevolg - het ligt echter niet tegen je paard, maar tegen je zadel. Haal je het zadel weg, dan schijnt er licht tussendoor ;)

Anoniem

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 22:11

Met de Ghost zat ik trouwens ook heel netjes in een A-vorm met afhangende benen. Dan voel je wel dat de Trekker breder is (minder breed dan de Barefoots die ik ken trouwens): mijn benen hangen wel netjes af maar mijn knieen liggen niet tegen [***]'s zij. Maar je kunt je ook afvragen of dat wel nodig is. Als ik hem een hulp met mijn knieen wil geven dan duw ik die gewoon even aan en ze liggen tegen zijn huid. Mijn probleem met de Barefoots was dat als ik mijn knieen op die manier aanduwde, ik voor mijn gevoel nog tegen tig lagen leer zat te duwen, dus dat had niet zoveel effect.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 22:15

Met een beetje geluk komen je dijen er tegenaan, daar kan je ook mee sturen, en met je zit/balans..... en sommige mensen hebben alles perfect aangesloten en eindigen nog ergens in een greppel :oo

Helene83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 00:39

Citaat:
Uiteraard speelt het zadel, de bouw van mens en lengte van de beugel een rol.
Maar je kunt een Gaston Mercier op een trekpaard leggen (als dat al past) :P en dan hangen echt je knietjes niet langs het paard. Tenzij je O-benen hebt

Afbeelding

Jep.. ik ben een duidelijk gevalletje O benen op Trekpaard.. en ik rij met lange beugels.. _O-
Laatst bijgewerkt door Helene83 op 11-11-16 00:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 00:44

Ik kan op mijn paardje zonder zadel ook gewoon mijn knieen aan het paard leggen, terwijl
ik ooit bij mijn barefoot op specifiekepaarden echt niet mijn knieen/benen er aan kreeg zoals ik het wilde. Maar dit verschilde ook heel erg per paard.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 00:47

Mooi plaatje Helene :j

En jij bent een typisch voorbeeld van iemand met goede benen om op een paard te zitten. :o De dames met kortere benen en ronde dijen, hebben hier wat meer moeite mee

Helene83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 00:52

Ik roep wel eens dat ik qua benen te paard geboren ben.. vaak vallen mijn enorme O benen wel op bij mensen..

Zo heeft elk nadeel zijn voordeel. Zit eerlijk gezegd toch liever te paard dan in een keurslijf :+

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 00:57

Helene83 schreef:
Ik roep wel eens dat ik qua benen te paard geboren ben.. vaak vallen mijn enorme O benen wel op bij mensen..

Zo heeft elk nadeel zijn voordeel. Zit eerlijk gezegd toch liever te paard dan in een keurslijf :+

_O-

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 09:27

Sjintoo schreef:
Lou met zijn nieuwe pad. Hij gooide toch weer zijn hoofd omhoog in draf, dus ik twijfel weer, Hoewel hij tijdens de passessie aangaf hier het fijnste mee te lopen. Mss moet ik er de inlages van de ghost in zetten ipv de originele die erbij zitten?

Voor het rijden
[ [url=m/evtyay.jpg]Afbeelding[/url] ]

Na het rijden
[ [url=m/AiQpQ7.jpg]Afbeelding[/url] ]

Het zadel lijkt van voren iets over de schoft gezakt te zijn tijdens het rijden. Ik vermoed dat hij daarom zijn rug wegdrukt, het zit op zijn trapezespier niet goed.

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 09:53

Sjintoo: Ik zou even spelen met de positie van de kussens, wat gebeurt er als je die iets dichter bij elkaar zet, zomaar een fractie? Het lijkt alsof je zadel nu wat meer naar beneden zakt aan de voorkant, ik denk doordat het lamsvel veel gladder is en minder grip heeft. Al was dit tijdens het consult helemaal niet zo, maar toen heb je ook niet super lang gereden natuurlijk :) En wat voor inlages zitten er in je pad? Beetje vergelijkbaar als in je Ghost pad qua materiaal?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 10:03

Ik kan sowieso mijn knie niet fijn kwijt op zadels met lange zweetbladen, ongeacht het merk of type.....kort zweetblad echter geeft prima contact. Al die rotzooi tussen paard en ruiter is gewoon overbodig vind ik :P

Helene83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 18:44

Uhmm.. ik voel me een beetje dom en sorry dat ik jullie heb lastig gevallen met mijn vraag..

Vandaag het zadel net een fractie naar achteren gelegd.. en de pommel lijkt nu wel goed te zitten :+

Dusss.. beetje dom van mij.. heb dus met de M pommel waarschijnlijk altijd mijn zadel te ver naar voren gehad. 8)7 Maar ja.. met zo'n klein zadel op zo'n groot paard ligt de schouder bijvoorbeeld altijd al snel vrij. :roll:

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 20:19

Ik moest ook altijd opletten dat het zadel op de goede plek lag. Ik schoof het zover als het makkelijk ging en dan nog een centimeter of 2 verder, dan lag het perfect :P

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 20:54

Sommige paarden hebben ingebouwde wrongen :j

hommetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 21:31

Ik kom ook maar eens binnenvallen. Ik lees al heel lang mee. Ik heb afgelopen week de Ghost Roma zonder wrongen getest. Ik schijn de eerste te zijn die op dit model heeft rondgereden in Nederland. Erg grappig.
Ik heb twee Merensen. Beide rond en zordeoronder schoft. Ik heb zelf een Florac. Daar zit kan ik prima mee rijden. Ik wilde ook een model met zweetblad. Ik heb drie zittingen getest. De Firenze, Quevis en de Roma.
Tussen de Florac en de Quevis vind ik niet veel verschil. Op de wrongen na. De
Firenze klapperde bij mij als het ware. Het rechte zweetblad van de Roma vond ik erg fijn. Alleen de wrongen niet. Toen kreeg ik de aanbieding van Buitenzinnig om de Roma zonder wrongen te testen.
Het is mij goed bevallen. Ik heb ze op beide paardjes getest. Het zat heerlijk. Ik moest wel goed opletten dat ik niet teveel voorover ging zitten. De wrongen dwingen je toch in een bepaalde houding.
Ik rijd eigenlijk alleen maar buiten. Ik moest gewoon weer even goed op mijn houding letten. Daarna ging het heel goed.
Op de oudste Hombre lag het zadel eigenlijk het best. Hij is wel erg rond. Het breed zitten viel me mee. Het zadel bleef goed op zijn plek liggen. Hij liep er lekker onder.
Op nummer twee Lordi lag het toch anders. Op zich niet verkeerd hoor. Maar na het rijden was het zadel iets naar voren geschoven. Hij is iets minder breed. Dat was met zitten wel duidelijk te merken. Ik denk dat de kussens bij hem iets anders zouden moeten liggen dan bij Hombre.
De foto met de zwarte pad is Hombre na het rijden. Met de blauwe leenpad van Ghost is Lordi na het rijden.
Voor mij duidelijk dat elk paard wel een eigen zadel moet hebben. Tenzij ik de kussens steeds ga verplaatsen.
Ik vond het erg leuk om het zadel te testen. Zeker een aanrader als je niet precies weet welke zitting bij je past.

hommetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 21:39

Afbeelding

Afbeelding

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 22:15

Met die blauwe pad op een zwart paard staat wel heel erg sjiek :j (of chique :P )

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 22:36

Afbeelding

Ik vind blauw altijd mooi staan! :o

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 23:49

Nog een binnenvallerd :o

Ik lees al een tijdje lekker stiekum mee omdat ik het concept van boomloos wel interessant vind, maar mezelf er te zwaar voor vind. Daar gaat dan vnl mijn interesse uit naar de Trekkertjes (owv de veranderbaarheid) of de Barefoot Madrid (owv de vorm).

Toevallig zit hier een nogal bekende paardenwinkel zo ongeveer om de hoek en ze zochten op fb iemand om hun testzadel FRA Courville in te rijden. Mooi meegenomen me thinks en wonderbaarlijk, volgende week afspraak.
Nu is mijn vraag... Is dat zadel wat? Lijkt me er best netjes uit te zien (op foto), maar zit het ook voor het paard? Mijn merrie komt van model bijzettafel, maar is ondertussen een prachtig gewelfde stoere brede pony. Ze maakt snel duidelijk als het zadel haar niet ligt, ik rij soms wel eens met mijn Christ Iberica of bbp en dat gaat wel zonder problemen (naja, ik ben niet het meest zadelloze talent, maar zij rekent het me niet af).
Hoe zit de FRA Courville in de range van boomloze zadels? Eerder het doe-maar-niet-segment, of gewoon een prima zadeltje? Ik kom vnl oudere posts tegen...

edit: even toegevoegd dat het om hun toekomstige testzadel gaat
Laatst bijgewerkt door Hoppit op 12-11-16 00:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-16 23:54

de FRA courville is te vergelijken met een oude barefoot. Materiaal is wel degelijk maar voor de drukverdeling is er niet veel, het is een vrij slap zadel en vond hem ook echt niet lekker zitten. We hebben hem al tijd in gebruik op de manege waar ik met de bitloze/barebackpad lessen help. Maar ik zou dan toch sneller kijken naar een mooie nieuwe barefoot.

BuitenzinnigJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 10:32

Hommetje, wat een leuk verslag en leuke foto's!
Fabster, ook mooie foto, staat mooi dat blauw!

Ollytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-16 14:45

Net dit zadel besteld, de barefoot Lazy Mountain... ben reuze benieuwd hoe het gaat bevallen, gezien alle berichten die ik hier heb kunnen vinden lijkt het mij een heel fijn zadel. In eerste instantie is het zadel voor mijn man maar ik ga hem ook zeker even proberen. Ben benieuwd of dit zadel het wint van mijn barefoot madrid...( die vind ik al zo lekker rijden)... Haha ik zie het al gebeuren...Zadel in eerste instantie voor mijn man...hihi....

Afbeelding

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 13:38

Wat een gave pony Hommetje, lijkt een reïncarnatie van mijn dochters pony...

Ik ga afscheid nemen van het boomloos rijden, helaas.
Door het rijden op een boomzadel knapt mijn versleten heup zo op dat ik niet meer terug durf. De Roma gaat in de verkoop.

Verder moet ik hier maar niet meer zoveel kijken, ik zie zoveel gave zadels voorbij komen die voor mijn heup niet zijn weggelegd. Wie weet ooit als het het veulen dat nu voor mijn dochter in de maak is volwassen is over een jaar of 4....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 14:01

@tiwi: de mensen met heupproblemen (o.a. ikzelf :D ) die ondertussen op de Colorado van silverado.de gezeten/gereden hebben zijn daar erg over te spreken; beduidend smaller in zitgevoel dan een aantal andere merken.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-16 14:03

Nou ik vind de Colorado absoluut niet smaller dan de ghost. Zal vragen of ik binnenkort nog eens extra mag vergelijken, want tussen die twee, en de freemax, gaat de aanschaf van een nieuw zadel bij mij over een half jaartje. Momenteel voorkeur voor de ghost, ondanks dat deze in een beduidend lagere prijsklasse zit :o