Wat een bit aanricht in paardenmond en -lichaam

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JaBa

Re: Wat een bit aanricht in paardenmond en -lichaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 14:36

Er werd gezegd dat een paard niet kan lopen en slikken tegelijk. Een bit zorgt voor speekselproductie en slikken, waardoor de luchtpijp afgesloten wordt. Zodus, een paard krijgt geen lucht als hij een bit inheeft en hij moet draven of galopperen. (Kort samengevat natuurlijk). Nu zie ik dit paard ook kauwen en slikken, terwijl hij aan het galopperen is, en nochtans heeft hij geen bit in.

Joepju

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 14:58

Coliena schreef:
Heb het filmpje ook bekeken. Dit ziet er idd zeer spectaculair uit. Maar enkele opmerkingen:

1. sporen idd
2. Ik zie het paard gedurende elke gang kauwen! Nochtans hangt er geen bit in? Waar blijf je dan met de onzin over het afsluiten van de luchtpijp? Krijgt dit paard dan de hele tijd geen lucht? Kan hij lang zonder zuurstof hoor!
3. Het paard loopt bijna de hele oefening met zijn oren plat. Volgens veel "naturals" een teken van onvrede
4. Het paard loopt constant ernstig met de staart te zwaaien. Wederom door mensen vooral als stress en onvrede geïnterpreteerd.

Dat die oren plat zijn is alleen maar een teken dat het paard alert is op de hulpen, dus in dit geval totaal geen vorm van verzet. Je moet alleen het verschil kunnen zien en voelen tussen deze twee uitersten.
Kauwen is erg vaak een uiting van onderdanigheid.

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 15:57

Er is volgens mij toch nog een groot verschil tussen een paard dat zijn oren ontspannen naar achteren richt om op te letten, of een paard dat ze helemaal plat in de nek legt. En hier is het echt plat nijpen in de nek. Als mijn paard aandachtig is, dan zijn die oren ook naar achteren gericht, maar ze hangen daar ontspannen, niet platgenepen. Dus ik vind het hier ook niet echt duiden op ontspanning of rust. Maar weet niet of dat de bedoeling was van die opmerking. Kauwen is een teken van onderdanigheid, akkoord, maar dat kan toch ook met een bit? Waarom is het met een bit een teken van slikken en afsluiten van de luchtpijp en zonder niet? Dat begrijp ik toch ook niet.

oowie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 09:56

runningkawa schreef:
Als ik flink met mijn benen knijp geeft dat heel wat meer druk dan 10 gram.
Dan is het op dat moment een dwangmiddel. En als ik ermee schop helemaal.

Op het moment dat ik gewoon mijn kuit aanleg is het een vraag of hij mee wil werken.

Idem met een bit...als ik daar aan trek is het een dwangmiddel, maar heb ik niet meer gewicht als wat de teugels wegen dan is het een vraag om te luisteren.

Idem met bitloos, als ik daar aan trek is het een dwamgmiddel.
Trek ik niet is het zo zwaar als de teugels en is het een vragend middel

Dus niks appels met peren... gewoon hoe het gebruikt wordt

ben ik het helemaal mee eens!zo lang de ruiter een zachte hand heeft,kan ieder (zelfs het scherpste) bit nog zacht inwerken.

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 11:01

oowie schreef:
runningkawa schreef:
Als ik flink met mijn benen knijp geeft dat heel wat meer druk dan 10 gram.
Dan is het op dat moment een dwangmiddel. En als ik ermee schop helemaal.

Op het moment dat ik gewoon mijn kuit aanleg is het een vraag of hij mee wil werken.

Idem met een bit...als ik daar aan trek is het een dwangmiddel, maar heb ik niet meer gewicht als wat de teugels wegen dan is het een vraag om te luisteren.

Idem met bitloos, als ik daar aan trek is het een dwamgmiddel.
Trek ik niet is het zo zwaar als de teugels en is het een vragend middel

Dus niks appels met peren... gewoon hoe het gebruikt wordt

ben ik het helemaal mee eens!zo lang de ruiter een zachte hand heeft,kan ieder (zelfs het scherpste) bit nog zacht inwerken.

helaas dan alleen dat er bijna geen ruiters zijn met zachte hand.....

9 van de 10 'dressuurpaarden' worden 'aan de teugel gevraagd' met andere woorden, ophoudingen, been erbij, en 'loswerken' tot ze nageeflijk lopen.......

als ik kijk naar goede westernruiters, die hun paard super verzameld hebben, met een losse teugel en toch in perfecte houding/balans, dán vind ik dat je met bit mag rijden!

ik stap zelf binnenkort over op bitloos, heb nu 3 maanden niet gereden vanwege gebroken rugwervel, maar ik heb wel ff te horen gekregen van de fysio dat ik mijn paard verpest heb!

ik heb haar van veulen af aan en altijd enige ruiter geweest, we zijn M2 dressuur tussen de paarden (het is een fjord) ik heb nooit met hulpteugels gereden, maar wel altijd met flinke druk als ze tegen stribbelde.....

haar rug zit nu helemaal vast, ik begin maandag met rijden volgens systeem de bodt en hoop dat er nog wat te lijmen valt......

helaas zijn mijn ogen dus nu pas op mijn 21ste open gegaan......

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 11:21

CindyUniek, wat ontzettend fijn om te lezen dat je het nu echt gaat veranderen voor jou en je Fjord!!! Ja Lachen
Succes samen, het komt vast goed.

En over de rest van dit topic: Ik kan werkelijk niet begrijpen dat mensen niet het verschil willen zien tussen met zachte hand met stang rijden en met zachte hand met een goed bitloze optoming rijden. Zit toch echt aardig wat verschil in qua inwerking, denk ik. Pling
Ik weet heel, heel zeker dat mijn paard er net zo over denkt. Tong uitsteken
Daar durf ik mijn handen voor in het vuur te steken. Ja
Als je die nuance niet wilt begrijpen, omdat je maar blijft vast houden aan je eigen eigenwijze principes, tja, dan houdt het op, hoor. Doei!

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 11:23

Coliena schreef:
Heb het filmpje ook bekeken. Dit ziet er idd zeer spectaculair uit. Maar enkele opmerkingen:

1. sporen idd
2. Ik zie het paard gedurende elke gang kauwen! Nochtans hangt er geen bit in? Waar blijf je dan met de onzin over het afsluiten van de luchtpijp? Krijgt dit paard dan de hele tijd geen lucht? Kan hij lang zonder zuurstof hoor!
3. Het paard loopt bijna de hele oefening met zijn oren plat. Volgens veel "naturals" een teken van onvrede
4. Het paard loopt constant ernstig met de staart te zwaaien. Wederom door mensen vooral als stress en onvrede geïnterpreteerd.

Samenvatting: zijn de "tekenen" van stress die we bij gewone (lees bit en zadel) optuiging zo interpreteren, wel juist? Aangezien dit paard zogezegd volledig "vrij" is en exact alle stresstekenen laat zien?

1. Idd jammer...
2. Misschien omdat paarden die zijn beleerd met bit gewend zijn aan het kauwen? En het daarom zonder bit blijven doen? Zou kunnen. Overigens is de reden dat paarden minder zuurstof zouden krijgen niet het speekselen en kauwen tijdens stap en draf, maar het feit dat het bit de verzegeling van de mond tijdens galop verbreekt. Een paard in galop houdt doorgaans zijn mond stevig gesloten en ademt door de neus.
3. Lijkt mij ook ja...
4. Heeft niet altijd met stress te maken. Een paard gebruikt zijn staart ook om zijn evenwicht te bewaren in moeilijke oefeningen.

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 11:23

CindyUniek schreef:

9 van de 10 'dressuurpaarden' worden 'aan de teugel gevraagd' met andere woorden, ophoudingen, been erbij, en 'loswerken' tot ze nageeflijk lopen.......

als ik kijk naar goede westernruiters, die hun paard super verzameld hebben, met een losse teugel en toch in perfecte houding/balans, dán vind ik dat je met bit mag rijden!

ik stap zelf binnenkort over op bitloos, heb nu 3 maanden niet gereden vanwege gebroken rugwervel, maar ik heb wel ff te horen gekregen van de fysio dat ik mijn paard verpest heb!

ik heb haar van veulen af aan en altijd enige ruiter geweest, we zijn M2 dressuur tussen de paarden (het is een fjord) ik heb nooit met hulpteugels gereden, maar wel altijd met flinke druk als ze tegen stribbelde.....

haar rug zit nu helemaal vast, ik begin maandag met rijden volgens systeem de bodt en hoop dat er nog wat te lijmen valt......

Beter laat dan nooit!!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 11:42

CindyUniek schreef:

Dat is dus het gevolg van slecht les. Helaas blijkt dat de "gerenomeerde" opleidingen vrijwel allemaal het ruk- en plukwerk doorgeven ten bate van het "plaatje" en niet doorgeven (nou ja, je kunt niet doorgeven wat je niet hebt) waarom paarden dingen doen zoals ze die doen en hoe je op de goede manier de oefeningen zou moeten doen. Kijk naar de dressuurwereld, ook in de top zie je paarden vooral stuwen en niet dragen. Zie dat paarden de piaffe met een bijna holle rug uitvoeren in plaats van een bolle, de achterbenen komen niet richting de voorbenen bij de "verzameling". Als dat de top is, kun je eigenlijk niet meer verwachten van de basis dat het wel verantwoord gaat. Verdrietig
Er zijn wel mensen te vinden in Nederland die goed les geven, maar het is een rampzalige zoektocht om ze te vinden.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 12:39

Waratje, helemaal met je eens. Ja Scheve mond

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 13:23

Wat vooral klote is, is dat de ruitersport geen exacte wetenschap is....
Alles is constant onderhevig aan verandering doordat de visie op 'esthetiek' maar ook op gebied van 'paardenwelzijn' constant veranderd.
Ik vind dat al erg verwarrend met behoorlijk wat jaartjes ervaring, maar hoe moet dat zijn voor de beginnende of onervaren ruiter?
Soms zou het toch erg fijn zijn wanneer een paard eens een boek schrijft met al zijn wensen, mitsen en maren.
Want wij mensen moeten er toch vaak een slag naar slaan.
Wat me in al die wirwar aan info toch altijd bijblijft, is dat het voor mij het hoogste goed blijft dat je je paard "vraagt' ipv van "afdwingt".
Op die manier, ofwel met dat in het achterhoofd, kijk je al snel om naar mildere en 'afwijkende' vormen van paardrijden.
Dus ja; ik heb grote interesse in die hele 'bitloos' movement....

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 13:23

CindyUniek schreef:

Maar als jij je paard verpestte met het bit... ga jij dat ook doen met bitloos.
Het ligt dan puur aan jouw manier van rijden... niet om het bir wat in de mond zit.
Met bitloos kan je even veel druk zetten.
Dat jouw ogen zijn geopend, super... dat is het beste voor je paardje, maar je kan de schukd niet afschuiven op het bit en dan verwachten dat het met een bitloos hoofdstel nooit zal gebeuren. Knipoog
Je kan dezelfde druk uitoefenen, volgens sommige medici zelfs op een gevoeliger punt dan in de mond, dus zal jij je manier van rijden moeten gaan veranderen Lachen Uit je tekst maak ik op dat je dit gaat doen aangezien je gewezen bent op wat er met je paard mis was en waar het door kwam... maar als je gewoon met bit verder zou rijden op 'de juiste' manier zal dit ook geen verdere schade aanrichten aan je paard Lachen
Sowieso is dit geen stukje om je bij het bit te houden Haha! Als je bitloos wil, super Knipoog Maar besef wel dat dit evenveel schade kan aanrichten als een bit... omdat het enkel gaat om hoe de ruiter ermee rijd en wat voor druk hij/zij erop zet Lachen

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 15:27

Citaat:
Haha, lees ik een nieuw topic: Wat een bitloos hoofdstel aanricht bij een paardenhoofd!

Ik ben het overigens helemaal met jou eens! Staan die teksten toevallig niet online?

niet dat ik weet, het boek heet"optoming voor mijn paard" van Antje holtappel.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 18:11

Nadya schreef:
En over de rest van dit topic: Ik kan werkelijk niet begrijpen dat mensen niet het verschil willen zien tussen met zachte hand met stang rijden en met zachte hand met een goed bitloze optoming rijden. Zit toch echt aardig wat verschil in qua inwerking, denk ik. Pling

Natuurlijk zit er verschil in.. maar is dan maar gelijk slechter? (zo lees ik je berichtje in ieder geval!) Zoja.. waarom is het dan slechter dan bitloos? Dat wil ik wel eens weten zonder alleen maar te horen dat bitloos 'gewoon' beter is omdat er niks in de mond van het paard zit.

Waarom is bitloos beter???

Als een stangetje je paard goed past is er niks mis mee. Een goedpassende optoming met bit is net zo goed of net zo slecht als een goedpassende optoming zonder bit!

Daarnaast vind ik het echt pure onzin om over te stappen op bitloos omdat je je paard zogezegd verpest heb.. Denk je nu werkelijk dat dat aan het bit ligt? Niet hè Vork , dat ligt toch echt aan je rijstijl!
Wil je je paardje verbeteren dan moet je eens gaan denken in een andere rijstijl en dat ga je doen door middel van andere instructie. Prima, alleen maar goed, maar denk je nu werkelijk dat het uitmaakt of je er dan een bit of geen bit inhangt? Trek je met een bit, dan trek je ook met een bitloos hoofdstel en ben je dus net zo slecht bezig!!!

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 18:15

CindyUniek schreef:

Dus jij vind eigenlijk dat je een 'bit' moet verdienen?

Dus mensen mogen eerst maar proberen met een bitloze optoming.... Nogmaals: waarom is bitloos beter/zachter????

Denk je echt dat een optoming met bit zoveel meer schade aanricht al een bitloze optoming?

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 18:32

CindyUniek, bij mijn weten rijden western ruiters met een heel scherp bit en zware teugels, waardoor er ondanks de losse teugels toch druk op de mond ontstaat.. *of zeg ik nou héle rare dingen?

Ik vind het allemaal erg dubbel, bitloos is dan zo diervriendelijk omdat er geen stang in de paardenmond hangt waar je aan kan trekken, maar als jij aan je bitloze hoofdstelletje trekt druk je het paard zijn neusgaten dicht, met kans dat je ooknog is inwerkt achter de oren van je paard. Sommige bitloze hoofdstellen kunnen erg scherp zijn bij de neus...
uiteraard zijn er ook zachte en vriendelijke bitloze hoofdstellen, eet me niet op die ken ik Vork
En hiermee bedoel ik ook niet te zeggen dat bitloos per definitie slecht is en bit goed. Ik ben er namelijk zelf nog niet zo uit wat ik ervan vind, ik trek in ieder geval nooit hard in de mond van mijn paard en denk er neit eens aan te gaan zagen, is bit dan zo slecht?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 18:32

zap schreef:
Nadya schreef:

Natuurlijk zit er verschil in.. maar is dan maar gelijk slechter? (zo lees ik je berichtje in ieder geval!) Zoja.. waarom is het dan slechter dan bitloos? Dat wil ik wel eens weten zonder alleen maar te horen dat bitloos 'gewoon' beter is omdat er niks in de mond van het paard zit.

Waarom is bitloos beter???

Als een stangetje je paard goed past is er niks mis mee. Een goedpassende optoming met bit is net zo goed of net zo slecht als een goedpassende optoming zonder bit!

Daarnaast vind ik het echt pure onzin om over te stappen op bitloos omdat je je paard zogezegd verpest heb.. Denk je nu werkelijk dat dat aan het bit ligt? Niet hè Vork , dat ligt toch echt aan je rijstijl!
Wil je je paardje verbeteren dan moet je eens gaan denken in een andere rijstijl en dat ga je doen door middel van andere instructie. Prima, alleen maar goed, maar denk je nu werkelijk dat het uitmaakt of je er dan een bit of geen bit inhangt? Trek je met een bit, dan trek je ook met een bitloos hoofdstel en ben je dus net zo slecht bezig!!!

Zap, heb je het tegen mij???? Pardon??? Jij mag mij uitleggen waarom ik een goedpassende stang bij mijn jonge paard zou moeten gebruiken i.p.v. bitloos (dat is namelijk wat IK doe, bitloos mijn jonkie in- en berijden). Ik trek niet met en ik trek niet zonder bit, ik rij namelijk met erg zachte handen, want ik rij op mijn zit (centered riding). Dus als je het niet tegen mij hebt in je post, zeg dan even duidelijk tegen wie je het wel hebt. Zo is het net alsof ik mijn paard verpest, alsof mijn rijstijl zo beroerd is en ik geloof niet dat jij dat over mij kan zeggen. Omdat je mij niet kent EN omdat het ook niet zo is. Tong uitsteken

Ik vind bitloos heel fijn voor mijn paard en mij, omdat hij niets in zijn mond heeft. Daarbij rij ik niet met constante druk, ik rij momenteel zelfs nog met losse teugel. Daarbij heb ik een hele vriendelijke bitloze optoming. Niet te vergelijken met een stang, hoor. Knipoog

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 18:50

Ninx schreef:
Wat vooral stinkmodder is, is dat de ruitersport geen exacte wetenschap is....
Alles is constant onderhevig aan verandering doordat de visie op 'esthetiek' maar ook op gebied van 'paardenwelzijn' constant veranderd.

En wat jij ruitersport noemt is zelfs voor de mensen die er voor hun brood mee bezig zijn een totaal nodeloze bezigheid, paarden berijden is geen plicht, en ook geen recht in onze samenleving. Het is in mijn ogen op zijn intensiefst een dagvullende hobby die de rekeningen betaalt, en in zijn meest onschuldige vorm het hebben van een mooie grasmaaier. Je hebt gezien de totale nutteloosheid van paardrijden geen enkel recht het paard daarbij pijn of stress te bezorgen. En over wat wel of geen pijn of stress veroorzaakt is genoeg wetenschappelijk onderzocht ondertussen.
Over bitten ben ik zelfs niet meer bereid te discussiëren, als je een bit nodig hebt ben je in mijn ogen of een luie paardenhouder of van slechte wil. Ieder paard is bitloos te rijden, en je kan gelijk wat bitloos doen. Het komt alleen niet zo 'vanzelf' als onder dwang met een bit.
Maar ja, ik zal wel een extremist zijn Knipoog

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-08 18:59

Bandida schreef:
Over bitten ben ik zelfs niet meer bereid te discussiëren, als je een bit nodig hebt ben je in mijn ogen of een luie paardenhouder of van slechte wil. Ieder paard is bitloos te rijden, en je kan gelijk wat bitloos doen. Het komt alleen niet zo 'vanzelf' als onder dwang met een bit.

Nee hoor, niet extreem, gewoon duidelijk Knipoog

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 19:02

Bandida schreef:
Ninx schreef:
Wat vooral stinkmodder is, is dat de ruitersport geen exacte wetenschap is....

En wat jij ruitersport noemt is zelfs voor de mensen die er voor hun brood mee bezig zijn een totaal nodeloze bezigheid, paarden berijden is geen plicht, en ook geen recht in onze samenleving. Het is in mijn ogen op zijn intensiefst een dagvullende hobby die de rekeningen betaalt, en in zijn meest onschuldige vorm het hebben van een mooie grasmaaier. Je hebt gezien de totale nutteloosheid van paardrijden geen enkel recht het paard daarbij pijn of stress te bezorgen. En over wat wel of geen pijn of stress veroorzaakt is genoeg wetenschappelijk onderzocht ondertussen.

Maar jij hebt tot op zekere hoogte toch ook een bitlooshoofdstel of een neckrope nodig als je je paard dressuurmatig wil gymnasticeren?
Als jij met zachte hand rijd is allen vriendelijk, zowel een enkel touw, zowel een bitloos hoofdstel, zowel een regulier hoofdstel incl. bit Knipoog
Kies voor je paard de optoming die hem het beste ligt... voor veel paarden is bitloos een uitkomst, maar er zitten ook paarden tussen die lekkerder lopen met bit, die blokkeren van druk op de neus (en/of achter de oren).
Zou je daar dan maar op gaan zitten omdat je vind dat bitloos zoooooooooooooooveel vriendelijker is?
Voel je paard goed aan en beslis dan wat het beste voor beide is... ga geen oogkleppen op doen en er altijd van uit gaan dat bitloos sowieso beter is... dat hoeft niet in alle gevallen zo te zijn Knipoog

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-08 19:03

een mechanische hackamore is níet beter dan een bit, maar er zijn talloze bitloze optomingen die zeker weten beter zijn dat een bit Ja

stalhalster, touwhalster, dr cook hoofdstel etc etc

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 19:06

Arabesk schreef:
een mechanische hackamore is níet beter dan een bit, maar er zijn talloze bitloze optomingen die zeker weten beter zijn dat een bit Ja

stalhalster, touwhalster, dr cook hoofdstel etc etc

Zeker weten... hoe?
Ik heb nooit, maar dan ook nooit bij een bit-discussie topic van jou een goed wetenschappelijk bewijs gezien dat het echt significant beter blijkt te zijn?
Ik heb het ook helemaal niet over een hack... hack komt bij mij in het rijtje van schaarbitten e.d. iest waarmee ik nooit op mijn paard zou gaan zitten Knipoog
Ik heb het gewoon over een simpele soft-sidepull of een dr. Cook. Ook deze kunnen flink wat druk doorgeven bij verkeerd gebruik.
Bij goed gebruik niet, nooit zelfs... maar een gewoon simpel bitje ook niet.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-08 19:13

zoek maar eens op Dr. Cook, hij heeft voldoende nuttige dingen gezegd over bitten en bitloos rijden Knipoog en een hij heeft meerdere malen gepubliceerd in wetenschappelijke tijdschriften.

Waarom zou je iets in de mond van je paard stoppen? Er zijn genoeg ruiters die hebben bewezen dat de moeilijkste oefeningen prima bitloos uit te voeren is.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 19:19

Arabesk schreef:
zoek maar eens op Dr. Cook, hij heeft voldoende nuttige dingen gezegd over bitten en bitloos rijden Knipoog en een hij heeft meerdere malen gepubliceerd in wetenschappelijke tijdschriften.

Ik ken ze... heb ze gelezen en heb zelfs met een soort van Dr. cook imitatie gereden Knipoog
Een echt wetenschappelijk onderzoek bevat hypothesen daarbij worden voors en tegens onderzocht waarna de hypothese wordt aangenomen of verworpen.
De stukken van dr Cook zijn idd erg duidelijk en aantrekkelijk geschreven... maar zijn rechtlijning en eenzijdig van stof. Enkel het negatieve van het bit en het positieve van bitloos komen er in naar voren, jammer, want zo is het imo niet haalbaar een goede vergelijking te maken. Lachen

Arabesk schreef:
Waarom zou je iets in de mond van je paard stoppen? Er zijn genoeg ruiters die hebben bewezen dat de moeilijkste oefeningen prima bitloos uit te voeren is.

Waarom zou je iets om een paardenhoofd binden en dan druk uitoefenen op de neus en eventueel ook achter de oren?
Imo blijft het gewoon een kwestie van een goede ruiter... met en zonder bit is het paard makkenlijk te verpesten en worden zachte hulpmiddelen al snel martelwerktuigen. Maar je kan mij niet overtuigen dat een goede ruiter met een bitloos hoofdstel meer zachtheid brengt dan met een normaal dubbelgebroken trensje Lachen

Ik ga trouwens weer... heb zo een verjaardag Haha!
Vanavond ga ik weer verder met de discussie ok? Clown

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 19:22

Arabesk schreef:

En dus is dat beter?
Ook bitloos kan je schade aanrichten Knipoog