Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Coliena schreef:Heb het filmpje ook bekeken. Dit ziet er idd zeer spectaculair uit. Maar enkele opmerkingen:
1. sporen idd
2. Ik zie het paard gedurende elke gang kauwen! Nochtans hangt er geen bit in? Waar blijf je dan met de onzin over het afsluiten van de luchtpijp? Krijgt dit paard dan de hele tijd geen lucht? Kan hij lang zonder zuurstof hoor!
3. Het paard loopt bijna de hele oefening met zijn oren plat. Volgens veel "naturals" een teken van onvrede
4. Het paard loopt constant ernstig met de staart te zwaaien. Wederom door mensen vooral als stress en onvrede geïnterpreteerd.
runningkawa schreef:Als ik flink met mijn benen knijp geeft dat heel wat meer druk dan 10 gram.
Dan is het op dat moment een dwangmiddel. En als ik ermee schop helemaal.
Op het moment dat ik gewoon mijn kuit aanleg is het een vraag of hij mee wil werken.
Idem met een bit...als ik daar aan trek is het een dwangmiddel, maar heb ik niet meer gewicht als wat de teugels wegen dan is het een vraag om te luisteren.
Idem met bitloos, als ik daar aan trek is het een dwamgmiddel.
Trek ik niet is het zo zwaar als de teugels en is het een vragend middel
Dus niks appels met peren... gewoon hoe het gebruikt wordt
oowie schreef:runningkawa schreef:Als ik flink met mijn benen knijp geeft dat heel wat meer druk dan 10 gram.
Dan is het op dat moment een dwangmiddel. En als ik ermee schop helemaal.
Op het moment dat ik gewoon mijn kuit aanleg is het een vraag of hij mee wil werken.
Idem met een bit...als ik daar aan trek is het een dwangmiddel, maar heb ik niet meer gewicht als wat de teugels wegen dan is het een vraag om te luisteren.
Idem met bitloos, als ik daar aan trek is het een dwamgmiddel.
Trek ik niet is het zo zwaar als de teugels en is het een vragend middel
Dus niks appels met peren... gewoon hoe het gebruikt wordt
ben ik het helemaal mee eens!zo lang de ruiter een zachte hand heeft,kan ieder (zelfs het scherpste) bit nog zacht inwerken.
Coliena schreef:Heb het filmpje ook bekeken. Dit ziet er idd zeer spectaculair uit. Maar enkele opmerkingen:
1. sporen idd
2. Ik zie het paard gedurende elke gang kauwen! Nochtans hangt er geen bit in? Waar blijf je dan met de onzin over het afsluiten van de luchtpijp? Krijgt dit paard dan de hele tijd geen lucht? Kan hij lang zonder zuurstof hoor!
3. Het paard loopt bijna de hele oefening met zijn oren plat. Volgens veel "naturals" een teken van onvrede
4. Het paard loopt constant ernstig met de staart te zwaaien. Wederom door mensen vooral als stress en onvrede geïnterpreteerd.
Samenvatting: zijn de "tekenen" van stress die we bij gewone (lees bit en zadel) optuiging zo interpreteren, wel juist? Aangezien dit paard zogezegd volledig "vrij" is en exact alle stresstekenen laat zien?
CindyUniek schreef:helaas dan alleen dat er bijna geen ruiters zijn met zachte hand.....
9 van de 10 'dressuurpaarden' worden 'aan de teugel gevraagd' met andere woorden, ophoudingen, been erbij, en 'loswerken' tot ze nageeflijk lopen.......
als ik kijk naar goede westernruiters, die hun paard super verzameld hebben, met een losse teugel en toch in perfecte houding/balans, dán vind ik dat je met bit mag rijden!
ik stap zelf binnenkort over op bitloos, heb nu 3 maanden niet gereden vanwege gebroken rugwervel, maar ik heb wel ff te horen gekregen van de fysio dat ik mijn paard verpest heb!
ik heb haar van veulen af aan en altijd enige ruiter geweest, we zijn M2 dressuur tussen de paarden (het is een fjord) ik heb nooit met hulpteugels gereden, maar wel altijd met flinke druk als ze tegen stribbelde.....
haar rug zit nu helemaal vast, ik begin maandag met rijden volgens systeem de bodt en hoop dat er nog wat te lijmen valt......
helaas zijn mijn ogen dus nu pas op mijn 21ste open gegaan......
CindyUniek schreef:helaas dan alleen dat er bijna geen ruiters zijn met zachte hand.....
9 van de 10 'dressuurpaarden' worden 'aan de teugel gevraagd' met andere woorden, ophoudingen, been erbij, en 'loswerken' tot ze nageeflijk lopen.......
als ik kijk naar goede westernruiters, die hun paard super verzameld hebben, met een losse teugel en toch in perfecte houding/balans, dán vind ik dat je met bit mag rijden!
ik stap zelf binnenkort over op bitloos, heb nu 3 maanden niet gereden vanwege gebroken rugwervel, maar ik heb wel ff te horen gekregen van de fysio dat ik mijn paard verpest heb!
ik heb haar van veulen af aan en altijd enige ruiter geweest, we zijn M2 dressuur tussen de paarden (het is een fjord) ik heb nooit met hulpteugels gereden, maar wel altijd met flinke druk als ze tegen stribbelde.....
haar rug zit nu helemaal vast, ik begin maandag met rijden volgens systeem de bodt en hoop dat er nog wat te lijmen valt......
Citaat:Haha, lees ik een nieuw topic: Wat een bitloos hoofdstel aanricht bij een paardenhoofd!
Ik ben het overigens helemaal met jou eens! Staan die teksten toevallig niet online?
Nadya schreef:En over de rest van dit topic: Ik kan werkelijk niet begrijpen dat mensen niet het verschil willen zien tussen met zachte hand met stang rijden en met zachte hand met een goed bitloze optoming rijden. Zit toch echt aardig wat verschil in qua inwerking, denk ik.
CindyUniek schreef:als ik kijk naar goede westernruiters, die hun paard super verzameld hebben, met een losse teugel en toch in perfecte houding/balans, dán vind ik dat je met bit mag rijden!
zap schreef:Nadya schreef:En over de rest van dit topic: Ik kan werkelijk niet begrijpen dat mensen niet het verschil willen zien tussen met zachte hand met stang rijden en met zachte hand met een goed bitloze optoming rijden. Zit toch echt aardig wat verschil in qua inwerking, denk ik.
Natuurlijk zit er verschil in.. maar is dan maar gelijk slechter? (zo lees ik je berichtje in ieder geval!) Zoja.. waarom is het dan slechter dan bitloos? Dat wil ik wel eens weten zonder alleen maar te horen dat bitloos 'gewoon' beter is omdat er niks in de mond van het paard zit.
Waarom is bitloos beter???
Als een stangetje je paard goed past is er niks mis mee. Een goedpassende optoming met bit is net zo goed of net zo slecht als een goedpassende optoming zonder bit!
Daarnaast vind ik het echt pure onzin om over te stappen op bitloos omdat je je paard zogezegd verpest heb.. Denk je nu werkelijk dat dat aan het bit ligt? Niet hè, dat ligt toch echt aan je rijstijl!
Wil je je paardje verbeteren dan moet je eens gaan denken in een andere rijstijl en dat ga je doen door middel van andere instructie. Prima, alleen maar goed, maar denk je nu werkelijk dat het uitmaakt of je er dan een bit of geen bit inhangt? Trek je met een bit, dan trek je ook met een bitloos hoofdstel en ben je dus net zo slecht bezig!!!
Ninx schreef:Wat vooral stinkmodder is, is dat de ruitersport geen exacte wetenschap is....
Alles is constant onderhevig aan verandering doordat de visie op 'esthetiek' maar ook op gebied van 'paardenwelzijn' constant veranderd.
Bandida schreef:Over bitten ben ik zelfs niet meer bereid te discussiëren, als je een bit nodig hebt ben je in mijn ogen of een luie paardenhouder of van slechte wil. Ieder paard is bitloos te rijden, en je kan gelijk wat bitloos doen. Het komt alleen niet zo 'vanzelf' als onder dwang met een bit.
Maar ja, ik zal wel een extremist zijn
Bandida schreef:Ninx schreef:Wat vooral stinkmodder is, is dat de ruitersport geen exacte wetenschap is....
Alles is constant onderhevig aan verandering doordat de visie op 'esthetiek' maar ook op gebied van 'paardenwelzijn' constant veranderd.
En wat jij ruitersport noemt is zelfs voor de mensen die er voor hun brood mee bezig zijn een totaal nodeloze bezigheid, paarden berijden is geen plicht, en ook geen recht in onze samenleving. Het is in mijn ogen op zijn intensiefst een dagvullende hobby die de rekeningen betaalt, en in zijn meest onschuldige vorm het hebben van een mooie grasmaaier. Je hebt gezien de totale nutteloosheid van paardrijden geen enkel recht het paard daarbij pijn of stress te bezorgen. En over wat wel of geen pijn of stress veroorzaakt is genoeg wetenschappelijk onderzocht ondertussen.
Over bitten ben ik zelfs niet meer bereid te discussiëren, als je een bit nodig hebt ben je in mijn ogen of een luie paardenhouder of van slechte wil. Ieder paard is bitloos te rijden, en je kan gelijk wat bitloos doen. Het komt alleen niet zo 'vanzelf' als onder dwang met een bit.
Maar ja, ik zal wel een extremist zijn
Arabesk schreef:een mechanische hackamore is níet beter dan een bit, maar er zijn talloze bitloze optomingen die zeker weten beter zijn dat een bit
stalhalster, touwhalster, dr cook hoofdstel etc etc
Arabesk schreef:zoek maar eens op Dr. Cook, hij heeft voldoende nuttige dingen gezegd over bitten en bitloos rijdenen een hij heeft meerdere malen gepubliceerd in wetenschappelijke tijdschriften.
Arabesk schreef:Waarom zou je iets in de mond van je paard stoppen? Er zijn genoeg ruiters die hebben bewezen dat de moeilijkste oefeningen prima bitloos uit te voeren is.
Arabesk schreef:zoek maar eens op Dr. Cook, hij heeft voldoende nuttige dingen gezegd over bitten en bitloos rijdenen een hij heeft meerdere malen gepubliceerd in wetenschappelijke tijdschriften.
Waarom zou je iets in de mond van je paard stoppen? Er zijn genoeg ruiters die hebben bewezen dat de moeilijkste oefeningen prima bitloos uit te voeren is.