Bandages moeten verboden worden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Guinness

Re: Bandages moeten verboden worden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-08 01:31

manutjuh schreef:
ik ben ook tegen het gebruik van bandages zonder medisch nut. Ik ben zoiezo wel vaker tegen dingen die alleen voor de mode op of om een paard zitten. behalve natuurlijk dingen waar ze geen last van hebben. Dekens vind ik ook vrij nutteloos, is gewoon niet beter weten van de mens. ik veroordeel niemand maar ik vind het een beetje dubbel. eerst scheer je zijn haar af en dan leg je er een schapenwollen jas op, dan kan je net zo goed zijn eigen vacht laten zitten.

Kijk, dekens zijn niet te vergelijken met bandages. Bandages zijn schadelijk en nutteloos. Dekens zijn niet schadelijk en niet nutteloos.

Wat is namelijk het doel van het paard scheren? Juist, dat er niet zo'n dikke vacht op zit. Wat is het nut van een dun vachtje? Precies, als je hard aan het trainen bent zweet het paard niet zo ongelofelijk snel, want daar worden ze moe van en zo'n dikke vacht is onhandig dan. En waarom leg je er vervolgens dan weer een deken op? Als het paard niet aan het trainen is heeft hij toch wel warmte en bescherming nodig juist omdat hij/zij de vacht kwijt is?

Die vraag is niet zo moeilijk te beantwoorden. Nog meer vragen?

blacklight schreef:
Mijn paard heeft altijd beschermers om, 3 in 1, peesbeschermers en bandages. Ik heb dat altijd zo met al mijn paarden gedaan en er is er nog nooit een slechter van geworden.
Verder vindt ik het argument dat mensen aanhalen over dat paarden het in de natuur ook niet hebben zo afgezaagd.
Je kunt dat nu echt niet meer vergelijken. Ik heb namelijk nog nooit een paard in de natuur gezien die vrijwillig tussen een hoopje palen rondjes van 20x40 gaat lopen of paarden die in de natuur in een zandbak blijven staan als ernaast een groene wei ligt.

Waarom gebruik je in godsnaam bandages? Het bied namelijk niks, geen bescherming en geen steun. Verder zie je inderdaad dat je paard aan de buitenkant niks heeft, maar dat betekent niet dat de binnenkant er ook zo rooskleurig uitziet. En dat van de natuur is niet afgezaagd. Afgezaagd betekent dat iets veel gebruikt worden, een stereo beeld. Aangezien hoe het in de natuur in zijn werking gaat heel interessant is, en niet vaak herhaald word is het dus niet afgezaagd.

En jou vergelijking klopt wel zeker? Jou vergelijking slaat op niks. Dat stukje tekst heb je voor Jan Doedel getypt want het slaat nergens op en levert geen bijdrage.

CleovG schreef:
Ik vind dat het niet verboden moet worden. Mijn paard wordt er altijd mee getraind en ook al voordat ik hem kreeg. Hij is nu 13 en wordt dus al heel wat jaren met bandages getraind en is nog nooit kreupel geweest.

Maar waarom in godsnaam met bandages?! Het bied geen bescherming en geen ondersteuning. Waar dient het dan voor? Om er belangrijk of stoer of modieus uit te zien?!

De problemen ontdek je nog wel

runningkawa schreef:
hoe groot is de kans dat jij op je hoofd valt?
Je valt wellicht eerder op je kont...waarom dan toch een cap op?

En ja, ik heb paarden wel eens vol horen aantikken op een peesbeschermer... kun je je voorstellen hoe blij je dan bent dat ze die om hebben?

Je hoofd is toch heel wat minder sterk dan je kont;) In je hoofd zitten belangrijke dingen die snel kunnen beschadigen, in je kont niet;) Beetje slechte gedachte. Niet helemaal goed uigedacht. Niet tactisch geplaatst.

En als paarden hun eigen benen een keer aantikken hoef je je toch niet gelijk druk te maken?

blacklight schreef:
Het zou ook raar zijn om het te verbieden. Mensen die het niet willen doen het gewoon niet, die hoeven dus ook niet te pleiten voor een verbod want daar worden hun paarden niets beter van

Verbieden is niet raar. Het is bescherming voor paarden tegen hun onwetende baasjes. Een achterhoef tikt met gemiddeld 50 km/h zijn of haar voorbeen aan. Dat gaat dwars door de bandage heen. Het enige dat helpt is gewoon de peesbeschermer.

En er blijven maar mensen zeuren dat ze ze lekker wel gebruiken. Maar geef me dan in ieder geval één goede reden waarom??!!

MISTRAL94 schreef:
Bandages verbieden? En de slofteugel, stang en trens ed dan?

Ik gebruik geen bandages bij juist gebruik bieden ze wel steun en enigsinds bescherming. Er zijn wel meer dingen die niet goed voor een paard zijn!

Als je de slofteugen en stang en trens goed gebruikt zijn ze geen gevaar voor je paard/pony. Of je bandages nou wel of niet goed gebruikt, ze blijven een gevaar voor je paard/pony. Dat is eventjes het verschil;)

En er zijn inderdaad veel meer dingen die slecht zijn. Nou, laten we een begin maken met dat op te lossen door gewoon dingen te verbieden, heb je vanzelf minder dingen die slecht zijn.

Dit alles had je zelf ook kunnen bedenken;)

blacklight schreef:
Omdat het in de ring niet mag vind ik niet dat het met inrijden dan net zo goed zonder kan.
Juist met het inrijden zijn de meeste paarden nog wat frisser. Er zijn heel wat paarden bij die het eerste halfuurtje even hun overtollige energie kwijt moeten.

Dan doe je toch peesbeschermers om? Bandages helpen dan namelijk niet. Zelfs tegenovergesteld, het brengt alleen maar schade aan.

MISTRAL94 schreef:
Nou laten we wel wezen bandages bieden wel steun bij juist gebruik. Ik ben zelf geen voorstander van bandages maar feit is wel (en dat zie je niet alleen bij dieren) dat een windsel wel steun kan bieden. Ik denk dat topruiters niet denken het staat mooi dus dan gebruik ik maar bandages Rolleyes

Een windsel bied steun, maar dan moet het wel een windsel zijn op de juiste plek. Als je je onderarm inbind en je gaat tennissen bied het toch ook geen steun?

Tieneke schreef:
Heb jij wetenschappelijk bewijs dat bandages letsel brengen?

Er is zeer zeker wetenschappelijk bewijs. Als de gezondheid van een paard je een beetje interesseert had je het wetenschappelijk bewijs ook al zelf gevonden;). Het ligt namelijk voor het oprapen op o.a. internet. Plus dat je het zelf wel kunt nagaan als je een beetje gezond verstand hebt.

sronnie schreef:
Aan alle mensen die bandages alsnog verfoeien bij juist gebruik:
Graag zie ik een wetenschappelijk onderbouwd artikel, recente duidelijke voorbeelden dat het peesblessures veroorzaakt en dat de temperatuur IN het been zeer hoog op loopt.

Als je zelf een beetje gezond verstand hebt en je interesseert je in de paarden gezondheid had je het zelf al gevonden;) Het ligt namelijk (zoals ik al eerder zei) voor het oprapen op o.a. internet;)

Er zijn genoeg wetenschappelijk bewijzen, goed onderbouwde artikelen en de rest dat je nog wilt weten. Bovendien hoef je er in principe niet eens artikels voor te lezen, je kunt het zelf ook wel nagaan;)

Tieneke schreef:
En dan een artikel dat ook uit een wetenschappelijke bron komt. En nee, de Bit reken ik niet als wetenschappelijke bron Knipoog

Dat kan, maar die mensen die het voor Bit schrijven/uitzoeken/etc. zijn wel deskundige mensen met papieren;) Dus heb vooral niet het gevoel dat je erboven staat of iets in die trend.

sronnie schreef:
Vandaar dat ik ook schrijf wetenschappelijk onderbouwd, lijkt me stug dat er mensen zijn die de Bit daar tot toe rekenen Nagelbijten / Gniffelen

Is niet zo stug als het lijkt hoor;) Voor de zoveelste keer: Bit is een verantwoord paardenblad waar allemaal deskundigen en veeartsen etc. artikels in publiceren en die het dus wetenschappelijk kunnen onderbouwen;)

runningkawa schreef:
Mensen als anky en gal gebruiken het omdat ze graag hun dure paarden, waar toch hun inkomen van afhankelijk is, met kapotte pezen willen hebben door de hitte.

Zelfde reden als dat dat senior en junior raymakers en van de vleuten peesberschermers om hebben bij hun paarden... die willen kapotte pezen door de hitte... dat levert ze brood op de plank op Ja
Daar winnen ze de prijzen mee met de verzwakte pootjes van hun paarden Lachen

Als je niks zinnigs te melden hebt hierover, maar wel interessant loopt te doen, hou dan op met reageren, je verpest de discussie.

Martine__ schreef:
Ik gebruik soms ook bandages. Echt heel weinig, maar wel witte voor losrijden op kampioenschappen ofzo.
Van die keer dat ie bandages om heeft gaan de pezen echt niet kapot...

Maar die bandage heeft ook geen nut. Dat is dan weer een beetje jammer. Kortom: je doet ze om omdat het chique en misschien wel duur of populair staat of zo. Slechte reden he als je het zo zwart op wit ziet staan?

Er waren toch zoveel bewijzen voor dat bandages zo slecht zijn voor de benen? Het bewijs heeft alleen nog niemand gezien![/quote]

Oei, gevaarlijke uitspraak. Ik heb het namelijk gezien, en jl. heeft er iemand gereageerd die het ook wel degelijk gezien heeft. Hier ben je dus zo gigantisch in gedisst!
Laatst bijgewerkt door Tessa op 03-03-08 13:52, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Posts samengevoegd. Er zit een edit-knop ;)

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 02:16

Guinness, ik denk dat de boodschap wel overgekomen is. Lachen
Kun je dan nu stoppen met het topic volposten?

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 02:21

zo! Ik dacht: leuk om weer eens een topic over dit onderwerp te lezen. Maar de manier waarop je reageert guinness, en iedereen overspoelt met berichten, maakt dat ik het niet zo leuk vind.

Ik ben het met je eens dat bandages vaak niet ok zijn en gebruik ze zelf ook niet. Maar maak je niet te kwaad ok? Laten we het wel gezellig houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 08:22

sronnie schreef:
Guinness je hoeft me geen pb's te sturen zonder enige serieuze onderbouwing.
Net zoals bovenstaande post, aan ''geloof me'' hebben we helemaal niets zolang er geen concreet bewijs is.

Ook hier heb ik last van.
Lees gewoon het topic helemaal goed door zonder steeds maar te denken dat alle ruiters hun paard liever vandaag nog op de BBQ hebben liggen Lachen
(is slecht weer ik wacht liever een paar maanden Tong uitsteken Clown )

Only_Kiekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 08:33

XxSultanxX schreef:
Guinness schreef:
De stelling luid: Bandages die niet medisch noodzakelijk zijn moeten verboden worden.

Bandages zijn alleen maar schadelijk voor je paard of pony. De temperatuur onder de bandages loopt veel te hoog op, en ze dienen ook nog eens nergens voor. Als een paard met zijn achterhoef het voorbeen aantikt gaat dat met zo'n 50 km/h, dat gaat dus dwars door zo'n bandage heen. Het enige dat dan helpt is een peesbeschermer.

Onlangs stond er nog een artikel over in Bit. Als het niet nodig is, gebruik dan ook geen peesbeschermers. Gebruik gewoon niks. Van nature heeft een paardenbeen zijn eigen temperatuur regeling. Gaat dat niet verstoren.

Wie is het met mij eens en ook vooral wie niet?

Laat de discussie maar beginnen.

Ook ik ben het hier mee eens, heb nou altijd al afgevraagt waar die bandages nodig zijn..

Ik rijd wel met peesbeschermers omdat ze alle twee nog wel is aan willen tikken..

Mila87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 10:35

pff ik heb halverwege ergens wel mee gepraat in dit topic maar toen was het er nog 'normaal'.
het valt me tegen hoe de TS meningen van anderen aanvalt.
het is een stelling, je bent het er mee eens en niet mee eens. punt.
loopt niet zo te stressen. als je er tegen bent gebruik je ze zelf niet maar mensen die ze wel gebruiken zijn hier vrij in. houdt het topic gezellig en houdt iedereen in zijn/haar waarde.

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 11:20

@ Guinness, als je dan een pb stuurt.. waarom verwijder je die dan voordat ik hem kan lezen?

Best jammer hoe een discussie die leuk begon toch zo kribbig kan eindigen!

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 11:30

Guinness schreef:
blacklight schreef:
Omdat het in de ring niet mag vind ik niet dat het met inrijden dan net zo goed zonder kan.
Juist met het inrijden zijn de meeste paarden nog wat frisser. Er zijn heel wat paarden bij die het eerste halfuurtje even hun overtollige energie kwijt moeten.

Dan doe je toch peesbeschermers om? Bandages helpen dan namelijk niet. Zelfs tegenovergesteld, het brengt alleen maar schade aan.

heb je niks anders te doen dan alleen maar te posten hier,

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 11:42

Tanja schreef:
Hier is overigens nog een link naar een zelfde soort topic waar ook veel meningen gegeven worden: [HAR] Bandages onder de loep

Ik heb de vraag gekregen of ik dit topic naar de HK wil verhuizen, gezien nu al de 18e pagina is bereikt vind ik dat prima maar ik hoor graag van een aantal mensen in dit topic of ze dat ok vinden.
Blijft dit topic hier staan dan wil ik geen offtopic reactie meer zien dus laat maar weten of jullie in de HK verder willen of hier Knipoog

Zolang het nog ontopic is, hoort dit imo gewoon thuis op harnachement. Vind dit nou niet zo'n gezellig kletstopic dat het naar de HK moet Clown

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 11:42

Huilen van het lachen Guinness verveelde zich een beetje.

Mijn mening over de bandage (zonder 20 pagina's te lezen): Nutteloos, af en toe wel mooi, maar nutteloos. Ik vraag me daarnaast wel altijd af waaróm al die bekende ruiters altijd wel met bandages rijden. Dat geeft een beetje een krom beeld.

Daarnaast moet ik toch ook op merken dat ik het vreemd vind dat er zó ongelofelijk veel paarden zichzelf aan tikken. Naar mijn idee is dat omdat ze door altijd beschermd te zijn niet meer op hun eigen benen kunnen lopen. beetje uitgesproken misschien, en vast ook niet iedereen mee eens, maar als mijn paard zich aan tikt dan leet hij dat hij dat de volgende keer niet meer moet doen. Ik ga hem de keer daarop echt geen bescherming om doen. Het enige waarmee ik vind dat we wel bescherming mogen gebruiken is met springen. Daarmee zoeken we onnodig gevaar op en mogen we best iets doen om het veilig te houden.

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 11:45

kijk dat je een topic opend heet het nog niet dat het op deze manier moet,
ik vond het eerst nog een nuttige discussie maar nu vind ik er niet meer zo heel veel aan.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 11:48

Guiness, graag gewoon wetenschappelijke bron en niet het 'ik zie altijd' verhaal want iedereen ziet hier duidelijk verschillende dingen. 1001 berichten door op iedereen op beledigende toon te gaan zitten replyen heeft geen nut, wekt irritatie op en heeft geen toegevoegde waarde in dit topic. Dank je wel.

Knavia heeft een aantal artikelen opgezocht op Pubmed erover die zinnig waren:
warmte boven 40 graden zorgt voor aanmaak van iets dat de eiwitten afbreekt in de pees.
Warmte zorgt dat de cel minder makkelijk aangemaakt wordt en hersteld, maar pezen zijn veel minder warmtegevoelig dan spieren ea. De beide testen zijn in vitro gedaan en dat is niet lineair door te trekken naar in vivo.
Maw: het is mogelijk maar niet bewezen dat warmteverhoging door bescherming schade toebrengt.

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 11:49

Guinness schreef:
Oei, gevaarlijke uitspraak. Ik heb het namelijk gezien, en jl. heeft er iemand gereageerd die het ook wel degelijk gezien heeft. Hier ben je dus zo gigantisch in gedisst!

Dan kunnen we nog wel even doorgaan op de manier zoals jij bezig bent..
Pasgeleden bij ons een paardje overleden, omdat het bakstuk van het hoofdstel brak en vervolgens het hoofdstel tussen de benen terechtkwam. Gevolg was gebroken been omdat het dier over de kop sloeg omdat het struikelde.. Conclusie, hoofdstel is gevaarlijk!
Wat denk je van alle paarden die langdurige blessures oplopen of zelfs kunnen worden afgevoerd vanwege blessures aan de rug ivm slechtpassend zadel? Conclusie, zadel is gevaarlijk!
En het grootste gevaar voor een paard: de ruiter zelf... Conclusie? Een paard is beter af zonder ruiter of amazone. Ofnee toch niet? Want ook in de wei kunnen ze wat breken of blesseren...

Oei oei, wat is de paardensport of omgaan met paarden toch gevaarlijk Verdrietig
We kunnen der beter me stoppen Vork

Aan álles wat gerelateerd is aan paard of ruiter zitten risico's en kunnen er gevaarlijke situaties ontstaan. Ik ben van mening dat mensen met een gezond verstand wel weten wat ze (kunnen) doen en wat ze beter kunnen laten.
Deze discussie kan eeuwig doorgaan, maar ik stop echt niet met bandageren omdat bit zegt dat de temperatuur van de benen te hoog wordt... mijn gezonde verstand zegt namelijk dat ze na het rijden gelijk afmoeten zodat met uitstappen aan het halster de benen weer op temperatuur kunnen komen.

Nee Guinness.. je eigen mening hebben is prima maar je mening opdringen heeft weinig nut Knipoog

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 11:50

Guinness wil een discussie voeren die haar alleen maar in het gelijk stelt.
Dat blijkt wel uit haar felle strijdlustigheid, door iedereen te quoten of te pb-en.
Ik noem het ook wel overtuigingskracht, misschien solliciteren bij een kerkgenootschap, kun je je gave beoefenen.
Ik wordt hier ook zo langzamerhand een beetje schijtziek van!

Ik heb nog geen echte concrete feiten gehoord waarvan ik denk, jemig wat zijn bandages slecht.
Heel internet staat er vol mee, nou joeghee! Go jij! Go jij!
Alsof alles wat er geschreven staat waar is, ik geloof dat de praktijk ervaring toch wel degelijk meer verteld dan de theorie hierachter.
Nu gebruik ik ze zelf niet en gebruik ik de 3 in 1 beschermers, maar die schijnen dezelfde werking als bandages te hebben? Verward

Niet elk paard is hetzelfde, wordt ook wellicht niet in dezelfde omstandigheden gehouden, niet met hetzelfde doel gebruikt, het ene paard is ook gewoon sterker op de benen dan het ander, etc etc etc.

Wat ik gewoon niet begrijp is dat je je hier zo druk om maakt Guinness, waarom laat je de mensen het zelf niet ondervinden?
Als die bandages echt zo slecht zijn zoals jij beweert, komen ze daar vanzelf wel achter.
Dat klinkt misschien hard en het gaat ten koste van het dier, maar je kunt niet alles en iedereen willen redden en verbeteren.
Accepteer dat gewoon, want zo werkt de wereld!
Een verbod is gewoon uiterst zielig, want daar creeër je alleen maar weerstand mee.
Alsof daar alle kommer en kwel mee opgelost wordt....

Ik vind het veel erger dat mensen hun paard met een slecht zadel laten lopen, ga maar eens op maneges kijken, dan kan meer dan de helft wel gesloten worden hoor! Ja
Geen deugdelijk tuig, half kreupele paarden, elke dag weer hetzelfde rondje moeten sjouwen in diezelfde saaie bak, met elke x een andere onkundige ruiter ie hem ruw in de mond trekt!
Mensen die hun paard in de wei laten verhongeren, slecht behandelen door m af te tuigen tijdens het trainen.
Met zoveel mogelijk hulpmiddelen een paard met de kin op de borst binden, om hem juist te laten lopen!
Ga zo maar door!

Het enige wat je kunt doen is mensen informeren met concrete gegevens op basis van praktijk-ervaring met een onderbouwde theorie!
Daarna is het aan diegene zelf wat die vervolgens met die informatie doet, want zeg nou zelf als we op alles een verbod moeten gaan leggen wat volgens sommigen slecht is, kun je maar beter meteen je leven beëindigen.
Dan mogen we straks helemaal niks meer!

Mag je alleen een paard houden als je een wei bij huis hebt want ophokken is niet natuurlijk, kun je alleen maar met hem wandelen want een paard is van origine niet gebouwd om op te rijden, is elke vorm van dwang mishandeling, gaan alle kunstmatige verzorgingsmiddelen van dekens ed uit de handel, wordt de sport opgedoekt, maneges kunnen sluiten, mag er alleen gefokt worden onder het mom van we willen geen overschot want Nederland is daar te klein voor!

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 11:57

Miska schreef:
Guinness wil *KNIP*

hier ben ik het nu echt volledig mee eens,

Mila87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 12:28

Miska; geweldig verwoord Haha! Vork

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 12:39

Thx! Bloos

Karlijntjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 15:14

Wat een onzin, ik snap wel dat de temp. aardig hoog kan worden onder de pezen. Maar als je ze maar 1 keer per maand gebruikt kan het toch geen kwaad ofwel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 15:22

Bloos! Ik heb eergisteren voor mijn verjaardag bandages gekregen!

Ik ga even dit topic doorlezen voordat ik ze evt om ga doen. Niet dat ik er iedere dag mee wil gaan rijden ofzo maar af en toe voor afwisseling. Ik rijd eigenlijk altijd met 3 in 1 Pro Equine beschermers, omdat ze nog wel eens wil aantikken en bij de oefeningen die we doen is enige bescherming wel nodig. Maar zowiezo als ik haar hoor aantikken ben ik blij dat ik die dingen om heb als extra bescherming.

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 15:23

Miss_Montana schreef:
Bloos! Ik heb eergisteren voor mijn verjaardag bandages gekregen!

Ik ga even dit topic doorlezen voordat ik ze evt om ga doen. Niet dat ik er iedere dag mee wil gaan rijden ofzo maar af en toe voor afwisseling. Ik rijd eigenlijk altijd met 3 in 1 Pro Equine beschermers, omdat ze nog wel eens wil aantikken en bij de oefeningen die we doen is enige bescherming wel nodig. Maar zowiezo als ik haar hoor aantikken ben ik blij dat ik die dingen om heb als extra bescherming.

Je kunt je bandages gewoon gebruiken hoor Lachen Voor het rijden om na het rijden deraf dan is er weinig aan de hand naar mijn idee..

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 15:35

ik rij al jaren met bandages en mijn paard is er nog nooit kreupel van gaan lopen..ook geen wonden of zo.... zoals hierboven word gezegt,,,voor het rijden om doen en na het rijden meteen eraf...ik koel de pezen af met lauw water..zomers met wat koud water...dan is er niets aan de hand....nooit de bandages een hele dag om laten zitten en op de wei gooien dat is onnodig vind ik.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 15:59

Urielle schreef:
Tanja schreef:
Hier is overigens nog een link naar een zelfde soort topic waar ook veel meningen gegeven worden: [HAR] Bandages onder de loep

Ik heb de vraag gekregen of ik dit topic naar de HK wil verhuizen, gezien nu al de 18e pagina is bereikt vind ik dat prima maar ik hoor graag van een aantal mensen in dit topic of ze dat ok vinden.
Blijft dit topic hier staan dan wil ik geen offtopic reactie meer zien dus laat maar weten of jullie in de HK verder willen of hier Knipoog

Zolang het nog ontopic is, hoort dit imo gewoon thuis op harnachement. Vind dit nou niet zo'n gezellig kletstopic dat het naar de HK moet Clown

Doorgaans kan een topic als het de 15 paginas haalt en passeerd naar de HK verplaatst worden, daar hoeft het helemaal geen kletstopic voor te zijn Knipoog dat is niets nieuws en is mij door mensen uit dit topic gevraagd, daarom meld ik dat ook hier en meld ik ook dat de discussie wel ontopic moet blijven als het topic hier blijft staan. De vraag kwam namelijk op het moment dat NB en andere offtopic zaken bij de discussie betrokken werden.
Maar goed, gezien er slechts 2 antwoorden op mijn vraag zijn gekomen blijft het topic gewoon op HAR staan Ja

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 16:13

ik heb er op zich geen bezwaar tegen hoor Tanja. Alleen zullen nieuwe mensen niet zo makkelijk meer hier komen posten over bandagegebruik. Ik heb niet het idee dat TS dat jammer vindt ( Haha! ) maar misschien andere mensen wel hier? (en die moeten dan even reageren dus Vork )

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 16:21

Ik lees dat veel mensen bandages 'mooi' schijnen te vinden. Nou zal ik wel een hele rare zijn:D, maar ik vind bandages helemaal niet mooi en ik kan ook niet begrijpen dat je die dingen gebruikt om die reden (en een andere 'goede' reden kan ik niet verzinnen Clown ).

Hier op bokt werd ik ook ooit min of meer voor onverantwoordelijk verklaard, omdat ik mijn jonge paard geen peesjes om doe, nu ik hem aan het inrijden ben. Ik vind dat gewoon niet nodig, hij loopt prima op zijn eigen benen. De blessures die hij tot nu toe gehad heeft aan zijn benen, komen door op het land te lopen en ik voel me toch echt niet geroepen om hem daarom op te gaan sluiten. Want als hij ergens een hekel aan heeft is het wel zijn leven slijten in een box. Tong uitsteken

Van mij mag het gebruik van bandages best verboden worden, als zal dat niet zo snel gebeuren. Knipoog
Peesjes, prima, als het paard zichzelf aantikt, dan moet je wat, maar als het niet echt nodig is............

catharina24

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 16:22

Bandages, ondersteunen de pezen. Dit doen peesbeschermers niet deze beschermen ze enkel. Een paard die dus bijvoorbeeld een peesblesure heeft gehad zal veel baad hebben bij bandages omdat dit ondersteund. En in het kader van beter voorkomen dan genezen wordt de bandage gebruikt.
Paarden die dressuren krijgen bandages. Maar ook SGW paarden krijgen bandages (met daarover peesbeschermers)

Als je met een paard heel zwaar traint in een bak heefthet paard ondersteuning nodig aan de pezen, anders krijgt het paard een blessure. Daarom rijden veel mensen diezwaar trainen met bandages. Sommige hebben bandages met peesbeschermers erover heen dat is dus ondersteuning en bescherming.
Vergeet nooit goede lappen onder een bandage te gebruiken.

Gebruik extra klitteband sluitingen (kun je los kopen) om zo je bandage extra op zijn plaatste houden. Als je goed bandageerd en je hebt de juiste spullen raken ze niet los.

Goed bandageren is een kunst waar velen niet over beschikken.

Ik kan hier nog heel lang over praten maar heb mijn best gedaan om het zo kort en duidelijk mogelijk te houden, ik hoop dat dit gelukt is. Haha!

Ik ben er wel mee eens dat vele mensen de bandage op een verkeerde en onnodige wijze gebruiken. Ze gebruiken iets dat geen toegevoegde waarde heeft.