Edix zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 14:08

Zijn er hier ook Bokkers die al een tijd met de Edix Yasir rijden en hun ervaringen tot nu toe willen delen?

Wellicht ook iemand die dit zadel in de bruin tinten heeft?

Saarin

Re: Edix zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 13:55

Ik heb zojuist mijn mooie Edix Tudor te koop gezet, ik wilde toch graag een zadel met een diepere zit en meer wrong en heb inmiddels een andere gevonden. Dus mocht iemand nog een fijn zadel zoeken of iemand kennen die een Edix wilt neem dan zeker even een kijkje in mijn advertentie! :)

christel0908

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 07:04

Wij hebben ondertussen een nieuwe Edix Tudor custom. Heel erg tevreden ermee.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 19:32

christel0908 schreef:
[ [url=m/WkoJxq.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/oUYsOf.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/8fnsC8.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wauw !!!

Hoe zit het kwa rijden en steun? Of juist wiebelig?

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-24 21:38

Als je stevige diepe zit zoekt zou ik naar de "nieuwe" Ishya kijken. Ik vind de Tudor zeker niet diep (en ook niet veel stevig, maar dat vind ik een beetje vage term).

christel0908

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 13:13

Woody2015 schreef:
christel0908 schreef:
[ [url=m/WkoJxq.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/oUYsOf.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/8fnsC8.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wauw !!!

Hoe zit het kwa rijden en steun? Of juist wiebelig?

We hadden voor deze een testzadel dat mochten we 3 weken tesren en daarna houden tot de levering van het nieuwe zadel. Al bij al moest de dochter toch een 4 tal weken wennen aan het zadel.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 13:15

Ik kwam vanaf een vrij vlak dressuurzadel op de Edix, het was even wennen omdat je veel meer voelt maar ik wil nu niks anders meer. Ineens is galopperen voor mijn enorme tank niet meer zo ingewikkeld :))

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 23:53

Thnxs voor jullie reacties!

Waar zit het wennen dan voornamelijk in, stukje eigen balans ook? Of is het puur de hoeveelheid beweging die je voelt?

Ik heb volgend jaar eennjong paard en Edix lijkt me super om mee te groeien.

Fudge

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 07:00

Eigen balans inderdaad. In het begin had ik ook erg het idee dat ik 'op' het zadel zat ipv 'in'... moeilijk uit te leggen merk ik :Y)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 07:55

Bij ons was het vooral het meer voelen, daardoor dacht mijn paard ook :? Maar dat was echt snel over.

Gelukkig had mijn stalgenootje een halfpad die ze kwijt wilde, kon ik dat mooi even testen. Lag prima en Feyre liep er geweldig onder dus dat komt mooi uit!

Afbeelding

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 09:59

Wat een knapperd is het toch :+:

Monody

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 10:49

Hier nu inmiddels al een maand in het bezit van een Edix Equis! Een hele overstap om van 4 jaar op een boom Wintec veelzijdigheidszadel naar een western boomloos zadel te gaan. Ik heb ook beugeldraaiers gekocht van Edix om mijn knieën en enkels wat te besparen :+
Nu wil alleen het euvel zijn dat ik aan mijn linkerbeen niets voel tijdens het rijden maar mijn rechterbeen toch snel gaat trekken. Dan moet ik echt even mijn voet uit de beugel doen omdat ik anders erg veel last van mijn knie en enkel krijg. Ik ben bang dat ik vanuit mijzelf scheef op mijn pony zit en dit door het boomloze extra bevestigd wordt. Ik heb hier met mijn Wintec nooit last van gehad namelijk .. Zijn er meer die dit herkennen?

Afbeelding

Afbeelding

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 10:32

Ja het wiebelige of meer voelen herken ik wel uit mijn ‘boomloze’ verleden maar weet idd ook dat dat eigenlijk snel went.

Zitten ze eigenlijk breder die Edix zadels?

@Monody kan het niet eerder een stukje wennen zijn? Op een wintec heb je meer steun bij je knieën gehad dan op een Westernzadel. Als het nog door stugheid komt, uit mijn western verleden weet ik dat ik bij nieuwe zadels altijd een bezemstok door de beugels deed als hij niet gebruikt word om ervoor te zorgen dat de fenders sneller in ‘vorm’ kwamen :-)

Monody

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 10:43

Woody2015 schreef:
Ja het wiebelige of meer voelen herken ik wel uit mijn ‘boomloze’ verleden maar weet idd ook dat dat eigenlijk snel went.

Zitten ze eigenlijk breder die Edix zadels?

@Monody kan het niet eerder een stukje wennen zijn? Op een wintec heb je meer steun bij je knieën gehad dan op een Westernzadel. Als het nog door stugheid komt, uit mijn western verleden weet ik dat ik bij nieuwe zadels altijd een bezemstok door de beugels deed als hij niet gebruikt word om ervoor te zorgen dat de fenders sneller in ‘vorm’ kwamen :-)

Ik heb al beugeldraaiers eraan zitten zodat ik geen last heb van de stugge fenders! :) Vond het alleen zo opvallend dat ik er alleen aan mijn rechterbeen last van heb, en dan ook alleen in stap, met draf of galop nergens last van.. Of misschien dan toch de beugeldraaiers er eens afhalen en de fenders draaien dmv een bezemstok om te kijken of de fenders daarna meer steun bieden ofzo. Het is nog even een gepuzzel :D

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 12:31

Ik zou eerst mezelf laten nakijken door een osteopaat, mogelijk zit je zelf scheef of gedraaid. Als het dan niet over is je paard, die kan je nl ook steeds een kant opgooien. Op een western moet je ook wat anders leren zitten trouwens, heel verschil met wintec waar je best opgesloten zit en minder voelt

Monody

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 13:16

Cemlys schreef:
Ik zou eerst mezelf laten nakijken door een osteopaat, mogelijk zit je zelf scheef of gedraaid. Als het dan niet over is je paard, die kan je nl ook steeds een kant opgooien. Op een western moet je ook wat anders leren zitten trouwens, heel verschil met wintec waar je best opgesloten zit en minder voelt

Ja precies, daar zat ik ook aan te denken, wellicht zit ik toch zelf scheef in mijn lijf en komt dat er bij de Edix extra uit. Goede tip dat Marnix wellicht ook wat scheef kan zijn. Zadel heb ik inmiddels nu een geruime maand en het begint wel steeds meer te wennen, in het begin voelde ik mij echt net een startende ruiter zonder evenwicht :+

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 14:21

Ja is even puzzelen. Scheve ruiter kan altijd natuurlijk maar ook even uitzoeken haha en als je paard iets wat scheef is kan die je ook scheef weg drukke. :-)

Toen ik enkele jaren geleden van jaren western terug ging na dressuur moest ik ook gigantisch wennen. Had toen al een hele tijd de Freemax zadels en die vond ik heerlijk zitten.

Rij nu alweer jaren met boom zadels maar juist nu met mijn jonkie trekt Sdix me weer ontzettend

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 13:32

Ik wil m’n Tariq verkopen. Hij is nog vrij netjes en heb er twee pads bij. Wat is een beetje een nette prijs om voor te koop te zetten?

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 22:06

MarjanB schreef:
Ik wil m’n Tariq verkopen. Hij is nog vrij netjes en heb er twee pads bij. Wat is een beetje een nette prijs om voor te koop te zetten?

Welke maat is het, zitting, en kleur?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 22:09

Woody2015 schreef:
MarjanB schreef:

Welke maat is het, zitting, en kleur?

Zwart 18 inch en heb alle bomen erbij

xAurea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 17:16

Hoi! Ik heb afgelopen dinsdag een zadelpasser gehad met een edix zadel (met die flexibele boom, model ishya) en dat zat echt top. Maar er is mij nog niet alles duidelijk dus misschien kan hier iemand me verder helpen.

De zadelpasser gaf aan dat ik altijd moet rijden met een dekje met inlages vanwege de drukverdeling en een piekbelasting in het midden van het zadel. Maar, op een ‘normaal’ zadel zit je toch precies hetzelfde? Ook vanwege drukverdeling kreeg ik te horen, maar in mijn hoofd moet een goed zadel de druk zelf verdelen en heb ik daar geen extra middelen bij nodig. Ik snap dat stukje dus niet, waarom kan ik niet met een normaal dekje rijden? In mijn hoofd moet in zadel gewoon goed liggen zonder allerlei aanpassingen, maar misschien heb ik dat verkeerd?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 17:27

Dit is een semi boomloos zadel. In een gewoon zadel zit een boom van hout of plastic die de vorm er in houd. Edix heeft dat met leer waardoor het zadel flexibeler is dan een boom zadel. Daarom zijn de inlages nodig.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 17:33

Precies dat. Bij de Ishya kan je de boom letterlijk dubbel vouwen. Die is nog flexibeler dan de originele Edix zadels. Maar daar waar een gewoon boomzadel door de constructie de druk verdeeld (die beweegt niet mee) doet de Ishya dat niet. Heeft dus niks te maken met niet goed liggen.

xAurea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 17:51

MarjanB schreef:
Dit is een semi boomloos zadel. In een gewoon zadel zit een boom van hout of plastic die de vorm er in houd. Edix heeft dat met leer waardoor het zadel flexibeler is dan een boom zadel. Daarom zijn de inlages nodig.

Aah kijk dit zegt me wat, zadelpasser kwam al met een hele uitleg maar daarna snapte ik er eigenlijk nog steeds vrij weinig van. Thanks voor deze uitleg, is me nu duidelijker!

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 18:43

De Ishya is overigens niet semi-boomloos. Die heeft een boom van speciaal kunststof. Maar dus wel super flexibel.