Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 00:22

Enige tijd geleden was er een 'discussie' hier over de kwaliteit en vriendelijkheid van bosals. Door schade en schande ben ik wijzer geworden de afgelopen jaren. Ik merk dat ik veel vragen krijg over deze optoming. Daarom heb ik vandaag op mijn blog/bedrijfspagina een filmpje geplaatst over de flexibiliteit van een goede bosal. https://www.facebook.com/tutticentauri/ ... 872035170/

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 18:55

Hoi allemaal! Wat een leuk topic, ik heb het even snel doorgelezen.
Ik heb sinds iets meer dan een maand een nieuw paard. Hij reageert erg fijn op het bitloos rijden. Ik heb een neppe Rambo Micklem. Die wordt op dit moment gemaakt. Ik vind hem er fijn op reageren. In ieder geval een stuk fijner dan met bit. Maar nu wil ik eigenlijk ook nog wat andere dingen uit proberen.
Ik vind dit hoofdstel namelijk nog wel wat schuiven.

Afbeelding

Ik heb al heel veel verschillende hoofdstellen hier voorbij zien komen, maar ik heb er eigenlijk nog niet zo veel verstand van. :') ik ben benieuwd of jullie ook tips hebben voor mij als 'beginner' in de bitloze wereld :D

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 19:36

Wat een knap paardje heb je daar <3

De micklem werkt zoals jij hem hebt gewoon als een sidepull. Ik weet niet hoe hard of hoe zacht de neusriem is? Maar volgens mij is die redelijk zacht.

Sommige (vaak westernsidepulls) met een neusriem van (dun) touw zijn naar mijn ervaring meestal wat harder, niet geschikt voor constant contant, maar kan wat beter doordringen bij een koppig paard. Sidepulls met een leren neusriem zijn meestal wat zachter.

Doorgaans betekent hoe breder de neusriem (en specifiek het raakvlak met de neus) hoe zachter de inwerking, maar sommige brede, leren neusriemen hebben dan weer een harde kern (bijvoorbeeld de academische kaptoom). (Al zijn sommige kaptomen met harde kern wel zacht, maar werken alsnog net ietsje anders dan een neusriem zonder harde kern, tot nu toe bij twee paardjes meegemaakt dat de voorkeur uitgaat naar zacht leer ipv zacht leer met harde kern)

Verder goed opletten dat je niet perongeluk een kaak- of kingekruist hoofdstel koopt, die werken namelijk weer heel anders in dan een sidepull. De teugels moeten gewoon direct aan (een ringetje aan) de neusriem zitten om dezelfde werking te krijgen als wat je nu hebt.

F.r.a. heeft wel mooie hoofdstellen. Sommige touwhalster sides bieden ook zachte sidepullneusriemen aan die je aan een hoofdstel kun gespen, die zijn ook aardig zacht. Lovelance touwhalsters verkopen ook nog wat leren hoofdstellen. Daar heb ik ook eentje van die niet schuift.

Ik hoop dat dit helpt :)

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 20:39

Je zou inderdaad naar de sidepull lado kunnen kijken van Lovelance. Zeer tevreden over deze sidepull. Of bij he micklem een extra riempje ter hoogte van waar nu de oogjes voor bithangers zitten. Dat geeft
Net wat meer stabiliteit dan alleen die hogere kaakriem.

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 21:48

Thanks allebei voor de fijne tips!! Ik ga is even die van Lovelance bekijken!

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 20:01

Ik ga die van Lovelance bestellen! De Lado! Vind hem erg mooi, en nu ook in de actie :D

Lucy_121

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 20:13

Ik heb nu een paar keer met het kaakgekruisde hoofdstel van een vriendin gereden en mijn pony reageerde er erg goed op, ze krijgt alleen wondje onder haar kaak van de riempjes. Wat zouden jullie aanraden, touw of platte leren riempjes? Ik heb begrepen dat touw een betere release heeft maar denk dat het toch iets meer gaat snijden dan plat leer.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 20:16

Lucy_121 schreef:
Ik heb nu een paar keer met het kaakgekruisde hoofdstel van een vriendin gereden en mijn pony reageerde er erg goed op, ze krijgt alleen wondje onder haar kaak van de riempjes. Wat zouden jullie aanraden, touw of platte leren riempjes? Ik heb begrepen dat touw een betere release heeft maar denk dat het toch iets meer gaat snijden dan plat leer.

Is de Nurtural niets voor je? Daar heb je de circle-x onderaan met zacht leer. Veel minder kans op schuren, ook gewoon kaakgekruisd én betere release dan de meeste kaakgekruisde hoofdstellen.

Lucy_121

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 20:19

Jackytje schreef:
Lucy_121 schreef:

Is de Nurtural niets voor je? Daar heb je de circle-x onderaan met zacht leer. Veel minder kans op schuren, ook gewoon kaakgekruisd én betere release dan de meeste kaakgekruisde hoofdstellen.

Nooit van gehoord maar klinkt erg interessant. Waar kan ik die vinden?

Edit: Ik heb hem bekeken maar vind de neusriem veel te smal, het systeem vind ik wel erg interessant!

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 21:58

Is hier toevallig iemand die de Barefoot hackamoreschaartjes bij de hand heeft en voor me kan opmeten hoeveel mm de neus- en kinriem kunnen zijn? :D

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 14:54

Ah -O- Wilde ik dat hoofdstel gaan bestellen is hij niet meer leverbaar :( Balen!

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 17:54

Ah dat is balen zeg! Miss even mailen? Ze kreeg wel nieuwe variant namelijk dacht ik. Daarom dat oude in actie waren zover ik weet. Ik ben er blij mee al valt hij erg ruim en pakken we voor vlottere ritten nu nog wel een bitje ;)

car0linee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 23:35

Bedankt voor de extra informatie over de Bosal! Ik ben nu wel erg blij met de bosal van barefoot. Instructrice vond hem te flexibel. Maar ik heb liever een bosal die te flexibel is dan eentje die te stug is. Ik rij er niet veel mee, maar heb hem als zo nu en dan hoofdstel omdat ze er zo lekker op reageert. Nu alleen nog op zoek naar een fijn hoofdstel wat er bij past.

Ben ook nog steeds heel erg blij met de barefoot contour briddle. Een prijzig hoofdstel maar mijn merrie loopt er zo ontzettend fijn mee. Hij laat het stuk achter haar oren mooi vrij en past verder ook erg mooi. Prachtige kwaliteit ook :)

Dus mijn micklem gaat weer de deur uit. Die bevalt ons duidelijk niet meer :)

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 23:42

car0linee schreef:
Bedankt voor de extra informatie over de Bosal! Ik ben nu wel erg blij met de bosal van barefoot. Instructrice vond hem te flexibel. Maar ik heb liever een bosal die te flexibel is dan eentje die te stug is. Ik rij er niet veel mee, maar heb hem als zo nu en dan hoofdstel omdat ze er zo lekker op reageert. Nu alleen nog op zoek naar een fijn hoofdstel wat er bij past.

Ben ook nog steeds heel erg blij met de barefoot contour briddle. Een prijzig hoofdstel maar mijn merrie loopt er zo ontzettend fijn mee. Hij laat het stuk achter haar oren mooi vrij en past verder ook erg mooi. Prachtige kwaliteit ook :)

Maak voor een bosal geen gebruik van een 'normaal' hoofdstel, maar neem een bosal hanger. O.a. te bestellen bij Tackroom Ratingen.
Een hoofdstel verstoort de balans van de bosal en doet de werking geen goed.
Tip van iemand die die vergissing al gemaakt heeft....

car0linee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 00:02

TinePine schreef:
car0linee schreef:

Maak voor een bosal geen gebruik van een 'normaal' hoofdstel, maar neem een bosal hanger. O.a. te bestellen bij Tackroom Ratingen.
Een hoofdstel verstoort de balans van de bosal en doet de werking geen goed.
Tip van iemand die die vergissing al gemaakt heeft....

Bedankt voor de tip! Ik ga daar eens kijken :)

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 09:46

Hallo allemaal!

Is er hier iemand die ervaring heeft met de sidepull (western stijl) van Equiplay.eu? Vind het een prachtig hoofdstel en voldoet precies aan wat ik zoek. Ben erg benieuwd naar de kwaliteit en hoe ruim het hoofdstel valt (en of je er tevreden mee bent).

Ik twijfel erg tussen cob en full. Ze draagt nu een full schokemohle hoofdstel, maar hangt af en toe net tussen cob en full in. Het kaakgekruiste hoofdstel dat ik nog heb liggen (full) is namelijk eigenlijk te groot bij de neusriem, die kan niet strak genoeg (kunnen geen gaatjes meer bijgeprikt worden).

Als verder niemand ervaring met dit hoofdstel heeft dan benader ik uiteraard de verkoper zelf even. Dan meet ik mijn huidige hoofdstel wel even op :)

EdkingEnzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 10:47

Geen ervaring mee, maar ik vind m echt onwijs mooi!! <3

Mariekexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 12:54

Ik ben opzoek naar een mooie sidepull maat pony. Heeft iemand tips?

Marit1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 15:28

Mariekexxx schreef:

Ik heb zelf sinds een paar maanden de F.R.A. Pariba. Vind het een fijne sidepull!
Via Divoza/Epplejeck enz is ie alleen in het bruin en in maar cob/full.
Ben toen verder gaan zoeken naar het zwarte model en heb hem besteld via een andere site. Daar konden ze hem ook in maatje pony leveren :j

Mariekexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 15:40

Marit1995 schreef:
Mariekexxx schreef:

Ik heb zelf sinds een paar maanden de F.R.A. Pariba. Vind het een fijne sidepull!
Via Divoza/Epplejeck enz is ie alleen in het bruin en in maar cob/full.
Ben toen verder gaan zoeken naar het zwarte model en heb hem besteld via een andere site. Daar konden ze hem ook in maatje pony leveren :j

Weet je toevallig ook welke site?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 17:32

Mariekexxx schreef:

Ik heb nog een nieuwe, alleen gepast, sidepull liggen, de fra pardoes. Maat pony natuurlijk. Die is nieuw €75,50 VP is €50 mocht je interesse hebben pb maar.

Marit1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 21:34

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 23:01

Vraagje!

Ik heb de Barefoot Syringa 2in1 maar mis een kaakriem hierbij. Toen heb ik een sperriempje maat full gekocht maar dit past nét. Het sperriempje heb ik aan de onderste ringen gemaakt bij die driehoek, vlak voor de ronding van de wang dus eigenlijk (zie foto). Dat klopt wel toch? Dit naar aanleiding van bokker Appelflapje, zij had het ook op deze manier opgelost :o.

Maargoed, het past dus net niet goed genoeg. Wat kan ik als kaakriempje gebruiken dat beter past dan een sperriem maat full?

(foto van internet)
Afbeelding

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 23:19

Zitten bij de syringa ook niet riempjes om er een kaakgekruisd hoofdstel van te maken? Kun je daar niet iets van fabriceren? En anders kan een touwtje ook wel gewoon.

Je zou ook nog ergens een broekriem vandaan kunnen halen, die op maat knippen en die met Chicago screws aan de ringen vastmaken :)

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 23:49

Runa schreef:
Zitten bij de syringa ook niet riempjes om er een kaakgekruisd hoofdstel van te maken? Kun je daar niet iets van fabriceren? En anders kan een touwtje ook wel gewoon.

Je zou ook nog ergens een broekriem vandaan kunnen halen, die op maat knippen en die met Chicago screws aan de ringen vastmaken :)

Klopt, die kaakgekruiste riemen heb ik er bij, maar zonder die aan te passen zijn ze te kort of te lang... Kan er inderdaad iets van een clip of haak bijzoeken om ze passend te maken, dank je!