[Info] Geef je lederwaren een 2e leven en verf ze!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nies_

Re: [Centraal]Geef je lederwaren een 2e leven en verf ze!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 20:47

Zo. Hij is af. PB hem nu naar een mod toe. Langer verhaal dan ik dacht. Op of aanmerkingen zijn uiteraard welkom!

Angelus Acrylic Leather Paint
Angelus Acrylic Leather Paint is een verf die zich op het leer hecht, er komt een laagje boven op het leer. Het is ook mogelijk om indring verf te gebruiken, echter kan dat alleen van licht naar donker, deze verf trekt zich in het leer. Voor suède gebruik je speciale suède verf. Deze is ook van Angelus verkrijgbaar. Angelus Acrylic Leather Paint is ook geschikt voor kunstleer en gemengd met 2-thin ook goed te gebruiken op stof.

Voorbehandelen
Behandel het leer eerst goed voor, maak het schoon en reinig het vervolgens met Angelus Preparer & Deglazer of (eventueel verdunde) aceton. Zorg ervoor dat al het oude vet en vuil verwijderd is. Sommige laarzen hebben een coating (zoals Petrie Perfect en Glasgow), deze coating moet er helemaal af. Doe je dit niet, hecht de verf niet goed en gaat de verf erg snel bladeren. Dit gaat het best met wattenschijfjes of een (nog schone) poetsdoek.

Verven
Laat het leer nog even rusten voor het te verven om er zeker van te zijn dat de aceton gevlogen is. Als dat het geval is kun je gaan verven, dit kan het best met een synthetische kwast of sponsje. Gebruik hele dunne lagen, hoe dunner de lagen hoe flexibeler de verf zal blijven. Om kwaststrepen te voorkomen kun je het best iedere laag van richting veranderen, dus een horizontale en verticale verfrichting afwisselen. Laat iedere laag goed drogen, maar droog is droog, je hoeft geen dag te wachten om de volgende laag te kunnen verven. De normale en metallic kleuren glanzen van zichzelf, wil je dit niet dan kun je wat duller toevoegen. Niet te veel duller gebruiken, dit is minder flexibel dan de verf zelf en zal dus eerder breken. Om de kleur minder sterk te maken kun je Neutral toevoegen, dit is verf zonder kleur. Ook is het mogelijk om kleuren met elkaar te mengen.

Neon
De neon verf dekt erg slecht. Het is hierom aan te raden om een onderlaag te gebruiken, bijvoorbeeld wit of dezelfde kleur in een paar tinten lichter. Ook is het raadzaam om de verf te mengen met een normale verf, hierdoor dekt het een heel stuk beter en het ziet er minder streperig uit.

Nabehandelen
Laat de verf 24 uur drogen en breng dan een finisher aan. De finisher geeft het leer een extra beschermlaag tegen water en krassen en geeft het leer eventueel naar keuze nog meer glans. Breng de finisher aan met een droge doek. Wrijf niet te ruw, dat kan de verflaag beschadigen en dat is zonde van je werk.

Verzorging
Na het verven kan het leer gewoon onderhouden worden zoals ieder ander leer, maar aangezien we met z’n alle nog niet heel veel ervaring hebben is het verstandig om het eerst op een niet zichtbaar stuk te proberen, bijvoorbeeld de binnenkant van een laars,

Dan nog de link naar het album: http://nl.fotoalbum.eu/Leerverf
Iedereen die wil kan een paar duidelijke foto's sturen met de engelse klernaam (die op het potje staat) en de engelse naam van de finisher.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 20:52

zo de eerste laag zit erop, hij dekt al enorm goed, 2 keer zou denk al genoeg zijn. ik denk dat je zeker niet teveel lagen moet doen. kans op eerder scheuren word dan groter.

je hebt echt maar heel weinig nodig voor 2 laarzen.
over 2.5 uur gaat de volgende laag erover.

hebben jullie allemaal een finischer gebruikt? ik ben dat namelijk niet van plan, vind de meeste enorm glimmen hier en voor mijn is dat niet mijn smaak. en op papier van hg staat daar ook niks over geschreven dat dit moet.

iemand enig idee? of iemand meer die het zonder glans/mat doet?

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 21:27

Ik heb net angelus verf besteld bij ruan.nl
verzendkosten maar 4.95 en je kan een kleiner flesje finisher kopen
dus heb nu voor 15.95 rood en finisher besteld scheelt toch ;)

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 21:28

Hier wordt momenteel gewerkt aan een compeet roze set (zadel + hoofdstel) voor vriendin van me.. Foto's volgen als ie af is :)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 21:30

Welke kleur roze? :)

Suzie99

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 21:30

amyz schreef:
Hier wordt momenteel gewerkt aan een compeet roze set (zadel + hoofdstel) voor vriendin van me.. Foto's volgen als ie af is :)

gaaf!

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 21:31

Ik zal jullie op de hoogte houden hoe snel de verzending gaat bij ruan.nl

Ik ga mijn oude petries met high gloss alleen doen en een ouder hoofdstel neus en frontriem rood voor de cross

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 21:39

Nr 25... Komt van een winkel hier, geen angelus oid. Ga mn eigen zadel scarlett red met zwart lak maken denk ik, maar eerst die roze maar :P

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 22:25

Ik doe denk ook maar 2 lagen. Hij is al super goed gedekt en denk ook hoe meer lagen hoe sneller het breekt. Morgen even kijken bij daglicht en dan beslissen :)

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 22:45

amyz schreef:
Nr 25... Komt van een winkel hier, geen angelus oid. Ga mn eigen zadel scarlett red met zwart lak maken denk ik, maar eerst die roze maar :P

dat ga ik dus even afwachten

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 23:48

Ik heb een reactie gehad van de webshop.
Ze vinden het ook heel vreemd en snappen niet hoe dit kan. Ze gaan info inwinnen bij de VS(fabrikant?) en laten mijn begin volgende week iets weten.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 23:51

Wel netjes dat je zo snel een reactie krijg. Ben benieuwd.

xRobin919

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 23:52

tamaramt schreef:
Ik heb een reactie gehad van de webshop.
Ze vinden het ook heel vreemd en snappen niet hoe dit kan. Ze gaan info inwinnen bij de VS(fabrikant?) en laten mijn begin volgende week iets weten.

Hopelijk hebben ze er een oplossong voor!
Want t is wel heel erg zonde.

Mellanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 00:30

Bij ruan had ik het de dag nadien in huis en ik woon in belgie

hannahaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 00:50

Nies_ schreef:
Zo. Hij is af. PB hem nu naar een mod toe. Langer verhaal dan ik dacht. Op of aanmerkingen zijn uiteraard welkom!

Angelus Acrylic Leather Paint
Angelus Acrylic Leather Paint is een verf die zich op het leer hecht, er komt een laagje boven op het leer. Het is ook mogelijk om indring verf te gebruiken, echter kan dat alleen van licht naar donker, deze verf trekt zich in het leer. Voor suède gebruik je speciale suède verf. Deze is ook van Angelus verkrijgbaar. Angelus Acrylic Leather Paint is ook geschikt voor kunstleer en gemengd met 2-thin ook goed te gebruiken op stof.

Voorbehandelen
Behandel het leer eerst goed voor, maak het schoon en reinig het vervolgens met Angelus Preparer & Deglazer of (eventueel verdunde) aceton. Zorg ervoor dat al het oude vet en vuil verwijderd is. Sommige laarzen hebben een coating (zoals Petrie Perfect en Glasgow), deze coating moet er helemaal af. Doe je dit niet, hecht de verf niet goed en gaat de verf erg snel bladeren. Dit gaat het best met wattenschijfjes of een (nog schone) poetsdoek.

Verven
Laat het leer nog even rusten voor het te verven om er zeker van te zijn dat de aceton gevlogen is. Als dat het geval is kun je gaan verven, dit kan het best met een synthetische kwast of sponsje. Gebruik hele dunne lagen, hoe dunner de lagen hoe flexibeler de verf zal blijven. Om kwaststrepen te voorkomen kun je het best iedere laag van richting veranderen, dus een horizontale en verticale verfrichting afwisselen. Laat iedere laag goed drogen, maar droog is droog, je hoeft geen dag te wachten om de volgende laag te kunnen verven. De normale en metallic kleuren glanzen van zichzelf, wil je dit niet dan kun je wat duller toevoegen. Niet te veel duller gebruiken, dit is minder flexibel dan de verf zelf en zal dus eerder breken. Om de kleur minder sterk te maken kun je Neutral toevoegen, dit is verf zonder kleur. Ook is het mogelijk om kleuren met elkaar te mengen.

Neon
De neon verf dekt erg slecht. Het is hierom aan te raden om een onderlaag te gebruiken, bijvoorbeeld wit of dezelfde kleur in een paar tinten lichter. Ook is het raadzaam om de verf te mengen met een normale verf, hierdoor dekt het een heel stuk beter en het ziet er minder streperig uit.

Nabehandelen
Laat de verf 24 uur drogen en breng dan een finisher aan. De finisher geeft het leer een extra beschermlaag tegen water en krassen en geeft het leer eventueel naar keuze nog meer glans. Breng de finisher aan met een droge doek. Wrijf niet te ruw, dat kan de verflaag beschadigen en dat is zonde van je werk.

Verzorging
Na het verven kan het leer gewoon onderhouden worden zoals ieder ander leer, maar aangezien we met z’n alle nog niet heel veel ervaring hebben is het verstandig om het eerst op een niet zichtbaar stuk te proberen, bijvoorbeeld de binnenkant van een laars,

Dan nog de link naar het album: http://nl.fotoalbum.eu/Leerverf
Iedereen die wil kan een paar duidelijke foto's sturen met de engelse klernaam (die op het potje staat) en de engelse naam van de finisher.

Netjes en duidelijk!

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 01:04

zo de derde laag zit erop, ziet er super uit. kan er al met me nagel overheen en er gebeurd niks.
kan er op zijn vroegst maandag pas mee rijden, eigenlijk morgen maar dat vind ik nog net iets te vlug.
zal er wel een foto van maken morgen in het daglicht.

als het mooi blijft zitten bestel ik een potje extra voor het geval dat. mmm zie al op de site dat deze tijdelijk niet leverbaar is,

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 09:46

heb daarnet even daglicht foto's gemaakt van het hoofdstel (zadel is nu te drogen)
dit is MET satijnglans finish
Op de gespen heb ik wel wat "geknoeid", maar ik heb al gezien dat je het daar heeeel makkelijk vanaf haalt. Dat slijt dus wel vanzelf ;)

Afbeelding
Afbeelding

ik zal vanmiddag even foto's maken van het hoofdstel op mijn wildkleurvos. Hopelijk staat het nu EN in de zomer (dan is hij veel lichter)

ElfiL92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 10:10

Die satijnglans is mooi zeg. Niet zo heftig glimmend maar toch een mooie afwerking.
Ben benieuwd hoe het op je paard staat!

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 10:23

Heel mooi Indd.
Wilde de mat glans nemen maar denk dat ik nu voor satijn ga.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 10:28

Ik ga vanavond de matte finisher erop zetten. Ik moet nog een laag of 2 aan de bovenkant van het zadel maar de onderkant kan ik eigenlijk al wel doen. Misschien maar eerst wachten tot de bovenkant ook af is.

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 11:00

Die is inderdaad heel mooi :j

Kan ik die later alsnog bestellen, aangezien ik al besteld heb :P

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 14:03

wie heeft er geen finischer gebruikt en hoe bevalt dat. net met de laarzen 2 uur gereden, waren net 9 uurtjes droog dus eigenlijk te kort als werd aanbevolen,

maar sommige stukken lieten toch los op plekken die ik wel had verwacht, achter bij de hak aan de zijkant en voor op de wreef.

heb wat weggeschuurd en opnieuw behandeld, laat ze nu tot maandag/dinsdag drogen. maar ik denk dat dit probleem zich wel blijft voordoen.

vandaar de vraag over de finischer.

Mendy1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 14:49

ik wil mijn laarzen ook verven
de kleur weet ik al maar ben nu best in twijfel over de finisher....
ik wil GEEN LAK uitstraling, maar eigenlijk gewoon het uiterlijk van een laars zoals je hem in de winkel koopt ( bijv. Petrie) miss iets meer glans
welke finisher kan ik dan het beste pakken???

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 14:52

Mendy1984 schreef:
ik wil mijn laarzen ook verven
de kleur weet ik al maar ben nu best in twijfel over de finisher....
ik wil GEEN LAK uitstraling, maar eigenlijk gewoon het uiterlijk van een laars zoals je hem in de winkel koopt ( bijv. Petrie) miss iets meer glans
welke finisher kan ik dan het beste pakken???

Matte of satijn. Ik ga morgen mijn matte erop doen, vandaag niet veel tijd meer. Ik maak dan wel een foto.

Hierboven staat een hoofdstel in satijnglans.

ukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 15:18

Wat is een mooie kleur die tussen cognac en donkerbruin in zit? Vind het lastig beoordelen met de foto's die binnen zijn gemaakt :)