Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Nies_ schreef:Zo. Hij is af. PB hem nu naar een mod toe. Langer verhaal dan ik dacht. Op of aanmerkingen zijn uiteraard welkom!
Angelus Acrylic Leather Paint
Angelus Acrylic Leather Paint is een verf die zich op het leer hecht, er komt een laagje boven op het leer. Het is ook mogelijk om indring verf te gebruiken, echter kan dat alleen van licht naar donker, deze verf trekt zich in het leer. Voor suède gebruik je speciale suède verf. Deze is ook van Angelus verkrijgbaar. Angelus Acrylic Leather Paint is ook geschikt voor kunstleer en gemengd met 2-thin ook goed te gebruiken op stof.
Voorbehandelen
Behandel het leer eerst goed voor, maak het schoon en reinig het vervolgens met Angelus Preparer & Deglazer of (eventueel verdunde) aceton. Zorg ervoor dat al het oude vet en vuil verwijderd is. Sommige laarzen hebben een coating (zoals Petrie Perfect en Glasgow), deze coating moet er helemaal af. Doe je dit niet, hecht de verf niet goed en gaat de verf erg snel bladeren. Dit gaat het best met wattenschijfjes of een (nog schone) poetsdoek.
Verven
Laat het leer nog even rusten voor het te verven om er zeker van te zijn dat de aceton gevlogen is. Als dat het geval is kun je gaan verven, dit kan het best met een synthetische kwast of sponsje. Gebruik hele dunne lagen, hoe dunner de lagen hoe flexibeler de verf zal blijven. Om kwaststrepen te voorkomen kun je het best iedere laag van richting veranderen, dus een horizontale en verticale verfrichting afwisselen. Laat iedere laag goed drogen, maar droog is droog, je hoeft geen dag te wachten om de volgende laag te kunnen verven. De normale en metallic kleuren glanzen van zichzelf, wil je dit niet dan kun je wat duller toevoegen. Niet te veel duller gebruiken, dit is minder flexibel dan de verf zelf en zal dus eerder breken. Om de kleur minder sterk te maken kun je Neutral toevoegen, dit is verf zonder kleur. Ook is het mogelijk om kleuren met elkaar te mengen.
Neon
De neon verf dekt erg slecht. Het is hierom aan te raden om een onderlaag te gebruiken, bijvoorbeeld wit of dezelfde kleur in een paar tinten lichter. Ook is het raadzaam om de verf te mengen met een normale verf, hierdoor dekt het een heel stuk beter en het ziet er minder streperig uit.
Nabehandelen
Laat de verf 24 uur drogen en breng dan een finisher aan. De finisher geeft het leer een extra beschermlaag tegen water en krassen en geeft het leer eventueel naar keuze nog meer glans. Breng de finisher aan met een droge doek. Wrijf niet te ruw, dat kan de verflaag beschadigen en dat is zonde van je werk.
Verzorging
Na het verven kan het leer gewoon onderhouden worden zoals ieder ander leer, maar aangezien we met z’n alle nog niet heel veel ervaring hebben is het verstandig om het eerst op een niet zichtbaar stuk te proberen, bijvoorbeeld de binnenkant van een laars,
Dan nog de link naar het album: http://nl.fotoalbum.eu/Leerverf
Iedereen die wil kan een paar duidelijke foto's sturen met de engelse klernaam (die op het potje staat) en de engelse naam van de finisher.
Mendy1984 schreef:ik wil mijn laarzen ook verven
de kleur weet ik al maar ben nu best in twijfel over de finisher....
ik wil GEEN LAK uitstraling, maar eigenlijk gewoon het uiterlijk van een laars zoals je hem in de winkel koopt ( bijv. Petrie) miss iets meer glans
welke finisher kan ik dan het beste pakken???