[HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Shirley

Re: Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 14:13

Diva_Jenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 14:28

Bedankt voor de tips! Hier kan ik zeker wat mee :D

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 14:29

Ik heb mijn boomloos weer uit u stof gehaald.
En kan er nog altijd niet stevig op zitten.
Is dit een kwestie van wennen of ?

Heb er nu pas een keer of 8 op gereden denk ik :o

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 14:32

Wat voor eentje heb je er ?
Er bestaan ongetwijfeld zadels waaraan je nooit zou wennen :=

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 14:37

Ik heb ook niet super fanatiek geoefend hoor.
Stap gaat prima.
Alleen draf. Mag niet lichtrijden of wel?

Ik heb een barefoot Arizona

Afbeelding

Afbeelding

ManonGrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 14:40

Hoi!
Mijn mooie boomloosje is ook binnen! Het is een london maat 2. Er zit nu een witte pommel in, maar ik twijfel over hoe hij ligt. Wat vinden jullie?

Afbeelding

Afbeelding

http://tinypic.com/r/jsentd/5

EDIT: er ligt op de foto's geen pad op!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 14:46

@Tyrcanol: Je mag gewoon lichtrijden hoor, met een degelijk zadel en een goeie pad geeft dat helemaal geen problemen :)
Dat je wat moeilijk zit komt misschien door de beugelophanging? Met name op de laatste foto lijkt het alsof die wat ver naar achteren zit, waardoor je onderbeen te ver terug komt te liggen. Als je daar wat aan aanpast kan het een heel stuk schelen :)
@ManonGrr: Dit is al een wat ouder zadel, of niet? Ik vind het er op de foto's vooral heel plat uitzien, moeilijk beoordelen zo. In elk geval vind ik het zadel behoorlijk lang voor je paardje. Om de goeie maat pommel te kiezen zou ik even de sjablonen uitprinten en passen, dat is het makkelijkst :)

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 14:48

Hoi iedereen,

Ik moet jammer genoeg waarschijnlijk gaan stoppen met mijn bijrijdpaard door tijdgebrek ivm mijn studie. Nu zit ik dus met m'n zadel (Barefoot Cheyenne). Deze ligt nu in een zadelkast op stal, maar daar kan het niet blijven liggen. Ik wil mijn zadel niet wegdoen, omdat ik wel weer wil gaan rijden als ik meer tijd heb, met een nieuw bijrijdpaard, of misschien tegen die tijd wel een eigen paard. Ik moet m'n zadel dus voor een lange tijd (waarschijnlijk minimaal een jaar) thuis opbergen, maar ik heb geen idee hoe :+ Zadelkast past niet in huis, de schuur is te vochtig... Hebben jullie nog zadel-opberg ideeën? Ik zie wel van die zadelbokken op internet, maar die hebben veel 'schoftruimte' om het zo maar te zeggen, vervormt het zadel dan niet? En moet ik mijn zadel geregeld invetten oid of juist niet?

Ik mis het rijden nu al, na 3 weken niet meer gereden te hebben :( Zal nog een zwaar paardloos jaar worden :+

ManonGrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 14:49

Blijheid: het zadel is al gebruikt inderdaad maar het is er wel een met VPS. Het klopt dat hij vrij lang is, maar ik dacht dat dat niet heel erg is. Maat 1 past voor mij namelijk niet.. Wat bedoel je met plat? Plat als in een plat zadel of als in een te grote pommel?

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 14:51

Bedankt blijheid voor je tip.
Dat idee had ik ook. Maar ik kan het niet anders ophangen toch?

Het is volgens mij toch wel een degelijk zadel :p toch? Met een pad die inlagen heeft.
En geloof vps? Weet niet precies wat dat inhoudt.

En ik weet niet of de pommel past?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 15:00

@ManonGrr: Met plat bedoel ik inderdaad als in een plat zadel. Kan aan mij liggen hoor, misschien is het gewoon de hoek van de foto. Ben benieuwd wat de anderen hier er van vinden :j
Even ter voorbeeld, dit is een willekeurige google foto van de barefoot London, die ziet er veel gevormder uit dan die van jou.
Afbeelding

@Tyrcanol: Je kan je beugels wel anders ophangen, haal de zitting maar eens van je zadel af, dan zie je de stijgbeugelophanging die je kan verplaatsen :) Om de juiste maat pommel te bepalen, kijk eens hier --> http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/maat-zadel-paard/
Je zadel is zeker degelijk hoor, een vrij nieuwe barefoot Atlanta/Arizona geloof ik?

ManonGrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 15:03

Ben ik inderdaad met je eens, blijheid! Ik vond hem ook al redelijk flexibel. Misschien dat als hij met een pad er onder en aangesingeld op de foto gaat, het er heel anders uit ziet.. Zal ik volgende week eens proberen!

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 15:04

Ohjee zitting eraf? Dat klinkt eng haha.
Ja zgan. 8 keer gebruikt :p.
Arizona maat 0

Bedankt! Ik ga eens kijken hoe of wat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 15:05

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 16:01

Tyrcanol schreef:
Ik heb mijn boomloos weer uit u stof gehaald.
En kan er nog altijd niet stevig op zitten.
Is dit een kwestie van wennen of ?

Heb er nu pas een keer of 8 op gereden denk ik :o

Ik heb nu een jaar de Stella en ik begin nu pas eraan te wennen (laatste rit dacht ik echt, ja! ik ben eraan gewend :D ) maar ik rij nu wel niet veel, als je dagelijks rijdt zal dat gevoel vast wel eerder komen!

StableDoor schreef:
Hoi iedereen,

Ik moet jammer genoeg waarschijnlijk gaan stoppen met mijn bijrijdpaard door tijdgebrek ivm mijn studie. Nu zit ik dus met m'n zadel (Barefoot Cheyenne). Deze ligt nu in een zadelkast op stal, maar daar kan het niet blijven liggen. Ik wil mijn zadel niet wegdoen, omdat ik wel weer wil gaan rijden als ik meer tijd heb, met een nieuw bijrijdpaard, of misschien tegen die tijd wel een eigen paard. Ik moet m'n zadel dus voor een lange tijd (waarschijnlijk minimaal een jaar) thuis opbergen, maar ik heb geen idee hoe :+ Zadelkast past niet in huis, de schuur is te vochtig... Hebben jullie nog zadel-opberg ideeën? Ik zie wel van die zadelbokken op internet, maar die hebben veel 'schoftruimte' om het zo maar te zeggen, vervormt het zadel dan niet? En moet ik mijn zadel geregeld invetten oid of juist niet?

Ik mis het rijden nu al, na 3 weken niet meer gereden te hebben :( Zal nog een zwaar paardloos jaar worden :+

Eventueel op een doek/kussen en dan tegen de muur zetten? Dus met de pommel op de grond. Of anders een zadelsteun kopen en ergens in de muur hangen? Eventueel in je kamer, kun je hem altijd bewonderen :D

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 16:36

Dat neerleggen zou misschien nog wel kunnen, maar ik ben dan bang dat mijn katten het bont wel chill vinden om tegenaan te gaan liggen met als resultaat een gesloopt zadel :+ Dan moet ik even een katvrije plek zoeken...
Zadelsteun aan de muur wordt lastig, woon nog bij mijn ouders thuis, en die zullen dat niet zo leuk vinden :+

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 16:40

StableDoor schreef:
Dat neerleggen zou misschien nog wel kunnen, maar ik ben dan bang dat mijn katten het bont wel chill vinden om tegenaan te gaan liggen met als resultaat een gesloopt zadel :+ Dan moet ik even een katvrije plek zoeken...
Zadelsteun aan de muur wordt lastig, woon nog bij mijn ouders thuis, en die zullen dat niet zo leuk vinden :+

Eventueel zou zo'n zadelbok wel kunnen anders? Als je bang bent dat het zadel vervoemd kun je er wat dekjes/doeken ofzo onderleggen dan wordt het geheel wat breder. Dan moet je niet in de muur van je ouders en hoef je je ook geen zorgen te maken over de katten of ze moeten erop gaan liggen (dat doet de mijne wel eens maar die sloopt gelukkig niks :+ )

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 16:43

Ik denk idd dat dat het dan maar moet worden. Hoe zit het dan met invetten enzo? Ik lees soms weer dat je een zadel regelmatig moet vetten, ook als je het een lange tijd niet gebruikt, maar anderen zeggen dat je niet moet vetten omdat er dan schimmel op komt. Ik heb mijn zadel nog nooit ingevet, ik heb hem nu driekwart jaar. Als je een Barefoot gaat invetten kan het niet met 'gewoon' ledervet toch?

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 16:44

dierfysio schreef:
Rianne_ schreef:
Ik lees hier nog steeds mee, dus plaats de link hier ook maar even.. Wie weet :)

Ben op zoek naar een bruine of nootbruine Barefoot London, maat 1
Eventueel is mijn zwarte Barefoot London (maat 1) te koop/te ruil :
http://www.bokt.nl/markt/ad/188628/brui ... cht-maat-1

Helaas, heb net vorige week mijn nootbruine via dit topic verkocht...

Ja dat zag ik te laat inderdaad -O-

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 17:00

Hier trouwens nog tips om een barefoot pad het beste schoon te maken?
Heb de mijne nu al een aantal keren in de wasmachine gehad, maar de onderkant (het 'vachtje') wordt een beetje ruw/blijft aan elkaar zitten. Zo was 'ie al toen ik de pad kocht.. Is er een manier om deze bijvoorbeeld te borstelen o.i.d. zodat het weer zacht wordt?

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 17:17

Sowieso stofzuigen :D en borstelen wil ook wel helpen!

@manongrr, volgens mij heeft jou zadel geen VPS. Dan zou er geen rits in de cantle moeten zitten

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 17:39

Met wat voor borstel doe je dat dan?

ManonGrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 17:41

SuperLiesje schreef:
Sowieso stofzuigen :D en borstelen wil ook wel helpen!

@manongrr, volgens mij heeft jou zadel geen VPS. Dan zou er geen rits in de cantle moeten zitten

Oh -O-
Dat verklaard wel waarom hij dan wat 'platter' is. Maar verder is dat niet slecht, toch?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 17:58

@ ManonGrr: Inderdaad een zadel zonder VPS. Verklaart ook waarom hij zo flexibel en 'plat' is. Helemaal niet slecht hoor, wel goede inlages eronder doen natuurlijk! Ik vind een BF zonder VPS veel lekkerder zitten :D Alleen was het niet zo geschikt voor mijn pony met hoge schoft en ruggegraat.

@ Tyrcanol: Weet je zeker dat de pommel past? Lijkt alsof de pommel te groot is, want aan de voorkant lijkt hij veel lager te liggen? Het wennen kan soms lang duren.. Maar soms raak je er ook gewoon niet aan gewend :P

@ Stabledoor: Absoluut een zadelsteun oid nemen. Anders heb je, als je hem weer uit de 'kast' haalt, een BF die niet helemaal recht meer is of vouwen heeft die er amper meer uit gaan.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 18:09

Wij zijn ook weer back to the basics ...

Fjordinnetje wilde immers totaal niet lopen onder de Torsion ?
Nu vanmiddag weer geprobeerd met de Cheyenne en ze ging als een speer ...
Had wel ook een nieuwe langere singel met elastiek eraan en de pommel verwisseld voor de flexibele, dus waar het nu precies aan lag, is uiteraard niet helemaal duidelijk, maar we vonden het allebei heerlijk !
En daar gaat het tenslotte om ;)