Fairfax Performance singels - Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 12:15

Bedankt! Dat vind ik voor een smalle singel nog best breed :D , ben meteen ook benieuwd hoe breed de brede dan is! Denk nu wel zeker een smalle nodig te hebben, jammer, want 75 cm is te kort om tot aan het zadeldekje te komen. Paard is 1.72 .
Hopelijk worden er binnenkort ook langere smalle singels gemaakt!

Djilna

Re: Fairfax Performance singels - Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 12:33

Paars, smal of breed gaat over dat stukje wat tussen de voorbenen zit, niet om de breedte van de singel zelf.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 12:54

Waar ik benieuwd naar ben: mijn paard heeft haar singel punt vrij ver naar voren liggen, daardoor zit de huidige singel snel tegen het voorbeen aan, creëert deze singel daar ook meer ruimte?

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 15:02

Letizia schreef:
Waar ik benieuwd naar ben: mijn paard heeft haar singel punt vrij ver naar voren liggen, daardoor zit de huidige singel snel tegen het voorbeen aan, creëert deze singel daar ook meer ruimte?

Mijn eerste ervaring: hij gaat op ongeveer dezelfde plek liggen als mijn rechte singel. Dus de bolling schuift meer tussen de voorbenen. Maar mijn paard heeft echt superweinig singelruimte.

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 22:51

De singel blijft maar in mn hoofd zitten... Ik vroeg me af wat is nou het verschil tussen de "gewone" singel en die met buikflap?
Waarom zou je een dressuursingel met buikflap nemen vroeg ik me af :o

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 22:54

Letizia schreef:

Ik heb hetzelfde probleem Letizia. Mijn zadel schuift ook erg naar voren toe. Ik hou je op de hoogte als ik de singel uitgeprobeerd heb :)

LK_2312

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 23:14

De singel met buikflap is gemaakt voor aan de military zadels. Dit zijn springzadels met lange singelstoten. Vooral de engelse merken maken die zadels met lange singelstoten zodat de singel niet onder je zweetblad hoeft en je dus erg close contact kunt zitten ;)

Benta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 23:46

Ik heb de singel nu een paar weken in gebruik en ook ik merk niet direct verschil. Mijn paard heeft last van singelnijd en lijkt nu juist erger te worden. Ik ben dus even onder zijn buik gaan kijken en zag ik dat die " flap" van de dressuursingel afsteekt van zijn buik. Hoort dit of is de pasvorm niet goed?? Ik heb foto's gemaakt, zal nog kijken of ze duidelijk genoeg zijn.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 23:57

_tarja_ schreef:
Letizia schreef:

Ik heb hetzelfde probleem Letizia. Mijn zadel schuift ook erg naar voren toe. Ik hou je op de hoogte als ik de singel uitgeprobeerd heb :)

Mijn zadel schuiftgelukkig niet naar voren, maar ben wel benieuwd naar jouw ervaring :)
Jij had 55cm besteld toch? Is dat Tarja d'r normale maat? Ben ook benieuwd naar de maatvoering :) Ik heb nu 50cm voor Djuun en die is al vrij ruim, dus vrees dat 55cm te lang gaat worden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 08:06

Benta schreef:
Ik heb de singel nu een paar weken in gebruik en ook ik merk niet direct verschil. Mijn paard heeft last van singelnijd en lijkt nu juist erger te worden. Ik ben dus even onder zijn buik gaan kijken en zag ik dat die " flap" van de dressuursingel afsteekt van zijn buik. Hoort dit of is de pasvorm niet goed?? Ik heb foto's gemaakt, zal nog kijken of ze duidelijk genoeg zijn.

Volgens mij hoort de flap juist af te steken. Een soort van "openklappen". Kijk even bij Pas de Deux op de site, daar staat er volgens mij ook iets over geschreven.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 08:55

Dat is een zwevende rand toch?

Benta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 10:25

Och sorry, helemaal overheen gelezen! Weer lekker slim van mij!! :)

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 07:50

Thnx Klumpertje!

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 09:50

Nou, mijn singel met martingaalringetje was nog niet binnen (pas over 2 weken), maar kreeg om te testen alvast de gewone dressuur narrow mee. Ben blij dat ik de 60cm heb genomen, want die zit net als de 55 van mijn andere singel.

In stap en draf merkte ik niet zoveel, al vond ik hem juist wel wat onwenning lopen. Het grootste verschil merkte ik in galop. Buiten kan ik hem bijna in stilstand laten galopperen zo verzameld, maar in de bak is hij altijd meer gespannen en gehaast. Met deze singel galoppeerde hij meteen heel rustig en beheerst weg. Echt een verschil. Vandaag het bos mee in en kijken hoe hij er daar mee loopt.

Oja, wat wel lastig is, ik moet hem aan de ene kant 1 gaatje hoger singelen dan aan de andere kant, maar daardoor zit hij iets scheef :\ Ik kan hem na het opstijgen nog wel een x aansingelen zodat hij weer gelijk zit, maar zit de singel dan niet te strak?

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 09:55

Als ik het goed begrijp, valt de singel dus wat groter dan een normale singel? Mag ik vragen wat voor singel je voor de Fairfax gebruikte?

Ik gebruik zelf een neoprene van Imperial Riding en ik ontdekte deze week 2 singelkneuzingen bij mijn merrie.. Dat zorgt er voor dat ik weer aan deze singel ben gaan denken maar (zoals eerder) twijfel ik heel erg over de maat.
Ik heb nu maat 55 en die is precies goed, ergens kan ik me niet voorstellen dat een 55 cm van Fairfax groter zou vallen, maar omdat ik er al meer over gehoord heb zet het me aan het twijfelen..

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 10:03

Nee, juist kleiner. De 60cm van deze valt ongeveer gelijk met aansingelen als mijn 55cm van Thorowgood.

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 10:21

oh duh :+ Ik had verkeerd gelezen :') Dan zou ik de 55 cm wel kunnen wagen, nu ik je bericht nog een keer lees ;)

Siami

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 12:25

Djilna schreef:
Oja, wat wel lastig is, ik moet hem aan de ene kant 1 gaatje hoger singelen dan aan de andere kant, maar daardoor zit hij iets scheef :\ Ik kan hem na het opstijgen nog wel een x aansingelen zodat hij weer gelijk zit, maar zit de singel dan niet te strak?

Dit bovenstaande probleem heb ik ook, Fairfax geeft aan dat je de singel zo los als mogelijk moet doen. Dat zit hij bij mij ook scheef, doe ik hem 1 losser gaat mijn zadel schuiven, doe ik hem 1 strakker zodat hij recht zit, zit hij 1 strakker dan nodig. Wat is beter? Ik kies nu voor 1 strakker zodat de singel aan beide kanten even hoog zit...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 12:43

BelRosa schreef:
Djilna schreef:

Dit bovenstaande probleem heb ik ook, Fairfax geeft aan dat je de singel zo los als mogelijk moet doen. Dat zit hij bij mij ook scheef, doe ik hem 1 losser gaat mijn zadel schuiven, doe ik hem 1 strakker zodat hij recht zit, zit hij 1 strakker dan nodig. Wat is beter? Ik kies nu voor 1 strakker zodat de singel aan beide kanten even hoog zit...

Oh dat wist ik niet (van dat zo los als mogelijk). Ik heb hem nu ook best wel strak om hem gelijk te krijgen. Als ik hem gelijk wil hebben, moet hij in totaal dus 2 gaten losser :?

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 12:56

Losser is bij mij dus 1 gaatje losser aan 1 kant, dan zit hij gelijk. Weet alleen niet of mijn hartslagmeter nog werkt als ik hem losser doe. Ik singel sowieso niet vanuit het zadel aan, daarom weet ik niet of hij niet te los gaat zitten als ik hem 1 gaatje losser laat..

Edit, heb Fairfax maar even gemaild wat het beste is. Aansingelen vanuit het zadel of toch 1 losser laten. Maar denk dat dat laatste niet verstandig is :+

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 13:28

1 tip.. Doe 'm in ieder geval niet te strak.. Daar had ik een handje van met mn gewone singel, resultaat; 2 singelkneuzingen :(:)

Siami

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 13:37

Als ik mn singel aan 1 kant 1 losser doe, gaat ie klapperen dus komt ie echt los van de buik. scheef zit ie precies goed. maar 1 strakker is in mijn geval nog niet super strak, denk dus dat dat beter is. Ben wel benieuwd wat faifax hierover zegt!

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 15:47

Heb al antwoord (van Tracey Kirk) :D
Omdat ik dus aansingel als ik nog naast mijn paard sta en niet als ik erop zit raden ze aan om alsnog dan aan te singelen vanuit het zadel waardoor ze weer gelijk komen.
Dus ik denk dat het wel verschil maakt of je al vanuit het zadel aansingelt of niet.

Siami

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 16:04

Kijk dat is snel geantwoord :) Ik singel ook als ik ernaast sta dus dan zal het wel goed zijn zo!

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 16:09

Doe ik ook, maar schijnbaar is dat bij mij voldoende haha :=

Maar het is dus niet erg dat ze ongelijk zitten?