voor en nadelen boomloos zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 16:35

Millanka schreef:
Heb ook hier weer even gekeken, na een rit van 3 en een half uur lekker bezweet onder het zadel, zijn ruggegraat was vrij maar het lag er toch wel tegen aan... Eerste tijd was het zadel niet zo heel goed aangesingeld, na een half uur strakker gedaan.

volgende punt, ik zit met die beugelriemen. Heb de tip gehad om beugelriemen passantjes te kopen maar die zijn niet veel verkrijgbaar... en T-beugelriemen kan wel maar vind dat zo zonde, degene die ik nu heb zijn praktisch nieuw namelijk...

http://www.ruitersportdenbesten.nl/acce ... s+leer_494

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-11 16:36

Yesss die zocht ik! :D

Sodeletuut

Re: voor en nadelen boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 16:36

Google is zo handig. :D

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 17:18

Nou, vandag weer gereden, zadel ligt goed, schuift niet,alleen ik hou dus die droge plek onder mijn beugelophaning.. Wat doe ik daar aan?

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 17:57

Sinds kort heb ik een barefoot cheyenne.
Aangezien ik het rijden aan het opbouwen ben heb ik hem pas heel minimaal gebruikt.
De eerste 2 keer 20 minuten gestapt en was ik superblij met mijn zadel.
De derde en de vierde keer heb ik weer 20 minuten gereden en waarvan ook wat rondjes gedraaft....
Dat lichtrijden gaat steedss beter, maar ik heb totaal geen balans....
Ook het idee dat ik er voorover vanaf kukel..
Naar buiten durf ik zeker niet met dit zadel en galop durf ik ook nog niet aan in de bak |(
Ik heb het idee dat als hij er vandoor gaat er ik meteen naast lig.
Hoe vaak hebben jullie gereden voor je je balans had hervonden?

ivonne85

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 20:40

Nou vandaag testzadel voor de 1e keer uitgeprobeerd barefoot cherokee maat 1
Moest erg wennen aan mn lange beugelriemen en de voorpommel.
Maar op Apincy lag hij goed en hij liep er een stuk ruimer en sneller onder. _/-\o_
Wel voor hem ook ff wennen, zonder boom, 3,5 jaar met boom gereden.

Hierbij wat foto's

http://www.mijnalbum.nl/Foto-DGQZZEO8-D.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-MDHBOAH6-D.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-OL46MZVU-D.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-V3XH8EBK-D.jpg

Morgen een langere buitenrit maken. :D

ivonne85

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 21:16

welke inlages zijn trouwens de normale bij de barefoot pads?
want heb nu bij mn testzadel de grandeur pad met zwart soort dik schuim
waar je hard in moet knijpen om het in te drukken.
zit dat ook in de barefoot pads?

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 21:18

Het soort inlages die je nodig hebt ligt aan het zadel, het paard en de ruiter. Wat ik van de foto's zie heb jij een testzadel zonder vps. Daar "horen" wat dikkere zwarte schuim inlages onder. Wat ik er van heb begrepen hebben ze voor onder de vps zadels wat dunnere/zachtere grijze inlages. :)

ivonne85

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 21:51

Nou deze is wel met VPS systeem, maar dus wel het pad met de dikkere zwarte schuim inlages.
Die vind ik wel fijn. Die deuken ook niet zo erg in.
En die grijze kun je veel verder indrukken.

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 21:55

Oh ik dacht dat deze geen vps had, omdat het zadel in ritsje in de cantle heeft. :)
Ik ben zelf ook niet zo gek op de grijze inlages. :n Veel te zacht.

ivonne85

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 21:57

oke dan weet ik het ook niet meer zeker.
marcel van equixantos.nl zei dat deze wel vps had... maar nu begin ik te twijfelen.

ik heb sowieso wel zoiets van beter de stevige inlages, dan zit je in ieder geval ver genoeg van de ruggengraat af.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 23:16

@Pmarena: de druktestmetingen die ik bedoelde staan op de site www.barefootsaddles.com. Onder het kopje Faq and more, en dan pressure scans. Ze hebben 1 zadel getest met verschillende pads eronder, en ter vergelijking een test met een ouder boomzadel wat lang niet opgevuld is. Dus niet helemaal een goeie vergelijking.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 23:40

cynthiar, heb net ook eve naar die test gekeken, wat een verschil zeg een zadel zonder vps of met vps.
ivonne, ziet er goed uit hoor, staat je haf goed zo'n zadel, ja dat jij en je paardje moeten wennen naar jaren op een boomzadel te hebben gereden is niet gek natuurlijk, je paardje voelt jou nu ook veel beter en kan er soms wat door uit balans raken, had Udo ook, maar loopt nu als een zonnetje.

Vandaag weer lekker gereden met mijn paardje en barefoot, eerst even in de bak en toen naar buiten, maat 1 past echt veel beter en ik zit er ook veel beter op.
Vandaag weer met gewone beugelriemen gereden, ging super, ook geen last van wiebelbenen, eigenlijk wen je daar best snel aan, udo loopt met dit zadel ook veel meer ontspannen dan met maat 2, denk dat het hem toch wat iriteerde op de lendenen.

ivonne85

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 23:49

thanx uudje
ja klopt,, ben er alleen wel achter gekomen dat dit dus wel een zadel is zonder vps... wel jammer, maar ga zeker weten de cherokee zwart classic maat 1 bestellen
ben er helemaal weg van

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 23:52

Aan degene die wiebelt in het zadel: Dat komt waarschijnlijk omdat je hiervoor altijd in een vrij diep boomzadel hebt gezeten, waardoor je nooit een eigen zit hebt ontwikkeld. Nu voel je dus wat voor disbalans je eigenlijk hebt. Veel oefenen (zonder zadel rijden helpt ook goed voor je balans!) en t komt volgens mij wel goed :)

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 00:47

uhh, slofje wie weibelt dan in het zadel kan het namelijk niet terug vinden, maar je hebt wel gelijk hoor.
In een boomzadel en zeker dressuur word je in een houding gedwongen en vaak denk je een goede onafhankelijke zit te hebben en blijkt met het rijden van boomloos knap tegen te vallen, was tenminste ook mijn eerste ervaring, maar was na twee keer rijden over.
Wel schoof ik nog in het zadel, maar hij was voor mij echt te groot, nu in een maat 1 heb ik nergens last van.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-11 01:01

_ENGEL_ schreef:
Hoe vaak hebben jullie gereden voor je je balans had hervonden?

Alle problemen waar ik met het rijden tegenaan liep, zoals beugels verliezen en niet in balans zitten heb ik jaren over gedaan (al dan niet erg fanatiek rijden hoor maar toch) om dat enigsinds correct te doen. Toen ik ging lichtrijden met het boomloze zadel, ging dat echt voor geen meter.

Een paar ritten later had ik veel problemen die ik met een boomzadel had (beugels verliezen in draf bijv) verdwenen 99 procent als sneeuw voor de zon! Heb nu nog wel een beetje last van beugels verliezen maar in veel mindere maten, en zit veel minder met de beugels maar meer met mijn bovenbenen. Ik galop verloor ik per direct altijd mijn beugels en zat ik zeer onstabiel in een boomzadel. Heb laatst voor het eerst met boomloos gegallopeerd. Verloor niet zo zeer mijn beugels maar zette er geen druk op, ondanks dat en dat mijn paard enorm hoog op gooide bleef ik goed zitten! :)

Heb er nu denk ik zo'n 5 keer op gezeten?

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 09:30

karev schreef:
Nou, vandag weer gereden, zadel ligt goed, schuift niet,alleen ik hou dus die droge plek onder mijn beugelophaning.. Wat doe ik daar aan?

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 11:28

karev, rijd je inmiddels wel met pad met inlages, zo niet is dat denk ik wel een optie, anders weet ik het eigenlijk ook niet, heb er bij Udo geen last van.
misschien nog een optie, zet je veel druk op de beugels als je ligt rijd?
Want bij boomloos moet je toch proberen om zo min mogelijk in de beugels te gaan hangen, al hoewel het met vps wel veel makkelijker kan dan zonder vps.
Tja anders weet ik het echt niet.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 11:41

je kan toch maar op 1 manier lichtrijden lijkt me?
Ik had idd een pad met inlages te leen, de grandeurpad, met dikke zwarte inlages.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 11:49

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 13:57

uudje schreef:
uhh, slofje wie weibelt dan in het zadel kan het namelijk niet terug vinden, maar je hebt wel gelijk hoor.
In een boomzadel en zeker dressuur word je in een houding gedwongen en vaak denk je een goede onafhankelijke zit te hebben en blijkt met het rijden van boomloos knap tegen te vallen, was tenminste ook mijn eerste ervaring, maar was na twee keer rijden over.
Wel schoof ik nog in het zadel, maar hij was voor mij echt te groot, nu in een maat 1 heb ik nergens last van.

-ENGEL- ofzo :) die kukelt naar voren. Duurt een tijdje, maar dna heb je ook een echte goed zit.

ivonne85

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 14:05

karev dan lijkt het me dat je inderdaad teveel in de beugels leunt / staat tijdens het lichtrijden.
dat is wel de plek van de stijgbeugel ophanging.
zadel met vps is sowieso toch veel betere drukverdeling? en anders de dikkere zwarte inlages die je normaal gebruikt voor zadel zonder vps eens proberen?
die heb ik ook besteld bij mijn zadel vandaag.
terwijl die wel met vps is.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 14:14

Ik rijd sinds kort boomloos op een nieuw paard, ik moet zeggen dat het wel heel erg wennen is :Y)
Achtien jaar lang heb ik op het zelfde paard gereden (dressuurzadel, later westernzadel of zonder zadel) dit paard zat ik prima uit in welke gang maar ook. Na 18 jaar weet je wat je van elkaar verwachten kan en voel je elkaar feilloos aan. Maar een nieuw paard en meteen boomloos...........ja dat valt niet mee en dan druk ik me nog zacht uit :D Ik ben net een beginner ( en ik rijd al 35 jaar paard, waarvan 25 jaar dagelijks), dus ik heb gerust ervaring en durf te beweren dat ik rijden kan. Maar oh wat voel ik me een beginner nu :o .
Ik blijf er wel mee doorgaan. Ik ben er van overtuigd dat het langzaam aan beter zal gaan worden. Een boomlooszadel zit heerlijk en in stap zit je als een prins(-es) Galloperen gaat ook wel en het daven? Ach, eens zal het er wel weer uit gaan zien en houd ik de beugels aan mijn voeten, val niet meer voorover en hobbel niet meer van links naar rechts _O-

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 14:23

ik heb de inlages die je voor een zadel zonder vps gebruikt, dit zadel is ook zonder vps.

maar leg me eens uit hoe je lichtrijd zonder teveel druk in de beugels, je staat er in of niet, lijkt me niet dat er een tussenweg is?