WOW zadel,is het echt wow?Alle ins en outs! Deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 16:10

Kaspar schreef:
Is iemand van jullie bekend met het volgende verschijnsel?

Sinds ik mijn paard met een Wow zadel en curved Wow singel rijd heeft mijn paard aan weerszijden van zijn buik net achter de singel 2 lange horizontale verdikkingen zitten. Het lijken mij iets van opzette spieren. Hij heeft er verder geen pijn aan en het is niet warm en mijn paard loopt nog steeds super, wel kijkt hij boos met aansingelen. Maar toch vraag ik mij af wat dit kan zijn. Het lijkt nu net of hij iets van vleugels aan de zijkant heeft.

klinkt als datgene wat merries ook hebben als ze drachtig zijn. " Platen" noemen ze het. Volgens mij is het vasthouden van vocht.

Needje

Re: WOW zadel,is het echt wow?Alle ins en outs! Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 16:12

Ook dat stotenverhaal gelukkig nooit meegemaakt.

White_Fella

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 16:12

Indomitable schreef:
Als ik op deze verhalen af zou moeten gaan, dan had ik nooit het zadel bij mijn fitter moeten kopen. Echter ben ik uitermate tevreden met de service die deze persoon levert. Dat is wat ik niet correct vind.

Amen +:)+ volgens mij hebben wij het over dezelfde fitter

Ik krijg binnekort mijn check die nog bij de service zat! En bij mij (door de brede bouw van mijn paard) zit bij mij het veranderen van de kussens inbegrepen mocht dat ooit nodig zijn. _/-\o_ Dus alle lof naar mijn fitter!!

Umpiedumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 16:22

Wow Elco, heftig verhaal zeg! Fijn dat er zo snel wat aan gedaan wordt!
Zelf heb ik dit soort dingen nog nooit meegemaakt.

Ankie_boris, goed te lezen dat je zo blij bent!
Wow is ook wel echt wow(als ie goed ligt tenminste ;-))

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 16:26

Maris schreef:
Kaspar schreef:

Sinds ik mijn paard met een Wow zadel en curved Wow singel rijd heeft mijn paard aan weerszijden van zijn buik net achter de singel 2 lange horizontale verdikkingen zitten. Het lijken mij iets van opzette spieren. Hij heeft er verder geen pijn aan en het is niet warm en mijn paard loopt nog steeds super, wel kijkt hij boos met aansingelen. Maar toch vraag ik mij af wat dit kan zijn. Het lijkt nu net of hij iets van vleugels aan de zijkant heeft.

klinkt als datgene wat merries ook hebben als ze drachtig zijn. " Platen" noemen ze het. Volgens mij is het vasthouden van vocht.

Ik ben even gaan googlen op 'platen'. En het is idd het verschijnels wat mijn ruin dus ook heeft.
Heb ik weer, een ruin met zwangerschaps verschijnselen :D Is dit schadelijk en kan dit door de singel komen?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 16:27

Misschien door te strak aansingelen ???? Ik weet niet hoor of dat daardoor kan.
kan het ook niet b.v. door het voorjaarsgras zijn ( eiwitten/ fructaan ) ?

Umpiedumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 16:32

Als je paard het ervoor nooit gehad heeft lijkt het mij wel dat het door de singel komt. Inderdaad zoals Maris zegt misschien te strak aangesingeld?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 16:38

bij mijn ruin zijn die platen al jaren zichtbaar ,hij heeft er geen last van of is niet boos met aansingelen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 16:43

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 17:10

Ankie_Boris schreef:
Indomitable schreef:
Als ik op deze verhalen af zou moeten gaan, dan had ik nooit het zadel bij mijn fitter moeten kopen. Echter ben ik uitermate tevreden met de service die deze persoon levert. Dat is wat ik niet correct vind.

Amen +:)+ volgens mij hebben wij het over dezelfde fitter

Ik krijg binnekort mijn check die nog bij de service zat! En bij mij (door de brede bouw van mijn paard) zit bij mij het veranderen van de kussens inbegrepen mocht dat ooit nodig zijn. _/-\o_ Dus alle lof naar mijn fitter!!

niet correct?soms gebeurt iets gewoon niet correct. en de ene is wel tevreden en de ander niet. van alleen positieve ervaringen word niemand beter. er zijn ook zat positieve verhalen over je fitter hoor.........

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 17:14

Ach ja 1 moet de eerste zijn met afgescheurde singelstoten.. :+

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 18:11

amanda2 schreef:
Misschien vinden jullie dat ik overdrijf,
maar ik vind het niet zo netjes om bij negatieve ervaringen naam en toenaam van de fitter te vermelden.
Doe dat evt per pb...?
:)

Ben ik met je eens, ik vind het weinig respectvol naar de fitters toe. Je maakt mij nl niet wijs dat alle mensen die in het concept wow verzeild zijn geraakt dat niet voor niets zijn, en ook allemaal naar beste eer en geweten een zadel proberen aan te meten. En nee ik ben absoluut niet tevreden over alle fitters, maar ik ga dat ier niet op het internet rondstrooien. Via pb wil ik altijd wel antwoord geven.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 22:57

Elco schreef:
Is er bij iemand wel eens 2 singelstoten afgescheurd..???
Ik heb het vanmorgen mogen meemaken..pffff..
Hij stond opgezadeld en al aangesingelt op stal toen hij ineens schrok en helemaal in paniek raakte en daardoor zijn rug helemaal bolde en zich zelf op blies en met 4 benen tegelijk op hoog sprong..En daar gingen mijn singelstoten..Heb ik weer..Arie gebeld en gelukkig kan hij donderdag al komen..

Jeetje gelukkig zat je er niet op toen het gebeurde. Is je zadel al een aantal jaren oud?

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 23:23

Kaspar schreef:

dat hebben 2 van mijn koudbloeden ook en zijn vetbulten....kan het dat zijn?

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 23:27

Kaspar schreef:
Kaspar schreef:

Ik ben even gaan googlen op 'platen'. En het is idd het verschijnels wat mijn ruin dus ook heeft.
Heb ik weer, een ruin met zwangerschaps verschijnselen :D Is dit schadelijk en kan dit door de singel komen?

Even iets heel anders...
is je paard pas bekapt
of op ijzers gezet?
(Of misschien overgestapt naar andere hoefsmid oid)?

Ik weet iemand wie haar paard had laten bekappen
en bleek dus dat dat niet helemaal goed gedaan was
waardoor de beenspieren zich anders ontwikkelde blijkbaar
en kreeg dus ook beetje van die kwabben daar waar jij beschrijft :j

niet dat dit het perse moet zijn hoor
maar dat verhaal schoot me meteen te binnen toen ik jouw verhaal las :))

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 09:49

Ik singel dus absoluut niet strak aan. Er past nog makkelijk een platte hand tussen.
Ook is mijn paard niet recent bekapt. Eigenlijk het enige wat veranderd is, is dat hij sinds 3 weken op kuil staat (wegens hooi te kort hier in de buurt). Nu weet ik eerlijk gezegt niet of hij het sinds die tijd heeft. En ik rijd hem nu sinds enkele weken erg intensief met mijn Wow zadel. We krijgen les van Laurens van Lieren en worden flink aan het werk gezet.

Ik heb even het topic wat Maris hier plaatste door genomen. Daar stonden deze foto's van een bokker in: http://www.mijnalbum.nl/Album=RBJNZUXY Deze plekken heeft mijn paard dus ook, alleen ietsje dikker en dan zonder open/ kale plekken.

Nu kreeg ik van een Bokker via pb een tip dat het aan de wow singel zelf kan liggen, dat deze de druk niet gelijkmatig verdeeld, maar enkel draagt op het randje. Dus hier ga ik vanavond gelijk eens naar kijken.

Ik waardeer het heel erg dat jullie allemaal met me mee denken.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 09:58

ik heb geen ervaring met een wow singel, wel had mijn paard laatst een bult op de singelplek, die dag daarvoor hadden ze vetter/natter kuil gekregen ( normaal voordroog)
bij mij kon het niet aan het zadel/singel liggen, want ze had al 6 weken ( door ziekte) geen zadel opgehad.

Dus de verandering van hooi naar kuil zou ook plausibel zijn :j Neemt niet weg dat je uiteraard beter alles kunt controleren voordat je een conclusie trekt :j

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 10:04

Ik rij mijn paard ook met een curved, maar die draagt niet op het randje hoor. :n
Maar het kan geen kwaad om het na te kijken.
Ik denk dat t eerder aan het kuil ligt.
Maar dat is meer een gevoel.

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 10:08

Ik ga dus ook steeds meer denken dat het door het kuil komt, omdat ik dus veel lees dat het bij paarden welke wat 'vetter' staan voorkomt.
Ik heb de VA al gebeld voor advies, en deze zou mij terug bellen vanmiddag. Ze is een echte paardenarts met heel veel kennis.

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 10:32

Schangah schreef:
Elco schreef:
Is er bij iemand wel eens 2 singelstoten afgescheurd..???
Ik heb het vanmorgen mogen meemaken..pffff..
Hij stond opgezadeld en al aangesingelt op stal toen hij ineens schrok en helemaal in paniek raakte en daardoor zijn rug helemaal bolde en zich zelf op blies en met 4 benen tegelijk op hoog sprong..En daar gingen mijn singelstoten..Heb ik weer..Arie gebeld en gelukkig kan hij donderdag al komen..

Jeetje gelukkig zat je er niet op toen het gebeurde. Is je zadel al een aantal jaren oud?

Nee, gelukkig niet..
Het zadel is van november 2009..

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 12:34

@Kasper, rij mijn friese ruin met dezelfde singel/zadel als jou, maar ik heb niet gemerkt dat verandering van deze spieren is geweest vlak na de aanschaf van het zadel+singel. Wel is m'n paard in z'n geheel enorm veranderd en waren de spieren die jij omschrijft altijd al wel duidelijk zichtbaar. Mijn paard is nu bijna 11 en paste deze winter, toen de wow al ongeveer een half jaar in bezit, z'n oude winterdekens niet meer vanwege z'n ontwikkeling de laatste maanden. Maar hij gaat morgen een nieuwe boom in de wow krijgen, hij is uit 3 gegroeid en moet nu een 4, om enig idee te geven hoe breed hij nu is en wat een verschil er kan ontstaan door ontwikkeling van de juiste spieren. Die spieren welke je omschrijft gebruikt je paard om je te dragen op z'n rug, het kan dus best dat deze nu meer ontwikkeld zijn. Als ze verder gewoon hard, egaal en beide kanten gelijk aanvoelen en niet warm, gevoellig of als vochtophoping lijkt me er niet veel mee aan de hand maar gewoon ontwikkeling. Maar kan natuurlijk ooit kwaad om je instructeur of dierenarts dit te laten bekijken. Succes ermee.

rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 13:15

ik wil ook graag een wow zadel kopen voor mijn paard
weet iemand een goede fitter in de regio zuid-holland?
ik was afgelopen jaar op horse-event en daar heb ik met kerry sharp gesproken
alleen zijn website doet het niet meer, weet iemand of hij nog wow zadels verkoopt? en of hij goed is?
(mijn paard heeft een hele moeilijke rug)

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 13:20

@Rose, Kerry is bezig het zadel voor mijn paard passend te maken en komt over circa 4 weken weer een keer bij mij langs (Boskoop, ligt vlak bij Gouda). Het blijkt ook een behoorlijk lastig verhaal om een passend zadel voor mijn paard te krijgen maar door alle goede ervaringen die ik tot nu toe over hem heb gelezen vertrouw ik er maar op dat het goed komt. Telefonisch is hij als het goed is wel bereikbaar.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 15:08

Kerry verkoopt zeker nog Wow zadels.
En ik vind m persoonlijk erg goed.
Veel verstand van een paardenlijf. Wat imo een pre is als je fitter bent.
Hij kan je super goed uitleggen en laten zien waarom wat en waar. :D
(echter moet je wel engels kunnen praten en verstaan :D )

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 15:18

Dat laatste is wel een beetje een probleempje bij mij... Ik kan me best wel enigzins verstaanbaar maken in Engels en het verstaan gaat ook wel aardig maar dit is natuurlijk allemaal wat inhoudelijker. Als hij Nederlands had gesproken had ik hem waarschijnlijk het hemd van het lijf gevraagd maar nu gaat dat helaas niet echt. Maar ik heb wel vetrouwen in hem ondanks de kleine taalbarriere. Heb jij jouw zadel door hem laten aanmeten Needje?