Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MoraghJarig

Re: Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 09:54

Kijk, en dat is inderdaad het goede van een zadel waar over nagedacht wordt!
Bednakt voor de verduidelijking Alik.

Alik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 15:53

Graag gedaan Moragh ;)

Ik bedacht mij dat ik afgelopen zomer foto's heb gemaakt van mooie Portugese zadels. Deze wil ik ook graag delen ;)

Deze zadels staan in het rijtuigenmuseum in Lissabon:

Afbeelding

en ook een iniminiedames (meisjes)zadel
http://www.mijnalbum.nl/Foto-HJ6X3VKM.jpg

Pracht en praal (leuk voor de heb :+ )

Afbeelding

En ook een paar foto's gemaakt bij de Alter Real stoeterij:

Een wel heel oud dameszadel
http://www.mijnalbum.nl/Foto-FGBJALUN.jpg

Op een rijtje
http://www.mijnalbum.nl/Foto-KCTQLYOA.jpg

En een westernzadel
http://www.mijnalbum.nl/Foto-NMHKCXMO.jpg

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 15:59

OOH, wat een kunstwerken zeg!! Schitterend! Dat dameszadel is echt oud, volgens mij van toen ze nog 'vervoerd' werden (aan de hand) en echt overdwars zaten in plaats schrijlings en zelf rijden.
Dat westernzadel is een Mexicaans Charro-zadel. Te herkennen aan de kale-boom-met-bijzettafel maar wel met rijkelijk versierde 'skirts'.

Alik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 16:04

Francis schreef:
Te herkennen aan de kale-boom-met-bijzettafel maar wel met rijkelijk versierde 'skirts'.

Kijk dat is dan weer leuk om te weten, ik dacht gewoon dat een deel van het zadel was "vergaan" en daarom een kale boom had. :D Er stond helaas nergens duidelijke omschrijvingen bij in het engels dus ik ben maar gewoon voor de mooie plaatjes gegaan, is ook al leuk. ;)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 18:42

Alik schreef:
Graag gedaan Moragh ;)

Deze zadels staan in het rijtuigenmuseum in Lissabon:

Afbeelding

Wat een prachtige voorbeelden van twee NW-Afrikaanse ´berber´-zadels staan daar tussen zeg.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 18:49

Francis schreef:
Dat westernzadel is een Mexicaans Charro-zadel. Te herkennen aan de kale-boom-met-bijzettafel maar wel met rijkelijk versierde 'skirts'.

Horen nog ´estriberas´,´tapaderos´ etc. bij. Deze beugelriemen en beugels horen er niet bij. Je kan zien waar de oversingel hoort.

Dit type zadel is de directe vader van de western zadels. Bedenk daarbij dat California en ZW Texas mexicaans grondgebied waren voor een paar rijke heren in de zuidelijke staten letterlijk landjepik deden.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 19:34

Klopt HC. compleet issie niet. Er horen wel fenders aan, niet van die beugelriempjes en die waren dan ook weer volledig versierd.

Hier voorbeeld van een charro zadel. Geen klassier, gewoon 'nieuw' maar wel 't idee. Deze heeft nog een heel bescheiden knop trouwens, die kan wel twee keer zo groot zijn.
http://www.pbs.org/wgbh/roadshow/archiv ... A50_00.jpg

Hier nog een, zie je ook de knop bekleed met metaal, iets wat je veel ziet bij deze zadels
http://www.charrojerrydiaz.com/tools/montura2.jpg

Een wat soberder model, maar wel een voorbeeld van hoe groot die knop kan zijn. Dit is wel een 'klassieker'
http://www.cah.utexas.edu/images/museum ... saddle.gif

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 20:45

Francis schreef:
Hier nog een, zie je ook de knop bekleed met metaal, iets wat je veel ziet bij deze zadels

..én compleet met een stuk veelzijdigheidsgereedschap :D

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 21:03

Ik kom zomaar binnen vallen maar wat een mooie zadels Alik! Prachtig.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 22:38

Nou heb ik maar zo een zadelpasafspraak. Gisteren Ben opgehaald dus die staat weer thuis en vrijdag komt mevrouw van Hipica.nl om de tweedehands alta escuela te passen maar neemt ook een tweedehands portuguesa mee en de Ronda, een verkorte versie van de alta escuela. Ik ben benieuwd...

Alik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 22:49

Succes Francis!

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 12:02

wat een prachtige zadels, Alik :wow:
en dan zeggen dat wellicht 90% van de nederlandse en belgische ruiters op zo'n saai engels/italiaans zadel rijdt :=

succes met het zadelpassen, Francis!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 12:08

fojoe schreef:
wat een prachtige zadels, Alik :wow:
en dan zeggen dat wellicht 90% van de nederlandse en belgische ruiters op zo'n saai engels/italiaans zadel rijdt :=

Terwijl het wel 98% is? :P

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 12:19

en op welk wetenschappelijk onderzoek baseer jij die cijfers? :+

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 13:50

fojoe schreef:
en op welk wetenschappelijk onderzoek baseer jij die cijfers? :+

Op een steekproef mbt % dooszitsters *\o/* *\o/* :+

Dat is ´a la brida´ een stuk minder gelukkig omdat het geen voorwaardse stijl dus - zit is. Dat is echter ruimschoots gepasseerd hier.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 14:17

Net een DVD opgegraven;
http://cgi.ebay.com/Horse-Drawn-Artille ... 3efa30d413

Is een goudmijn aan informatie voor een handvol euros.
Het vormt de perfecte partner bij ´Te Paard´(Reitlehre) van Müseler.

Het deel met de instructie voor de ruiter heeft een hoofdstuk over op- en afzadelen, opstappen en de zit.
Informatief. De enige echte foút is de hand op de cantle bij het opstappen. Die hoort uiteraard op de pommel.

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 14:26

Hallo allemaal, excuses voor het late antwoord, chaos door gezinsuitbreiding (http://www.flickr.com/photos/97911988@N00/4117420548/)

Huertecilla: klopt, het blijft een smalletje vergeleken met de Nederlandse paarden (schrik elke keer weer als ik daar ben!). Heb geen scanner helaas, kan ik niet de breedte op een bepaald punt meten :o? bedankt voor je aanbod iig :) het zadel spreekt me zeker aan! Hoewel het belangrijkste uiteraard het comfort is. Over die berberzadels, niet te snel gejuicht, dat zijn namelijk die verschrikkelijk oncomfortabele zadels die het paard vaak met een bloedende rug achterlaten :( maar voor 180 dinar kan je op zich het risico nog wel nemen natuurlijk, anders heb je zoals Wenda zegt een mooie decoratie voor in huis :+

Moragh: dus er is hoop :D haha je komt zeker niet naar Tunesie vliegen om de maten op te nemen voor een zadel :+ wat leuk dat je ook op wat berber-arabieren bent gestuit, ik ben helemaal weg van berbers en berber-arabieren, zulke gevoelige aanhankelijke dieren :) en ook goed voor endurance! Daar doen ze hier ook aan trouwens, helaas wordt hier in het zuiden niet veel georganiseerd en respecteren de meesten de DA eisen niet en worden daardoor gekwalificeerd..

Bandida: ziet er interessant uit dat linkje, zo gelijk even lezen :)

Wenda: mooie foto's :) maar idd, ook ik kreeg een nogal vervelend gevoel 'derriere' van die zadels... En de wonden op de ruggen van de paarden zijn echt te erg soms.. Als die zadelmaker nou wat beters kan maken zou het misschien wel interessant zijn, voor die prijs kan je het wel een keer proberen natuurlijk :)

Nog een stel prachtige foto's gezien :)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-09 15:55

Wow Lakshmi, hoeveel zijn dat er? :=
Wel erg schattig :D

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 20:56

AAAAHH PUPSELS!!! Cute! Flink nest zeg! maar ze zien d'r goed uit! Gefeliciteerd!

Nou poeh... Iberischzadelpasmevrouw was ziek dus nog een zadelpassessie gehad...

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 22:33

Nu zijn het er nog tien, eerst dertien (!!) maar drie hebben het dus helaas niet overleefd.. Was ook voor moeders wel erg veel.. Met deze tien gaat het goed, ze liggen de hele dag te piepen, drinken of slapen :) zwaar leven!
Francis, wat jammer, die vrouw van Hipica zou langs komen? En Ben is ziek geweest? Gaat het nu weer beter?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 23:24

Huertecilla schreef:
Francis schreef:

..én compleet met een stuk veelzijdigheidsgereedschap :D

Geloof het of niet,maar hier is een mora scandi al illegaal (vanwege vast lemmet, trek me er overigens niet teveel van aan is gereedschap dat ik dagelijks nodig heb) láát staan een dergelijk stuk "veelzijdigheidsgereedschap"...Kan me nauwelijks voorstellen dat dat in Spanje mag, maar daar ben jij ongetwijfeld beter van op de hoogte. Was jij trouwens niet van plan een paar "Grosse Messer" te smeden, of ligt dat project op ijs (zou ik goed kunnen begrijpen, ik heb zelf tig zaken in m´n hoofd waar ik nog niet aan toegekomen ben, schapenvacht looien, wol vilten, verchillende ideeen voor ramshoren en rendier geweien, etc etc...)?

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 23:41

Nee Lakshmi, Ben is niet ziek geweest, de zadelpasmevrouw is ziek geweest en nog niet opgeknapt. Of doel je op m'n blogstukje van vandaag? Dat staat weer los van het zadelpassen.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-09 00:13

lakshmi schreef:
Nu zijn het er nog tien, eerst dertien (!!) maar drie hebben het dus helaas niet overleefd.. Was ook voor moeders wel erg veel.. Met deze tien gaat het goed, ze liggen de hele dag te piepen, drinken of slapen :) zwaar leven!
Francis, wat jammer, die vrouw van Hipica zou langs komen? En Ben is ziek geweest? Gaat het nu weer beter?

10 :wow: Dat wordt wat over een dikke maand :Y)

@Francis.. stom.. ik zat al enigzins op foto's of ervaringen te wachten, we zijn hier ook nog niet aan zadelpassen toe gekomen.

Hier zijn even wat aanpassingen aan de weides en stal prioriteit. Atypisch Myopathie rukt hier de laatste jaren hard op en de dierenarts vindt onze weide potentieel risicogebied. Geen voeding op de grond meer dus...en dat vraagt wat knutselwerk de komende weekends.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 00:20

Tja, ze had griep dus daar kan ze ook niet echt wat aan doen... Komende week gaat het em ook niet worden omdat ik nu zelf te druk ben voor de SinterklaasTREC dus 't wordt op z'n vroegst de week er na. Ach, ik zit er voorlopig toch nog niet op dus 't heeft geen haast. 't Was ook meer omdat ze nu een tweedehands zadel te koop heeft wat een goede kans van passen heeft. Anders wachtte ik er nog wel even mee.

Hmm, ik moet me toch maar es gaan verdiepen in die AM. Succes en sterkte d'r mee.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-09 00:25

Francis schreef:
Tja, ze had griep dus daar kan ze ook niet echt wat aan doen... Komende week gaat het em ook niet worden omdat ik nu zelf te druk ben voor de SinterklaasTREC dus 't wordt op z'n vroegst de week er na. Ach, ik zit er voorlopig toch nog niet op dus 't heeft geen haast. 't Was ook meer omdat ze nu een tweedehands zadel te koop heeft wat een goede kans van passen heeft. Anders wachtte ik er nog wel even mee.

Hmm, ik moet me toch maar es gaan verdiepen in die AM. Succes en sterkte d'r mee.

Idem hier, rijden komt met de twee jonge paarden toch pas weer 'echt' na de winter, en tot dan lukt het nog wel met het materiaal wat we al hebben.
AM.. tja het gaat om risicobeperking, ik was niet van plan ze nu ineens in de stal op te sluiten of zo ;) We voederen toch al veel hooi bij vanaf de late zomer, dus het komt er voornamelijk op aan om dat op een veilige manier te doen. Verder 2 schaapjes er bij, die eten o.a. de afvallende bladeren.