Wel of geen bontje onder het zadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Snoevie

Re: Wel of geen bontje onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 22:02

ik snap je reden voor het bontje wel,maar als je zadel wipt ligt ie gewoon niet helemaal lekker.

toch fijner voor je paard als het zadel wel gewoon fijn ligt,zonder opwippen?

ik had begrepen dat zadels aan de achterkant opwippen als ze voor te breed zijn en dan over de schoft zakken.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 05:57

Snoevie schreef:
ik snap je reden voor het bontje wel,maar als je zadel wipt ligt ie gewoon niet helemaal lekker.

ik had begrepen dat zadels aan de achterkant opwippen als ze voor te breed zijn en dan over de schoft zakken.

mee eens..klopt

Meloentjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 15:16

Gewoon geen bontje tenminste als je zadel goed past bij je paard. :D

lien05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 16:34

Bontjes om het niet passende zadel passend te maken, daar klopt iets niet! Als je dan al een zadel passend moet maken gebruik dan een goede gelpad of zoiets. Maar tijdelijke bontjes op schuur-/kapotte plekken te ontzien dat kan wel. Ben zelf niet zo gecharmeerd van bontjes, ook niet aan hoofdstellen en vliegenkappen. het lijkt me vooral heel erg heet en kriebelig voor het paard.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 17:17

Gelpad verdeelt de druk minder dan een goed lamsbontje van bijv. mattes.

Kaboutertjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 18:09

Snoevie schreef:

Dat kan kloppen.
mijn paard heeft een hoge schoft en heeft zowiezo daar
niet veel spieren zitten.

Billy12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 09:10

Laatst bijgewerkt door Billy12 op 16-07-09 09:29, in het totaal 4 keer bewerkt

Daantjee12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 09:15

ik gebruik wel een bontje. mijn zadel paste op mijn vorige pony wel goed, maar op me nieuwe niet. en we hebben nu even geen geld voor een nieuw zadel :Y) dus daarom gebruik ik een bontje, liever dat mijn (oude) zadel misvormt dan de rug van me paardje!!!

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-09 09:38

Daantjee, het is wel begrijpelijk dat je nu met een bontje rijdt maar probeer toch maar een passend zadel te kopen, er zijn ook wel goede 2e hands zadels te koop bij een goede zadelmaker en die zijn niet duur. Je zadel misvormt niet zo van een bontje maar de rug van je paard kan wel problemen krijgen.

Daantjee12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 09:55

Ikima schreef:
Daantjee, het is wel begrijpelijk dat je nu met een bontje rijdt maar probeer toch maar een passend zadel te kopen, er zijn ook wel goede 2e hands zadels te koop bij een goede zadelmaker en die zijn niet duur. Je zadel misvormt niet zo van een bontje maar de rug van je paard kan wel problemen krijgen.

we zijn ook al hard aan het zoeken naar een nieuw goed zadel, maar nu is me mobiel ook weer kapot :Y)

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-09 10:01

Mobiel hoeft niet zo duur te zijn hoor. Een goed passend zadel is toch iets belangrijker dan de nieuwste snufjes op je mobiel. :D

dorieeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 17:25

nou idd dat vind ik ook beetje raar dat je een telefoon belangrijker vind als de rug van je paard...

als je zadel wel redelijk ligt met bontje kun je voor 80 euro je zadel al goed laten opvullen....

Billy12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 13:29

Daantje12, ik snap dat je misschien nog niet je prioriteiten kunt stellen op 13 jarige leeftijd.
Maar als je zo veeeeel, van dieren houdt, zoals je in je profiel hebt staan, zou ik toch kiezen voor een goed zadel voor je paard in plaats van een dure nieuwe mobiel. Want je mobiel kun je altijd nog vervangen, je paard niet.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 13:38

lien05 schreef:
het lijkt me vooral heel erg heet en kriebelig voor het paard.

Dan heb je je dus nooit in 'bontjes' verdiept. Als het een natuurproduct is (dus lamswol) dan kriebelt het juist niet en neemt veel vocht op.

Billy12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 13:48

Als t bontje boven het dekje ligt, dus tussen dekje en zadel in, zal het niet veel vocht om op te nemen hebben... alles trekt dan in het dekje.

Dan zou je een dekje (zadelvormig) moeten hebben, waarvan de onderzijde helemaal van lamswol is.

Rajaniii

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 14:44

tsja ik heb er ook eentje omdat mij werd verteld dat het bij het springen beter zou zijn voor de rug, maar helaas past mijn zaldel ook niet aangezien de boom te groot is.
maarja ik heb dit zadel nu misschien een half jaar en om het dan weer weg te doen.
en ik merk bij mijn pony dat als ik het bontje er niet onder heb dat hij dan heel gevoelig is op zijn rug dus ja hij werkt wel.
tenminste bij mijn paardjes

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 12:54

ja logisch dat hij gevoelig is op zn rug als de boom niet passend is!
een bontje is in jouw geval echt een lapmiddel,mijn paard zou me meer waard zijn als het zadel wat ik een half jaar zou hebben.
kan het niet aangepast worden?

evoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 17:32

Ik vind het een modeverschijnsel, als je zadel goed past en je legt er een bontje onder wordt het te krap en past het dus niet meer goed.
Veel mensen denken ook dat het zachter is voor je paard en de druk beter verdeeld maar iets zachts kan niet goed de druk verdelen.
(Denk bijv. maar aan een matras met een harde bobbel eronder, dat voel je omdat het matras zacht is en de druk niet verdeeld. Of als je met een ladder op het ijs gaat vlak bij een wak, een ladder is hard en verdeelt dus de druk)
'Gewone' sjabrakjes zijn ook alleen om zweet op te nemen van je paard zodat je leren zadel goed blijft :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 12:21

Geen bontje (meer) voor mij ;)
Voorheen reed ik er mee omdat ik het chique vond staan.
Maar mijn zadel ligt gewoon goed, dus bontje eronderuit getrokken.

Ik meen wel dat je speciale bontjes hebt die onder het zadel zo goed als plat zijn.
Maar die langs het zadel toch een bontrandje laten zien.
Beter neem je er dan zo een.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 13:00

je bedoeld zo'n halfpad,die zijn ook erg mooi en je ziet onder het zadel het verschil niet.

ClassicRock

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 14:35

[gast1122] schreef:
Geen bontje (meer) voor mij ;)
Voorheen reed ik er mee omdat ik het chique vond staan.
Maar mijn zadel ligt gewoon goed, dus bontje eronderuit getrokken.

Ik meen wel dat je speciale bontjes hebt die onder het zadel zo goed als plat zijn.
Maar die langs het zadel toch een bontrandje laten zien.
Beter neem je er dan zo een.

ik gebruik het niet en heb het ook nog nooit gedaan

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 14:47

ik heb wel een bontje onder mn nieuwe zadel.
heb het advies gekregen van de zadelpasser van divoza omdat mn paard altijd is gereden met bontje , en daardoor wel een gevoelige rug heeft.
veel van jullie zullen het onzin vinden , maar er zit toch duidelijk wel echt verschil in het rijden met of zonder bontje

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 14:48

oke,hoe kan het eigenlijk dat je paard door het rijden met bontje een gevoelige rug heeft gekregen?

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 14:49

omdat hij eraan gewend is geraakt;)

evoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 15:03

JSCAA schreef:
ik heb wel een bontje onder mn nieuwe zadel.
heb het advies gekregen van de zadelpasser van divoza omdat mn paard altijd is gereden met bontje , en daardoor wel een gevoelige rug heeft.
veel van jullie zullen het onzin vinden , maar er zit toch duidelijk wel echt verschil in het rijden met of zonder bontje

Dan is er dus wel rekening mee gehouden (lijkt mij) tijdens het zadelpassen dat er nog genoeg ruimte is voor je bontje, maar sommigen leggen er een onder een goed passend zadel en dan wordt het dus krapper.