Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Snoevie schreef:ik snap je reden voor het bontje wel,maar als je zadel wipt ligt ie gewoon niet helemaal lekker.
toch fijner voor je paard als het zadel wel gewoon fijn ligt,zonder opwippen?
ik had begrepen dat zadels aan de achterkant opwippen als ze voor te breed zijn en dan over de schoft zakken.

Snoevie schreef:ik snap je reden voor het bontje wel,maar als je zadel wipt ligt ie gewoon niet helemaal lekker.
toch fijner voor je paard als het zadel wel gewoon fijn ligt,zonder opwippen?
ik had begrepen dat zadels aan de achterkant opwippen als ze voor te breed zijn en dan over de schoft zakken.
foxy80 schreef:In het artikel van de BIT staat duidelijk dat een bontje van Mattes beter is dan welke gelpad ook.
Ik heb het artikel ingescand in pdf, kan iemand dit online krijgen?
Ikima schreef:Daantjee, het is wel begrijpelijk dat je nu met een bontje rijdt maar probeer toch maar een passend zadel te kopen, er zijn ook wel goede 2e hands zadels te koop bij een goede zadelmaker en die zijn niet duur. Je zadel misvormt niet zo van een bontje maar de rug van je paard kan wel problemen krijgen.

[gast1122] schreef:Geen bontje (meer) voor mij
Voorheen reed ik er mee omdat ik het chique vond staan.
Maar mijn zadel ligt gewoon goed, dus bontje eronderuit getrokken.
Ik meen wel dat je speciale bontjes hebt die onder het zadel zo goed als plat zijn.
Maar die langs het zadel toch een bontrandje laten zien.
Beter neem je er dan zo een.
JSCAA schreef:ik heb wel een bontje onder mn nieuwe zadel.
heb het advies gekregen van de zadelpasser van divoza omdat mn paard altijd is gereden met bontje , en daardoor wel een gevoelige rug heeft.
veel van jullie zullen het onzin vinden , maar er zit toch duidelijk wel echt verschil in het rijden met of zonder bontje