[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 11:47

Kwetal schreef:
Nala schreef:
Heeft iemand toevallig een link van een drukverdelende test van ghost?
Zou graag wat meer inlezen over de drukverdelende werking, aangezien je helaas toch nog vaak hoort dat boomloos de druk slechter verdeeld dan met boom.

Daar is geen link naar - maar als het goed is heeft BuitenZinnig wel de gegevens. Het is destijds in Duitsland getest, met computer, diverse ruiters en paarden etc. Maar niemand zal mij (in dit geval) op mijn "blauwe" #) :D ogen geloven als ik zeg dat die test prima was.
Maar dat mensen er extreem lange en zware endurance ritten mee uitrijden met allemaal duimpjes omhoog voor de conditie van de rug van het paard helpt misschien wel??? +:)+

Ik wil hier graag aan toevoegen dat wanneer de ruiter ongewoon slecht rijdt, alle beschermingsmiddelen niet helpen. :n De mensen die in staat zijn een Tevis, Tom Quilty, Big Horn - en noem maar op - te volbrengen, kunnen over het algemeen goed rijden en zijn zeer gebalanceerd.....

Dat klopt natuurlijk. Ik ben geen fantastische ruiter, maar heb het gevoel dat ik mijn pony in ieder geval niet in de weg zit. In principe kan ik haar zonder problemen ook zonder zadel rijden, als idee van mijn zit. Alleen schrikt of struikelt ze nog wel eens op de onoverzichtige en onverharde wegen hier, dus soms is een zadel toch wel fijn. Buiten het feit dat het voor de rug beter is, natuurlijk.

Kwetal

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 12:29

Ik weet niet hoeveel fantastische ruiters er zijn, maar we klungelen allemaal wel.... :(:)
de tests zijn gedaan met verschillende ruiters, verschillend gebouwd en verschillend niveau.... de huidige bases met kussens 3 deed het prima (en is vergeleken met de oude basis en kussens - het scheelde "een jas) :j
En daarna zijn er nog meer verbeteringen aangebracht. Maar nogmaals, er zijn altijd mensen die zelfs met het meest fantastisch passende zadel en toebehoren, behoorlijk schade kunnen toebrengen aan hun paarden -O-

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 12:40

Kwetal zijn er ook testen gedaan met oude basis en nieuwe kussens? En kun je ziem of je een nieuwe of oude hebt?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 13:53

Maartje1990 schreef:
Kwetal zijn er ook testen gedaan met oude basis en nieuwe kussens? En kun je ziem of je een nieuwe of oude hebt?

Nee, dat hebben we niet gedaan - en hoe oud is een "oude basis"?

Het scheelt wel, omdat de nieuwe kussens behoorlijk dikker en steviger zijn.

Wanneer en waar heb je het zadel aangeschaft? PB anders even een duidelijke foto van je zadel naar mij of BuitenZinnig, dan kunnen we het misschien zien.

Jippie_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 20:19

Buitenzinnig schreef:
siskeh schreef:
Ander klein zadel wat ik zo weet wat boomloos ook is, is Ghost, volgens mij is dat Bambino.

Dat klopt, of de mini (maar daar past weer moeilijker een volwassen persoon in). De bambino kan ook gebruikt worden door een kleine volwassen persoon (tm maat 36 ongeveer). Of een piccolo met zitverkleiner voor het kindje, en eruit voor een volwassen persoon.

Naar Ghost heb ik ook wel eens gekeken. Zou ik eens moeten proberen, want weet niet of dit het probleem oplost van naar voren schuiven en dus ook ‘het stapeltje’ op de rug. Ik ben klein/ mt 36, dus bambino zou wat dat betreft kunnen (anders was het ook wel sneu voor de pony ). Testen kan nu niet denk ik?

Qua drukverdeling heb ik juist voor boomloos gekozen omdat hij heel klein is; een passend boomzadel waar ik (af en toe!!) ook in pas, wordt erg lastig, denk ik. Maar alles moet passen, ook boomloos. Misschien toch maar sparen voor karretje ;) .

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 21:03

Jippe, er kan getest worden bij de diverse Ghost "punten"

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 23:12

Hoi allemaal.

Ik wil graag nog een pad er bij kopen voor mijn ghost barocco. (vind het altijd wel fijn meerdere pads te hebben) . Zat eerst aan een tweede ghost pad te denken. Maar ben ook helemaal weg van de burioni fleece pads.
Maar vraag me af of die onder een ghost barocco past en hoe dat er dan uit ziet. Heb ze wel al onder andere ghost zadels gezien, maar nog nooit onder een barocco. Is er hier toevallig iemand die hem onder een barocco heeft?

lotje5lotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 23:26

Volgens mij zijn die fleece pads er nu ook in het vierkant/rechthoekig ipv zadelvormig. Bij Kifra.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 08:10

uudje schreef:
Hoi allemaal.

Ik wil graag nog een pad er bij kopen voor mijn ghost barocco. (vind het altijd wel fijn meerdere pads te hebben) . Zat eerst aan een tweede ghost pad te denken. Maar ben ook helemaal weg van de burioni fleece pads.
Maar vraag me af of die onder een ghost barocco past en hoe dat er dan uit ziet. Heb ze wel al onder andere ghost zadels gezien, maar nog nooit onder een barocco. Is er hier toevallig iemand die hem onder een barocco heeft?

Welke bedoel je precies?

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 08:11

Maartje1990 schreef:

Ja, de nieuwe hebben een randje onder de basis. Je mag ook een foto van je basis plaatsen, dan kijken we even mee :)

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 08:12

Jippie_G schreef:
Naar Ghost heb ik ook wel eens gekeken. Zou ik eens moeten proberen, want weet niet of dit het probleem oplost van naar voren schuiven en dus ook ‘het stapeltje’ op de rug. Ik ben klein/ mt 36, dus bambino zou wat dat betreft kunnen (anders was het ook wel sneu voor de pony ). Testen kan nu niet denk ik?

Qua drukverdeling heb ik juist voor boomloos gekozen omdat hij heel klein is; een passend boomzadel waar ik (af en toe!!) ook in pas, wordt erg lastig, denk ik. Maar alles moet passen, ook boomloos. Misschien toch maar sparen voor karretje ;) .

Bambino kan denk ik wel, ik heb helaas alleen geen bambino om te testen. De piccolo kan wel getest worden, ik hoop dat de nieuwe test zadels snel uit Italië aankomen. Dan kan het weer, ik heb voor nu alleen een buttera en quevis piccolo, en een torino piccolo om te testen. En verschillende in de normale maat, maar dat is niet handig voor jullie om te testen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 08:16

Heeft de pony een opliggende ruggengraat of is die wel vlak / verzonden in de rest van de rug? Als de ruggengraat niet puntig is kan je anders gerust even zonder pad rijden om het inrijden (en dus inzakken) van het zadel te bespoedigen.

Als het allemaal wat ingezakt is dan zal het vast een stuk mooier liggen :j

Nieuwe Ghost zadels vind ik ook vreselijk hoog liggen, dus in iets anders dat nieuw is is nu ook niet echt een instant oplossing vrees ik.... :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 09:01

Nieuwe ghost zakt prima snel in hoor!
Zit echt lekker.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 09:32

@Jippie_G, heb je al een anatomische banaansingel geprobeerd? Die helpen dikwijls als je zadel naar voor schuift

DuheloJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 10:26

Zijn de kifrapads dunner dan de burionipads met inlages?
Door blessure van mijn trekpaard gebruik ik nu mijn lipica op mijn pre. Met de sympanove burionipad eronder. Echter vind ik ook hier het stapeltje hoog worden (op trekpaard had ik een antislipdekje met een dunne neopreen erbovenop in het dekje verwerkt, met de burioni ging ik glijden) en ik heb de indruk dat het wat achterover kantelt. ik denk dat iets dunner fijner ligt. Mijn burioni fleecepad ligt er al wat fijner op, maar daarmee heb ik het gevoel dat ik ga glijden. (bij mijn oudje ligt die combi perfect, maar die heeft dan ook al wat uitstekende ruggegraat :+ ).

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 10:30

Kwetal en buitenzinnig dank voor de antwoorden zal pas morgen worden dat ik een foto kan maken. Ik vermoed dat de mijne een oude is. Heb die namelikk tweedehands gekocht een jaar of 4 teruf.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 11:43

Maartje1990 schreef:
Kwetal en buitenzinnig dank voor de antwoorden zal pas morgen worden dat ik een foto kan maken. Ik vermoed dat de mijne een oude is. Heb die namelikk tweedehands gekocht een jaar of 4 teruf.

Dat denk ik dan ook.... :j

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 16:53

@ buitenzinnig.
Ik bedoel deze burioni fleece pad. Maar durf hem eigenlijk niet aan te schaffen omdat ik niet weet hoe hij onder een barocco ligt.

Afbeelding

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 16:57

Hij is wel heel gaaf! <3 <3

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 17:02

Petrichor schreef:
Hij is wel heel gaaf! <3 <3

Dat vind ik dus ook. Zeker samen met mijn paarse touwhalster.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 17:28

Is dat touwhalster van dezelfde paarsrode tint, want de bloempotten die hoger hangen zijn het echte diepe paars. En verschillende paarstinten gaan imo snel 'vloeken'.

Jippie_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 17:34

Wauw mooie pad Uudje!

Pmarena, ruggengraat is mooi verzonken, dus dat is nog wel een goede optie. De pad zelf is ook wel echt heel dik. Vanmorgen eerste staprit buiten gemaakt; zadel zit hoog maar lag wel stabiel. Ondanks redelijk losse singel. Maar weet niet wat er in galop zou gebeuren.

Anatomisch en banaan singel geprobeerd trouwens. Veelal erg breed waardoor oksel niet goed vrij ligt. Met deze fra gaat dat wel goed.

Maar ik ken mijzelf; ga eindeloos dubben waar ik goed aan doe. Dus pasconsult aangevraagd ;). Ik ga ws niet veel rijden, maar omdat ik relatief zwaar ben voor hem, moet het wel passen. En als blijkt dat dit zadel passend is; top! Ben ik gerustgesteld :).

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 18:43

uudje schreef:
@ buitenzinnig.
Ik bedoel deze burioni fleece pad. Maar durf hem eigenlijk niet aan te schaffen omdat ik niet weet hoe hij onder een barocco ligt.

[ [url=m/BO1s4Y.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik denk niet dat deze er mooi onder ligt,ook omdat de barokko natuurlijk vierkant is en deze pad rond.

De burioni pads zijn inderdaad dikker dan de kifra pads.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 19:02

Buitenzinnig schreef:
uudje schreef:
@ buitenzinnig.

[ [url=m/BO1s4Y.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik denk niet dat deze er mooi onder ligt,ook omdat de barokko natuurlijk vierkant is en deze pad rond.

De burioni pads zijn inderdaad dikker dan de kifra pads.

Daar ben ik dus ook een beetje bang voor. Krijg je denk ik een beetje hetzelfde idee als met de universele pad van ghost. Die loopt ook iets rond. En vind ik ook niet echt mooi onder de barocco. Ik neem nog kontakt met je op via mail. Over een grandeur. Denk dat dat een betere optie is.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 19:07

Is goed!