[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 20:30

Sure_lee schreef:
Hmmm oke. Ze is namelijk wel stekelharig. Dus heeft sowieso veel witte haren. Zou ze er dan gevoeliger voor zijn?

Dat is wat DD zegt....

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 20:34

Fabster schreef:
Fjorden ook?

Dat geval waar ik het over had was een Fjord.

Fabster

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 21:16

Bij mijn fjord waren ze niet weg na de vachtwisseling. Sterker nog: in de zomervacht kun je het extra goed zien. In de wintervacht is er camouflage van de lange haren. Dus tich drukplekken, denk ik dan. ;(

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 21:21

Als de drukking te lang aanhoudt kunnen de haarfollikels zich niet meer verjongen en zal de kleur voor altijd verdwenen zijn met als resultaat ook na elke haarwisseling witte haren.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 21:28

Ja vooral Fjorden en Haflingers inderdaad :j Althans dat was het voor zeker 90% toen we bij Barefoot dat fiasco hadden met de Grandeur pads met Sympanova onderkant waar paarden witte haren kregen door de structuur die de huid als het ware over-stimuleerde -O-

Ook een enkele Arabier trouwens. Bruine inderdaad :j Een donkerbruine en een vos hier op Bokt.
Maar het waren vooral de Haffen en Fjorden...

Nu zijn er natuurlijk ook wel extra veel van die rassen waar men Barefoot op gebruikte. En op bvb. een Tinker zal je het wellicht minder snel zien op witte vlekken ;) Maar er waren toch ook zat andere rassen en kleuren waar het probleem blijkbaar niet bij speelde.

En er waren ook best nog wat Haffen en Fjorden die helemaal geen problemen ermee hadden :)

Helene: normaal gesproken niet, omdat het gedeelte waar je op zit wel helemaal ondersteund wordt, de voorkant heeft geen reden om naar beneden te vallen want die draagt geen gewicht :)

Maar uitzonderingen en schoften die hoger zijn dan de inlages daargelaten natuurlijk :j

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 21:33

Ik wilde net reageren, mijn witte Tinker kan ik nergens over mee praten op dat vlak. Volgend jaar een Tinker die zwart is op die plekken onder het zadel. Als ik dan nog zo happy ben met mn ghost krijgt zij er ook een, zal mij benieuwen...

Als je twijfelt is rijden met een drukpad wellicht een idee?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 21:38

Mijn beide Tinkers 'tekenen' heel snel qua drukplekken. Zowel mijn zwartbonte merrie als bruintbonte ruin. Maar die zijn (gelukkig?) beiden donker op de plek waar het zadel ligt. Zo zie je het ook (gelukkig) heel snel, als er toch ergens onverhoopt een drukplek is.

Ik ben overigens heel gelukkig met mijn enorm dikke vilten pad onder de BM. Zoveel prettiger dan al dat synthetische spul wat ik tot nu toe aan pads en dekjes heb gehad. Flynn vindt het ook echt lekker.

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 02:05

Zou je zo'n dikke vilten pad ook onder een BF Arizona kunnen gebruiken? Je hebt dan geen inlages er meer in. Is dat genoeg voor de drukverdeling? Ik heb nu een gewone BF pad met HD inlages erin. Ik ben nu niet van plan een andere pad te kopen hoor. Ik heb net een 2e hands BF pad erbij gekocht.

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 02:10

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 07:22

die zou ik sowieso niet gebruiken . is 1 van de goedkoopste en net een slappe doek.

een goede viltpad gaat over de 100 euro

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 09:01

De haffen met witte plekken waar ik het over had werden met viltpads gereden onder een gewoon westernzadel. Daar zag je het inderdaad zoals hierboven juist in de zomer en niet in de winter. Ik vraag me af of het niet meer iets met wrijving te maken heeft, in plaats van met druk. (ervanuitgaande dat een gewoon westenzadel werkt qua drukverdeling als een boomzadel, maar dat weet ik niet)

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 09:18

Bij mijn fjord zie je ook witte plekken en ook ik ben er nog niet achter waar het nou precies door komt (door welk zadel). Ze veranderen ook steeds, de laatste keer dat ik er goed naar keek leek het ook helemaal aan de zijkant te zitten en richting de buik te gaan. Ik zal vanmiddag eens kijken en ook even een foto plaatsen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 10:20

Die een beetje mistige / stekelharige grote witte plekken zijn naar mijn mening eigenlijk (vrijwel?) altijd door irritatie van de huid door wrijving of iets inderdaad :j En die verdwijnen vaak na 1 of 2 verharingen weer als het probleem wordt weggenomen.

Die kleine, dichte, diep witte plekken zijn dan weer typische klassieke drukplekken :)

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 10:30

Ik ben benieuwd dan. Dan zou het volgende zomer minder moeten zijn.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 10:35

Dat zijn idd 'brand'plekken door warmte/wrijving. Misschien minder 'erg' als de echte witte plekken door druk, maar toch horen ze er niet te zitten.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 10:42

Dan denk ik inderdaad dat het in mijn geval door wrijving komt. Want het zadel gaat na intensief rijden wel wat naar voren ja.

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 12:20

Lou met zijn nieuwe pad. Hij gooide toch weer zijn hoofd omhoog in draf, dus ik twijfel weer, Hoewel hij tijdens de passessie aangaf hier het fijnste mee te lopen. Mss moet ik er de inlages van de ghost in zetten ipv de originele die erbij zitten?

Voor het rijden
Afbeelding

Na het rijden
Afbeelding

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 13:09

Misschien heb je een frontriser nodig, zodat jij beter zit en daardoor je paard minder geïrriteerd kan raken? Zo maar een gedachtengang - dus misschien een hele verkeerde :o

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 15:55

Ik heb een vraagje , ik heb dit zadeltje tweedehands over genomen maar zoals jullie zien.. zijn de beugelriemen enorm lang ( die flap irriteert enorm) Ik vroeg me af wat jullie ervaringen waren met T riemen dat gespje gaat niet zeer doen bij je been ?

En denken jullie dat deze stijgbeugels veilig genoeg zijn, het zijn IJslander beugels ? Ik vind het ergens een beetje eng ook omdat ik met brede laarzen rijd als het zo koud is, dus vroeg me af of beugels met een korfje dan net niet een tikje veiliger zijn inverband met de dichte ringen voor de beugelriemen op het zadel.

En ook vroeg ik me af waneer jullie een beetje aan de breedte van een barefoot gewend waren, ik zit heerlijk hoor maar stoor me er aan dat ik mijn knieen niet aan het zadel kan houden , nu is dit zadel weinig gebruikt dus kan mischien met de tijd wat makkelijker worden as hij wat meer ingereden is ?

Afbeelding
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 16:28

Ik heb in totaal drie keer op een Barefoot gereden en vond ze alle keren echt vreselijk zitten door de breedte en kon inderdaad niet met mijn knieen bij het paard, heel vervelend. Misschien dat het beter wordt als je eraan gewend raakt, maar ik kon er niets mee.
Als je je beugels veiliger wilt maken dan kun je toch ook gewoon een korfje in deze IJslanderbeugels schroeven? Je moet even de maten controleren, maar in de meeste gevallen past dan gewoon en dan ben je voor 1 a 2 tientjes klaar.

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 17:29

xyzutu2 schreef:
Ik heb in totaal drie keer op een Barefoot gereden en vond ze alle keren echt vreselijk zitten door de breedte en kon inderdaad niet met mijn knieen bij het paard, heel vervelend. Misschien dat het beter wordt als je eraan gewend raakt, maar ik kon er niets mee.
Als je je beugels veiliger wilt maken dan kun je toch ook gewoon een korfje in deze IJslanderbeugels schroeven? Je moet even de maten controleren, maar in de meeste gevallen past dan gewoon en dan ben je voor 1 a 2 tientjes klaar.

Ohh wat een goed idee ik wist niet eens dat dat kon hahah ik ga eventjes zoeken !

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 21:15

ittheclown schreef:
xyzutu2 schreef:

Ohh wat een goed idee ik wist niet eens dat dat kon hahah ik ga eventjes zoeken !

Als je met je knieën bij je paard kan, heb je wonderlijke gewrichten, of een heel 2dimensionaal paard :D

Je tenen wijzen altijd iets naar buiten, je knieën dus ook. Bij een boomzadel zitten er speciale kussens onder, die het ZADEL NAAR je knieën toe duwen. Je wordt dus gewoon gefopt. :+ Iemand die op een blote rug zit, heeft ook zijn knietjes er niet aan liggen....

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 21:29

Misschien is mijn ervaring mbt wat vage mistige plekken ook nuttig voor jullie.

Meneer heeft ze ook op zijn schouder sinds begin juni. Ik schrok me suf heb hem direct het zadel kan controleren dmv een drukpad (plip-pad) en het zadel bleek perfect te liggen! Ook nog nooit wat gemerkt aan pijn of andere problemen (terwijl hij zeer zinnig is, reageerd zelfs verschillend op bijna identieke semi boomloze zadels). Na een paar maanden viel me op dat hij dezelfde soort plekken krijgt bij zijn kruis en op een achterbeen.. En daar zit echt geen zadel. Meneer is gewoon stekelharig aan het worden!
Maw ook al zit het onder het zadel, het hoeft niet aan het zadel te liggen. Er kan een andere oorzaak zijn :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 21:31

Kwetal schreef:
Als je met je knieën bij je paard kan, heb je wonderlijke gewrichten, of een heel 2dimensionaal paard :D

Je tenen wijzen altijd iets naar buiten, je knieën dus ook. Bij een boomzadel zitten er speciale kussens onder, die het ZADEL NAAR je knieën toe duwen. Je wordt dus gewoon gefopt. :+ Iemand die op een blote rug zit, heeft ook zijn knietjes er niet aan liggen....

Geen probleem hoor met [***], dat is zo'n smalletje dat dat gewoon lukt als ik het wil. :D
Op zich volg ik je theorie, maar slechts tot op een zekere hoogte: de lengte van je stijgbeugels bepaalt namelijk ook of je knieen naar voren wijzen of naar opzij.
Ook de bouw van het zadel speelt een rol: een boomzadel zet je hoger boven het paard met een smallere twist waardoor je dijbenen omlaag kunnen hangen en niet door de bovenkant van de paardenribbenkast naar buiten worden geduwd. Dat heeft niets met extra volle kussens te maken: ook op een hoge, smalle boom zonder zweetbladen (bijvoorbeeld een gaston mercier) hangt het dijbeen zo omlaag dat de binnenkant van je knie langs je paard hangt (natuurlijk ook weer afhankelijke van de beugellengte).
Met 'met je knieen bij je paard' bedoel ik trouwens niet met je knieschijf, 8-) maar gewoon de achterste helft van de binnenzijde. Anders moet je inderdaad van goede huize komen om dat op een paard te presteren. :D

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 21:33

Tenzij je op je knieen op de rug van een paard gaat zitten?

Ik heb bij een boomloos ghost zadel ook echt een A-vorm gevoel