[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 21:20

Atent, zit je met je benen lekker bij de wrong?
Ik vind bruin eigenlijk vaak juist wel leuk bij een zwart paard; bijpassend hoofdstel om het plaatje af te maken... leuk juist!

Die bruine ghost met schaapzitting <3
Deze combi onthoud ik voor het moment dat ik in een hebberige bui een tweede zitting wil :+
Hij staat ook erg stoer op je pony Marocje!

Witwi, mooie set zo! :j

Mijn BF Arizona (maat 1) staat inmiddels te koop, zalig zadel en ook heerlijk mee gereden, maar uiteindelijk pak ik nu in de praktijk altijd mijn ghost voor beide pony's.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 21:33

Ik vind de barrydale maar een raar ding..

Otti1977

Re: [HK] Voor- en nadelen boomloos zadel deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 21:34

Ik zit heerlijk in het zadel. De wrong is perfect.
Ik zit er fijner in als m'n cherokee.
ManonGrr,als je er niet lekker in zit en je besluit hem te verkopen wil je dan aan mij denken hihi. Ik zoek liefst 1 tweedehands.

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 21:35

Ik de ghost. Hihi. Gelukkig verschillen de smaken!

xManon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 21:39

Ik allebei O:)

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 21:45

Gelukkig zijn er zoveel verschillende smaken!

Witwi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 22:04

Ja inderdaad :D

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 22:07

Marocje, de Ghost met korte zweetbladen is de Quilty piccolo inderdaad. Daarna heb je nog een Roma in normale maat getest voor de langere zweetbladen, en aangezien je die veel fijner vond heb ik die voor je opgeschreven :) Ook heb je de London getest in plaats van de Lexington, heb ik er nog bij gezegd, geeft niet hoor, is ook zoveel informatie in korte tijd! En de Dressage inderdaad :)

Ik heb zojuist met mijn verwende billen even in de Arizona Fur van Pmarena gezeten, het eerste zelf-geknutselde model dus, wat een heerlijk zadel! Zit echt smal, heel erg zacht en toch super stevig door de enorme maar toch zachte dus totaal niet dwingende dijwrongen en de achterkant is ook precies hoog genoeg. Dat wordt wat hoor jongens! Morgen maar eens meenemen op buitenrit!

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 22:11

Eerlijk gezegd vond ik de Ghost er ook altijd vaag uitzien. Het zit echt zo bovenop je paard, ipv eromheen. Maar het zat wel erg lekker! Inmiddels nog wat foto's gekregen!

We hebben de ghost roma ook geprobeerd, maar dit was wel een maat twee:
Afbeelding

En de RWC Dressage
Afbeelding

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 22:15

Teteltee schreef:
Marocje, de Ghost met korte zweetbladen is de Quilty piccolo inderdaad. Daarna heb je nog een Roma in normale maat getest voor de langere zweetbladen, en aangezien je die veel fijner vond heb ik die voor je opgeschreven :) Ook heb je de London getest in plaats van de Lexington, heb ik er nog bij gezegd, geeft niet hoor, is ook zoveel informatie in korte tijd! En de Dressage inderdaad :)

Ik heb zojuist met mijn verwende billen even in de Arizona Fur van Pmarena gezeten, het eerste zelf-geknutselde model dus, wat een heerlijk zadel! Zit echt smal, heel erg zacht en toch super stevig door de enorme maar toch zachte dus totaal niet dwingende dijwrongen en de achterkant is ook precies hoog genoeg. Dat wordt wat hoor jongens! Morgen maar eens meenemen op buitenrit!

Is hier een foto van? Die Arizona Fur?

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 22:16

Oh serieus? Oeps, haha. Heb je de naam wel horen zeggen idd, maar weet nu idd de volgorde ff niet meer. De laatste was dus toch de London? Want weet wel dat er ff twijfel was of we die laatste nog moesten proberen?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 22:16

Marocje schreef:
Eerlijk gezegd vond ik de Ghost er ook altijd vaag uitzien. Het zit echt zo bovenop je paard, ipv eromheen. Maar het zat wel erg lekker! Inmiddels nog wat foto's gekregen!

We hebben de ghost roma ook geprobeerd, maar dit was wel een maat twee:
[ [url=m/zozdql.jpg]Afbeelding[/url] ]

En de RWC Dressage
[ [url=m/qdFIND.jpg]Afbeelding[/url] ]

Die tweede vind ik voor zowel jou als je paard niet erg mooi ogen, dinsdag komt mijn paard dus dan kan ik beginnen met op mijn gemakje inrijden met mijn iberica(ze is 9).

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 22:18

De Dressage lijkt zo wat achterover te liggen maar was in het echt helemaal niet zo. Het kan wel, maar de Ghost was wel echt minder zadel op zo'n klein pony'tje :j

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 22:21

Ja klopt, de laatste was de London en de twijfel zat 'm in het feit dat het een groot zadel is voor jouw kleine pony, en dat je zelf al aangaf dat je de Barrydale al te breed vond zitten en die heeft dan nog een enkel zweetblad met de wrong er op ipv een dubbel zweetblad met (optioneel) de wrong er onder. Maar je wilde hem toch proberen, en dat mag dan natuurlijk :)

Zal even een foto proberen te uploaden, als dat mag van Pmarena O:)

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 22:25

Ohja, dat was hem! Ben blij dat ik het toch gevoeld heb, dan is er meteen twijfel weg! Maakt de keuze echt veel makkelijker..

eef_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 22:34

Hoi hoi ik volg dit topic nu al een tijdje en heb besloten een boomloos zadel te gaan testen. omdat ik erg benieuwd was baar de barefoot cherokee heb ik die besteld als testzadel en is die vandaag binnen gekomen. Vandaag ook gelijk al een rondje mee gemaakt en voor mij zAt het zadel gelijk heerlijk. Maar belangrijkste natuurlijk voor mijn paard moet het comfortabel zijn. Nu heb ik zelf hef idee dat die er geen last van had, hij was goed ontspannen en liet verder niets merken. Doordat hij zon korte rug heeft en ik een aardig achterwerk zijn wij niet echt een match made in heaven. Zelf ben ik al gauw bang dat het zadel te lang is. Misschien dat jullie hierover nog tips of andere dingen aan zien die wel of niet goed zijn??

http://i625.photobucket.com/albums/tt33 ... EC15C8.jpg
http://i625.photobucket.com/albums/tt33 ... 569B8B.jpg
http://i625.photobucket.com/albums/tt33 ... AE4E50.jpg

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 22:35

Precies, de Lexington zit wel smaller maar is door de hogere achterkant niet zo geschikt voor de bouw van jouw pony. Ben je er weer? ;) Echt veel info krijg je zo in 1,5/2 uur hoor, snap het heel goed!

Hier een foto van de Arizona Fur (let op: eerste versie van Pmarena zelf!) op mijn Holle Bolle Moby. Shetje Pien rent standaard onder alle draden door, had nu waarschijnlijk iets mee getrokken dus de rest stond opeens ook in de grote wei tussen de track zegmaar, in het hoge gras.. Plofbuik!
Afbeelding

xRiiannex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 22:35

darkadia schreef:
Mooi zadel xRiannex, welke is dat? En lijkt het zo of staat je martingaal zo strak afgesteld?

En die Barrydale...blijf ik ook mooi vinden, maar vind het wel veel zadel op kleinere paardjes,door de langere zweetbladen...

Het is een boomloos zadel van het merk Pfiff.
Mijn martinggaal lijkt strak te zitten, op de 2e rijfoto lijkt dit al veel minder. Is denk net een moment opname dat die zijn hoofd hoger deed of juist lager :P

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 22:51

eef_w: ik vind a) het zadel qua kleur prachtig staan, b)het zadel qua maat nog wel gaan op je paardje, en c)dat het er uit ziet of je wel ok zit, zadel moest voor jou niet kleiner, maar ziet er goed uit zo :)

Als je er fijn in kunt rijden, en het zadel op z'n plek blijft liggen, zie ik geen bezwaar.
Het zadel is nog vrij nieuw zo van de foto's te zien, als het gevormd is oogt het ook al anders.

Al is het ook niet raar om een tijdje te moeten wennen aan boomloos (of barefoot).
Maar het is wel belangrijk om gelijk het idee te hebben dat het wat kan worden, als je gelijk denkt 'auw veel te breed' bijv zal het een stuk minder kans van slagen hebben.

Mijn zusje moest écht wennen aan haar eerste bf cheyenne. Ze had het gevoel balans te missen en naar voren te vallen. Moest toch een wat andere manier van lichtrijden aanleren.
Beugelophanging (toen nog niet verplaatsbaar) zat wat rechter onder de zitting dan ze gewend was. Leverde na wennen wel een nette houding op.

Inmiddels wil ze niet anders meer :P In ieder geval geen boomzadels.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 23:20

Teteltee, echt een cool zadel en wat een knappe fjord <3

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 09:35

xManon_ schreef:
Ik vind de kleur niet zo mooi op de zwarte, maar het is ook niet lelijk ofzo hoor! Zwart is ook zo saai.

Ik ben op zoek naar Western beugels evt met endurance fenders dus als iemand iets over heeft?

Ik heb nog barefoot western beugels over :j

Gaaf die arizona fur op de fjord! Ziet er top uit.

@Pmarena: het lijkt me gewoon echt een zadel voor een stapritje door het park op zondag als het mooi weer is :') ik zou er heel zuinig op zijn en niet met slecht weer willen rijden. Heb ook het idee dat je er niet echt fanatiek mee kan trainen maar dat lijkt misschien maar zo. :D

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 09:46

Twijfwl heel erg cherokee wel of niet testen tijdens kamp. Ik heb voor kamp een soort apk waar alles word nagekeken er is een zadelpasser en straks past me huidige boomzadel niet en dar rijd ik daarmee met een schuld gevoel tijdens kamp. En om 2 zadels mee te nemen vind ik ook zo iets, voor als de cherokee niet bevalt dat ik kan terug vallen op me boomzadel.

Wat zoude jullie doen?

xManon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 10:28

Ik zou ze wel allebei meenemen. Kun je en testen zonder risico en meteen allebei na laten kijken.
Ben benieuwd hoe een normale zadelpasser een boomloos zadel beoordeelt trouwens.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 10:46

Zou ze indien mogelijk ook lekker allebei mee nemen, dan wordt je boomzadel meteen gecheckt, en als ie echt niet goed ligt kun je met de Cherokee verder rijden. Als je al zeker bent dat ie niet goed ligt zou ik alleen de Cherokee mee nemen.

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 11:03

Mijn boomzadel schuift maar dat doet een boomloos zadel ook wel ze heeft de singelgroeve te ver naar voren liggen.

Verder heeft ze stekelharige witte haren onder de boomzeg maar. Mijn zadelmaker zij dar dat komt door verharen en in de zomer het niet is maar zie het nu nog ( ze ia nog niet helemaal uit dee vacht. Ze is een fjord