[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 14:18

jokari schreef:
Petrichor, ik vond de Lazy Mountain zalig zitten, maar te breed, mijn heupen trekken dat niet. Ik zweer nog steeds bij mijn ghostzadels, die zitten smal genoeg.

Uudje, is jouw jongedame al terug onder het zadel intussen ? Ik herinner mij een mega-gave set die toen niet kon geshowd worden op Fimke... :D

Helaas nog niet. Paard was eindelijk van het probleem hoefbevangen af. En was al lekker aan de hand met haar aan het stappen en wilde eigenlijk net het rijden gaan oppakken. En toen kreeg ik corona. 5 weken ziek geweest. Nu gaat het eindelijk met mij de goede kant op. Heeft Fimke weer een lichte longontsteking. Maar gaat al een stuk beter met haar. Dus hoop van de week eindelijk te kunnen rijden. Wat leuk trouwens dat er aan dacht!

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 14:22

Als ik op de fb pagina van Horsebeads een kvit fjord zie passeren... :D Zo is er maar eentje, denk ik dan. :D En ik herinnerde mij ineens jouw gave set en dat ik die nog niet op ‘t paard had gezien. :)

Veel beterschap trouwens voor jullie beiden !

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 14:36

jokari schreef:
Als ik op de fb pagina van Horsebeads een kvit fjord zie passeren... :D Zo is er maar eentje, denk ik dan. :D En ik herinnerde mij ineens jouw gave set en dat ik die nog niet op ‘t paard had gezien. :)

Veel beterschap trouwens voor jullie beiden !

Hahaha. Had je de foto gezien!? Leuk! Heb die foto vandeweek gemaakt. En wat een reacties kwamen er op zeg! Hoop vandeweek eindelijk foto's te kunnen maken van Fimke met haar nieuwe zadel. En zal hem dan hier even plaatsen. En dank je wel. Gelukkig gaan we allebei weer de goede kant op. *\o/*

Jippie_G

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 17:28

Hoi allemaal,

Hoe vinden jullie onderstaand zadel liggen? Zou wat mij betreft iets naar achteren mogen. Daar leg ik hem ook neer, maar schuift bij aansingelen al naar voren. Diverse singels geprobeerd en nu de fra supersingel. Hierbij nu wel ruimte in oksel/ fijn ding.

Is de ligging nu storend voor de pony, denken jullie? Hij wordt vooral bereden door mijn dochters, dit is de oudste. Evt nog een tip voor kort zadel anders? Voordeel van deze barefoot (mt 0) is dat ik er zelf nog precies in pas; leuk voor soms een buitenritje en verder inrijden (meeste doe ik vanaf de grond hoor).

Bedankt voor het meekijken vast
Afbeelding

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 17:46

Jippie_G schreef:
Hoi allemaal,

Hoe vinden jullie onderstaand zadel liggen? Zou wat mij betreft iets naar achteren mogen. Daar leg ik hem ook neer, maar schuift bij aansingelen al naar voren. Diverse singels geprobeerd en nu de fra supersingel. Hierbij nu wel ruimte in oksel/ fijn ding.

Is de ligging nu storend voor de pony, denken jullie? Hij wordt vooral bereden door mijn dochters, dit is de oudste. Evt nog een tip voor kort zadel anders? Voordeel van deze barefoot (mt 0) is dat ik er zelf nog precies in pas; leuk voor soms een buitenritje en verder inrijden (meeste doe ik vanaf de grond hoor).

[ [url=m/zRQUB3.jpg]Afbeelding[/url] ]

Vind het altijd moeilijk te zien hoe een zadel ligt met een ruiter er op. Maar zoals ik het zo zie lijkt ie te ver op de schouder te liggen en wat voorover te kiepen

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 17:50

Jippie_G schreef:
Hoi allemaal,

[ [url=m/zRQUB3.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik heb je een pb gestuurd Jippie, het is niet boomloos, maar misschien wel geschikt voor jullie.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 21:06

Ik vind het moeilijk te zien op de foto, het over de schouder vind ik eerlijk niet een zeer groot issue, een veelzijdigheid/springzadel ligt ook over de schouder.
Wat zou kunnen is dat de pommel te groot is, het lijkt haast iets te ver naar voren te kantelen, al kan je dat moeilijk beoordelen op de foto.
Als ik kijk naar de positie van de ruiter die zou niet ver naar achteren moeten, dus zover verder naar achteren "moet" het zadel sowieso niet.

Ander klein zadel wat ik zo weet wat boomloos ook is, is Ghost, volgens mij is dat Bambino.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 21:21

siskeh schreef:
Ik vind het moeilijk te zien op de foto, het over de schouder vind ik eerlijk niet een zeer groot issue, een veelzijdigheid/springzadel ligt ook over de schouder.
Wat zou kunnen is dat de pommel te groot is, het lijkt haast iets te ver naar voren te kantelen, al kan je dat moeilijk beoordelen op de foto.
Als ik kijk naar de positie van de ruiter die zou niet ver naar achteren moeten, dus zover verder naar achteren "moet" het zadel sowieso niet.

Ander klein zadel wat ik zo weet wat boomloos ook is, is Ghost, volgens mij is dat Bambino.

Inderdaad lijkt het alsof de pommel te groot is, maar ook de pony kan flink overbouwd zijn en/of zeer arm bespierd te zijn op de rug. Vanaf deze foto is het veel te lastig te beoordelen

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 21:40

Mag ik wat vragen ik heb een barefoot lilly in zeer nette staat wil ik verkopen, maar kan nergens een serie nr vinden klopt dat? Afbeelding

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 22:00

Ik vind hem ook lastig te beoordelen die foto. Lijkt inderdaad wat voorover te liggen maar het is gewoon een lastige foto Y;(

Lily zadeltje: maakt een serienummer überhaupt veel uit? Ik kan me eigenlijk geen veranderingen voor de geest halen die daar in zouden kunnen hebben plaatsgevonden :)

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 22:25

pmarena schreef:
Ik vind hem ook lastig te beoordelen die foto. Lijkt inderdaad wat voorover te liggen maar het is gewoon een lastige foto Y;(

Lily zadeltje: maakt een serienummer überhaupt veel uit? Ik kan me eigenlijk geen veranderingen voor de geest halen die daar in zouden kunnen hebben plaatsgevonden :)

Haha nee hoor mij niet maar dacht als het er op zit beter erbij vermelden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 22:26

Je zou verwachten dat hij er wel op staat, ergens onder een flapje, verstopt voor het geheimzinnige effect :P

Jippie_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 22:38

Deze foto is beter denk ik:
Afbeelding

Hij is zeker nog arm bespierd; pas sinds januari onder zadel. Daarvoor ingespannen maar geen idee hoe intensief/ lang. Vorig jaar uit Engeland geïmporteerd. Hij is nu 8 en sinds feb van ons.

Edit: er zit een L pommel in. M zat tegen ‘prikken’ aan en aangezien hij (hopelijk) nog meer bespiering gaat krijgen, voor de L gekozen.
Laatst bijgewerkt door Jippie_G op 21-04-20 22:40, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 22:39

Tjeempie wat ligt dat zadel (nog?) hoog boven het paard!
Zitten er zulke dikke inlages in of waardoor komt dat denk je...?

Jippie_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 22:42

Tja dat vond ik ook. Inlages gecheckt: dun zwart foam/ schuim. Het zadel zakt wel aardig als je erop zit, maar voelt nog wel wiebelig (schuift niet trouwens).

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 22:43

pmarena schreef:
Tjeempie wat ligt dat zadel (nog?) hoog boven het paard!
Zitten er zulke dikke inlages in of waardoor komt dat denk je...?

Ik dacht precies hetzelfde, het zadel ligt echt boven et paard.
Lijkt aan de ene kant ook veel te groot, terwijl dat niet per definitie zo is.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 22:53

Wow dat zadel ligt nog heel erg boven de rug, dat lijkt me niet helemaal normaal zelfs niet voor een nieuw zadel..

Ik heb nog een vraagje: Ik heb definitief de Lazy Mountain gekocht! Alleen nu ben ik zelf niet helemaal fan van westernbeugels omdat ik op de een of andere manier alleen met de buitenkant van mijn voet de stijgbeugel raak, heel irritant. Echter vind ik fenders wel heel prettig maar dit gaat helaas niet samen met gewone stijgbeugels. Probleem is dat ik mijn Engelse beugelriemen niet fijn vond op destijds mijn Barefoot Nevada dit omdat dit zadel net als de Lazy Mountain wat korter is en de beugelriemen dan in je benen snijden.

Nu kan ik natuurlijk gewoon met fenders gaan rijden en daar andere stijgbeugels op kopen maar die zijn helaas nog al prijzig. Nu zag ik net ook toevallig dat er beugelriem hoesjes van wol bestaan. Heeft iemand hier ervaring mee?

DuheloJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 23:28

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 23:31

Duhelo schreef:
Al eens gedacht aan stirrup turners?

Jawel, maar dit verhelpt helaas het probleem niet. Het enige wat helpt zijn crooked stirrups, maar die zijn erg duur.

DuheloJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 23:36

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 23:42

Duhelo schreef:
En de overglij fenders? Dan heb je gegwone beugelriemen en beugels maar de fenders glijden over je gewone riemen heen.
https://barefoot-saddle.nl/zadeltoebeho ... on-fenders

Die lijken mij inderdaad ook heel prettig. Echter hoorde ik van iemand dat je dan ook bredere beugelriemen moet hebben anders glijden ze naar beneden. Nouja ga het in elk geval even onthouden! :)

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 08:00

siskeh schreef:

Dat klopt, of de mini (maar daar past weer moeilijker een volwassen persoon in). De bambino kan ook gebruikt worden door een kleine volwassen persoon (tm maat 36 ongeveer). Of een piccolo met zitverkleiner voor het kindje, en eruit voor een volwassen persoon.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 09:24

Petrichor schreef:
... Het enige wat helpt zijn crooked stirrups, maar die zijn erg duur.

Afgezet tegen de prijs van het zadel en een paar fijner zittende beugels waar je lang plezier van hebt??
Op ebay.com zijn ze er al vanaf 65 euro inkl. verzending.
https://www.ebay.com/itm/Barrel-Racing- ... SwkGpdfTgN

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 10:00

Heeft iemand toevallig een link van een drukverdelende test van ghost?
Zou graag wat meer inlezen over de drukverdelende werking, aangezien je helaas toch nog vaak hoort dat boomloos de druk slechter verdeeld dan met boom.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 11:37

Nala schreef:
Heeft iemand toevallig een link van een drukverdelende test van ghost?
Zou graag wat meer inlezen over de drukverdelende werking, aangezien je helaas toch nog vaak hoort dat boomloos de druk slechter verdeeld dan met boom.

Daar is geen link naar - maar als het goed is heeft BuitenZinnig wel de gegevens. Het is destijds in Duitsland getest, met computer, diverse ruiters en paarden etc. Maar niemand zal mij (in dit geval) op mijn "blauwe" #) :D ogen geloven als ik zeg dat die test prima was.
Maar dat mensen er extreem lange en zware endurance ritten mee uitrijden met allemaal duimpjes omhoog voor de conditie van de rug van het paard helpt misschien wel??? +:)+

Ik wil hier graag aan toevoegen dat wanneer de ruiter ongewoon slecht rijdt, alle beschermingsmiddelen niet helpen. :n De mensen die in staat zijn een Tevis, Tom Quilty, Big Horn - en noem maar op - te volbrengen, kunnen over het algemeen goed rijden en zijn zeer gebalanceerd.....