[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Dyonne
Moderator Over Paarden

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 00:31

Ja, ik heb hem net. :)
Tot nog toe lijkt die prima.
Ik heb een Ghost Quilty en de Endurance pad genomen waar inlagen in kunnen.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 00:32

Kijk even op pagina 176 van dit topic ;) staan paar foto's, ook met een ghost ;)

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 00:34

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 10:23

Fabster schreef:
Hoe zit dat eigenlijk met de Ghost modellen? Zijn die allemaal even lang? Ik heb bijv de Quevis Picollo. Is die even lang als bijv het westernmodel?

Ik heb nl ook een 'normale' pad met inkeping. Maar die inlages waren wel anders dan die in mijn dekje met tasjes erop. Ik kan niet precies zeggen wat nou precies het verschil is. Zit iets aan vormverschil in, maar het leek ook wel zachter materiaal. In ieder geval lieten de inlages van die met dekje zware afdrukker achter in haar rug. Alsof ze spieratrofie had. Ik heb ze nu gewisseld en is dat niet meer zo. Maar ik vraag me af wat mijn pony er van denkt. Want ze is nu wel weer wat langzamer in haar looplust. Dus ik zou het eigenlijk nog een x moeten wisselen om te kijken of het daar aan ligt. En dan vraag ik me af wat ik dan moet doen. Wel die hardere inlages erop, omdat zij dat fijner vindt? Maar die afdrukken lijken me ook niet gezond....

In principe wel. De kussens zijn even lang. De skirt is iets langer maar de kussens zijn onder de skirt bevestigd.
Wil je mij foto's sturen van de inlagen? dan kan ik even mee kijken en zien wat het verschil zou kunnen zijn.
Je heb in je pad met tasjes geen inkeping toch, en in de andere wel? Denk je dat het daar aan kan liggen?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 11:42

Ik zal die foto' s vd week even opsturen. Inderdaad de 1 wel inkeping, de ander niet. Maar dat heeft niks met de stevigheid van de inlages te maken, toch?

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 12:27

Nee dat heeft niks te maken met de stevigheid van de inlagen.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 12:37

Hoi, ben ik ook weer. Bij mijn haflinger ontstaan er nu 2 grote witte plekken op de rug. Precies de plekken die droog blijven na het rijden. Ik heb al van alles geprobeerd. Andere fork, shims, andere singel, alle barefoot inlages.
Lilianne is hier nu 2 keer geweest en ik weet het niet meer zo goed. Het lijkt me dat deze plekken van dit zadel zijn. Ik ben er in juni mee begonnen met rijden.
Ik zou op zich wel willen kijken of een andere pad verschil maakt. Denken jullie dat dat kan helpen en wat voor pad dan. En dan hoop ik dat ik die van iemand mag lenen om te proberen?
Ik heb een Arizona nut maat 1.
Vind het nu echt niet grappig meer.... -O-

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 12:49

Balen zeg.
Wat voor pad heb je nu en welke soort heb je al geprobeerd ?

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 12:52

Ik heb de pad van barefoot die erbij zat. Verder dus nog geen andere pads geprobeerd. Die dingen zijn zo duur. Maar dus wel verschillende singels, forken en inlages.
En dan is nog de vraag van welke combinatie komen die plekken. Want ik heb nu best veel gewisseld. Aan mijn paard zelf merk ik niks. Dus daar heb ik ook niks aan.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 12:57

Sommige paarden zijn erg hard voor zichzelf :)
Probeer eens een goede dikke vilten westernpad.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 15:18

Wat fijn [***], dat is wel de makkelijkste en betaalbaarste optie natuurlijk, gewoon lekker verder met de spullen die je al hebt +:)+

X: half december is er een beurs waarop ze de WELLington officieel willen presenteren, en dan ook online zelf graag de eer willen van de eerste presentatie.
En daarna mogen we dan ook elders foto’s plaatsen :)

Helene: hier maar even reactie op je PB als je dat goed vindt...?
Wil je een pommel echt heel zeker van de schoft af hebben dan vind ik zelf juist inlages weghalen onder de pommel, veel interessanter dan inlages toevoegen onder de pommel :-)
Beetje buiten de lijntjes gedacht maar meestal werkt dat super! Je doet dan dus een extra set inlages bovenop je normale inlages. Alleen knip je dan het voorste stukje er af.
Precies het stuk onder de pommel zeg maar, zodat de inlages stoppen op de plek waar de pommel begint, en het hele zadel op die bovenste inlages rust...behalve de pommel die dus zwevend wordt!
Dan weet je echt heel zeker dat je pommel nergens het paard raakt, want er zit een stukje niks tussen pommel en paard :)

Nouja normaal gesproken dan he, als de schoft zo hoog / spits is dat die extra set inlages het zadel in zijn geheel niet hoog genoeg optilt, dan ligt de pommel natuurlijk wel nog tegen de schoft aan....
je moet wel altijd voldoende dikte van inlages hebben voor voldoende lift.....maar dat is logisch :j

Birdy: oei wat een zweetbladen zeg inderdaad! Daar zou ik een kleuter-te-paard op lijken :P
Kan me voorstellen dat jij er wel heel blij van wordt :j Ben benieuwd waar je knie helemaal uitkomt te paard gezien die zweetbladen zo’n eind naar voren gaan :-)

LIN: Bedoel je het zittingovertrek? Dat is een heel fijn ding, zou ik zelf altijd verkiezen boven een hele schaap-zitting...tenzij je zitting al erg aan de krappe kant is :)

Woepsie zou je niet iets met Equitex / Bultex kunnen? Daar zouden ook Ghost pads van gemaakt worden meen ik?

Sure_Lee.... -O- :(:)

Balen zeg!

Ik heb even teruggekeken in je berichten en daar zie ik geen duidelijke foto's van de plekken, van opzij gezien zeg maar dat je tegen de hele rug aan kijkt en goed de locatie ziet zitten, heb je die misschien wel?

Zie wel die eerste foto van de wel erg...ehm doorvoede :P Haf en singel die daardoor erg naar voren trekt en zadel dat erg voorover kiept, het ziet er niet al te comfortabel uit zeg maar...is dat op zich al verbeterd? Of trekt de singel nog steeds het zadel zo naar de schoft toe? Dat zal ook wel irritatie kunnen geven kan ik me voorstellen :(:)

Helene83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 15:36

Bedankt voor je reactie pmarena..
Ik zou dat wel eens kunnen proberen.. maar gaat het zadel dan niet naar voren kiepen? Ik heb nu met die wijdere pommel al het "op het puntje van je stoel zitten" idee.. als je begrijpt wat ik bedoel. Misschien is het gewoon wennen.. maar toch..

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 16:00

Sure_lee schreef:
Hoi, ben ik ook weer. Bij mijn haflinger ontstaan er nu 2 grote witte plekken op de rug. Precies de plekken die droog blijven na het rijden. Ik heb al van alles geprobeerd. Andere fork, shims, andere singel, alle barefoot inlages.
Lilianne is hier nu 2 keer geweest en ik weet het niet meer zo goed. Het lijkt me dat deze plekken van dit zadel zijn. Ik ben er in juni mee begonnen met rijden.
Ik zou op zich wel willen kijken of een andere pad verschil maakt. Denken jullie dat dat kan helpen en wat voor pad dan. En dan hoop ik dat ik die van iemand mag lenen om te proberen?

Ik heb hetzelfde gehad met mijn Hidalgo. Volgens mij maakte de pad niet veel uit, maar wel de kussens die eronder moesten. Mijn paard gaf ook niks aan, terwijl ze met andere (wel boom- trouwens) zadels altijd meteen liet merken dat het niet ok was. Ik heb dus echt een ander zadel aangeschaft..... Wil je niet ontmoedigen.... :(:)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 16:05

Hoi na "lang" stil gebleven te zijn op bokt kom ik toch weer om raad vragen.

Mijn pony is inmiddels 3jaar en 4 maanden. Ik heb er nu een knight roder zadel voor want de tekna was te breed en te lang ook.
Echter rijd ik mijn pony voorlopig niet omdat il een draversmerrie op de manege ook train.

Echter wil ik toch terug naar boomloos. Maar mijn ghost quilty heb ii verkocht aan mijn kennissen, zadel was immers al gevormd naar hun paard (dikke merrie zonder schoft).

Nu de vraag zou ik ook in een piccolo versie passen omdat mojn pony een korte rug heeft (boomzadel 17inh past maar zeer nipt op zijn korte rug)

Dit ben ik in de ghost quilty maat 1
Afbeelding

Ik weeg maar 53kg max met kledij aan. En ben wat afgevallen aan mijn benen en billen.

Tevens rijd ik ook een draversmerrie en wil het boomloos zadel ook bij haar gebruiken.

Een pluspunt zou zijn als het zadel wat op een gewoon zadel lijkt.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 16:12

Ik weet niet hoe lang je ben, maar ik ben 1,72m weeg ong 60 kg enik pas prima in een piccolo. Ik heb wel een smal achterwerk. Zit er heerlijk in!

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 16:22

Art_Ificious schreef:
Hoi na "lang" stil gebleven te zijn op bokt kom ik toch weer om raad vragen.

Mijn pony is inmiddels 3jaar en 4 maanden. Ik heb er nu een knight roder zadel voor want de tekna was te breed en te lang ook.
Echter rijd ik mijn pony voorlopig niet omdat il een draversmerrie op de manege ook train.

Echter wil ik toch terug naar boomloos. Maar mijn ghost quilty heb ii verkocht aan mijn kennissen, zadel was immers al gevormd naar hun paard (dikke merrie zonder schoft).

Nu de vraag zou ik ook in een piccolo versie passen omdat mojn pony een korte rug heeft (boomzadel 17inh past maar zeer nipt op zijn korte rug)

Dit ben ik in de ghost quilty maat 1
[ [url=m/To1t4h.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik weeg maar 53kg max met kledij aan. En ben wat afgevallen aan mijn benen en billen.

Tevens rijd ik ook een draversmerrie en wil het boomloos zadel ook bij haar gebruiken.

Een pluspunt zou zijn als het zadel wat op een gewoon zadel lijkt.

Ik heb ook de picollo en weeg hetzelfde, ben ongeveer 170cm. Zit prima :-)! En mijn Ghost Quevis (ook kort zweetblad) ligt op een engels volbloed!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 17:28

Bedankt voor de ervaring.
Misschien een passervice laten komen? Al ben ik bang dat het duurder uitkomt omdat er niet veel in mijn buurt komen.

Ohja met het zadel zou ik een parcours moeten kunnen springen ook.
Zal.pas voor volgend jaar zijn maar ben me nu aant informeren via jullie.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 17:46

pmarana ik denk precies goed hoor.
als je even mijn berichten terugkijken zie je hoe ik in de normale versie zit.
heb ook het idee dat deze zitting groter is ?
heb een zee aan ruimte toen ik hem even onder mijn bil hield

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 19:05

Sure_lee schreef:

Ik durf niet te zeggen of een andere pad helpt, ik weet wel dat ik eens bij een paard met gedragsproblemen, gereden met een Barefoot, de veearts een rug heb laten checken die ook die witte plekken had (dat is dan het 1e waar je aan denkt) maar die kon werkelijk niets aan die rug ontdekken wat pijn zou kunnen doen of gedaan had. Ik heb het bij Haffen ook wel eens bij (western)panelenzadels zien ontstaan, en ook weer zien verdwijnen, en die hadden ook 0 rugpijn. Leuk fenomeen voor wat wetenschappelijk onderzoek.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 19:10

Klopt - witte plekken treden heel vaak op bij Haflingers (of soortgelijke vossen) en ik heb er ook geen verklaring voor.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 19:27

Fjorden ook?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 20:05

De lichte haren zijn gevoeliger voor 'hitte/druk' en verkleuren eerder als donkere haren.
Meestal zijn dat soort plekken na een seizoensverharing ook weer weg.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 20:06

Fabster schreef:
Fjorden ook?

Geen idee - het is me opgevallen bij Haflingers, misschien hebben Fjorden het ook? Ik weet het van mijn Haflinger en van andere (vroegere) klanten en zie het nog wel eens voorbij komen - als het een witte plek krijgt, maar verder is er niets naars te ontdekken, dan is het vaak een Haflinger of een vos. Die van mij werd ook wit van bijtplekjes, insecten steken etc. Was altijd na het verhaar-seizoen weer weg (Wat DD ook zegt - die heeft meer kaas van kleurtjes gegeten dan ik :) )

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 20:17

Die van mij heeft wel witte plekken, maar zijn cadeau van vorige eigenaar.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 20:28

Hmmm oke. Ze is namelijk wel stekelharig. Dus heeft sowieso veel witte haren. Zou ze er dan gevoeliger voor zijn?