Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 00:28

Varekaj schreef:
Het gaat eerder om het paard, hij zou het bit beter aannemen met een gewoon hoofdstel. Ik vind echter dat hij de neus er meer uit gaat proberen duwen ipv na te geven, en dat doorduwen lukt naar mijn gevoel minder met die rambo. Maar ja, als hij daarop inderdaad weer bit meer vastpakt en niet wil loslaten...

Hij doet ook veel dwazer wanneer ik met een gewoon hoofdstel kom aanzetten dan met die rambo. Alleen al om op te zadelen, al geloof ik nu ook niet dat een paard kan denken "ohnee, dat hoofdstel weer, even hoofd de lucht in gooien en baasje omver rammen".

Kan het niet zo zijn dat ie zijn hoofd eruit duwt omdat hij te veel druk door zijn bit krijgt?
Dit vangt de rambo natuurlijk op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 00:41

Geen idee eerlijk gezegd. Toen hij net ingereden werd (door mezelf) en ik had "teveel" druk op het bit (lees: teugels hingen net niet door) dan ging hij met de voorbenen maaien richting het bit tot ik de teugels weer liet doorhangen. Op zich weet ik daarvan dus wel dat hij gevoelig is, maar wanneer ik 'm van achter naar voor wil rijden gaat hij ipv na te geven eerder de neus eruit duwen. En zo komt hij dan te diep...

itsmi

Re: Rambo Micklem competitie hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 08:13

Ik snap ook niet precies waarom je instructeur liever dan een ander hoofdstel ziet.

Met de rambo vang je juist teveel druk op het bit op door de neusriem. Voor het paard fijner. En je merkt het zelf ook al, hij duwt niet meer de neus eruit, dus is het toch juist fijner?
Zeker met springen vind ik het een uitkomst, omdat je de druk ook op de neus legt, en niet alleen maar aan het bit kunt "hangen" (Bij wijze van spreken).

viphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 08:27

Vangt een rambo hoofdstel de druk op de neus ook op als het allemaal wat losser hangt als normaal ?

Mijn bit zit niet zo heel hoog zeg maar en de riempjes niet zo strak. Ook het riempje bij het bit zit best los.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 08:59

Mijn paard ging ook met zn hoofd slaan/weg zo gauw ik met een hoofdstel met sperriem aankom. Dus ik denk dat ze die link wel liggen, met wat ze niet prettig vinden.
Sperriem eraf en opgelost :)

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 13:01

@ Viphorse, nee je moet wel je neusriem gewoon normaal vastdoen. Het moet niet loshangen,want dan is de werking van het hoofdstel weg..

viphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 13:18

De neusriem zit wel aangesloten ( maar niet los ) en de riempjes van het bit zitten vrij los . Dan heeft die de werking toch nog wel ?

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 13:28

Die verbindingsriempjes van het bit naar het hoofdstel bedoel je? Die zitten bij mij ook niet heel strak, maar het bit moet wel goed in de mond blijven zitten. Lijkt me voor het paard niet fijn als het bit "los" zit.. Gebruik je ook de bitclips?

viphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 21:09

Ja die verbindingsriempjes. Ze zitten vrij los maar de neusriem zit wel netjes aangesloten. Ze kan haar mond nog wel een beetje open doen als ze wil.

Ik gebruik geen bitclips. Hier reageerde ze niet fijn op.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 22:46

Vandaag gestart met mijn Micklem competition in de dressuur. En ja, ook weer de vraag of ik met dit bijzondere hoofdstel echt wel mag starten. Of ik het wel heel zeker wist. Geen van beide jury's heeft echter commentaar geleverd.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 22:51

Geen zorgen Lithya, je mag gewoon met de competition starten.
Ik heb voor de zekerheid de pagina met de toegestane hoofdstellen in het entingspaspoort gedaan, dan kan ik het altijd aantonen.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 09:23

Maak mij ook geen zorgen. Had 's morgens even gekeken waar het in de reglementen staat. Heb er ook mee gesprongen en dan krijg je de vraag veel minder.

Hoe hebben diegene trouwens een andere frontriem erop gezet? Bij mij zijn die lussen over het algemeen groter, waardoor de frontriem wegzakt.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 10:19

Ik heb een andere frontriem doorbeen schoenmaker laten verstellen.
Maar meestal rijd ik met de originele frontriem.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 11:18

Ik heb aan een Micklem nu ander frontdeel. Blijft redelijk hangen. Heb wel voor een wave vorm gekozen omdat dat niet zo opvalt als die wat afzakt

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 20:46

Ik heb voor mijn hoofdstel een HKM frontriem gekocht en die past perfect! Zakt ook niet af.

Ook wave-model!
Afbeelding
Beetje vage foto, maar dan hebben jullie een beeld..

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 23:21

Bedankt. Zal eens aan het knutselen. Kan ik dan gelijk mijn 'gewone' hoofdstel te koop gaan zetten. Hij loopt gewoon fijner op de micklem.

Jadys

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 10:47

Ik lees en hoor overal dat het hoofdstel vrij klein valt. Ik twijfel ontzettend over de maat. Ik heb een tinker die normaal cob/full draagt. Zou ik dat nu toch voor de extra full moeten gaan? Wie heeft wat voor pony en welke maat daarbij?

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 11:03

Ik vind het wel meevallen met het klein vallen. Ik heb een KWPN'er met een gemiddeld KWPN hoofd. Voor hoofdstel heb ik altijd full en de Micklem ook in full besteld. Past prima.

Kan me bij een Tinker wel voorstellen dat de kaakriek te smal is aangezien een Tinker meestal een bredere kaak heeft dan een KWPN'er. Maar als je normaal cob/full hebt dan zou full toch moeten passen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 11:07

Mijn gewone hoofdstel van LJ is te groot aan de bakstukken, zelfs met extra gaatjes erbij. Al heb ik wel een flink vermoeden dat het leer aardig uitgerokken is na 5 jaar. Bij de micklem ook al gemerkt trouwens, dat het riempje van de kaak wat soepeler is geworden en miniem tikje losser zit. Maar dan zit ik nog op het uiterste gaatje, dus erg vind ik dat niet.

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 15:20

Ik heb toch besloten om mij micklem competition te verkopen, omdat hij te groot zit.
het is een bruine maat Full, dus als iemand belang heeft hoor ik het graag!

Jadys

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 16:30

knetterhard schreef:
Ik heb toch besloten om mij micklem competition te verkopen, omdat hij te groot zit.
het is een bruine maat Full, dus als iemand belang heeft hoor ik het graag!

Ik wil toch echt een zwarte. Maar bij wat pony is ie te groot?

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 19:30

Een new forest pony met een heeel smal hoofdje.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 20:53

Onze forest mix had eerst een cob. Dat ging net. Maar nu toch maar pony maat.
Hoop dat ze nog eens komen met een kleinere pony maat voor ons mini paard..

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 13:47

Net een multi bridle bij Agradi besteld, ben erg benieuwd wat kleuter er van vindt. Een full voor een paard, ik hoop dat ie past!

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 20:16

N.a.v. een hoop positieve ervaringen hier en door anderen ook zojuist een 2e hands multi aangeschaft. Hoop dat de maat goed is! Ben heel erg benieuwd! Alleen al als kaptoom lijkt ie me heel fijn.

Moet nog wel een (zwart full) bitriempje hebben dus als iemand die kwijt moet .. ;) :D