Toch maar een andere singel??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 10:05

tennan schreef:
Inderdaad, die mag wel langer. Je verkijkt je er al gauw op omdat zweetbladen en dressuurdekjes bij pony's zó laag uitkomen, dat je denkt 'tot het dekje en dan is het lang genoeg'. Maar de gespen zijn daar vervelend, dus dit is echt wel kort. Ik denk ook niet dat een langere singel je zadel naar voren gaat trekken, waarom ben je daar bang voor?

Nee niet qua lengte! Maar qua vorm. Dat een anatomische of rechte het zadel naar voren gaat trekken :)

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 10:12

Zertab schreef:
tennan schreef:
Inderdaad, die mag wel langer. Je verkijkt je er al gauw op omdat zweetbladen en dressuurdekjes bij pony's zó laag uitkomen, dat je denkt 'tot het dekje en dan is het lang genoeg'. Maar de gespen zijn daar vervelend, dus dit is echt wel kort. Ik denk ook niet dat een langere singel je zadel naar voren gaat trekken, waarom ben je daar bang voor?

Nee niet qua lengte! Maar qua vorm. Dat een anatomische of rechte het zadel naar voren gaat trekken :)

De kerbl die ik opperde en die Celebi aangeeft te gebruiken is een banaan. Vanwege het kleine prijsje is dat best een aantrekkelijk probeersel. Heb je niet van dat lange bulk gebeuren na de gespen, en het zacht en dan toch gelukkig nog wat banaan voor rondgeribd.

Ik zou iig voor banaan en langer en dus de stoten op het einde kiezen voor jouw haf.

Celebi

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 10:15

Yes klopt, maar wel vrij flexibel. Bij hele buikige paarden wil deze nog wel eens wat recht trekken. Zelf geen last van. Vergis je niet dat er heel wat haar op mijn pony zat toen ik die foto maakte. Hij is echt klein en van voor helemaal niet zo heel breed. Hij heeft ook tijden gehad dat ik bijna over wilde gaan op een rechte singel zo netjes in shape was ie. Maar deze singel vormt door de flexibiliteit aardig goed mee in gewichts wisselen. Ben er echt wel blij mee al jaren.

https://agradi.nl/products/shires-singe ... cryl-black

Dit is dat bontje. Ik heb maat 60 bij een 65 singel. Dat werkt perfect. Zwart is in die maat helaas uitverkocht zie ik, wit nog niet.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 10:48

ik heb ev een vergelijkbare singel maar van kavalkade voor een leuk prijsje te koop, als je eerst wil testen. die is wel 75, dus wellicht te lang?

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 11:11

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 11:21

Zertab schreef:
Dankjewel allemaal! :)

Dan denk ik dat ik 60 en 65 ga bestellen en ga passen. En hier foto's plaats :o

Ik heb deze ook op het oog:
https://agradi.nl/products/br-singel-bo ... suur-zwart

@Duhelo ik denk dat 75 wel echt te lang gaat zijn

Ik denk dat je misschien ook naar maat kleiner dekje moet kijken, dan past de singel veel beter onder het dekje.
Ik rij mij haflinger van 1.37m met 17,5inch dressuur zadel met cob maat dekjes en een 65cm singel. Ik heb aan mijn dressuur zadel de butterfly singel van Rainer. Die vind ik echt super fijn. Hiervoor altijd last van plekjes en schuiven zadels. Zij is opzich niet buikig maar heeft de singel groeve wel erg ver naar voren liggen.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 11:25

Bij een kleiner dekje komt het zweet blad onder het dekje uit.
Ik heb ook een 17,5 inch zadel

Maar altijd wondjes. Dit is haar eerste in 5 maanden tijd..m

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 14:47

Ik heb de neopreen van Kerbl besteld in 55, 60 en 65 :)

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 15:16

Ik had dat eerder gedaan in 65/70/75 denk ik.. aangezien je 55 cm nu al veel te kort is.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 15:28

SansaS schreef:
Ik had dat eerder gedaan in 65/70/75 denk ik.. aangezien je 55 cm nu al veel te kort is.

Mmm nee, haar gespen zitten op borst hoogte. Dus veel te kort vind ik echt wel meevallen. Wat je eerder citeerde, kon ik ook de plaatjes niet van zien helaas

Hier tussen moeten de gespen toch zitten?
Anders zitten ze op de rand van de spier.

Afbeelding

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 15:31

Nee ze moeten echt bobende hoogste streep zitten. Boven die spier.

En ja dan kom jij in de knel met het zadel maar eigenlijk zijn de zweetbladen van je zadel dan te lang.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 15:35

Ander paard, maar zoiets dus:

Afbeelding

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 15:36

Afbeelding

Afbeelding

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 15:39

Ja een handbreedte boven de elleboog.

Maar ze heeft haar wondje daar niet zitten. Niet waar de gespen zitten maar verder naar beneden.

Edit: ik snap hem

Want dit is haar elleboog en dan liggen de gespen er idd op

Afbeelding

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 21:17

Wat het punt ook is met alle anatomische singels is dat de uitsparingen niet op de juiste plek zitten als je een singel te kort of te lang neemt.

Heb je een foto van je paard met singel goed recht van de zijkant? Ben wel benieuwd hoe hoog/laag alles nou werkelijk zit nu. :j

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 21:47

Celebi schreef:
Wat het punt ook is met alle anatomische singels is dat de uitsparingen niet op de juiste plek zitten als je een singel te kort of te lang neemt.

Heb je een foto van je paard met singel goed recht van de zijkant? Ben wel benieuwd hoe hoog/laag alles nou werkelijk zit nu. :j
jl

Doe ik even via pb! :)

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 22:02

Zertab schreef:

[ Afbeelding ]

Ook deze singel is te kort.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 22:04

prugelpiet schreef:
Zertab schreef:

[ Afbeelding ]

Ook deze singel is te kort.

En toch ligt deze wel een handbreedte boven de elleboog. Zo even op foto gezien. Ik rijd dit paard en enige tijd niet meer.

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 14:04

Afbeelding

Heeft iemand ervaring met de Kavalkade Moon singel met bont? Hoe is deze qua kwaliteit? Blijft het schapenvachtje lang mooi, ook na wassen?

Ik zag ook iets vergelijkbaars van Br. Die is duurder maar weet niet of dat betekent dat ie dan ook beter is.

Het is voor een overbouwde buikige pony. Hopelijk helpt dit een beetje tegen het naar voren trekken van het zadel

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 17:13

Niet specifiek deze maar wel het model. Mijn ervaring is dat kleine buikige pony's met de singel groeve dicht op de voorbenen dit soort singels niet passen. Ze zijn enorm breed en bij die kleinere pony's heb je die ruimte vaak niet. Plus vrij veel stof boven de gespen dus je komt al snel in de knel met je zadel en singelstoten wanneer je deze op de juiste lengte neemt. Zie dit soort singels vaak beter staan en werken bij grotere paarden die wat ronder zijn.

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 18:33

Ah ja dat klinkt wel logisch. Het gaat om deze dame:

Afbeelding

Hebben jullie advies qua singel? Het zadel schuift naar voren. Ze is een Quarter van ongeveer 1.43m stokmaat.

En mocht je denken: wat is dat rare ding in het zand achter haar? Dat zijn m'n handschoenen en een carrot stick string :)

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 18:48

Wellicht is de Edix Crescent of de Felix Buhler maansingel wat voor jou. Maar ik zou zo'n maansingel best durven proberen.

Ik heb op een pony van 1.57 en een soortgelijke dikke buik aan mijn dressuurzadel een Mattes Crescent, daar zat de Edix helaas niet mooi bij, maar er zijn veel enthousiaste gebruikers in dit topic.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 19:09

MissyNr1 schreef:

[ Afbeelding ]

Hebben jullie advies qua singel? Het zadel schuift naar voren. Ze is een Quarter van ongeveer 1.43m stokmaat.

En mocht je denken: wat is dat rare ding in het zand achter haar? Dat zijn m'n handschoenen en een carrot stick string :)

Is je zadel niet iets te smal van voren?
Je zadel lijkt wat achterover te kantelen terwijl de rug van je paard juist wat oploopt achter het zadel.

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 19:26

prugelpiet schreef:
Wellicht is de Edix Crescent of de Felix Buhler maansingel wat voor jou. Maar ik zou zo'n maansingel best durven proberen.

Ik heb op een pony van 1.57 en een soortgelijke dikke buik aan mijn dressuurzadel een Mattes Crescent, daar zat de Edix helaas niet mooi bij, maar er zijn veel enthousiaste gebruikers in dit topic.

De Felix Buhler heb ik, daar wil ze helaas niet op lopen. Blijkbaar voelt ie niet prettig, hoewel hij wel goed leek te passen.

Goed te weten dat een crescent bij jou wel werkte.
Laatst bijgewerkt door MissyNr1 op 09-04-25 19:29, in het totaal 1 keer bewerkt

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-25 19:28

different1 schreef:
MissyNr1 schreef:

[ Afbeelding ]

Is je zadel niet iets te smal van voren?
Je zadel lijkt wat achterover te kantelen terwijl de rug van je paard juist wat oploopt achter het zadel.

Nou dat zou zomaar kunnen inderdaad. Een aantal weken geleden is er een smaller kopijzer in gezet door mijn zadelpasser. Ik heb veel vertrouwen in haar, ik heb weer een afspraak staan begin mei (kon niet eerder). Ze loopt er wel goed onder