[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 19:20

Kitty_ schreef:
Genoeg keuzes maareh die wrongen van de Wintec kun je gewoon verstellen hè :-)

Ja dat klopt, maar niet zo dat ik er geen last meer van heb.

Petrichor

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 19:39

Is de Fellsattel Soft Walk eigenlijk echt te vergelijken met de Lazy Mountain??

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 20:37

Berdien schreef:
Nou nou, wat een aannames weer. Wie zegt dat ik er al nu al op ga? Dat ben ik zéker niet van plan. Maar ik vind een passend zadel wel zo prettig voor het wennen er aan: met wandelingetjes en af en toe longeren. Zeker omdat mijn huidige zadel (voor mijn jachtpaard) veel te smal voor mijn blonde tank is.

Zo klonk het wel..."bijna 3 en ik wil een passend zadel......" Y;(

Met boomloos heb je de grootste kans dat het ook nog past wanneer je echt gaat rijden. Een jong paard veranderd elke paar maanden. Een boomzadel is dan niet handig.
Je kunt ook nog een fellsattel of andere goede barebackpad overwegen waardoor ze kan wennen aan een ding op haar rug. :)*

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 20:52

Ik wil ook een boomlooszadel, anders zei ik het hier niet :D Voorkeur voor de Freemax, aangezien die een verwisselbare fork heeft. Feyre moet dus nog 3 worden, is de 1.60 voorbij en weegt een kleine 700 kilo. Mijn tank :+: Op mijn ruin had ik een Bob Marshall, dat was ook een heel, heel fijn zadel.

Oh ja, het moet dus een westernzadel zijn.

Afbeelding
De tank :D

Afbeelding
Breed. Heel. Erg. Breed.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 07:46

Petrichor schreef:
Is de Fellsattel Soft Walk eigenlijk echt te vergelijken met de Lazy Mountain??

Ik heb geen ervaring met het Fellsattel, wel met de lazy mountain die ik laatst tweedehands heb overgekocht voor buitenritten. Heb nog nooit zo stevig en veilig in een zadel gezeten als met dat zadel, zo fijn!
Ik vind hem niet breed zitten (ligt bij mij op een brede Fries) en heerlijk zacht en heb genoeg steun.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 09:24

Ik heb vannacht gedroomd over de Lazy Mountain! :')

Artimes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 09:27

Petrichor schreef:
Ik heb vannacht gedroomd over de Lazy Mountain! :')

Dat is een teken haha

Overigens vind ik de hip saver meer een life saver, zonder de hipsaver vind ik alle BF te breed zitten...

Als het gaat om zachtheid vind ik de Edix zadels echt een heel stuk meer comfortabel. Ik heb zowel de Cheyenne als de courville en alhoewel er in model weinig verschil zit, vind ik de Edix veel meer comfort geven...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 09:34

@berdien: mijn heupen gaan al piepen als ik die rug zie :)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 09:55

DubbelDun schreef:
@berdien: mijn heupen gaan al piepen als ik die rug zie :)

Ja die van mij ook hoor := Denk dat ik eerst maar op yoga moet voor ik er op stap. Ze is echt enorm breed.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 09:57

Wat een gave tank Berdien, ik denk dat jij over een paar jaar in spagaat kan. :+

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 10:09

Nou nu heb ik toch ook wat..

Gisteren keek ik op fb en zag ik een behoorlijk oude advertentie van de Lazy Mountain, ik denk niet geschoten is altijd mis dus een berichtje gestuurd. Zadel blijkt gewoon nog te koop te zijn en is nauwelijks mee gereden. Ik mag dit zadel overnemen alleen is er 1 probleem en dat is dat we geen idee hebben wanneer dit zadel mijn kant uit kan komen, het zadel komt namelijk vanuit België en daar ligt alles stil. Dus ik twijf of ik dit moet doen!

Ik kwam ook op de Barefoot site iets tegen over de softwalk een goedkopere versie van de Lazy Mountain, is dit net zo fijn? Of echt een afrader? Zijn er mensen hier die dit zadel hebben en ook foto's er van hebben op hun paard?

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 11:21

Je kan gewoon wel versturen vanuit België hoor, heb vrijdag ook gewoon een zadel op de post gedaan.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 11:32

Oryani schreef:
Je kan gewoon wel versturen vanuit België hoor, heb vrijdag ook gewoon een zadel op de post gedaan.

Ja hij had het er over dat hij niet zo snel aan een doos kon komen omdat alles dicht zat. Maarja aan de andere kant hij krijgt er geld voor dus hij zou vast z'n best doen om een doos te vinden. :+

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 12:02

Petrichor schreef:
Hallo allemaal,

Nou daar ben ik dan weer wellicht herken je mij nog wel want ik ben echt een drama met zadels.

Toen ik voorheen dressuur reed had ik geen enkel probleem met mijn zadel ik heb hem zelfs 4 jaar gehad. Echter rijd ik nu recreatief en vooral lange ritten in het bos. Het werd dus tijd voor een zadel die daar bij paste. Ik wilde perse boomloos en kocht een Barefoot Nevada, hoe dom ook ik kocht hem om zijn looks. :+ Al snel kwam ik er achter dat ik mij niet veilig voelde in dit zadel, ik was bang dat als mijn paard zou schrikken ik direct op de grond zou liggen. Ook vond ik het zadel wat breed.

Nou Nevada verkocht en toen een kwam er een Trekker Classic. Daar voelde ik mij al veel veiliger in maar mijn liezen trokken dit echt niet na een half uur rijden ging ik tijdens een buitenrit het liefst in dames zit zo breed zat ik. Nou toen was ik even genezen met boomloos en kocht ik dus een Wintec endurance pro, helaas is dit zadel wederom geen succes voor mij. De wrongen prikken te veel in mijn benen en het zadel is te hard waardoor ik last krijg van pijn aan mijn zitbeen knobbels.

Op dit moment weet ik echt even niet wat te doen. Eigenlijk wil ik diep in mijn hart gewoon een boomloos zadel die lekker zacht is die je niet het gevoel geeft in spagaat te zitten en die ook een veilig gevoel geeft. Helaas is er Corona en is er geen mogelijkheid om iemand met zadels bij je langs te laten komen. Wel zag ik dat je ook een test zadel kan nemen. Maar mijn vraag is na mijn verhaal te hebben gelezen, welk zadel zou u voor mij aanraden als test zadel?

Ik heb bokker pmarena ook al een pbtje gestuurd en zij had het over wellicht een lazy mountain, bokkers die dit zadel hebben?? Zelf zat ik te denken aan een Barefoot Londen, hoe zijn jullie ervaringen hier mee?

Ik heb zelf hms en reuma. Waardoor zacht en comfortabel zitten voor mij echt een must is. Maar door mijn hms moet ik ook wel echt steun hebben en een save gevoel hebben in een zadel. Bij de Nevada miste ik dat gevoel heel erg en had het gevoel alle kanten op te gaan.

Hopelijk hebben jullie advies!

Op mijn paard zit ik ook met veel zadels te breed. Ook op de Londen kon ik niet zitten, veel te breed. Dus ik was heel kritisch over de Barefoot Wellington, maar wat is dat een fijn zadel. Zit zoveel smaller dan de andere Barefoot modellen en geeft een heel veilig gevoel.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 13:44

De Soft Walk is ook een fijn zadel, maar op een Cheyenne basis dus met langere zweetbladen. En langere zweetbladen geven toch een wat breder zitgevoel :) Het geheel voelt wat anders aan door net wat andere vulling, andere wol en de DryTex lagen er onder ipv. leder.

Overigens het risico van met een wat hollere rug komen te zitten dat is vooral bij de Lexington.
Omdat die verhoogd VPS aan de achterkant heeft. De Madrid had dat de eerste jaren ook, nu niet meer. De Lexington nog wel.

Maar de Wellington heeft dat in principe niet hoor :)

Over de Wellington krijgen we echt heel veel enthousiaste reacties. De smalle zit wordt als erg fijn ervaren. Maar bij elke smalle zit (ook bij andere merken zadels) heb je dus als nadeel dat er meer materiaal tussen jezelf en je paard in komt, je komt dus verder van je paard af te zitten. Het gaat dan vaak ook wat meer richting het gevoel van een boomzadel.

Als je dat niet erg vindt / een smalle zit belangrijker vindt dan is dat verder geen probleem natuurlijk :)

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 14:42

Ik kom even onder mijn meeleessteen vandaan.

@Petrichor ik heb uiteindelijk juist gekozen voor een Ghost-zadel omdat ik mij daar super veilig in voelde. Ik had op dat moment een wiebelig, net-wel-net-niet-beleerd paard met zadeltrauma's en voor ons allebei was het echt een uitkomst. :j Ik heb er door kreupelheden niet heel veel mee gereden maar hij heeft één keer een flinke bok gegeven en dat heb ik goed uit kunnen zitten. :D

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 07:43

Als eerst wil ik jullie allemaal heel erg bedanken voor jullie tips, maak je maar zelden mee ik een centraal topic!

Waarschijnlijk gaat de Lazy Mountain deze week op de post, als hij alles heeft dan ga ik het geld overmaken zodat het verzonden kan worden!

Heeft iemand hier nog een L pommel met western knop en fenders plus beugels te koop (of alleen de kniewrongfenders zodat ik mijn eigen beugels plus riemen kan gebruiken)?? Deze wil ik dan graag overnemen zodra het zadel daadwerkelijk is opgestuurd.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 08:43

Als ik jou was zou ik het zadel eerst proberen met je eigen beugelriemen en beugels? :)

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 08:56

Op de Nevada vond ik mijn eigen beugelriemen geen succes dat snijd in je eigen benen helaas. Ik kan natuurlijk wel eerst het zadel even testen met eigen beugelriemen.

Ik ben dan wel sowieso voor de tijd een L western pommel nodig want ik ga niet rijden met een te kleine pommel. :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 09:03

De pommel kun je ook tijdelijk opvullen met iets zachts.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 09:10

Heeft de eigenaar de fork dan vervangen? Er zit normaal een L fork in :)

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 09:11

Ja hij heeft de pommel vervangen voor een M pommel zonder knop.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 09:16

Oh dat is ook zonde, dan zit je tegen zo'n gat aan te kijken.... dat komt echt heel weinig voor dat mensen een fork vervangen door een pommel.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 09:17

En hij heeft de L niet meer ??

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 09:34

Ja dat is heel zonde, hij heeft helaas alleen een S en M pommel aan beide heb ik niets met mijn Fries. Zoals nu is mijn Fries vrij schraal en heb ik dus een L nodig en als ze straks breeder is de XXL.