[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 17:40

Zo, vandaag is Lilianne hier geweest om te kijken of mijn Stella ok was en zodat ik eens wat andere modellen kon proberen. Goed nieuws was dat de Stella helemaal prima lag, de pommel was ok en qua inlages had ik het precies gedaan zoals zij zou adviseren met zo'n pony als die van mij. Nog beter nieuws was dat ik blijkbaar 2 dezelfde pony's heb, want ook op [***] lag het helemaal goed en kon ik de inlages op dezelfde manier gebruiken. Dus lekker handig, met 1 zadel & pad op 2 paarden rijden :D

Heb ook nog een London & Barrydale geprobeerd, de westernmodellen vielen jammer genoeg op voorhand al af. De Nothing Hill zou geen toevoeging zijn omdat het prima is met mijn inlages en dat extra VPS waarschijnlijk alleen maar storend zou werken (en het zou een hele toren worden). De Barrydale zat ik ok op, maar de wrongen zaten er voor de show aan, haha. De London voelde ook ok aan maar had ik in draf toch problemen die ik met de Stella niet had. Qua zitten zelf gaven beide zadels mij hetzelfde gevoel als de Stella, het was enkel mijn benen die anders lagen. Dus alles samengelegd en besloten dat ik gewoon fijn verder ga met de Stella, ben er ondertussen weer aan gewend (kwam van dressuurzadel) dus komt helemaal goed :Y)

Mijn modellen

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 17:50

Wanneer mogen de Wellington foto's wel online? Ik ben zo benieuwd naar hoe hij eruit ziet op een paard, het lijkt alsof het eindelijk een Barefoot met een slank gesneden zweetblad is en dat wil ik al jaren zien. Maar goed, geduld... :D

Van de twee Filzsattels helaas ook geen foto's: het regende hier de afgelopen dagen continu en [***] besloot om zich daartegen te wapenen door zich van onder tot boven in te smeren met een dikke kleilaag en de dag waarop hij dat niet deed was ik mijn camera vergeten. _-:(
De kwaliteit vond ik echt geweldig om te zien, de lichtgroene kleur vond ik spuuglelijk maar mijn stalgenote riep meteen 'wat een fantastische kleur, dat grasgroen!', dus smaken verschillen.
Er komt echter nog een fotomoment aan, want ik heb er eentje voor [***] besteld, en dan helemaal toegesneden op zijn rugvorm. Een enorme gok, want doordat [***] de verkeerde vorm voor de proefmodellen had, kon ik er niet op rijden en dus ook niet testen of hij het idee van het filzsattel w;el leuk vond of niet, maar je moet toch wat.

[***]'s kleurtje wordt de koperkleurige (rechts op de foto met een okerkleurige streep bovenaan), en dan in barok model met punt naar achteren:

Afbeelding

En nu dus wachten....
Het groene test-filzsattel (het model dat voor zowel lage als hoge schoft gebruikt kan worden) kan trouwens nog steeds getest worden want dat reist gewoon door Nederland. Tegen betaling van de verzendkosten kun je het een week testen, voor wie daar ook wel nieuwsgierig naar is (en wél foto's wil nemen 8-) )

Helene83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 18:07

Help.. pommel past dus qua breedte.. maar hij zit gigantisch op de schoft. Met opstappen schoof het zadel ook iets.. tijdens galop ook een beetje.

Hier de schoft
Afbeelding

Zijkant
Afbeelding

Ter vergelijking de smallere pommel in het zadel vanaf de zijkant.
Afbeelding

Ze liep er overigens wel meer ontspannen mee..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 18:09

[***] schreef:
... de westernmodellen vielen jammer genoeg op voorhand al af.

Waarom is dat ??

Anoniem

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 18:14

Omdat mijn pony te kort is :+

@ Helene83 : ik heb dat mijn pony's ook (denk ik, weet niet of het hetzelfde probleem is). De zijvlakken sluiten prachtig aan, maar qua hoogte ligt het bijna op de schoft, omdat de pommel helemaal wegzakt omdat ze geen spieren naast hun schoft hebben (eentje waarschijnlijk door verkeerd boomzadel en de andere door ouderdom en al jaren geen training/werken meer). Maar hier raakt dat opgelost met mijn pad. Als je het zadel zo erop legt heb je geen ruimte, leg je de pad eronder dan krijg je heel je hand ertussen (verticaal) en er blijft ook ruimte over als je erop zit. Maar ben dus niet zeker of jij hetzelfde hebt als ik, ben verder ook geen kenner ;)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 18:18

Geen idee hoelang de western-Bf's zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 18:21

6 cm langer dan de standaard-modellen (maat 1 dan).
En aangezien zo'n maat 1 al op het randje is gaat dat niet werken.
Maar maakt ook niet uit, we kunnen verder :) Is de bankrekening blij mee :Y)

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 18:45

Hoe zit dat eigenlijk met de Ghost modellen? Zijn die allemaal even lang? Ik heb bijv de Quevis Picollo. Is die even lang als bijv het westernmodel?

Ik heb nl ook een 'normale' pad met inkeping. Maar die inlages waren wel anders dan die in mijn dekje met tasjes erop. Ik kan niet precies zeggen wat nou precies het verschil is. Zit iets aan vormverschil in, maar het leek ook wel zachter materiaal. In ieder geval lieten de inlages van die met dekje zware afdrukker achter in haar rug. Alsof ze spieratrofie had. Ik heb ze nu gewisseld en is dat niet meer zo. Maar ik vraag me af wat mijn pony er van denkt. Want ze is nu wel weer wat langzamer in haar looplust. Dus ik zou het eigenlijk nog een x moeten wisselen om te kijken of het daar aan ligt. En dan vraag ik me af wat ik dan moet doen. Wel die hardere inlages erop, omdat zij dat fijner vindt? Maar die afdrukken lijken me ook niet gezond....

Helene83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 19:13

[***] schreef:
Omdat mijn pony te kort is :+

@ Helene83 : ik heb dat mijn pony's ook (denk ik, weet niet of het hetzelfde probleem is). De zijvlakken sluiten prachtig aan, maar qua hoogte ligt het bijna op de schoft, omdat de pommel helemaal wegzakt omdat ze geen spieren naast hun schoft hebben (eentje waarschijnlijk door verkeerd boomzadel en de andere door ouderdom en al jaren geen training/werken meer). Maar hier raakt dat opgelost met mijn pad. Als je het zadel zo erop legt heb je geen ruimte, leg je de pad eronder dan krijg je heel je hand ertussen (verticaal) en er blijft ook ruimte over als je erop zit. Maar ben dus niet zeker of jij hetzelfde hebt als ik, ben verder ook geen kenner ;)

Ik denk dat ik het niet helemaal begrijp.. pad ligt er onder?
Pommel bloot op de rug lag hij naar mijn gevoel ook al te dicht op de schoft.
Heb je een foto?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 19:44

Afbeelding

Is niet super duidelijk maar hij ligt dus bijna op de schoft, terwijl hij wel op de juiste plaats ligt en de zijkanten mooi aansluiten.

Zadel enkel geeft dit

Afbeelding

Heb even geen betere foto maar met pad ziet het er dan zo uit

Afbeelding

Waarbij je dus tussen schoft & de onderkant van het zadel je hand verticaal kan steken (en met ruiter nog 2 vingers).

Jouw pad lijkt helemaal niet voor ruimte/vrijheid te zorgen? Er zitten wel inlages in?

Helene83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 19:49

Ik trek de pad helemaal tussen de pommel.. ja er zitten inlages in.
Met mijn bf pad heb ik er ook last van.. de pommel duwt dan ook op de schoft..
Afbeelding
Zo lijkt de schoft er zelfs voorbij te komen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 19:54

Lijk toch op mijn foto ..
Hier dus opgelost met een (BF) pad met dubbele inlages (1x standaard + 1x hardere, moosgummi). Waarom het bij jou niet werkt kan ik niet zeggen.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 20:07

mijn zadel is onderweg *\%/*
en hij is best goed gelukt vind ik Afbeelding
Afbeelding
<3

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 20:25

Mooi!Maar zijn die zweetbladen nou extra lang?Of lijkt dat maar zo?

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 20:31

goed gezien ! ik ben 1.86
vandaar dat ik langere zweetbanden heb laten maken

Helene83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 20:32

Met de m pommel.. heb ik hier geen last van hoor.. die is ook hoger.. maar te smal.

Mooi dat zadel!

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 20:33

Ah ja dan kan je wel wat langere zweetbladen gebruiken!Mooie kleurcombi en ook de pad erbij :j

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 20:48

Mooi zadel! En langere zweetbladen, hihi, ik ben heel klein dus moet er niet aan denken. :P

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 21:52

Iemand ervaring met barefoot bontje ( niet de seatsaver) maar bontje wat over je zadel komt

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 22:59

Hi!
Omdat de brurioni pad het geheel erg liet glijden en schuiven koos ik voor een ghost pad met sympanova onderkant (soort rubber/anti slip), toen ik mijn ghost zadel kocht.

Dit pad vind ik, hoe vaker ik ermee werk, steeds minder fijn, gewoon stug en soort van hard.

Iemand een idee welk pad soepeler zachter is maar wat niet net zoals de fleece van brurioni gaat schuiven? Schapenvacht lijkt me dus ook niet de oplossing maar dan blijft er amper keuze over heb ik het gevoel...

Afbeelding
Ik heb een smalle overbouwde spierloze volbloed met hele hoge schoft.

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 23:18

Je kunt een dekje laten maken bij jv dekjes! ZE maakt ze ook voor boom loos. De mijne is ook in de maak! Word erg gaaf al zeg ik het zelf. Anders miss de grandeur dekjes en dan zelf samen stellen zonder schaap

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 23:28

woepsie90 schreef:
Hi!
Omdat de brurioni pad het geheel erg liet glijden en schuiven koos ik voor een ghost pad met sympanova onderkant (soort rubber/anti slip), toen ik mijn ghost zadel kocht.

Dit pad vind ik, hoe vaker ik ermee werk, steeds minder fijn, gewoon stug en soort van hard.

Iemand een idee welk pad soepeler zachter is maar wat niet net zoals de fleece van brurioni gaat schuiven? Schapenvacht lijkt me dus ook niet de oplossing maar dan blijft er amper keuze over heb ik het gevoel...

[ [url=m/ujNKq7.jpg]Afbeelding[/url] ]

Misschien toch eens schapenvacht proberen? Nieuwe schaapjes zijn erg glad maar gewassen schaapjes geven iets meer grip. Ik heb een Kifra testpad die al een wasbeurtje achter de rug heeft en wat minder glad is.

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 23:34

Kitty_ schreef:
woepsie90 schreef:
Hi!

[ [url=m/ujNKq7.jpg]Afbeelding[/url] ]

Misschien toch eens schapenvacht proberen? Nieuwe schaapjes zijn erg glad maar gewassen schaapjes geven iets meer grip. Ik heb een Kifra testpad die al een wasbeurtje achter de rug heeft en wat minder glad is.

Dat is een idee!

Mijn probleem is het volgende: ik woon op een klein eiland naast engeland. Hier is geen boomloze trend, verre van. Ook geen pads te krijgen behalve bijvoorbeeld halfpads van Le Mieux ofzo. Alles moet ik aan de overkant bestellen, engeland ierland nederland belgie, gewoon wat de beste prijs en laagste verzending heeft. MAAR het moet wel in 1x goed zijn, want retourneren vanaf hier is vet duur := en ik kan het hier niet doorverkopen want er is geen vraag naar...

Vandaar mijn vraag over pads, zodat ik beetje zekerheid heb bij het plaatsen van een bestelling :')

Ik houd tweedehands schaapjes in mijn achterhoofd!

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 23:53

@woepsie90 en de manmat pads??

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 00:10

darkadia schreef:
@woepsie90 en de manmat pads??

Nooit van gehoord :o
Heeft iemand deze? Hoor er graag wat over :j de manmat dekjes met zakjes erop lijken me ideaal haha.

Heb trouwens een Ghost Quevis, dus is even puzzelen welke manmat daar goed onder past. Ze hebben wel heel veel modellen zeg...