De ultieme peesbeschermers?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elke86

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 18:04

Dag iedereen, ik kreeg vandaag de Lemieux snug boots ultra mesh binnen. Kwa lengte passen ze perfect, maar de sluitingen zitten net te krap.

Iemand ervaring met de elastiek wat op te rekken? Werkt dat?

Alvast bedankt.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 15:59

Mijn paard heeft zichzelf een schiefel getikt (redelijk hoog), dus ik wil nu iets hogere beschermers gaan gebruiken.
Om onder de schiefel te blijven kom ik uit bij voorbeen beschermers (22-24cm), en ik zoek iets wat echt wel een tik kan opvangen (ze tikt ook vaak haar kogels aan). De equilibrium heb ik maar vind ik aan de achterkant niet mooi zitten bij haar, het randje aan de bovenkant drukt aan de achterkant op haar pees.
Ik kwam al uit bij brushing boots maar ik vraag me af of die niet te slap zijn om een tik op te kunnen vangen.
Ik heb net de nieuwe beschermers van Lemieux binnen (proshell brushing boots) maar dat plastic plaatje wat erop zit is zo zacht dat ze die gelijk kapot tikt denk ik.
Bestaat er een brushing boot met een harde plaat aan de binnenkant?

Capriootje

Re: De ultieme peesbeschermers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 16:31

Misschien een cross beschermer? Die hebben wel echt optimale bescherming met vaak een plaat erin. Niet alle goedkope hebben een plaat dus daar wel even op letten.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-24 17:24

Staat dat erbij? Of hoe zie ik dat?

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 21:37

Ik heb al een hele tijd de Equilibrium open-fronted in gebruik. Ik ergerde me er aan dat na het rijden, aan de bovenkant van de peesbescherm het haar erg "in de war" zat, wat mijn inziens betekend dat er daar druk zit. Je voelt het ook aan de beschermer dat het randje een klein beetje naar binnen drukt. Dus ik ben de Carbon beschermer van Arma gaan gebruiken, en naast dat nu die haar afdruk er niet meer zit, was ook het been koeler onder deze beschermer. Ik denk omdat de stof toch iets dunner is, de Equilibrium is dan wel compleet geperforeerd maar wel behoorlijk dik.

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 08:07

Weet iemand hoe de Shires Arma peesbeschermers vallen? Ik heb een paard van ongeveer 1.55 dat volgens de maattabel van Shires precies tussen twee maten invalt. Ze heeft vrij slanke benen.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 22:03

Ik heb de Carbon voor mijn draver van 1.56 met slanke benen. Cob zit perfect, full had echt te groot geweest zowel in lengte als breedte.

_Jerry

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 14:33

Zijn er nog mensen met recente ervaringen over de Equilibrium Tri-zone All Sports? Ik zoek een lichte beschermer voor met name het springen en een incidentele crosstraining, en had deze op mijn lijstje staan maar nu lees ik toch dat er hier en daar wat schuurt of drukt.. lastig..

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 15:04

_Jerry schreef:
Zijn er nog mensen met recente ervaringen over de Equilibrium Tri-zone All Sports? Ik zoek een lichte beschermer voor met name het springen en een incidentele crosstraining, en had deze op mijn lijstje staan maar nu lees ik toch dat er hier en daar wat schuurt of drukt.. lastig..

Ik ben er zelf tevreden over en heb geen ervaring met schuren of drukken gelukkig. Zelf zou ik persoonlijk voor springen en cross naar een wat stevigere beschermer kijken. Het is echt wel een lichte en zachte beschermer. Voor de cross zijn platen in de beschermer toch wel aan te raden. Misschien kan je naar PE beschermers kijken? https://www.premierequine.co.uk/collect ... ting-boots

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 15:56

Ja ik heb de tri-zone, zou ze ook best gebruiken voor springen en evt simpelere crosslessen daarvoor denk ik dat ze best geschikt zijn. Als je ze echt voor de cross zou kopen zou ik inderdaad verder kijken (Dalmar, PE etc. maar die zijn wel minder luchtig).

Ik moet zeggen met dagen dat het 20+ graden is zweet mijn paard wel onder de tri-zones helaas, maar verder ben ik er heel tevreden over. Paard heeft een redelijk gevoelige huid en krijgt er geen schuurplekken van. Had hiervoor Dalmar's, die vond ik iets fijner en mooiere pasvorm maar die waren minder luchtig. Zijn wel ruim 8 jaar meegegaan (nadat ik ze al tweedehands kocht) dus ook zeker het geld waard.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 18:07

Hier een paard met schieffel en ook equilibrium tri zone all sports aangeschaft en bevallen heel goed. Ik heb niet het idee dat het bij haar schuurt en pezen blijven super luchtig en koel eronder.

Ik heb de Husk ook gehad die ook fijn waren maar erg kwetsbaar. Klittenband stopte heel snel met plakken waardoor ze slecht sloten.

Ik zou zelf voor het crossen denk ik wel ook nog die met harde plaat kopen, naast deze.

_Jerry

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 12:26

Ik heb de Equilbrium all sport besteld. Het crossen is echt op instap-niveau.:P dus lijkt me voldoende. Heb ze net binnengekregen, ze zijn inderdaad heel licht en lijken luchtig. Wel hebben ze een andere sluiting, met alleen twee klittenband strips. Er gaat geen flap meer overheen zegmaar. Hoop dat ze goed blijven zitten. Vanavond passen.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 12:28

_Jerry schreef:
Ik heb de Equilbrium all sport besteld. Het crossen is echt op instap-niveau.:P dus lijkt me voldoende. Heb ze net binnengekregen, ze zijn inderdaad heel licht en lijken luchtig. Wel hebben ze een andere sluiting, met alleen twee klittenband strips. Er gaat geen flap meer overheen zegmaar. Hoop dat ze goed blijven zitten. Vanavond passen.

Wat apart, die variant van de all sport kan ik nergens vinden? Heb je niet per ongeluk deze versie besteld/gekregen: https://agradi.nl/products/equilibrium- ... gJC5vD_BwE

_Jerry

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 13:06

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 13:09

Had ik fijn gevonden want kan die van mij dus idd net niet lekker dicht trekken. Dit is praktischer.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 14:22

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 15:49

Oh dat ziet er wel goed uit! Ik heb ook de oude versie en dat klitteband is méga sterk, dus had liever de nieuwe versie gehad wat dat betreft haha

_Jerry

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 21:07

Ik ben er nog niet helemaal over uit. De lengte lijkt goed, maar ik heb een stuk klittenband over. Strakker trekken kan maar lijkt me niet wenselijk ivm randjes die dan over elkaar gaan..

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Edit: of hoort het soms zo, want als ik de large om het voor doe, heb ik óók klittenband over.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 09:10

Die klittenband kunnen ze toch nooit zo maken dat hij bij elk paard precies overlapt? Je hebt bijna altijd wat over of 'tekort'. Of bedoel je dat niet?

Ik doe ze gewoon zo strak/los als comfortabel is voor het paard en waarbij ze niet schuiven en schuren. Dat is het enige waar ik naar kijk. Bij het ene paard heb ik dan klittenband over bij de ander juist niet.

_Jerry

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 23:53

Bij normale peesbeschermers gaat er nog een flap verticaal overheen waardoor de klittenband afgedekt is, vandaar dat ik even zat te kijken hoe dit nu zat. Ben benieuwd of er geen vuil blijft plakken, het is de 'harde' kant van het klittenband wat uitsteekt.

Zaterdag springen, ben benieuwd hoe ze het doen tijdens de training.

ELD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 16:05

Mijn paard heeft er net 3 weken stalrust opzitten. Hij is 1 bom energie, tijdens de stalrust is er wel 2x per dag 10-15minuten met hem gewandeld.
Nu mag ik hem longeren en rustig terug de wei op laten gaan, maar mijn paard kennende gaat dit gepaard met energie uitbarstingen en dus veel gebok en crossen. Daarom zoek ik voor de eerste 3-4 keren op de weide een beenbeschermer die goede bescherming biedt. Ik heb alleen peesbeschermers, maar deze durf ik niet voor 2 uur aan te laten. Liefst iets wat dus 2 uur aankan, niet warm wordt maar toch goede bescherming geeft en hierna misschien nog kan gebruikt worden tijdens het longeren.

Ik dacht aan:
- Lemieux brushing boots
- Lemieux support boots
- Kentucky brushing boots 3D spacer
- Kentucky eventing boots air tech
- Equilibrium trizone all sports

Wat denken jullie? En wie heeft ervaring met één van de beenbeschermers?

(Paard gaat anders nooit buiten met beenbescherming, in de winter als ik hem dan los doe ik wel peesbeschermers op de eerste minuten omdat het dan ook veel bokken en crossen is.)

Niet helemaal dit topic, maar ik weet niet waar anders. Al heel veel gelezen, maar toch nog veel twijfels.

Fudge

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 16:12

ELD schreef:
Mijn paard heeft er net 3 weken stalrust opzitten. Hij is 1 bom energie, tijdens de stalrust is er wel 2x per dag 10-15minuten met hem gewandeld.
Nu mag ik hem longeren en rustig terug de wei op laten gaan, maar mijn paard kennende gaat dit gepaard met energie uitbarstingen en dus veel gebok en crossen. Daarom zoek ik voor de eerste 3-4 keren op de weide een beenbeschermer die goede bescherming biedt. Ik heb alleen peesbeschermers, maar deze durf ik niet voor 2 uur aan te laten. Liefst iets wat dus 2 uur aankan, niet warm wordt maar toch goede bescherming geeft en hierna misschien nog kan gebruikt worden tijdens het longeren.

Ik dacht aan:
- Lemieux brushing boots
- Lemieux support boots
- Kentucky brushing boots 3D spacer
- Kentucky eventing boots air tech
- Equilibrium trizone all sports

Wat denken jullie? En wie heeft ervaring met één van de beenbeschermers?

(Paard gaat anders nooit buiten met beenbescherming, in de winter als ik hem dan los doe ik wel peesbeschermers op de eerste minuten omdat het dan ook veel bokken en crossen is.)

Niet helemaal dit topic, maar ik weet niet waar anders. Al heel veel gelezen, maar toch nog veel twijfels.

Als je echt stevigheid wil, dan vallen de lemieux brushing boots in elk geval af. Die zijn fijn voor training of bij schiefels maar vangen geen klap op van bijv de achterhoef tegen de voorbenen. Overige beschermers ken ik niet.

Is het niet een optie om je paard met de gewone peeskappen die je al hebt naar buiten te doen en zodra de uitspattingen klaar zijn en hij rustig gaat grazen af doen?

ELD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 16:17

Dit was het eerste plan, maar loopt een beetje fout. Aangezien hij dus niet op de weide is geweest de afgelopen weken, is hij de eerste 5 minuten veel aan het crossen, dan weer rustig aan het grazen om na een half uur echt weer volledig te beginnen crossen. Dit is zo een beetje een cirkel die zich blijft herhalen.

Voor de stalrust, zeer braaf op de weide maar ook wel een paar keer crossen op een dag maar op een beheerste manier. Nu is het totaal niet beheerst en wil ik hem toch een beetje beschermen want zijn benen gaan alle kanten op.
Laatst bijgewerkt door ELD op 03-09-24 16:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 16:38

Ik heb de equilibrium allsports hiervoor gebruikt. Had ze als al als gewone beschermers. Worden echt minder warm dan gewone peeskappen en blijven goed zitten.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 22:05

Voor 2 uur zou ik gewoon je eigen peesbeschermers gebruiken. Zo lang heeft ‘ie ze ook om als je een flinke buitenrit maakt. Ik vond de equilibrium niet fijn aan de bovenkant, het randje drukt op de pees.