[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 17:00

Mijn suggestie via PB was om qua testzadels eerst eens te kijken naar een Lazy Mountain / Happy Valley en bij Ghost advies in te winnen wat ze bij hun modellen zouden adviseren, daar zit vast ook wel iets bij :j

Ik had zelf snel last van protesterende heupen door te breed zitten, Wintecs gingen al niet, de oude Ghost ook niet maar bij de Lazy Mountain geen centje pijn :) En een heerlijke zachte, relaxte zit èn heel veel steun...van zachte steunblokken die dus ook niet in je bovenbeen prikken.

Dat allemaal bij elkaar vond ik wel wat vinkjes afstrepen van het wensenlijstje zeg maar :)
Maar het blijft altijd een kwestie van proberen.

Met dat smal zitten natuurlijk ook. Als je smaller wilt zitten dan je paard breed is, dan zal je de hoogte in moeten met je zadel. Dan zit je weer verder van je paard af en meer boven je paard dan in je paard. De 1 vindt dat niet erg maar de ander vindt dat erg vervelend.

Ieder voor zich moet wat dat betreft een balans vinden tussen welke punten zwaarder wegen dan andere punten want ellek voordeel hep zijn nadeel :)

Achterom

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 17:05

Denk ook eens aan de Freemax...

lotje5lotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 17:23

Ghost zit mooi smal, ik heb een paard met boommaat 36, en daar kan ik met een boomzadel niet lang op zitten. Ghost is geen probleem. Ik kan je Buitenzinnig aanraden, ook voor testzadels!

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 17:29

De Happy Valley klinkt wel heel goed hoor, zijn daar ook test zadels van want die kon ik zo snel niet als test zadel vinden.

Wat ik mij ook afvraag, de Nevada lag goed op mijn paard met de blauwe pommel. Betekend dit dat vrijwel elk Barefoot zadel het goed doet op mijn paard?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 17:39

Mocht je een bbpad zoeken die echt stevig en fijn zit is de barefoot ride on physio support echt fijn.
Dat is met wrongen.
Die zou ik ook wel in zadel vorm willen.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 17:42

Anoniem schreef:
Mocht je een bbpad zoeken die echt stevig en fijn zit is de barefoot ride on physio support echt fijn.
Dat is met wrongen.
Die zou ik ook wel in zadel vorm willen.

Ja fijn issie hè!
Mijn bijrijdster doet er alles op. Zou er nog wel 1 willen voor mijn andere haf. Maar heb helaas geen geldboompje.
Afbeelding

Afbeelding

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 17:44

Ik wil geen bbp want ik wil gewoon met beugels kunnen rijden. Ik ben namelijk zo stijf als een hark en wil makkelijk op kunnen stappen. :+

Mijn hoofd tolt een beetje over op dit moment, ik blijf elke keer denken aan een Londen of Barrydale. Beide nog nooit in gezeten maar dit lijken mij op het eerste oog prettige zadels.

Ook heb ik op Facebook recensies gelezen over Lazy Mountain daar is zowel positief als negatief. Maar als negatief punt toch dat sommige mensen weinig steun ervaren.

Het liefst heb ik wel iets met kniewrongen maar dan niet van die harde kniewrongen zoals die van de Wintec pro endurance.

Afbeelding

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 17:51

Dat met die weinig steun ervaren blijf ik zelf ontzettend bijzonder vinden.... zouden mensen dan een te grote maat zadel hebben gehad? Of nooit geprobeerd om de stevigere cantle-vulling te gebruiken ofzo...?

Ik vond hem altijd als een huis zitten. Steile heuveltjes, wegschietend / opzij springend paard, sprongetjes met druktemaker...noem het maar op. Zat altijd super stevig (maar zacht) omsloten en durfde alles aan ermee +:)+ Dieper in je zadel zitten dan dat kan bijna niet :)

Maar soms vindt iemand de cantle te zacht gevuld. Daar hebben we stevigere blokken voor verkrijgbaar. Waar ik mee reed daar zat sowieso zo'n steviger blok in maar anderen vinden zachter weer fijner. Het blijft toch altijd een persoonlijk iets :j

Zelf zou ik geen London of Barrydale willen. Kniewrongen en lange zweetbladen zorgen voor een aanzienlijk breder zitgevoel. Dijwrongen zijn veel efficiënter +:)+

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 17:59

Met die wrongen op dat endurance-zadel snap ik wel dat je daar niet prettig in zit. Als de zitting hard is, zit je dan op een naad of is het "gewoon hard" Volgens mij heb ik je andere topic ook gelezen, daarin werd ook al gezegd dat het mogelijk een te klein zadel voor je is(niet persee zitmaat, maar je moet ook je benen kwijt kunnen, zowel in de lengte als de breedte) ik pas met mn kont ook wel in een barefoot maat 0 bij wijze van, maar met mn lange benen gaat dat hem niet worden.

Ik heb nog een startrekk veelzijdigheid te koop, dat zou ook wel eens kunnen passen voor jou, ik heb liever het dressuur-model. maar veelzijdig is ook een erg net zadel.
Sowieso vind ik Startrekk erg prettig.
Maar wat voor de ene te breed is, is voor de ander prettig, en andersom,dus blijft kwestie van proberen.

rollyjogered

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 18:01

kom even onder m’n meeleessteen vandaan :)
maar heb je al naar de wellington gekeken? ik wilde nooit dikke wrongen maar ben er toch zo blij mee, die wrongen hebben mij al heel vaak gered. en je zit smaller dan bij de london en barrydale.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 18:04

Ghost zou ik wel echt uitproberen.
In stilstand en stap het ultieme zadel voor mij.
Draf en galop heb ik helaas door mijn eigen krakkemikkige lichaam echt te weinig aan de dijwrongen.
Wellicht ooit nog eens een ander model ervan proberen, ik had de lange versie van de quilty.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 18:09

Ik vond de Lazy Mountain idd echt wel steun genoeg bieden. Zal vast iets persoonlijks zijn.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 18:20

Wauw wat veel reacties ben ik reuze blij mee!

pmarena: ik moet eerlijk bekennen dat ik het zadel er wel echt heel fijn uit vind zien. Ik ga mij nog verder verdiepen! Heb jij dit zadel als testzadel en eventueel te koop tweedehands?

siskeh: ik ben ook vrij lang 1.77m en daar komt bij kijken dat ik ook nog eens vrij stevige boven benen heb. Dus dat dit zadel voor mijn benen te klein is geloof ik graag. Daar komt ook nog eens bij dat ik vrij veel onbalans heb en daardoor dus beweeglijk ben in mijn benen en dan extra tegen de wrongen aan stoot.

rollyjogered: de Wellington lijkt mij inderdaad ook een heel fijn zadel, zeker omdat deze ook wat smaller blijft te zijn! Echter las ik ergens dat je sneller een holle rug krijgt en dat heb ik sowieso al snel.

De Ghost zadels hebben mij op de een of andere manier nog nooit aangesproken. Geen idee waarom niet eigenlijk, misschien is het juist heel geschikt voor mij. Echter denk ik toch dat ik het bij Barefoot wil houden omdat ik hier wat meer van af weet.

Tja het blijft een beetje gissen want als je het niet probeert weet je het ook niet.

Ik las op fb dat sommige gewone zadelmakers nog wel gewoon hun werk doen. Zitten alle boomloze zadelmakers wel dicht voorlopig??

rollyjogered

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 18:23

Petrichor schreef:
rollyjogered: de Wellington lijkt mij inderdaad ook een heel fijn zadel, zeker omdat deze ook wat smaller blijft te zijn! Echter las ik ergens dat je sneller een holle rug krijgt en dat heb ik sowieso al snel.

dat weet ik niet, ik heb daar zelf nog nooit last van gehad.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 18:39

Ik zou echt nog even geduld hebben en dan iemand laten komen waarbij je meerdere zadels kan testen en die met je mee kan kijken wat bij je paard én jou past. Je kunt wel in het wilde weg allerlei zadels gaan testen op aanraden van anderen, maar vanaf achter een scherm is het lastig beoordelen :)

Voordeel van een zadelpasservice is dat je direct allerlei soorten naast elkaar kunt zien en vergelijken, dat lijkt me veel efficiënter!

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 18:42

Berdien schreef:
Ik zou echt nog even geduld hebben en dan iemand laten komen waarbij je meerdere zadels kan testen en die met je mee kan kijken wat bij je paard én jou past. Je kunt wel in het wilde weg allerlei zadels gaan testen op aanraden van anderen, maar vanaf achter een scherm is het lastig beoordelen :)

Voordeel van een zadelpasservice is dat je direct allerlei soorten naast elkaar kunt zien en vergelijken, dat lijkt me veel efficiënter!

Daar heb je sowieso gelijk in, alleen gooit corona behoorlijk roet in het eten. Ik heb op dit moment ook geen zadel en wil eigenlijk wel graag rijden juist nu in deze tijd. Maar goed ik wil natuurlijk ook geen miskoop doen.

DuheloJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 18:45

Ik zweer ondertudden bij mijn ghost lipica.
Ik zit er lekker vrij in,smalle zit (beide nodig met mijn breed trekpaard) maar met de verplaatsbare kniewrongen toch genoeg steun in de grotere bewegingen.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 18:52

Of de Ghost Buttera...zacht, grote wrongen, hoge voorkant - tegen meerprijs kan de cantle ook verhoogd worden.....
In welk deel van NL woon je Petrichor?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 18:57

Ik herken je ongeduld hoor! Mijn merrie wordt volgende maand drie en ik wil héél graag een zadel voor haar. Heb al genoeg moois voorbij zien komen :D Maar ja, wil wel iets wat past en aangezien ik er nog niet op kan om te testen wil ik helemaal dat iemand met verstand van zaken mee kijkt..

Hopelijk worden na volgende week de maatregelen wat versoepelt, dan kunnen dat soort dingen ook weer!

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 19:03

Berdien schreef:
Ik herken je ongeduld hoor! Mijn merrie wordt volgende maand drie en ik wil héél graag een zadel voor haar. Heb al genoeg moois voorbij zien komen :D Maar ja, wil wel iets wat past en aangezien ik er nog niet op kan om te testen wil ik helemaal dat iemand met verstand van zaken mee kijkt..

Hopelijk worden na volgende week de maatregelen wat versoepelt, dan kunnen dat soort dingen ook weer!

Over twee jaar is vroeg genoeg..... dan kan je merrie nog even volwassen worden en sterk genoeg om een mens te dragen..... ;)

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 19:06

Ja ongeduldig dat zeker. :')

Ik woon in het oosten van het land. :)

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 19:13

Genoeg keuzes maareh die wrongen van de Wintec kun je gewoon verstellen hè :-)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 19:16

Petrichor schreef:
Ja ongeduldig dat zeker. :')

Ik woon in het oosten van het land. :)

Noord - of zuidoosten? Stuur anders even een PB

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 19:16

@petrichor ik snap je: ook deels hypermobiel en artritis, ghost vond ik een verademing. Uiteindelijk liep mijn paard er niet meer fijn op en na van alles geprobeerd te hebben uiteindelijk uitgekomen op de wintec Isabell. Ik vind Karlslund ook heerlijk overigens, maar die kwam op mijn paard naar voren op de schouder in galop.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 19:18

Kwetal schreef:
Berdien schreef:

Over twee jaar is vroeg genoeg..... dan kan je merrie nog even volwassen worden en sterk genoeg om een mens te dragen..... ;)

Nou nou, wat een aannames weer. Wie zegt dat ik er al nu al op ga? Dat ben ik zéker niet van plan. Maar ik vind een passend zadel wel zo prettig voor het wennen er aan: met wandelingetjes en af en toe longeren. Zeker omdat mijn huidige zadel (voor mijn jachtpaard) veel te smal voor mijn blonde tank is.