[HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: [HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 12:59

Dat heb ik dan weer nooit gehoord, dat iemand last had van het flapje van de BF :P
Wellicht is dat net zoiets als die enkeling die de beugelophanging door een zadel heen voelt? :)

Alhoewel ik dat flapje nu dus wel weer een nadeel vind geworden nu de hele boel zo dik gevuld is...leuk voor het smaller zitten hoor maar de zitting wordt er ook krapper door -O-

Zo heeft alles zijn voor- en nadelen :)

Waarom koop je dat zadel dan niet opnieuw, die maken ze vast nog wel toch? :)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 13:45

pmarena schreef:
Dat heb ik dan weer nooit gehoord, dat iemand last had van het flapje van de BF :P
Wellicht is dat net zoiets als die enkeling die de beugelophanging door een zadel heen voelt? :)

Het was een vroege uitvoering met dat kleine flapje, niet de flap die over de hele cantle heen loopt en inderdaad, ik ben de prinses op de beruchte erwt, ik voel die beugelophanging ook zitten -O-

Citaat:
Alhoewel ik dat flapje nu dus wel weer een nadeel vind geworden nu de hele boel zo dik gevuld is...leuk voor het smaller zitten hoor maar de zitting wordt er ook krapper door -O-

Zo heeft alles zijn voor- en nadelen :)

Hoe Cruijffiaans 8-)

Citaat:
Omdat ik zoveel andere dingen heb die ik ook lekker vind :o

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 14:14

Pmarena, Nee, maar als ik het google op fellsattel (barefoot) word ik wel heel nieuwsgierig? :D Ik krijg allemaal iberica zadels. Gaat die hierop lijken?

Ik voelde trouwens ook m'n beugelophanging, maar nu ik sinds 2 weken de gesp van de beugelriem onderaan heb wordt dat steeds minder? Het hele zadel 'zakt' sowieso meer in, gaat steeds lekkerder zitten +:)+

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 14:44

Sonja, heb jij de gewone ijslanderversie van Torsion, of die x-tra light, dat minimalistische zadeltje ? Dat laatste lijkt mij echt zo leuk, hoe minder zadel, hoe geweldiger ik een model vind. :)

De Champion XT van Podium vind ik ook zo leuk uitzien, gewoon een boom en that's about it. :)

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 14:54

Ik hoor heel veel mensen die last hebben van de gesp van de beugelriem. Zowel bij boomloze als boomzadels. Ik voel ze zelf ook, gebruik daarom t-beugelriemen. Of de gesp inderdaad aan de onderkant dragen, zoals phillipa aangeeft.

Haimati

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 15:38

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 16:03

Woooeeeiih! Hebben! :~

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 17:21

Oef die Barefoot Fell Sattel ziet er heerlijk uit :) Zit daar ook vps onder? Kan die met beugels?

Maar goed mijn "nieuwe" zadel is net binnen :') :D Zoals ik al verwachte is de pommel te smal en ligt het zadel wat achter over. Even kijken of ik iemand met een printer kan vinden, zodat ik kan knippen, plakken en meten :+ Waarom is er eigenlijk geen xl pommel, Pmarena? Is de XXL meer voor trekpaarden of kan het zijn dat mijn IJlander die ook evt nodig heeft?

En ik ben ook een prinses op de erwt 8-) Ik voelde de seatsaver bij mijn bovenbenen. Tijdens het rijden bedacht ik dat als je die flappen wat minder ver laat doorlopen onder je bovenbenen, dan zit je ook smaller. Bij fijnzadel.nl zag ik dat die al bestond *D na ja in de vorm van een schaapovertrek dan. Of ik had bedacht ja kan de seatsaver ook door laten lopen als een soort zweetblad, dan zitten je knieen ook minder van het zadel ha ha. Maar ja dat zal ten koste van het close contact gaan.

Nog een vraagje. Zijn er meer hier die met de hd-inlages rijden onder een Barefoot met vps? Ik heb namelijk (ook bij een ander boomloos zadel die ik eens testte trouwens) dat de inlages boven de ruggengraad een beetje naar elkaar toe gedrukt worden door het zadel of meer door de ruiter. Als je er op gaat zitten dan gaan ze beetje "omhoog" in de lege ruimte van de ruggengraadvrijheid. Snappen jullie wat ik bedoel? :D Zou je ook met een prolite pad met ruggengraadvrijheid kunnen rijden onder de Barefood? Dat lijkt toch een beetje op de zachte pad die bij de Barefoots met ruggengraad vrijheid horen?

Edit: nog een vraagje :(:) Ligt het zadel op de eerste foto goed of moet hij meer naar achteren? Op de tweede foto ligt hij te ver naar achteren toch? Ik loop het laatste stukje altijd naast mijn paard en ik had de singel al heel los gedaan, waardoor het zadel wat naar achteren geschoven was. Tijdens het rijden is het zadel trouwens niet verschoven, niet naar voren/achteren of zijwaarts. Het ligt als een huis *D

Afbeelding

Afbeelding

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 17:41

Kwetal schreef:
Citaat:
Omdat ik zoveel andere dingen heb die ik ook lekker vind :o

Ah ja, dat probleem ken ik maar al te goed :=

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 17:43

Phillipa schreef:
Pmarena, Nee, maar als ik het google op fellsattel (barefoot) word ik wel heel nieuwsgierig? :D Ik krijg allemaal iberica zadels. Gaat die hierop lijken?

Ik voelde trouwens ook m'n beugelophanging, maar nu ik sinds 2 weken de gesp van de beugelriem onderaan heb wordt dat steeds minder? Het hele zadel 'zakt' sowieso meer in, gaat steeds lekkerder zitten +:)+

Ik heb hem vanochtend op de site gezet en ook meteen de zadels en BBP's (enzo) uit elkaar getrokken in verschillende rubrieken :)

Nouja....jij voelde dus blijkbaar de gesp van de beugelriem, niet de beugelophanging dan? :P
Dat hebben wel meer mensen en daarom adviseer ook altijd om beugelriemen met de gespen naar beneden te gebruiken :j

Super hè als je merkt dat je zadel steeds meer gaat "liggen", dan wordt het zo veel comfortabeler :+:

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 18:05

Jenny: dat halster heb ik ook! Leuk paardje hoor!

Lijkt mij dat het zadel op de laatste foto te ver naar achteren ligt, op de eerste kan hij nog een paar cm naar achteren denk ik? Wat zegt de rest? :D

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 18:23

Leuk al die ervaringen!

Hier ook een prinses op de erwt, echt irritant soms. Ga daarom vanavond ook de bontseatsaver en beugelriem hoezen van bont bestellen. :D En mijn moeder leek dat ook wel lekker zacht, dus het wordt een dubbele bestelling :D
Nog een potje vet erbij en andere inlages. Ik heb een pad erbij van het merk Kerbl, hier zitten vrij harde inlages in.

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 18:27

Jennyxx schreef:
Waarom is er eigenlijk geen xl pommel, Pmarena? Is de XXL meer voor trekpaarden of kan het zijn dat mijn IJlander die ook evt nodig heeft?

Mijn Belgische reus heeft maatje M..... wat ik ook echt niet verwachtte.... :+

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 18:34

Izzy, mijn tinker merrie heeft maat XXL. De M is echt te klein. De tinkermerrie van mijn moeder, die toch echt even breed lijkt heeft dan juist wel weer L... Maar ze heeft ook net ietsjes meer schoft, denk dat het daar ook aan ligt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 19:02

tjaakje schreef:
Jennyxx schreef:
Waarom is er eigenlijk geen xl pommel, Pmarena? Is de XXL meer voor trekpaarden of kan het zijn dat mijn IJlander die ook evt nodig heeft?

Mijn Belgische reus heeft maatje M..... wat ik ook echt niet verwachtte.... :+

De XXL is eigenlijk ook gewoon XL, maar hij wordt zowel XL als XXL genoemd :P

Hij is gewoon weer een stapje groter dan de L en daar draait het maar om :)

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 19:28

Net voor de grap mijn Barefoot kids eens op de NRPS gelegd. Leek me nog best aardig te liggen, maar daar pas ik natuurlijk nooit in.

Afbeelding

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 19:29

Die kleine zadeltjes passen ook prima op grote paarden hoor, ze zijn alleen maar klein voor de ruitertjes :P

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 19:46

Jennyxx schreef:
Oef die Barefoot Fell Sattel ziet er heerlijk uit :) Zit daar ook vps onder? Kan die met beugels?

Nope, kan helaas niet met beugels -O- Zie ook de omschrijving, hier staat hij tussen:
http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/BareBackPads-e-d/

Hij is echt bedoeld als luxe BareBackPad. Maar ik ben druk aan het proberen om de bazin van Barefoot op te warmen voor een echt Fellsattel, dus meer een zadel waar dus ook een VPS / Heavy Duty inlages constructie in zit en beugelriemen aan bevestigd kunnen worden. Zal wel wat tijd kosten zoals alles en het is de vraag of het er gaat komen, maar ik ben er voor aan het lobby-en :P

Citaat:
Maar goed mijn "nieuwe" zadel is net binnen :') :D Zoals ik al verwachte is de pommel te smal en ligt het zadel wat achter over. Even kijken of ik iemand met een printer kan vinden, zodat ik kan knippen, plakken en meten :+ Waarom is er eigenlijk geen xl pommel, Pmarena? Is de XXL meer voor trekpaarden of kan het zijn dat mijn IJlander die ook evt nodig heeft?

En ik ben ook een prinses op de erwt 8-) Ik voelde de seatsaver bij mijn bovenbenen. Tijdens het rijden bedacht ik dat als je die flappen wat minder ver laat doorlopen onder je bovenbenen, dan zit je ook smaller. Bij fijnzadel.nl zag ik dat die al bestond *D na ja in de vorm van een schaapovertrek dan. Of ik had bedacht ja kan de seatsaver ook door laten lopen als een soort zweetblad, dan zitten je knieen ook minder van het zadel ha ha. Maar ja dat zal ten koste van het close contact gaan.

Nog een vraagje. Zijn er meer hier die met de hd-inlages rijden onder een Barefoot met vps? Ik heb namelijk (ook bij een ander boomloos zadel die ik eens testte trouwens) dat de inlages boven de ruggengraad een beetje naar elkaar toe gedrukt worden door het zadel of meer door de ruiter. Als je er op gaat zitten dan gaan ze beetje "omhoog" in de lege ruimte van de ruggengraadvrijheid. Snappen jullie wat ik bedoel? :D Zou je ook met een prolite pad met ruggengraadvrijheid kunnen rijden onder de Barefood? Dat lijkt toch een beetje op de zachte pad die bij de Barefoots met ruggengraad vrijheid horen?

Er zijn wel meerdere mensen die met een pad met HD inlages onder hun Barefoot met VPS rijden hoor :j
Kan prima als je wat dikkere inlages wilt / nodig hebt.

Prolite of iets anders is niet per definitie geschikt of ongeschikt, het gaat er vooral om of de doornuitsteeksels van de ruggengraat vrij van druk blijven, en dat kun je testen d.m.v. de halstertouw-test :)

Citaat:
Edit: nog een vraagje :(:) Ligt het zadel op de eerste foto goed of moet hij meer naar achteren? Op de tweede foto ligt hij te ver naar achteren toch? Ik loop het laatste stukje altijd naast mijn paard en ik had de singel al heel los gedaan, waardoor het zadel wat naar achteren geschoven was. Tijdens het rijden is het zadel trouwens niet verschoven, niet naar voren/achteren of zijwaarts. Het ligt als een huis *D

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Op de 2e foto ligt hij wat ver naar achteren inderdaad, je ziet hem daar ook wat voorover kantelen :)

Op de 1e foto ligt hij okee maar het lijkt erop dat hij nog net een heel klein veegje naar achteren zou kunnen zodat hij net een randje meer van de schouder vrijlaat en net dat kleine pietsje minder achterover ligt.

Maar dat kan dus ook al heel anders ogen met een bredere pommel als deze inderdaad te smal zou zijn :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 20:04

jokari schreef:
Sonja, heb jij de gewone ijslanderversie van Torsion, of die x-tra light, dat minimalistische zadeltje ? Dat laatste lijkt mij echt zo leuk, hoe minder zadel, hoe geweldiger ik een model vind. :)

De Champion XT van Podium vind ik ook zo leuk uitzien, gewoon een boom en that's about it. :)

ik heb het gewone ijslandse model , die minimalistische ziet er ook wel heel tof uit, wat nou zweetbladen...alleen als je een flinke zweter hebt kan het misschien vervelend worden/zijn :?

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 20:13

Haha ja dat mss wel. :)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 20:15

Nog even allemaal de adem in dan, als je van minimalistisch houdt - de Ghost komt weer terug :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 20:18

Ja? Hoe?

Hij staat al een poosje bij Bert op de site maar nu nog weer anders dan of wat is de bedoeling...? :)

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 20:25

Echt ?

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 21:23

Ja serieus - hij is/wordt wel veranderd. Die bij Bert op de site staan zijn nog geproduceerd door Freeform, nu is de originele ontwerper weer aan het uitvinden geslagen, ik wacht met smart op de zadels. De enige die ik hier heb voldeed niet aan mijn eisen, ze zijn nu aangepast.

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 21:32

Atent met de freeform classic. Ik vind het een erg fijn zadel! Heb hiervoor nooit boomloos gereden, kan het dus ook niet vergelijken met een ander boomloos zadel. Hoe vinden jullie de ligging?
Afbeelding