Toch maar een andere singel??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tatyana

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 21:31

Die QHP heb ik voor ons paard ook, zowel VZ als dressuur. Juist het elastiek aan beide zijden vind ik heel fijn, daarmee heb je altijd wat speling op de singel. Belangrijk is dan wel dat je zadel goed zelf blijft liggen. Elastiek singel je, wat mij betreft, niet strakker aan dan geen elastiek. Dus dan is het uitrekken ook niet echt aan de orde.

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 09:22

Tatyana schreef:
Die QHP heb ik voor ons paard ook, zowel VZ als dressuur. Juist het elastiek aan beide zijden vind ik heel fijn, daarmee heb je altijd wat speling op de singel. Belangrijk is dan wel dat je zadel goed zelf blijft liggen. Elastiek singel je, wat mij betreft, niet strakker aan dan geen elastiek. Dus dan is het uitrekken ook niet echt aan de orde.

Oke dus misschien toch wel fijn...
Ik heb een singel gehad/geprobeerd met elastiek en die elastiek was zo slap dat de gesp boven de singel getrokken werd, waardoor die dus direct op het paard kwam te liggen. Niet fijn! Die ging meteen de deur uit, dus vandaar dat ik geen fan meer was van elastiek :')

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 09:57

xMyrth schreef:
Tatyana schreef:

Oke dus misschien toch wel fijn...
Ik heb een singel gehad/geprobeerd met elastiek en die elastiek was zo slap dat de gesp boven de singel getrokken werd, waardoor die dus direct op het paard kwam te liggen. Niet fijn! Die ging meteen de deur uit, dus vandaar dat ik geen fan meer was van elastiek :')

Ah zo, nee dit is wel echt super stevig elastiek, bij mij volgens mij (drie) dubbel en geeft inderdaad iets meer mee dan geen elastiek, maar krijg het met normaal aansingelen niet uit elkaar getrokken. Nu heeft mijn paard echt een hekel aan een te strakke singel, dus die singel ik ook nooit van bovenaf nog aan en sta er ook niet heel erg aan te trekken.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 21:49

Iemand ervaring met de singels van 2 fit horses? Ze zijn pas langs geweest voor een hoofdstel en dat is een wereld van verschil met name het kopstuk deed het hem.

https://webshop.2fithorses.com/nl/singels/

Ik vind het ook weer een hoop geld maar lees hier toch veel over paarden die uiteindelijk wondjes krijgen en toch weer op zoek gaan naar een andere singel.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 22:13

Ik vindt die overdreven gevormde singels niet fijn op de meeste paarden. Ze gaan vaak afstaan waardoor je weer punt belasting krijgt hoe zacht het materiaal ook is

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-25 22:19

Ik snap wat je bedoeld nu zijn ze niet allemaal zo overdreven gevormd maar kwam idd al foto s tegen dat ik dacht staat aan de voorkant los. Wat ik wel fijn vind is dat je alle modellen kan proberen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 09:58

Wat betreft het paard met singelwondje,heb je ook een foto van verderaf? Zodat we het lijf kunnen zien en hoe lang de singel is? Soms is het zo simpel als een grotere maat zodat zo'n leertje niet precies op dat punt valt, want dat is altijd vervelend. Vooral omdat heel veel mensen sowieso al te korte singels gebruiken en dat ook niet het prettigste voor het paard is ivm spierrand.

Geen ervaring met 2fithorses, ben daar altijd ver vandaan gebleven vanwege de aparte visie over strakke neusriemen en speciale zalf bij haar kopen als er wondjes ontstaan ipv de oorzaak oplossen := Nu zijn de andere passers misschien beter, maar ik ben voor ander merk gegaan oa daardoor. Wat zijn nou de maten van de singels? Zijn het inches ofzo? Ik kan nergens vinden hoelang welke maat is

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 11:32

lies schreef:
Ik heb gister de Horka anatomic besteld, kwam vandaag al binnen. Fijne singel qua zachtheid. Alleen hij staat heel erg af onder haar buik, waardoor de drukverdeling totaal uit balans is. Jammer, want ik had het idee dat ze de zachtheid vd singel wel kon waarderen. Dus ik ga verder zoeken.

Ik heb ook een tijdje die horka gehad. Dat ie afstond zag ik later pas, maar dat deed ie bij die van mij dus ook. Nadat m’n paard een wond had opgelopen voor de singelplek (kwam niet van de singel) ben ik overgestapt op mattes singels. Ik heb er 2; een crescent en een asymmetrische. In de zomer is hij wat buikiger dus pak ik de crescent wat vaker. En mocht hij echt heel erg hebben gezweet kan de ander wat langer drogen. Ik vind ze echt heel fijn

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 13:52

MyWishMax, heb helaas geen foto meer van verder weg. Ik denk dat 70 ook nog zou moeten gaan. 75 werd sowieso te lang ivm dekje.

Heb nu een neopreen anatomische van 65 besteld, aangezien er geen 70 was :) Ben benieuwd of die past en anders neem ik een rechte neopreen.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 20:52

ik kwam dit tegen

Afbeelding

Afbeelding

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 21:42

Ik zag vandaag ook een afbeelding van een Presteq singel voorbij komen. Zag er fijn uit, maar vrees dat de prijs minder fijn is :D

xMarizka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 22:39

Iemand die met mij mee kan kijken voor een singel voor onze jonge pony? We zijn aan het begin van het beleren en twijfelen over het model singel.
Hij heeft nog niet echt een grote schouderpartij maar het zadel schuift met de huidige singel naar voren. Ik ben onze bolle (oudere) ponies gewend en dit is een heel ander modelletje :')

Heb op het moment deze standfoto van hem:
Afbeelding

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 10:51

Vanaf deze foto ziet dat eruit als overbouwd en een zeer kort oplegvlak. Ben je er zeker van dat het zadel niet te lang is en daardoor naar voren wordt geduwd door de lendenen? Hij ziet er verder niet enorm bol of rondgeribd uit. Wat voor singel heb je nu? En hoe lang is deze?

xMarizka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 11:13

tennan schreef:
Vanaf deze foto ziet dat eruit als overbouwd en een zeer kort oplegvlak. Ben je er zeker van dat het zadel niet te lang is en daardoor naar voren wordt geduwd door de lendenen? Hij ziet er verder niet enorm bol of rondgeribd uit. Wat voor singel heb je nu? En hoe lang is deze?

Hij is inderdaad wat overbouwd nog. (Wordt in juni 4, net begonnen met zadel), hij heeft een 17” zadel. Achter het schouderblad gelegd is hij niet te lang achter, is een zadelpasser bij geweest.
Ik had er nu een crescent singel om want dat was het enige bij de hand, zoekende nog naar de goede singel maar waar begin je haha!
Dit is een foto van de zijkant. Ik weet dat deze singel niet juist is, en het zadel naar voren haalt! Dit is een 65cm singel

Afbeelding

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 12:07

Vanaf deze foto lijkt je hele zadel naar voren gekanteld te liggen.
Heb je een foto zonder singel, dus zadel los en dan vanaf de zijkant gefotografeerd?

xMarizka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 13:08

Sky_As schreef:
Vanaf deze foto lijkt je hele zadel naar voren gekanteld te liggen.
Heb je een foto zonder singel, dus zadel los en dan vanaf de zijkant gefotografeerd?

Als het mij lukt met het daglicht, zal ik die vanavond maken!
Qua kanteling vind ik het wel meevallen, misschien is het de hoek van de foto. Hij staat achter natuurlijk ook hoger met de billen nu :+

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 13:22

Heb even getekend wat ik bedoel, maar foto kan natuurlijk vertekenen hoor... Ik laat alleen even zien wat ik zo lijk te zien.

Afbeelding

Rode lijn is de lijn van de schouder naar beneden zeg maar. Je wilt dus een zadel die deze lijn volgt en hier achter blijft liggen...
Groene lijn is die jouw zadel nu lijkt te hebben.
Waardoor het kan zijn ( nogmaals, zou kunnen vertekenen door Stand en foto) dat de singel stoten naar achteren wijzen als het ze niet vast hebt zitten. Dat betekent dat als je daar een singel aan vast maakt, hij altijd naar voren getrokken wordt, ongeacht de singel.

Ik heb namelijk met mijn pony hetzelfde probleem gehad.
Ik dacht ook dat het niet te verhelpen was, maar toch heeft een nieuw zadel ons probleem verholpen.....

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 13:37

Nog even voorbeeld van mijn eigen pony

Oude zadel....

Afbeelding

Te smalle boom, en omdat de singel plek van mijn pony ver naar voren lag, werd het zadel naar voren getrokken.
Bij jou lijkt het zadel wellicht eerder wat breed op de foto waardoor hij de andere kant op kantelt.

Mijn nieuwe zadel

Afbeelding

xMarizka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 18:53

Afbeelding
Afbeelding
Dit is vandaag met correctie pad van lemieux
Met Kavalkade soft comfort singel in 60cm

Dit was gister zonder pad etc
Afbeelding
Afbeelding
Hij zit op dit moment tussen twee kopijzermaten in :j

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 19:24

Heb mijn zadel Bates weggedaan omdat t niet paste achter. Zelfde als wat ik nu bij bovenstaand zadel zie .

xMarizka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 00:36

Zinzi_jewel schreef:
Heb mijn zadel Bates weggedaan omdat t niet paste achter. Zelfde als wat ik nu bij bovenstaand zadel zie .

En wat zie je vanaf de foto’s dat het achter niet past? :)
Het pad is zowel voor als achter gevuld op bovenste foto’s

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 07:55

Denk dat als je van achteren kijkt de kussens te breed zijn en niet mooi op de rug aansluiten.

xMarizka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 09:36

MarjanB schreef:
Denk dat als je van achteren kijkt de kussens te breed zijn en niet mooi op de rug aansluiten.

Ik zal er dit weekend op letten maar ik geloof niet dat het van de rug afkomt of te breed is. Als het lukt maak ik een foto!

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 09:54

MarjanB schreef:

Precies dat.
Je krijgt zo een piek belasting in dragen achter ook al vul je het op met een pad

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 17:08

Dat was bij mijne ook zo met wintec/bates helaas.