[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Angelic1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 18:34

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Een (hopelijk) betere foto, ponylief had haast want we waren bijna thuis dus stilstaan was een dingetje :o

En de afdrukken naderhand.. Kussens aan de achterkant want wijder en een andere pommel?
Heb het sjabloon van Barefoot uitgeprint, weekend even knutselen en dan opmeten..

Sterrenpony

Re: [Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 18:38

Ik vind persoonlijk dit zadel te krap voor jou :=

Angelic1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 19:03

Was er al bang voor ;(
Vrouw van wie ik hem overgenomen heb zei dat ik evt nog de wol eruit kan halen zodat ie ‘ruimer’ wordt, maar dat veranderd dan niks aan waar ik zit lijkt me. Kan het echt kwaad hoe ik erin zit dan?

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 19:16

Als ik alleen al naar de schoft vrijheid kijk, die er totaal niet is zou ik hier al niet blij van worden. Wellicht leuk als bbp maar niet als volwaardig zadel voor langere ritten

Angelic1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 19:25

Ah oke. Bedankt voor het meekijken!
Ik kon in alle gangen een gebalde vuist tussen de schoft en het zadel doen, maar dat is niet goed dan?
Dan wordt het idd maar een soort barebackpad..
Laatst bijgewerkt door Angelic1990 op 10-04-20 19:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 19:28

Angelic1990 schreef:
Ah oke. Bedankt voor het meekijken!
Ik kon in alle gangen een gebalde vuist tussen de schoft en het zadel doen, maar dat is niet goed dan?

Het leer onder de pommel lijkt op de foto strak over de schoft te trekken. Krijg je daar nog een vuist tussen? Dus zeg maar tussen pad en paard?

Angelic1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 19:34

Ja. Ook als ik sta. Daarom schrok ik een beetje van je bericht :(
Het zadel ligt wel dicht op de pad, maar de pad blijft dus netjes omhoog op de schoft.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 19:39

Knappe pony! Ook ik vind het zadel te krap voor jou, je zit op de cantle en bijna tegen de pommel. Een langere BF ga je niet op de rug van deze pony kwijt kunnen vrees ik :(

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 20:10

Angelic1990 schreef:
Ja. Ook als ik sta. Daarom schrok ik een beetje van je bericht :(
Het zadel ligt wel dicht op de pad, maar de pad blijft dus netjes omhoog op de schoft.

Gelukkig maar. Op de foto oogt het alsof het leer van je zadel onder de pommel namelijk strak over de schoft trekt

Angelic1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 20:36

Ik zie dat het op de foto inderdaad zo lijkt. Ondanks dat ik er niet veel verstand van heb, heb ik juist daar wel heel erg op gelet. Haast panisch elke paar stappen ertussen met mijn hand 8)7
Maar ik ga deze maar weer te koop zetten en verder zoeken dan! Thanks allemaal :o

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 20:50

Ik denk dat je er beter aan doet eerst een kenner erbij te halen voor advies.

Als ik zo kijk dan moet er waarschijnlijk een andere bredere pommel in het zadel, dan zal het zadel ook weer recht liggen, want nu kiept het zadel naar achteren bij de pony (bij de haf wat lastiger te beoordelen).
Je ziet ook in de zweetafdruk dat het onder de pommel helemaal droog is, dus dikke kans dat die nu te smal is.
Ik zou dan met de nieuwe pommel en een recht liggend zadel opnieuw beoordelen of jij in het zadel past, want de pony kan in ieder geval niet een nog groter zadel hebben. Op de haf vind ik je nog net passen, maar voor de pony ben je denk ik toch al te groot als je kijkt naar welk zadel maximaal nog passen op die rug.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 07:32

Ik ben er ook niet enthousiast over. Welk merk zadel was het ook alweer?
Geen Barefoot zo te zien, dus dan heb je sowieso niet zo gek veel aan de sjablonen van Barefoot ben ik bang :)

Ik kan me ook nauwelijks voorstellen dat je hier een vuist onder kan krijgen...?
Misschien wel direct onder de pommel. En ook wel aan de voorkant onder het zadeldekje.
Maar toch niet onder het strakke onderste laagje van het zadel zelf, dat zeg maar tussen pommel en pad ligt?

Angelic1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 10:07

Ik zal nog een keer voelen, er komt zodra ik de goede maat pommel heb ook iemand mee kijken en voelen. Er zit een Barefoot pommel in, dus ik heb zeker wel wat aan het BF sjabloon :)

Artimes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 10:20

Angelic1990 schreef:
Ik zal nog een keer voelen, er komt zodra ik de goede maat pommel heb ook iemand mee kijken en voelen. Er zit een Barefoot pommel in, dus ik heb zeker wel wat aan het BF sjabloon :)

Welk merk zadel is het eigenlijk? Weet je ook welke maat?

Angelic1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 10:22

Merkloos, maat 1,5 stond in de advertentie.

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 13:43

Toch nog even een foto gemaakt van monsieur zijn rug na de rit van vanmorgen.

Afbeelding

Zijn ruggengraat lijkt goed vrij te liggen (beide kanten waren even bezweet, maar de lichtinval vertekent hier een beetje zie ik nu). Alleen ik merk dat ik tijdens het rijden niet meer dan één vinger tussen zijn schoft en het dekje/zadel krijg. Nu heeft hij op het moment weinig bespiering naast zijn schoft, zouden dikkere inlages in de pad dan helpen?

Dit was na de eerste rit.

Afbeelding

Ik vind het op beide foto's wel een egaal droge 'streep' om het zo maar te noemen. Aan de hand van de zweetafdrukken zeg ik zelf 'yes hij past', maar die ene vinger die er tijdens het rijden dus maar tussen past vind ik wel kiele kiele... Wanneer er geen ruiter op zit, passen er trouwens met gemak twee rechtopstaande vingers tussen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 19:54

Het is bij een Barefoot zo dat als hij vrij ligt, ligt hij vrij :j

Als je op de momenten dat je het zadel het zwaarst belast, dus diep zittend in het zadel maar ook staand in de beugels, even voelt en de pommel maakt dan geen contact met de bovenkant van de schoft, dan is het prima. Of je nu 1 cm vrije ruimte hebt of 3 of 5 - vrij is vrij :)

Het is niet zoals bij een boomzadel dat je een 3 vingers ruimte hoeft te hebben.
Bij een boomzadel is het meestal zo dat je de voorkant van zadel naar beneden duwt, de schoft op / in als het ware, zeker als je in de beugels staat.

Vanwege de zadelboom die in de hele bovenkant van het zadel zit, dat geheel wordt door het ruitergewicht naar beneden geduwd. Bij een Barefoot ligt de pommel bovenop de basis van het zadel, en deze draagt geen gewicht. Wordt niet door de ruiter naar beneden geduwd, er zit niks van bovenaf op te duwen.

Vandaar het verschil en het vrij=vrij principe :)

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 19:59

Dat is een heel duidelijk antwoord, dankjewel! :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 20:19

Graag gedaan :j

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 08:42

Ik merkte een klein beetje onduidelijkheid hier en daar, maar er mag vooralsnog weer vanuit Italië verzonden worden, dus dat is heel fijn! (sinds 6 april weer :) )

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 15:46

Hallo allemaal,

Nou daar ben ik dan weer wellicht herken je mij nog wel want ik ben echt een drama met zadels.

Toen ik voorheen dressuur reed had ik geen enkel probleem met mijn zadel ik heb hem zelfs 4 jaar gehad. Echter rijd ik nu recreatief en vooral lange ritten in het bos. Het werd dus tijd voor een zadel die daar bij paste. Ik wilde perse boomloos en kocht een Barefoot Nevada, hoe dom ook ik kocht hem om zijn looks. :+ Al snel kwam ik er achter dat ik mij niet veilig voelde in dit zadel, ik was bang dat als mijn paard zou schrikken ik direct op de grond zou liggen. Ook vond ik het zadel wat breed.

Nou Nevada verkocht en toen een kwam er een Trekker Classic. Daar voelde ik mij al veel veiliger in maar mijn liezen trokken dit echt niet na een half uur rijden ging ik tijdens een buitenrit het liefst in dames zit zo breed zat ik. Nou toen was ik even genezen met boomloos en kocht ik dus een Wintec endurance pro, helaas is dit zadel wederom geen succes voor mij. De wrongen prikken te veel in mijn benen en het zadel is te hard waardoor ik last krijg van pijn aan mijn zitbeen knobbels.

Op dit moment weet ik echt even niet wat te doen. Eigenlijk wil ik diep in mijn hart gewoon een boomloos zadel die lekker zacht is die je niet het gevoel geeft in spagaat te zitten en die ook een veilig gevoel geeft. Helaas is er Corona en is er geen mogelijkheid om iemand met zadels bij je langs te laten komen. Wel zag ik dat je ook een test zadel kan nemen. Maar mijn vraag is na mijn verhaal te hebben gelezen, welk zadel zou u voor mij aanraden als test zadel?

Ik heb bokker pmarena ook al een pbtje gestuurd en zij had het over wellicht een lazy mountain, bokkers die dit zadel hebben?? Zelf zat ik te denken aan een Barefoot Londen, hoe zijn jullie ervaringen hier mee?

Ik heb zelf hms en reuma. Waardoor zacht en comfortabel zitten voor mij echt een must is. Maar door mijn hms moet ik ook wel echt steun hebben en een save gevoel hebben in een zadel. Bij de Nevada miste ik dat gevoel heel erg en had het gevoel alle kanten op te gaan.

Hopelijk hebben jullie advies!

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 15:57

Wat lastig.
Ik heb geen ervaring met de Nevada. Wel met de trekker en de London.
Ik vond persoonlijk de London wel fijn en smal zitten. Daar kun je ook nog blokjes onder het zweetblad doen voor meer steun.
Heb je ook al gedacht aan een barefoot physio bbp? Ik vind die echt heerlijk zacht zitten en veel steun. Je hebt dan alleen geen beugels.

De lazy mountain heb ik geen ervaring mee. Zelf heb ik de Arizona Nut. Ik weet dus niet of dit te vergelijken is met de Nevada.
Mocht je bij mij uit de buurt komen dan mag je mijn Nut en bbp wel even uitproberen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 16:00

Kijk eens naar een Bob Marshall en dan het Barrel model. Dat heeft een fijne diepe zit door de hoge voor- en achterkant.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 16:38

Hier geeft een spaans/barok model zadel mij het meest veilige gevoel door de gallerijen die je netjes in het zadel houden als paard gek doet. Ben altijd super blij met mijn Hidalgo (model zoals de Valencia). Deze kan je op maat/naar wens laten maken en ooit eens gezien dat ze de zitting extra kunnen polsteren voor zachtheid. Zadel geeft ook een smal zitgevoel, moest ik in het begin aan wennen hoe smal het voelde ten opzcihte van sommige andere boomloze zadels.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 16:39

Petrichor, ik vond de Lazy Mountain zalig zitten, maar te breed, mijn heupen trekken dat niet. Ik zweer nog steeds bij mijn ghostzadels, die zitten smal genoeg.

Uudje, is jouw jongedame al terug onder het zadel intussen ? Ik herinner mij een mega-gave set die toen niet kon geshowd worden op Fimke... :D