[Info] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 18:39

darkadia schreef:
@Jansje73 heb je foto's ervan? Het kan aan de pommel liggen, maar ook aan de scheefheid van de ruiter of van het paard, of inderdaad onbalans vanuit de ruiter.

Nee ik heb er geen foto van. Ik denk zelf eerder dat de pommel te smal is. En de andere ruiter geen goede balans heeft. Moet elke keer de beugelriemen op dezelfde maat zetten. Er zit 2 gaten verschil tussen de beugelriemen.

En een paar weken geleden ben ik hard van het paard afgevallen . Wilde in galop aan springen en het paard begon te bokken .

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 19:09

Zitten er leren beugelriemen aan of synthetisch of combi daarvan? Leer rekt namelijk uit, dus dan wil het nog weleens schelen in gaatjes. En is het jouw paradje/verzorgpaardje of? Bokken met aanspringen in galop kan van het zadel zijn, maar ook gewoon dat ie t lastig vindt/ander ongemak heeft, of gewoon enthousiasme.

@Attent, volgens mij kun jij overal mee springen, Ghost, Barefoot, maakt allemaal niet uit ;)

TinkerTreas

Re: [HK] Voor- en nadelen boomloos zadel deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 19:39

Mijn zadel schuift idd alleen bij die meid die van de week kwam rijden. Ik heb er vandaag nog mee buiten gereden en een paar zij sprongen geïncasseerd. Maar het zadel lag prima.

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 20:29

Eindelijk denk ik mijn perfecte zadel gevonden te hebben :o .. Ben er heel erg blij mee!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 20:33

mooi!

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 21:41

ilangok schreef:
Eindelijk denk ik mijn perfecte zadel gevonden te hebben :o .. Ben er heel erg blij mee!

[ [url=m/wmgIvu.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/GyQxdP.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/87fxu8.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wow, wat een gave foto's!
( ik voel weer een "mag ik je foto's op mijn site zetten" vraag aan komen :o :D

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 22:09

Zijn er eigenlijk ook webshops die 'barokke' dekjes voor boomloze zadels verkopen? Ik zou zo graag een echt mooi dek onder mijn Spaanse zadel hebben, maar ik wil dan eigenlijk wel graag barokke, haha :)

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 22:37

Kitty_ schreef:
ilangok schreef:

[ [url=m/wmgIvu.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/GyQxdP.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/87fxu8.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wow, wat een gave foto's!
( ik voel weer een "mag ik je foto's op mijn site zetten" vraag aan komen :o :D

Haha tuurlijk :-).

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 22:39

Wauw, heel gaaf ilangok!! Mooie match met je beads en dromenvanger, heel stoer!

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 22:55

Ziet er gaaf uit ilangok! klein maatje zo te zien. Geinig die dromenvanger.

Haha Kitty_ als ik ooit een BBP wil dan bestel ik bij jou een rose!

Schuivende barefoot komt naar mijn ervaring meestal door scheef zitten. Balans probleem dus.
Maar een pommel in de juiste maat is natuurlijk wel beter.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 23:40

Mariett schreef:
Zijn er eigenlijk ook webshops die 'barokke' dekjes voor boomloze zadels verkopen? Ik zou zo graag een echt mooi dek onder mijn Spaanse zadel hebben, maar ik wil dan eigenlijk wel graag barokke, haha :)

Ja hoor - Grandeur verkoopt die wel. Er was er vroeger nog een, maar ik ben de naam even krijt - ook uit Duitsland, die had ook van die bijzondere stoffen. Maar Grandeur maakt ze ook, eventueel met een gouden rand er langs en een zwaluwstaartje er aan...

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 11:35

[quote="darkadia"]Zitten er leren beugelriemen aan of synthetisch of combi daarvan? Leer rekt namelijk uit, dus dan wil het nog weleens schelen in gaatjes. En is het jouw paradje/verzorgpaardje of? Bokken met aanspringen in galop kan van het zadel zijn, maar ook gewoon dat ie t lastig vindt/ander ongemak heeft, of gewoon enthousiasme.

De officiële BF combinatie beugelriemen dan wel de duurste daarvan. Dus die kunnen niet uitrekken. Denk zelf eerder aan het zadel niet goed ligt op het paard en in combinatie met pijn in de rug van het paard.

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 14:23

Kitty heb jij ook foto's van de kifra pad onder een Barrydale maat2? Ben erg benieuwd hoe hij daar onder ligt. Ga je ook vierkante dekjes maken?

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 15:01

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 16:20

Atent schreef:
Kitty heb jij ook foto's van de kifra pad onder een Barrydale maat2? Ben erg benieuwd hoe hij daar onder ligt. Ga je ook vierkante dekjes maken?

Onder de maat 1 zo net aan moeten passen, voor een maat 2 is hij echt te klein.
Vierkante dekjes zitten op korte termijn nog niet in de planning...

Bonjoy schreef:
De Kifrapads passen ook onder een BF Arizona maat 2 toch? :)

http://www.bokt.nl/markt/ad/342726/gekl ... sternzadel

Yep, ik heb eventueel een testpad beschikbaar, om te kijken of je het iets vind ;)

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 16:32

Jammer dan houdt het op!

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 16:52

Kitty_ schreef:
Atent schreef:

Onder de maat 1 zo net aan moeten passen, voor een maat 2 is hij echt te klein.
Vierkante dekjes zitten op korte termijn nog niet in de planning...

Bonjoy schreef:
De Kifrapads passen ook onder een BF Arizona maat 2 toch? :)

http://www.bokt.nl/markt/ad/342726/gekl ... sternzadel

Yep, ik heb eventueel een testpad beschikbaar, om te kijken of je het iets vind ;)

Oh daar zou ik wel belang bij hebben :)

Helene83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 20:21

Hier 3 dagen met mijn cheyenne gereden in t Drenths Friese wold.. wat is het toch een heerlijk zadel!
Afbeelding

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 21:27

Citaat:

Oh daar zou ik wel belang bij hebben :)

De mogelijkheid om een testpad te bestellen staat inmiddels op m'n site. De zadelvormige pad wordt op dit moment getest door een endurance ruiter :D de western pad is wel beschikbaar

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 00:30

Ik ga het even onthouden! Ik rij momenteel niet, merrie is met veulenverlof :)

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-15 11:02

Hier is Teteltee zaterdag geweest. De Hidalgo ligt inderdaad echt niet goed meer (wat ik al dacht) dus die gaat de verkoop in.

Verschillende zadels getest en we kwamen uiteindelijk grofweg op 2 opties uit: de Ghost Firenze Piccolo (of de Quevis, maar ik wil lange zweetbladen) of een Barefoot. Ik heb de Justadjust getest en die zat toch wel als een huis, in de Ghost had ik wat minder steun en nu ik erover na heb gedacht denk ik dat het dan toch een Barefoot wordt.

Alleen kan ik niet kiezen :') Na een aantal leren zadels heb ik wel gemerkt dat ik niet altijd even fanatiek ben met het onderhoud :o Dus dan zou ik voor een Drytex zadel gaan. Maar, wordt het dan de Cheyenne of de Justadjust... Ik vond die suède zitting van de Justadjust toch wel erg fijn. Aan de andere kant, hoeveel verschil maakt het met 'gewoon' Drytex? Ik heb de Cheyenne zelf dus niet getest dus het is wat lastig vergelijken zo.

Wat raden jullie aan? :D

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 11:11

Kirsha: suède is weer stroever dan Drytex, en Drytex in mijn ervaring weer wat stroever dan gewoon leer. Ook de mogelijkheid van de dijwrongen heb je bij de JustAdjust natuurlijk nog, dus nog meer steun en je kan ze op het klittenband plakken waar je maar wil, zodat ze perfect je been volgen. Als je voor dit model wil gaan en je wilde toch al voor Drytex gaan, dan zou ik een JustAdjust kopen, gewoon omdat je dan echt een Cheyenne+ hebt, met meer opties en meer steun. De enige reden waarom ik zelf in jouw geval voor een normale Cheyenne zou gaan, is omdat alleen die er in leer is :) Maar je wil toch liever Drytex, dus zou ik voor een JustAdjust gaan. Eventueel met leren beugelriemen er aan tegen het kraken, er doen wat spookverhalen de rondte dat dit het Drytex sneller doet slijten maar ik ken inmiddels meerdere mensen die dit alweer een hele tijd probleemloos doen :)

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-15 11:20

Thanks Lilianne, je bevestigt wat ik stiekem al in mijn achterhoofd had. Hier speelt ook nog het 'verplaatsbare' gedeelte mee, met lange beugels past de maat 1 mooi maar je zal altijd zien dat het opeens niet meer past als ik de beugels een keer korter heb of iets dergelijks... Dan is het natuurlijk wel zo makkelijk om de cantle zo te kunnen verplaatsen.

Ik denk er nog even een paar uurtjes over na.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 11:23

Over schuivend zadel: vaak idd onbalans of scheefheid van paard, ruiter of beiden. Andere pad kan ook verschil maken, evenals andere singel. Maar ook de grootte van het zadel in verhouding met het paard; op onze pony van 1,40 bleef een cherokee maat 1 met geen mogelijkheid liggen. Zadels maat 0 liggen perfect stabiel, zelfs op te stappen zonder dat het schuift. (Als ik er toch bij sta houd ik het zadel voor de vorm even tegen, maar is eigenlijk niet nodig :) ) Schuift niet meer naar voren, niet opzij... zadel blijft liggen op de plek waar we het aansingelen! -Als dat scheef is, blijft het ook scheef liggen :+

Mijn zusje stapt trouwens zonder problemen van twee kanten op :P Ze vindt dat een stuk beter voor paard, zadel, en zichzelf. Gelijk heeft ze ook wel, waarom wel proberen twee kanten gelijk te trainen ohz als je alleen maar van links op stapt.

Over drytex: zijn wij zeer over te spreken! Vind het qua slijtage niet onder doen voor leer. Bovendien is het heel makkelijk; ook in de regen, door stof, modder etc. Wij hebben er gewoon leren beugelriemen aan, ook nog vrij stugge. Wel de gesp onder, en beugelriemen die nog wat platter zijn staan op 't verlanglijstje :)

Ik vind suede niet perse ideaal. Als het slijt wordt het toch gladder, je kunt het moeilijk onderhouden... het verkleurt sneller dan leer (en drytex verkleurt al helemaal weinig). Mocht je drytex nog te glad vinden, kun je nog altijd een schaapje er op leggen?
Maar de JustAdjust is er alleen met leren/suede seatsaver?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 11:26

Dat klinkt echt duidelijk als een gevalletje grote kans op spijt achteraf als je toch voor een normale Cheyenne gaat :=

Vooral de dijwrongen zijn zo fijn aan de JustAdjust voor het gevoel van "zitten als een huis", dat die verplaatsbaar zijn is super handig, je kan de zittingmaat aanpassen, je hebt de extra grip van de suède zitting.... en als je toch geen leer wilt dan lijkt het mij een hele duidelijke zaak eigenlijk :)