[HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Yvankaxx

Re: [HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 20:25

Tjelley, de beugelophanging is wel wat verder naar achter als bij het vorige zadel, dit is de 2e keer dat ik er echt serieus mee heb gereden dus dat zou bwst kunnen!

Shirley, ik heb werkelijk geen idee. Hij zat er al zo in toen ik hem van bokker Roelke kocht!

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 20:27

Misschien ligt het aan mij ...
Eens afwachten of er meer commentaar op komt dan maar :D

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 20:30

Niet perse commentaar van mij, maar het viel me wel op :D

Misschien even eruit halen en andersom erin doen? Want nu lijkt me dat je wel heel erg opgesloten zit?

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 20:45

jomaro schreef:
Akke_sSpring Superhorse is helaas niet zo snel meer. Volgens mij is de winkel inmiddels ook gesloten.

Een bontonderlegger werkt wel goed bij wiebel kontjes en winterharen.

De winkel is inderdaad gesloten maar de webshop zou overgenomen zijn. Ik heb ook een mail ontvangen met een bevestiging dat het product op voorraad is en of ik de betaling nog wilde voldoen. Dit was op 15 januari. Op de webshop stond inmiddels wel dat er van 13 tot 30 januari niet geleverd werd dus ik verwacht mijn onderlegger deze week. Al regeerde er niemand meer op mijn mail toen ik vroeg om bevestiging van betaling. Maar goed, ik heb nu in ieder geval een lamsvelletje en wanneer die andere komt zien we wel. :Y)

Yvankaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 21:34

Ik voel de pommel wel met het rijden, maar dat ligt denk ik ook aan mijn houding, want ik moet mijn bekken meer kantelen :) Hoort dat niet gewoon bij dit zadel?

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 21:36

Toevallig zag ik net op Facebook zo'n zelfde Torsion voorbij komen en daarbij stond de pommel wel 'de andere kant op'. Ik vind dit er ook een beetje vreemd uitzien en denk eigenlijk ook dat hij verkeerd zit :o

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 21:43

probeer die pommel idd even andersom er in te doen , wie weet is hem dat wel ;)
singel zou ook iets langer mogen zijn, maar het ziet er verder netjes uit hoor :j

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 21:44

Ist een optie om via Google op naam van het zadel te zoeken en naar de afbeeldingen te kijken hoe de pommel daar zit?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 21:57

Anatomisch gezien (vanuit het paard) kan hij maar op één manier juist zitten ;)

Yvankaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 22:03

Ik rijd regelmatig bij mensen in de bak die ook boomloos rijden, ik zal hun wel even vragen als ik er weer ben, want zelf durf ik er niet zo goed aan te prutsen :o

Crazymel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 22:07

Shirley schreef:
Ziet er goed uit, die Torsion, maar heb je je pommel er niet per ongeluk andersom in zitten ?

wilde het net ook vragen...

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 22:59

Yvankaxx schreef:
Tjelley, de beugelophanging is wel wat verder naar achter als bij het vorige zadel, dit is de 2e keer dat ik er echt serieus mee heb gereden dus dat zou bwst kunnen!

Shirley, ik heb werkelijk geen idee. Hij zat er al zo in toen ik hem van bokker Roelke kocht!

Hmm.. Ik heb de pommel er wel eens uit gehaald maar naar mijn idee gewoon goed weer in gedaan. Maar tijdens het passen toen bij jou is het me niet opgevallen, maat nu lijkt het idd wel raar..

Idd de pommel even eruit halen en passen.. Hopelijk kan iemand je even helpen! :)

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 01:00

Heeft er hier iemand ervaring met Torsion zadeltjes?
Voor mijn NRPS er heb ik een Torsion gezien:
http://www.skyriding.be/producten/torsion%C2%AE-gp

We hebben inmiddels al 10tallen boomzadels geprobeerd. Het vervelende is dat hij een lastige rug heeft, weinig schouder maar een brede schoft. Daarnaast heeft hij niet veel draagvlak, maar moet ik er met een maatje 38 wel op passen. Ook is hij nog sterk in ontwikkeling, en veranderd bijna dagelijks. Ben de boomzadels helemaal zat aan het worden. Zou dit model van Torsion een oplossing kunnen bieden?

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 01:07

MisticRider schreef:

We hebben inmiddels al 10tallen boomzadels geprobeerd. Het vervelende is dat hij een lastige rug heeft, weinig schouder maar een brede schoft. Daarnaast heeft hij niet veel draagvlak, maar moet ik er met een maatje 38 wel op passen. Ook is hij nog sterk in ontwikkeling, en veranderd bijna dagelijks. Ben de boomzadels helemaal zat aan het worden. Zou dit model van Torsion een oplossing kunnen bieden?

Op bokt markt staat een tweedehandse. Misschien kan je hem zo goedkoop scoren en kijken of het wat is.

Persoonlijk heb ik gekozen voor barefoot omdat deze zadels verder ontwikkeld zijn dan torsion.

Groetjes pippaa

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 01:20

Torsion is prima hoor - uiteindelijk is Barefoot er van nagemaakt en ook Torsion evolueert

RenskeLap

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 09:40

Hallo!
Vraagje, weet iemand of je een pad met inlages korter kan maken ( zodat je alleen de inlages hebt ) en dan met een gewoon dekje eronder kan rijden?
Het gaat om een barefoot cherokee zadel :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 09:50

Zadel lijkt goed op dezelfde plek gebleven te zijn toch? :)

Ik vind wel dat de pommel heel erg naar je toe komt, nu kan dat een kwestie zijn van de manier waarop hij erop gezet is maar eens proberen om hem om te draaien zou ik zeker aanraden :j

Gewoon ritsje open en pommel eruit halen, alles met beleid en zonder teveel kracht te zetten en dan kan er eigenlijk niks kapot gaan :)

Ook is het handig om je singel een beetje symmetrisch aan te singelen, aan de ene kan zit hij nu wel heel erg laag, dat is echt niet comfortabel zo voor je paard :=

Yvankaxx schreef:
Vandaag heb ik ook weer gereden. Heb goed aangesingelt dit keer, en het opzij schuiven viel me reuze mee, zelfs in galop. Wel had ze weer wat nieuws bedacht (trappen naar mijn been als ik aandreef), maar dat komt denk ik niet door het zadel, puur werk ontwijken.
Ik heb het idee dat het zadel niet erg achteruit geschoven is? Ben benieuwd naar jullie mening.
Voor het rijden:
[ Afbeelding ]

Na het rijden:
[ Afbeelding ]

En
[ Afbeelding ]

Heb het zadel met opzet voor mijn gevoel wat meer naar achter gelegd.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 09:52

Icrack schreef:
[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Zeg het maar, wat vinden jullie van de ligging? :)

Stukje verder naar achteren zal mooier liggen denk ik, maar het staat wel netjes en inderdaad wat een glimworm dat paardje +:)+

Maar nu wil iedereen dolgraag horen wat je voert en dan zeg je het gewoon niet, flauw zeg! Haha :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 10:01

MisticRider schreef:

Torsion is een goed merk hoor :j
Mooie kwaliteit en super hoe je helemaal zelf je zadel samen kan stellen uit verschillende types en materialen.

Barefoot is ruim 10 jaar geleden gebaseerd op de Torsion inderdaad :)

De bazin van Barefoot werkte als paardenfysio en wilde een betaalbare oplossing voor allerlei problemen die ze tegenkwam. De Torsion was (en is) nog vrij duur dus kwam zij met een betaalbaardere variant.

Ik had op dat moment al 2 Torsions gehad waarbij ik bij allebei de Torsions er tegenaan liep dat de seatsaver niet goed doorliep en al voor de cantle stopte (zie je ook op die foto bij SkyRiding trouwens) waardoor het na een half uurtje rijden echt heel irritant begon aan te voelen dat randje net zo half achter / onder m'n billen _-:(

Bij Barefoot hadden ze dat opgelost door een langer flapje aan de achterkant te maken en daarom kocht ik toen dat merk.

Op dat moment was Barefoot dus een goedkoop alternatief voor de Torsion, maar wel al met een pluspunt. En sindsdien is de Barefoot enorm doorontwikkeld, de Barefoots van 10 jaar geleden zijn echt totaal anders dan de huidige.

Ze hadden toen heel weinig schoftruimte en je kon ze letterlijk oprollen. Nu zijn ze heel erg anatomisch gevormd en veel steviger en met het VPS en de verplaatsbare stijgbeugelophanging is het echt een serieus zadel geworden :j

Ik weet eigenlijk niet in hoeverre de huidige Torsions afwijken van de vroegere, en van de huidige Barefoots :)

Zo in de basis lijkt er eigenlijk niet zo gek veel veranderd te zijn :o
Maar het was op zich ook gewoon een heel fijn zadeltje :)

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 10:39

@Pmarena...

Er was ook niemand die er naar vroeg :D :D :D Maar oke, voor de "nieuwsgierigen"...Marstal :) Vond eigenlijk dat het wel wat meeviel, zomers is het helemaal een glimmend zonnetje {:}

Maar nu ik toch bezig ben met tikken, Grandeurpads en de Barefootpad, wat is het verschil tussen die twee? Ik vind trouwens alleen maar Barefoot en geen Grandeur, zij zijn uit de handel? Ik kan volstaan met een gewone pad met normale dikte e.d qua inlage's?

Ik zal de volgende keer het zadel idd wat verder naar achteren plaatsen, ben al wel lichtelijk om me heen aan het kijken voor een anatomische lederen singel. Deze die ik nu heb is geen rechte, maar heb het donkerbruine vermoeden dat deze niet doet wat hij zou moeten doen :n

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 11:58

MisticRider, ik ben heel blij met Torsion, ik kan het niet afzetten tegen andere merken , omdat ik met andere merken vrij weinig ervaring heb , van Torsion heb ik een standaard gehad, een western en nu ligt er een island op zolder te wachten tot paard ingereden gaat worden na de zomer.
ik blijf bij Torsion omdat die het model hebben wat ik wil (geen cantle bij de island, maar een verdikking in de zitten aan het uiteinde. ) bij een barefoot zou ik zelf moeten gaan knutselen en daar heb ik geen zin in.
en de island is ook redelijk kort op de rug.

kwalitatief zijn het hele goede zadels, en ik heb zelf nooit last gehad waar Pmarena last van had(het uiteinde van de seatsaver) inmiddels ga ik daar sowieso geen last van hebben ivm geen seatsaver die voor ene cantle stopt, maar een zitting die helemaal door loopt tot einde zadel.
Torsion heeft ook niet stil gestaan de afgelopen 10 jaar en maakt ook nog steeds ontwikkelingen mee.

mocht je tweedehands willen kijken, op MP en boktmarkt staan er een paar, maar http://www.torsion-shop-kaiser.de/index.html heeft over het algemeen aardig wat tweedehands (momenteel de tweedehands page aan het updaten zag ik) hufkratzer.de heeft ook regelmatig wat tweedehands en ebay.de is ook ene goeie,
in duitsland is van torsion in ieder geval veel meer aanbod van torsion dan hier in nl.

google op kleinanzeigen torsion geeft ook goed resultaat, op die manier heb ik mijn huidige zadel weer gevonden

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 12:36

Die Island is ook echt wel een heel uniek model, leuk apart ding is dat :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 12:37

Wat ik wel een leuk verschil vind tussen de Torsion en de Barefoot zadels is de seatsaver. Bij de Torsion is het midden daarvan wat opgevuld, op dezelfde plaats van de HM hipsaver. Voelt echt wel anders als je er op zit :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 12:43

Ja dat was toen ook al inderdaad, dat was wel fijn :j

Maar dat maakte bij allebei mijn Torsions het dus nog duidelijker dat er een geultje liep aan de achterkant waar die seatsaver ophield,
dat zat echt voor geen meter terwijl het voor de rest een superfijn zadeltje was :j

Ik vind het ook heel wisselvallig als je foto's van Torsions ziet.
De ene sluit gewoon echt keurig aan tegen de cantle, terwijl de andere soms wel centimers te kort is, zo suf -O-

En behalve het stuk dat hij echt mist, heb je dan ook nog dat het biesje natuurlijk ook nog de boel samenknijpt waardoor het achterste stukje sowieso al afloopt en dan vervolgens nog die geul er achter. Ik vind het echt onbegrijpelijk dat zo'n mooi merk dat zulke mooie kwaliteit levert verder, zulke niet mooi aansluitende seatsavers erop plakt.

Maar de meeste mensen schijnen er geen last van te hebben dus wat dat betreft.... het is maar een waarschuwing zodat je er op kunt letten als je een Torsion koopt :)

Even wat anders, waren er ook Bokkers toevallig die het nieuwe Fellsattel van Barefoot al hier of daar op een beurs gezien hadden?
Laatst bijgewerkt door pmarena op 06-02-14 12:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 12:55

Je kunt uiteraard ook stellen dat je al die aanpassingen niet hoeft te doen als het product al goed werkt :P
Ik heb ook nog nooit last gehad van het einde van de seatsaver bij de Torsion (wel van het flapje aan de Barefoot) Ik vind de leerkwaliteit nog steeds mooier/beter. Ben het met je eens dat ze zeker vroeger, af en toe wel wat slordig in elkaar werden gezet. :( Dan sloot dus die seatsaver niet mooi aan. Qua rijden ging er niets boven de Extra Light (vond ik) en kan mezelf nog steeds 8)7 dat ik die verkocht heb. En idd de seatsaver maakte dat je smaller zat dan op de Barefoot.