Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 20:59

Ik begonnen met het longeren met dit hoofdstel zonder bit, met een enkele lijn, ringetje op de neus.
Daarna dubbele longe en lange teugel aan de ringetjes aan de zijkanten en daarna het bitje er bij, en uiteindelijk teugels over naar het bit

Afbeelding

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 21:00

Ik ben overgehaald door jullie. mn merrie net weer gereden met bit(kieffer hoofdstel) maar trekt inderdaad ook teugels uit handen en knikkekopt met bit.
Hoe vallen ze qua maat?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 21:02

niet heel erg groot volgens mij (met name de keelriem is aan de korte kant), maar ze rekken nog wel uit in gebruik

SteffiiY

Re: Rambo Micklem competitie hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 21:03

Mijn merrie heeft de meeste hoofdstellen maat full en dan alles op ze kleinst.
Kan ik dan het beste gewoon full bestellen?

viphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 21:14

SteffiiY schreef:
Mijn merrie heeft de meeste hoofdstellen maat full en dan alles op ze kleinst.
Kan ik dan het beste gewoon full bestellen?

Dat had ik ook . Mijn vorige hoofdstel was een full op de kleinste gaatjes nu een cob gekocht en die past goed.

Je zou bij paardendrogist er 2 kunnen bestellen dan mag er 1 terug. Ik weet niet zeker maar volgens mij is daar weer de kortingsactie .

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 21:16

Zou ik wel doen ja! Mijn Welsh D heeft maat pony, komt overeen met de Kieffer, mn D Quarter Standard Horse, komt overeen met een cob en onze E Haflingermerrie welke normaal ook Full heeft heeft ook maat Full. De keel en neusriempjes vallen over het algemeen wat kort als je paard een bredere neus heeft. Mn Quarter heeft een smalle neus en die heeft in tegenstelling tot de Welsh en de Quarter erg veel riem over :+

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 21:17

Oef mijne heeft wel een brede neus moet ik zeggen, dus denk dat ik het beter op de full kan gokken!

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 21:23

Klopt het dat bij de multi nooit teugels erbij zitten?

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 22:18

Ja dat klopt. Maar ik vind het geen fijne teugels. Heb ze dan ook in de aanbieding.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 22:41

Ik heb ook bruine teugels in de aanbieding. Wat een dikke oudewetse teugels.

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 22:58

Amaryllis schreef:
Zijn er hier ook mensen die hun paard direct hebben beleerd met dit hoofdstel? Of pas later mee gestart?
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen binnen dat gebruikersdoel.

Ik ben begonnen met een academische kaptoom om te beleren, maar al snel overgegaan op de Micklem. Ik longe ermee, werk ermee aan de hand en heb inmiddels ook bitloos de eerste stapjes onder het zadel gezet. Ik heb vandaag toevallig een competition erbij besteld voor als ik straks met bit rijd. Voor mij geen ander hoofdstel meer!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 09:35

Ik krijg vandaag de TA op bezoek voor paardlief, en vind het wel fijn om te weten dat ik met dit hoofdstel gewoon kan longeren en rijden zonder bit :) Paard heeft geen ervaring met bitloos, maar dan kunnen we dat ook eens uittesten :P

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 09:35

sylva schreef:
Amaryllis schreef:
Zijn er hier ook mensen die hun paard direct hebben beleerd met dit hoofdstel? Of pas later mee gestart?
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen binnen dat gebruikersdoel.

Ik wou dat het hoofdstel al verkrijgbaar was en bekend was in Nederland toen ik de mijne ging beleren in 2009 :') . Mag ik vragen wat je gedachtegang is om eventueel niet met een Micklem te gaan beleren? Ik zou juist denken dat als je de middelen hebt om met dit hoofdstel te beleren, dat een regulier hoofdstel niet eens aan de orde hoeft te zijn. Dan zou ik gewoon direct beginnen met een Micklem en het aanhouden. Geen paarden van mij krijgen meer een 'gewoon' hoofdstel om. Ze hebben allemaal hun eigen Micklem want ik zie bij allemaal (alle 3 ingereden met een gewone) een wereld van verschil in alleen het dragen van het Micklem hoofdstel, dus rijden niet eens meegenomen. Vooral mijn ene ruin, trok vroeger de teugels uit mn handen, begon direct te schuren zodra hij een hoofdstel aankreeg en zweette er ook vreselijk onder. En dat terwijl ik een hele zachte Kieffer had. :j

Omdat niet alle paarden er goed op reageren. Mijn paard krijgt enorme spanning op de sperriem (bij een gewoon hoofdstel ook), helaas bij de micklem ook.. Zonder bit gaat het verder prima :)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 09:42

wat bijzonder dat het dan zonder bit wel goed gaat, dan zit de neusriem toch verder hetzelfde?

ik gebruik er naast ook wel af en toe een gewoon hoofdstel voor het langeteugelen en dat ook gaat prima, merk tot nu toe eigenlijk niet veel verschil, maar ik heb ook nog een jong paard

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 09:46

Weet iemand misschien waar ik een goede immitatie hiervan kan kopen? Een eerder genoemde webshop hier, heeft ze niet meer? Om even 'uit te proberen' vind ik de originele veel geld. Met name omdat ik het hoofdstel opzich (sorry!) echt niet mooi kan vinden.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 09:53

Zelf heb ik het hoofdstel in 2009 gekocht voor mijn merrie, maar gebruik ik nu voor mijn jonge ruin. Hij heeft eigenlijk altijd de Rambo om. Ik vind het een heel fijn hoofdstel met een jong dier.

Qua maten, sja, ik vind hem niet klein vallen alleen de kaakriem is wat aan de korte kant bij mijn ponymaat. Maar verder past pony prima op mijn kleine Cobs.

Imitatie moet je denk niet in dit topic wezen. ;) Daarnaast is er nog geen imitatie die echt dezelfde pasvorm heeft als de echte..
En uhm, niet mooi is persoonlijk. Ik vind het een mooi hoofdstel.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 09:56

ik vond 'm in het begin wat krap lijken, maar alles is best wat uitgerekt en mijn paard past nu echt makkelijk in de full, van gewone hoofdstellen heeft hij ook full, alleen de keelriem blijft net aan

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 22:34

Nouvel schreef:
wat bijzonder dat het dan zonder bit wel goed gaat, dan zit de neusriem toch verder hetzelfde?

ik gebruik er naast ook wel af en toe een gewoon hoofdstel voor het langeteugelen en dat ook gaat prima, merk tot nu toe eigenlijk niet veel verschil, maar ik heb ook nog een jong paard

De neusriem wel, maar het sperriempje loopt voor het bit en dat geeft spanning. Achter het bit geen spanning, maar wondjes van het schuren.

Ollytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 13:30

aangezien de agradi bovenop de 20% nu ook nog eens 10 euro extra cadeau doet heb ik de beslissing genomen om ook 2 Miclems te bestellen.

Heb 2 fjorden, 1 daarvan heeft een gigantisch groot hoofd dus heb de extra full voor haar besteld, bij alle hoofdstellen die ik heb in maat full zit de frontriem altijd krap aan. Voor de ander fjord een full besteld, lijkt me heerlijk een hoofdstel waarmee je alles kunt... zou eigenlijk nog een extra ringetje onder de kin moeten zitten (halster) haha maar das wel gelijk weer heel veel willen natuurlijk!

ik heb gigantisch getwijfeld over een hackamore maar hoop met het kingekruisde systeem eigenlijk iets verder te komen.

Ik heb niet alle 176 paginas doorgelezen maar is er iemand die bitloos kingekruist rijd met dit hoofdstel?

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 13:37

Hoe duur zijn ze nu nog bij agradi met die korting :oo ?

Ollytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 22:22

Duoknaller! Tot maandag €10,- cadeau* en daarbovenop 20% stickerkorting!
€10,- waardebon kortingscode*: HU59XK

* Waardebon €10,- alleen geldig vanaf een totaalbedrag van €50,- tot en met 24 februari 2014 met code: HU59XK (vul de code in in de eerste stap van de winkelwagen)

geloof dat ze nu rond de 130 euro zijn...

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-14 23:20

Ollytje schreef:
aangezien de agradi bovenop de 20% nu ook nog eens 10 euro extra cadeau doet heb ik de beslissing genomen om ook 2 Miclems te bestellen.

Heb 2 fjorden, 1 daarvan heeft een gigantisch groot hoofd dus heb de extra full voor haar besteld, bij alle hoofdstellen die ik heb in maat full zit de frontriem altijd krap aan. Voor de ander fjord een full besteld, lijkt me heerlijk een hoofdstel waarmee je alles kunt... zou eigenlijk nog een extra ringetje onder de kin moeten zitten (halster) haha maar das wel gelijk weer heel veel willen natuurlijk!

ik heb gigantisch getwijfeld over een hackamore maar hoop met het kingekruisde systeem eigenlijk iets verder te komen.

Ik heb niet alle 176 paginas doorgelezen maar is er iemand die bitloos kingekruist rijd met dit hoofdstel?

Ik rijd kingekruist, vind dat de prettigste bitloze manier.

Lavinia16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 09:58

Ik heb nu ook z'n rambo micklem competition bridle besteld alleen vroeg me af tot welke klasse je in de dressuur met dit hoofdstel mag starten? En mag je er tijdens de wedstrijden van die bit klips aan doen?

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 10:08

Jammer...ik heb ook een multibridle, maar mijn merrie loopt er niet echt fijn mee. Is het een kwestie van wennen? Of zijn er soms meer anti-micklem paarden :?

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 20:14

Je mag er in alle klasses mee starten, clips zijn niet toegestaan.