Toch maar een andere singel??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xMyrth

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 19:31

Dankje!
Ik ga denk ik toch op zoek naar neopreen. Daar heeft'ie altijd goed mee gelopen :)

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 19:47

Sky_As schreef:
Dat had mijn pony ook.

De passier blue wave en de edix Crescent hielpen bij mij allebei. Geen wondjes meer... Mocht je toch liever leer hebben dan neopreen.

Bij de passier is de enige singel waar die van mij zich dan weer aan open liep :j

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 16:52

ElinaSK schreef:
Ik heb wat fotos gemaakt van de geprobeerd singels ze zijn allemaal 75 cm

De schockemöhle singel vonden zowel paard als ik het fijnst. Voor het rijden.

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Na het rijden, en een gaatje strakker in de tussen tijd. Zadel is echt heel minimaal naar achteren gegaan. Maar voor mijn gevoel zat hij voor het rijden iets teveel op de schouder.

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

En dan nog de rossner easy go. Daar liep ze heel raar mee dus alleen een foto van voor het rijden. En het zadel voelde heel instabiel met opstappen ondanks goed aansingelen.

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Heb je ook al een andere merken dekjes geprobeerd?
Toen ik die lemeuix Loire gebruikte schoof dat dekje ook ineens naar achter terwijl ik dat nooit bij andere dekjes heb (ook niet die suède van Lemieux)

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 22:13

ElinaSK schreef:
Ik heb al een poos geen vraag meer gesteld hier maar aangezien je hier vaak fijne antwoorden krijgt wil ik graag weer jullie mening. Mijn paard is erg afgevallen, had voorheen een crescent singel, nu neemt deze mijn zadel mee naar achteren en zoek ik iets anders. Mijn zadelmaker vertelde mij tevens dat de singel nu te lang is waardoor die het zadel sowieso niet op zijn plek kan houden. Mijn paard is rondgeribt dus het schuift makkelijk als een singel of zadel niet past. Huidige singel is 85 cm. Ik heb een wintec cair te leen, 55 cm (geen foto van nog). Maar die is te kort.

Wat voor singels lijken er wat op de cair qua vorm? Hoeft niet perse met lucht. Wel graag met elastiek aan beide zijden. Ik had zelf de harrys horse freefit of de horka in gedachten. Maar wat is er nog meer? En zou ik dan voor 65 cm of 70 moeten gaan? Onderstaand wat fotos van huidige singel(zadel ligt daar beroerd is inmiddels dus weer passend).

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Ik heb een Wintec Cair in 75 te koop.

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 08:13

@dispar ik heb ook de suede dekjes, die blijven iets beter liggen ja. Maar daarom ging mijn zadel niet schuiven. Inmiddels blijft het zadel gelukkig weer op zn plek.

@lies ik hou voor nu alleen de schockemole singel :o

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 10:15

Helemaal goed, moest er aan denken toen ik je bericht zag. Zal hem eens op marktplaats zetten :)

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 19:18

Ben ik nog een keer..
Wat is in jullie ervaring nou een echt heel zachte singel?
Liefst van leer en misschien best iets crescent, maar inmiddels kan ze ook wel een rechte singel hebben, denk ik. Moet wel minimaal 80 a 85cm hebben, dus ben iets beperkter dan het gemiddelde paard is, gezien veel singels maar tot 75 gaan.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 21:28

Zacht in welk opzicht?

Ik vind mijn singel van Mattes met lamsvel super zacht, is wel een soort van leer, maar dat bedoel je denk ik niet?

Maar dit is voor mijn paard het beste materiaal dat ik op zijn gevoelige huid kan gebruiken zonder wondjes of gevoelige plekken te laten ontstaan.

Elke andere singel van een vergelijkbare vorm als de asymmetrische met lamsvel waar ik destijds mee vergeleek, was het niet. Ik heb leer geprobeerd, neopreen, kunstleer, het was het allemaal niet.
2 verschillende merken met gemeenschappelijke deler lamsvel waren beiden helemaal prima.

En inmiddels isie iets minder strak dus ipv de asymmetrische loopt hij nu met de crescentmodel met lamsvel.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 21:59

Zacht als in, echt goede padding/demping. Ik merk dat mijn paard boos wordt van harde randen/hard leer. Vandaar de voorkeur voor heel zacht leer, maar misschien is bont ook een optie. Enige nadeel vind ik de lange droogtijd, het is niet echt warm en erg vochtig in mijn zadelhok.. Kan eventueel wel het bont meenemen naar binnen, denk ik?

Ik ga even duiken in de Mattes, klinkt wel goed idd.

Edit; heb een stoffen singel, Kavalkade klimatex, dat vindt ze prima, maar mijn zadel gaat van links naar rechts.. Ik wil niet snoeihard hoeven aansingelen.

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 22:18

lies schreef:
Zacht als in, echt goede padding/demping. Ik merk dat mijn paard boos wordt van harde randen/hard leer. Vandaar de voorkeur voor heel zacht leer, maar misschien is bont ook een optie. Enige nadeel vind ik de lange droogtijd, het is niet echt warm en erg vochtig in mijn zadelhok.. Kan eventueel wel het bont meenemen naar binnen, denk ik?

Edit; heb een stoffen singel, Kavalkade klimatex, dat vindt ze prima, maar mijn zadel gaat van links naar rechts.. Ik wil niet snoeihard hoeven aansingelen.

En een koordsingel? Gebruik ik hier voor een zeer wondjesgevoelige, en goed ik heb een goedkope katoenen van kramer (die rekken nog uit te opzichte van nieuw) maar die heeft daardoor lichte banaanvorm gekregen, is echt naar mijn paard gaan staan

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 22:35

Hmm, ja daar had ik ook nog niet aan gedacht. Zal me daar ook in verdiepen!

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 22:53

Ligt je zadel verder wel goed? Een goed passend zadel zou je niet hard moeten aansingelen?
Geen enkel zadel dus :+

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 22:55

Ik heb een horka anatomic.
Zelfde vorm als de lemieux.
En de Lemieux is zacht maar vind de horka ook echt niet verkeerd.

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 23:08

lies schreef:

Die koordsingel heb ik ook gehad, mijn pony liep zich erop open. Bij de gespen zit een stukje nylon welke is afgebrand en dus scherp is helaas.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 23:16

xMyrth schreef:
Ligt je zadel verder wel goed? Een goed passend zadel zou je niet hard moeten aansingelen?
Geen enkel zadel dus :+

Ja, mijn zadel ligt goed, alleen het is een zadel met een leren boom en daarbij is mijn paard rond als een wijnvat.. Erg lastige combi, maar het is het enige zadel waar ze ongeremd onder wil lopen.

Sandra, voor de gespen heb je dan een speciaal stukje toch? Die je eromheen doet, zodat dat niet schuurt? Of had je dat erbij in gebruik?

DuoPenotti, die vind ik ook interessant! Maar dat 'opstaande randje' (als je begrijpt wat ik bedoel), is dat net zo zacht als de rest van de singel?

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 00:30

Ik vond die mattes singels maar grof en stug. Is heel stevig materiaal waardoor het, op het wol na natuurlijk, niet echt een zacht soepel singeltje is. Het moet je paard liggen denk ik. :j

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 02:58

SandraWierda schreef:
lies schreef:

Die koordsingel heb ik ook gehad, mijn pony liep zich erop open. Bij de gespen zit een stukje nylon welke is afgebrand en dus scherp is helaas.

Oh dat is gek, ik heb er 4 of 5 totaal, 1 die te lang is geworden, een kortere voor de longeersingel en 2 voor aan mijn zadel zodat ik als het nodig is er een in de was kan gooien, en geen last van harde stukjes.

Mijn merrie kon zich nog open lopen op een echt lamsbontsingel die voor een 2e keer werd gebruikt of bij de verharing liep ze zich sowieso open.
Er groeide op een gegeven moment zelfs geen haar meer, nu weer wel.

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 09:17

lies schreef:
Sandra, voor de gespen heb je dan een speciaal stukje toch? Die je eromheen doet, zodat dat niet schuurt? Of had je dat erbij in gebruik?

Ja die had ik er idd wel bij, maar dat eraan werd ook niets, te breed achter d oksels en werd dan te hoog ivm lengte singel.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 21:21

Ik heb gister de Horka anatomic besteld, kwam vandaag al binnen. Fijne singel qua zachtheid. Alleen hij staat heel erg af onder haar buik, waardoor de drukverdeling totaal uit balans is. Jammer, want ik had het idee dat ze de zachtheid vd singel wel kon waarderen. Dus ik ga verder zoeken.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 22:12

lies schreef:

Ik heb een horka en dat is echt de zachtste leren singel die ik gevonden heb. En ik heb alles in dat model in handen gehad.

Edot en ik ben te laat, want je had hem al besteld :') jammer zeg dat die afstaat!

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 20:17

Iemand nog tips?
Ik had vorige week ook al een berichtje geplaatst :=
Paard heeft altijd goed op een rechte neopreen singel gelopen. Zadelpasser is langsgeweest en bij haar heb ik een nieuwe singel gekocht, omdat de huidige neopreensingel wel aan z'n einde was...

Helaas liep het paard zich kapot op de nieuwe singel, dus die is teruggenomen.
Dit was de singel:
Afbeelding
Paard liep zich stuk op het leertje in het midden. Huid plooit en kwam daar op het leertje terecht, dat schuurde...
Afbeelding

Nu dus weer op zoek naar een singel, ik denk gewoon neopreen. Dat ging altijd goed. Veel andere singels hebben namelijk ook gespjes en leertjes bovenop de singel en ik wil niet dat het paard meer wondjes krijgt... Echter, ik (over)denk graag :)

Zal ik gewoon een rechte singel kopen zoals voorheen? Is altijd prima geweest...

Of zal ik voor zoiets gaan? Omdat dat wellicht meer druk verdeelt?
Afbeelding
Deze is van QHP en heeft elastiek, maar ik wil zonder elastiek omdat ik bang ben voor uitrekken... die van QHP heeft niets waar hij zich op stuk zou kunnen lopen, dat is dan weer een voordeel.

Gewoon simpel / zacht... Ook prima, maar vaak dus bij de volledig rechte singels.

Afbeelding

Recht was overigens qua schouderruimte prima volgens de zadelpasser. Geen vereiste voor aparte vormen, dus dat durf ik ook niet zomaar. Wil niet dat het zadel gaat schuiven...

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 20:19

Heb diverse maten rechte neopreen
Mogen weg .
Paardlief zweet er te erg onder en krijgt er irritatie door .

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 20:34

xMyrth schreef:
Iemand nog tips?
Ik had vorige week ook al een berichtje geplaatst :=
Paard heeft altijd goed op een rechte neopreen singel gelopen. Zadelpasser is langsgeweest en bij haar heb ik een nieuwe singel gekocht, omdat de huidige neopreensingel wel aan z'n einde was...

Helaas liep het paard zich kapot op de nieuwe singel, dus die is teruggenomen.
Dit was de singel:
[ Afbeelding ]
Paard liep zich stuk op het leertje in het midden. Huid plooit en kwam daar op het leertje terecht, dat schuurde...
[ Afbeelding ]

Nu dus weer op zoek naar een singel, ik denk gewoon neopreen. Dat ging altijd goed. Veel andere singels hebben namelijk ook gespjes en leertjes bovenop de singel en ik wil niet dat het paard meer wondjes krijgt... Echter, ik (over)denk graag :)

Zal ik gewoon een rechte singel kopen zoals voorheen? Is altijd prima geweest...

Of zal ik voor zoiets gaan? Omdat dat wellicht meer druk verdeelt?
[ Afbeelding ]
Deze is van QHP en heeft elastiek, maar ik wil zonder elastiek omdat ik bang ben voor uitrekken... die van QHP heeft niets waar hij zich op stuk zou kunnen lopen, dat is dan weer een voordeel.

Gewoon simpel / zacht... Ook prima, maar vaak dus bij de volledig rechte singels.

[ Afbeelding ]

Recht was overigens qua schouderruimte prima volgens de zadelpasser. Geen vereiste voor aparte vormen, dus dat durf ik ook niet zomaar. Wil niet dat het zadel gaat schuiven...

Zelf bij gevoelig paard altijd met gewoon rechte neopreen singel gereden, ging altijd goed. Wat ik wel altijd deed, was na aansingelen even de voorbenen naar voren strekken, zodat huid & haar onder de singel goed vlak lag, dat helpt ook schuurplekjes voorkomen onder de singel.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 20:40

Bij sommige paarden werkt het strekken van het voorbeen juist averechts, dan trek je de huidplooi juist voor de singel en stroopt die op.

Voor het ene paard werkt het wel fantastisch, maar ik ken er ook meerdere bij wie je dat dus niet moet doen.
Kom je helaas alleen proefondervindelijk achter welk type jouw paard is :+

Ik krijg bij die van mij van elk materiaal wondjes, behalve als ik met lamsvel rijd.
Materiaal is bij die van mij belangrijker dan de vorm.
Leer is een materiaal dat ook echt niet werkt, hoe goed ik dat ook onderhoud.
Rechte neopreen eerlijk gezegd nooit geprobeerd, omdat mijn paard al zweet wanneer die zijn tuig ziet, en neopreen zo enorm zweterig is dan voor hem.

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-25 20:52

Ja neopreen heeft meneer altijd goed op gelopen, maar recht voelt al bijna niet meer als van "deze tijd" :') maar hij loopt er goed op dus dan zou het goed moeten zijn eigenlijk :+

Het zweet wel, dat is een feit... maar dat doet leer ook. Heb niet het idee dat hij extreem zweet onder de neopreen, maar heb ook geen vergelijkingsmateriaal.
Mijn eis is dus vooral dat het óp de singel zacht is en dat vind ik alleen bij neopreen momenteel...