[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

little_birdy

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 23:18

Ik moet hopelijk nog maar 1.5 week wachten opnemen ghost

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 23:26

Ik ben ook erg benieuwd naar het filzsattel!

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 23:49

Ben ook erg benieuwd naar filzsattel! Heb je foto's?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 23:59

Ik nog niet, maar algemene foto's van het filzsattel vind je hier: http://filzsattel.ezp-media.com/kunden.html en hier: https://www.facebook.com/filzsattel

Ik kan trouwens wel foto's maken en proefzitten, maar een echte rij-test zal toch echt door iemand anders gedaan moeten worden, dus stel je daar niet teveel van voor. ;) Omdat [***] nogal een pietje precies is als het om zijn zadels gaat zijn we namelijk nog niet echt aan draven onder het zadel toegekomen, en ik vind het ook best spannend om de eerste draf onder het zadel meteen in een barebackpad zonder beugels te doen, dus het zal wel even duren voor ik het lef voor heb opgebouwd voor echt meer dan alleen stap. 8-)
[***] heeft 'gelukkig' wel een erg uitdagende rug (hoog liggende wervels, hoge en lang naar achteren doorlopende schoft en een bocheltje in zijn lendenen), dus kunnen [***] altijd gebruiken om te zien hoe het filzsattel die moeilijkere ruggetjes wel/niet weet te volgen. Zo fijn van hem. :D

pien2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 00:03

Ik zit met een dilemma. Ik rijd sinds kort een fjord. Lekker breed ding nog, en er moeten nog heel wat kilootjes van af. Nu kan ik mijn barefoot er opleggen, waar van de fork net iets te smal is. Of zijn eigen boomzadel die mij net niet past maar hem(voor zover mijn zadelkennis rijkt:p ) wel goed ligt. Wat zouden jullie kiezen?
Het is sowieso het plan dat de barefoot er op gaat als die goed ligt over een tijdje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 00:09

Geen van beide?
Ik weet niet wat voor vorm de pony heeft, maar ik zou dan liever het hoesje waar de pommel in zit helemaal volfrotten met vaatdoekjes of iets dergelijks zodat je een flexibele pommel krijgt. Dan krijgt de Fjord ook tenminste de ruimte om in een bredere pommel maat te groeien. Zet je er een te kleine pommel op dan krijgt hij geen ruimte voor spierontwikkeling en kun je zelfs spieratrofie krijgen.
Het enige nadeel van flexibele pommels is dat ze niet goed werken als je paard een hoge schoft heeft, dus dat zul je moeten testen.

pien2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 00:12

xyzutu2 schreef:
Geen van beide?
Ik weet niet wat voor vorm de pony heeft, maar ik zou dan liever het hoesje waar de pommel in zit helemaal volfrotten met vaatdoekjes of iets dergelijks zodat je een flexibele pommel krijgt. Dan krijgt de Fjord ook tenminste de ruimte om in een bredere pommel maat te groeien. Zet je er een te kleine pommel op dan krijgt hij geen ruimte voor spierontwikkeling en kun je zelfs spieratrofie krijgen.
Het enige nadeel van flexibele pommels is dat ze niet goed werken als je paard een hoge schoft heeft, dus dat zul je moeten testen.

Het liefst heb ik ook iets wat voor ons beiden goed zit, maar de eigenaar is nogal eenkennig en denkt dat het allemaal wel meevalt. Ik wou eigenlijk eerst zonder zadel er op maar hij is me daar toch nog iets te stuiterig voor.
Aangezien hij geen schoft heeft zal ik de hoes van de fork goed vol stoppen en het zo een tijdje proberen, bedankt!

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 00:36

Afbeelding

Iemand bekend met deze pad?
Hij moet onder mijn barefoot london.. er kunnen dubbele inlages in.. deze zitten er ook bij hij stond heel goedkoop op marktplaats nu hopen dat het wat is anders maar weer verkopen

lotje5lotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 10:53

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 13:16

helaas,ook maar 80 cm, ik heb 100 of 110 nodig ...

lotje5lotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 15:01

oei!dat is inderdaad lang, en de lange uitvoering van deze singel heeft geen bescherming om de gespen.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 15:04

Duhelo schreef:
helaas,ook maar 80 cm, ik heb 100 of 110 nodig ...

Maar dressuursingels zijn toch nooit zo lang? Dan kom je al in de veelzijdigheidssingels. Voor dressuursingel was ik al blij dat ik een 85 cm had gevonden.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 15:17

Duhelo, al op kramer.nl gekeken? Veel dingen die ik net niet kan vinden in NL hebben zij wel in het assortiment.

Weet iemand of er een los onderdeeltje van een Trekker zadel te bestellen is.
Heb al een hele tijd het boutje en ringetje die over het rokje heen zitten aan de voorkant er af.
Door een schoenmaker daar wat anders op laten zetten (zeer slecht gedaan trouwens, om te janken zo beschadigd mijn zadel daardoor) maar nu is dat ding er ook weer uit.
Zoek dus een los ringetje met boutje....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 15:30

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 15:41

xyzutu2 schreef:
Wel een goede tip, dat van het smokkelen door meer manen naar de voorpluk te kammen! :)*
Misschien dat ik mijn droomhoofdstel dan toch ook nog eens een keer zou kunnen laten maken... <3
Maar goed, eerst maar eens een filzsattel proberen.

Ik heb deze al ongeveer 10 jaar geleden ontwikkeld, het criollo hoofdstel principe maar verwerkt naar sidepull en later ook kaptoom maar niemand die er interesse in had en nu plots wel....beetje teleurgesteld kun je wel begrijpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 15:54

Cambiar schreef:
xyzutu2 schreef:
Wel een goede tip, dat van het smokkelen door meer manen naar de voorpluk te kammen! :)*
Misschien dat ik mijn droomhoofdstel dan toch ook nog eens een keer zou kunnen laten maken... <3
Maar goed, eerst maar eens een filzsattel proberen.

Ik heb deze al ongeveer 10 jaar geleden ontwikkeld, het criollo hoofdstel principe maar verwerkt naar sidepull maar niemand die er interesse in had en nu plots wel....beetje teleurgesteld kun je wel begrijpen.

Maar had je dan wel een goede webshop om hem onder de aandacht te brengen? Dingen worden helaas alleen gezien als je ze zichtbaar maakt.
Tot een jaar geleden kende ik jouw hoofdstellen ook niet, maar ik droomde al sinds mijn eerste pony's in de jaren '90 van Criollo rijhalsters en dan omgewerkt tot boomloos hoofdstel, stomweg omdat ik ze zo mooi vond. Ik heb nog een heel schrift vol liggen met allemaal bitloze hoofdstelontwerpen en boomloze zadels - maar als je shetten hebt die prima lopen op een stalhalster dan haalt dat ook een beetje de lol eraf. :')

Als ik jouw variant 10 jaar geleden wel had gezien dan had ik er ook niets mee gekund omdat ik er geen paard voor had. Sowieso is de markt helemaal veranderd: er zijn nu zoveel meer bitloze/boomloze ruiters dat ik het wel logisch vindt dat er ook steeds meer vraag is naar steeds meer nieuwe ontwerpen. Al was het alleen maar omdat het oorspronkelijke idee dat bitloze hoofdstellen/boomloze zadels op álle paarden en pony's passen. Hoe meer paarden bitloos/boomloos gaan, hoe meer varianten er nodig zijn.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 16:08

DubbelDun schreef:

Helaas niet, goede term op Google, die had ik nog niet bedacht maar daar vind ik hem niet.
Het is het boutje/ringetje aan de zijkant in het verlengde van het voorboogje.

Bedankt voor de moeite iig!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 16:22

Ik kan me er geen beeld van maken, heb je een foto ??

BuitenzinnigJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-16 16:46

MarliesV schreef:
Duhelo, al op kramer.nl gekeken? Veel dingen die ik net niet kan vinden in NL hebben zij wel in het assortiment.

Weet iemand of er een los onderdeeltje van een Trekker zadel te bestellen is.
Heb al een hele tijd het boutje en ringetje die over het rokje heen zitten aan de voorkant er af.
Door een schoenmaker daar wat anders op laten zetten (zeer slecht gedaan trouwens, om te janken zo beschadigd mijn zadel daardoor) maar nu is dat ding er ook weer uit.
Zoek dus een los ringetje met boutje....

Ja, heb ik :)

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 21:31

Na even geduld nieuwe boomloze zadeltje er bij voor het springen. Vandaag voor eerst mee gereden op paardje. Toch ook helemaal goedgekeurd! Ondanks de moeilijke rug van mijn paard ligt hij top paardje was ook meteen ontspannen en galopeerde voor het eerst weer sinds een tijdje beheerst.
Het is de Flexee finesse GP

Zadeltje voor rijden
Afbeelding

Zadel na het rijden
Afbeelding

Afbeelding

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 15:19

Yay hier ook eindelijk een zadeltje gevonden dat voor ons beide het fijnste is.. alleen hier het probleem.. de levertijd is helaas enorm lang dus ik wil eerst kijken of ik eventueel tweedehands iets kan vinden, dus ik dacht ik vraag het hier, hopelijk is het toegestaan. Ik ben dus op zoek naar een Bruine barefoot londen maat 1 met vps.. de pommel dekje etc zou fijn zien als dat er bij zit maar vind het geen probleem dat los te bestellen als het er niet al bij zit.

Helene83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 16:05

Vandaag de Burioni fleece eindelijk kunnen gebruiken.. wat een fijn ding is dat! En ook mijn nieuwe beugels bevallen super! Mooie kadootjes voor het 1 jarig jubileum van Kiwi en mij. :D

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Wat vinden jullie trouwens van deze pommel? Zit echt te twijfelen.. hij komt zo dicht op de schoft en lijkt net iets te wijd?Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 16:39

Hij lijkt mooi aan te sluiten, maar ik vind hem ook wel te dicht op de schoft liggen.

Helene83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 16:41

Heb nu een maatje smaller er in zitten.. maar daar lijkt ze ut gegroeid te zijn..
Je kan hem toch ook ophogen met iets? Ik had al eens eerder deze geprobeerd, maar toen ging de boel behoorlijk schuiven..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 16:56

Komt het dicht op de schoft niet gewoon omdat de losse pommel voorover valt tot hij tegengehouden wordt door de schoft? :)