Je kan echt met het blote oog zien dat de schoftspieren meer geworden zijn. Maar de fysio heeft het bevestigd. Die heeft de kreupelheid opgemerkt en dus rust voorgeschreven en hem 2 weken later weer gezien.
Nu zijn zijn schoftspieren daar echt heel gevoelig voor helaas. De L lijkt goed te passen, al is het passen zelf lastig, omdat zijn schoft zo hoog is dat hij niet tot de schoftspieren komt voordat hij op de schoft terecht komt. Een zwevende pommel kan bij hem niet, dan gaat het zadel kantelen. Wat direct wijst op dat er toch druk op die pommel komt bij hem.
Hij is qua gewicht niet echt aangekomen (maar ook niet afgevallen), want we hebben de hoeveelheid muesli aangepast. Het enige is dat hij van graszaadhooi naar weidehooi is gegaan enkele weken voor de rust, maar daar hebben we toen ook al zijn voerhoeveelheid voor naar beneden gebracht.
Qua voer staat hij op weidehooi met Marstall cornmuesli, luzerne, Marstall Force en zonnebloemolie. En dit krijgt hij al gedurende een langere tijd (ondertussen bijna een jaar). Dus het is niet logisch dat hij daar opeens op veranderd.
Ik ben heel nieuwsgierig wat de dierenarts morgen zegt. Dan weet ik ook hoelang we moeten opbouwen aan de hand en de barefoot (is trouwens met vps) gaat er nog wel tijdelijk op, maar we hebben besloten om een zadel (wow) op maat te laten maken. De gedachte was echter dat hij, als hij in de lessen wordt gebruikt, met de barefoot zou blijven lopen, maar dat gaat waarschijnlijk nu niet meer door.
Wel komt er binnenkort ook een bbp van barefoot. Dat moet goed gaan doordat er geen stijgbeugels aan zitten (dan schaffen we er direct een keukentrapje bij aan).
Lijkt op het laatste plaatje wel mooi in balans te liggen maar vind 'm persoonlijk wat dicht op de schoft komen. Heb je dikke inlages in je pad? Met dikke inlages houd je het zadel nl ook al verder van de schoft
Zadel ligt wel nog iets op de schouder, maar waarschijnlijk komt dat zo door de singel?
Als je een nette afdruk hebt na het rijden en als je paard geen problemen geeft zou ik zo verder rijden hoor! Alleen dus evt een U-singel en/of een smallere pommel als dit nog niet goed is.
Ik denk ook dat het zadel nog iets naar achteren mag
Icrack
Geplaatst: 05-02-14 16:26
Nog meer? Dan mag er idd wel een kleinere pommel in denk ik.
Geen idee of het dikke inlage's zijn Safiera, ik heb het zadel en pad net een paar dagen. Wel ligt het plan daar om een nieuwe pad aan te schaffen, maar welke dat gaat worden weet ik nog niet. Enig advies/tips hierin is welkom
Welke singel hebben we het dan over trouwens? (mss even een linkje?)
Pippaa
Geplaatst: 05-02-14 16:44
Ik heb deze u-singel, zeer fijne singel! *klik* Via bokt markt en marktplaats zijn ze vaak tegen een leukere prijs te koop
Ik vind zelf grandeur en barefoot pads erg fijn, die zijn duur maar wel hun geld waard. Ook heb ik een HAF pad, vooral in de zomer fin doordat die erg goed ademt en snel droogt. Ook vind ik op een zomervacht het soort antislip wat onder die pad zit fijn. Wel zijn HAF pads heel groot, onder maat 1 steekt nog behoorlijk wat uit. Vond ik niet zo erg, maar onder onze maat 0 zadels is het niks.
Qua inlages is mijn favo de zachte + stevige (onder VPS) voor paardje met normaal uitstekende ruggengraat. Bij de HAF pad zitten dikkere zachte, die waren ook genoeg voor mijn haflingerkruising met wat diepere ruggengraat.
Ben nog steeds in de markt voor een barefootpad maat 0-1 tweedehands, die had ik een jaar geleden gekocht maar is van me gestolen.
Mijn paard heeft aan de achterzijde van die kale schuurplekken gekregen en hoewel ik inmiddels lamswollen onderleggers heb gekocht baal ik er wel van. Ik begreep dat het ook zou kunnen door de lengte van zadel. Ik rijd nu met een Lexington maat 2 en heb eens gelezen dat je dan wellicht ook een Londen maat 1 zou kúnnen passen. Dit ivm de diepe zit van de Lexington. Ik heb ook de Lexington maat 1 gepast en hoewel dat ook niet dramatisch zat geeft maat 2 een prettigere ruimte. Ik heb een confectie maat 42 en ik ben 178 cm. Ik overweeg om een London maat 1 te gaan huren om te proberen, heeft er al iemand eens eerder met een gelijke situatie te maken gehad?
Ik heb het zelf nog niet gehad, maar zou toch eerder geneigd zijn om te adviseren nog bij je lexington te blijven. Soort "never change a winning team" gedachte, als jij fijn zit en als het zadel voor paard goed is... De london is toch echt een behoorlijk ander zadel.
Lamswollen pads zouden kunnen helpen idd, maar misschien ook simpel wat glans of antiklit spray op de plekken waar de haren nu breken?
Icrack
Geplaatst: 05-02-14 17:06
Dat de Barefootpads meer kosten daar lig ik niet wakker van, mits de kwaliteit er ook naar is uiteraard. Wat is het verschil dan eigenlijk tussen de Grandeur en de Barefootpad? Een pad wat meer onder het zadel uitsteekt ben ik niet zo gecharmeerd van eerlijk gezegd. Vind het met de blauwe die er nu onder zit eigenlijk al teveel. Zie liever dat de pad de zadelvorm evenredig volgt en er 2á3 cm onderuit komt.
Dus als ik het goed begrijp heb jij zachte en stevige (dus twee) inlages in de pad Safiera? Lekker banketstaaf ook dat men niet met de handen van andermans spullen af kan blijven
Safiera, dank je wel voor je reactie. Die tip van antiklit spray is een goed idee, heb nog wel een tube cowboy magic staan die nooit gebruikt wordt
Ik snap dat haar haren pas terug komen met de zomervacht en ze had tot gisteravond eigenlijk ook geen blijk van irritatie gegeven maar gister toch een paar aparte reacties. Vandaag de eerste lamswollen pad binnen gekregen (2e hands Mattes waar ik zelf inlages in wil maken en ik hoop binnenkort eindelijk mijn Mattes met inlagevakken binnen te krijgen die ik bij Superhorse besteld heb... een maand geleden. Maar dat is een ander topic
Icrack, ik vind niet dat hij voorover helt? Of ligt dat aan mij?
Ik heb gister een mooi dark oil hoofdstel gekocht van een bokker, ik weet alleen nog niet of hij goed zit want het oortje is gewoon een snee in het 'kopstuk' (het heeft een naam, maar ik ben het even kwijt)
Ik denk dat hij aan (voor Kwal) rechterkant nog één gaatje hoger kan. Het is geen goede foto, maar toch even voor het idee want ik vind hem erg mooi
Ik heb vandaag bewust het zadel wat anders neergelegd dan gister. Hierdoor is het verschil kleiner geworden qua hoogte.Als 3 man (vrouw) onafhankelijk van elkaar zeggen "wat ligt je zadel achter hoog in verhouding met voor" ga je jezelf wel even achter de oren krabben. Desalniettemin... de volgende keer leg ik deze nog wat verder naar achteren en ben inmiddels op zoek naar een M pommel.
Tjelley
Geplaatst: 05-02-14 19:45
@Icrack: Ik vind het zadel best netjes liggen en het hoogteverschil valt mij mee Persoonlijk vind ik de Barefoot pad met bont een erg fijne pad. Heb ooit ook eens een Grandeur met sympanova onderkant gehad. Die beviel ook goed, maar niet geschikt voor elk paard. Wat zit jou paardje mooi strak in haar (? ) velletje
Het hoogteverschil is nu ook een stuk beter dan gister hoor. De foto's zijn van vandaag nadat ik het zadel net even anders opgelegd had waardoor het hoogteverschil al een mooi stuk afnam. De volgende keer leg ik het nog een stukje naar achter om te kijken wat het dan gaat doen voor de schoft. Zoals je kan zien ligt de pad op de schoft. Verder heeft ze er geen last van en de afdruk was vandaag ook heel netjes.
Haha...Thnx! Grappig dat ook jij over haar velletje begint, ik krijg (ook op stal) van bijna iedereen hetzelfde te horen . Ik denk dat het door haar voer komt...heb ik de indruk tenminste.
Tjelley
Geplaatst: 05-02-14 20:00
Wat voer jij... glanstabletten?
Het is toch altijd een beetje uitproberen, maar zo te horen komt dat vast goed.
Yvankaxx
Geplaatst: 05-02-14 20:05
Vandaag heb ik ook weer gereden. Heb goed aangesingelt dit keer, en het opzij schuiven viel me reuze mee, zelfs in galop. Wel had ze weer wat nieuws bedacht (trappen naar mijn been als ik aandreef), maar dat komt denk ik niet door het zadel, puur werk ontwijken. Ik heb het idee dat het zadel niet erg achteruit geschoven is? Ben benieuwd naar jullie mening. Voor het rijden:
Na het rijden:
En
Heb het zadel met opzet voor mijn gevoel wat meer naar achter gelegd.
Icrack
Geplaatst: 05-02-14 20:05
... daar heeft het wel van hé.
Gaat zeker goed komen, het zadel voldoet me na twee keer rijden heel goed. Het is nu gewoon een kwestie van "fijnafstelling". Met alle ervaring aanwezig hier zal dat moeten lukken
Yvankaxx zoals ik het zo kan zien is het zadel netjes op zijn plek gebleven.
Tjelley
Geplaatst: 05-02-14 20:13
Yvankaxx: Kan het zo zijn dat je benen iets meer naar achteren liggen dan anders? Paarden zijn vaak wat kriebelig richting de flanken. (althans die van mij ) Misschien dat ze daar op reageert?