Anatomische hoofdstellen (o.a. Rambo Micklem)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Myca

Re: Rambo Micklem competitie hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 20:30

Met dat neusringetje kan je hem als kaptoom gebruiken.
Ik longeer weer anders dus ik dacht dat ik hem niet nodig had.
Maar nu wil ik dus TREC gaan rijden en dan moet je bij sommige hindernissen voor je paard uit lopen en mag je hem niet aan zijn bit trekken. Daarvoor zou hij ook handig zijn.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 22:14

Ik gebruik 'm veel met mijn jonge paard, in het begin om het longeren te leren en nu om 'm nog even aan de longe te hebben voor ik erop stap en als ik er op zit dat iemand 'm nog even aan de longe kan houden het eerste stukje

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 23:42

Lithya schreef:
Krijgen jullie ook vaak de vraag wat de werking van dat 'ding' is? Dan bedoelen ze het hoofdstel.

Bij mij op stal weten ze het inmiddels en krijg ik de vragen niet meer, maar als ik met mijn paard ergens anders ga rijden/springen dan krijg ik inderdaad vaak de vraag wat voor hoofdstel het is. En als ze niet vragen, dan krijg ik standaard mensen die naar het hoofdstel blijven staren maar het niet durven vragen.

Valerie98

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 15:36

SteffiiY schreef:
Ik heb echt helemaal geen verstand van hoofdstellen, maar waar is die neusring handig voor?

Vooral handig om te longeren, dan trek je niet aan het bit

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 23:51

Nou ik was vandaag even helemaal klaar met mijn micklem... Mijn paard heeft in de 15 jaar dat ze bereden wordt nog nooit een wondje in of bij haar mond gehad. Vandaag had ze aan de buitenkant van haar mondhoek na het rijden een vers schaafwondje. Dus niet van het bit, maar van het hoofdstel. En dat terwijl ik echt nooit vast aansnoer.
Meer mensen met deze ervaring?

Elevien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 00:30

Nope.... Nergens last van! En ik heb het hoofdstel al bijna 2 jaar. Zomer/wintervacht, geschoren/ongeschoren, nog nooit één schuurplekje gehad.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 07:18

Ik heb ook nog nooit een schuurplekje/schaafwondje van het hoofdstel gehad!
En aansnoeren doe ik ook niet, maar de neusriem gaat wel redelijk strak. Anders komt de druk niet op de neus. Werkt het hoofdstel niet goed.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 08:49

Olympia96 schreef:
Nou ik was vandaag even helemaal klaar met mijn micklem... Mijn paard heeft in de 15 jaar dat ze bereden wordt nog nooit een wondje in of bij haar mond gehad. Vandaag had ze aan de buitenkant van haar mondhoek na het rijden een vers schaafwondje. Dus niet van het bit, maar van het hoofdstel. En dat terwijl ik echt nooit vast aansnoer.
Meer mensen met deze ervaring?

Heb je de sperriem voor of achter het bit langs? Mijne liep er beter op als ik hem achter heb bit had (zoals je hem vast maakt bij sidepull), maar kreeg daar schaaf wondjes van.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 10:16

Ik kan me bijna niet voorstellen dat je schaafplekjes krijgt als je het hoofdstel om doet zo als het hoord.
dan heb je of het bitriempje achter het bit langs, of de neusriem wel heel laag zitten

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 22:51

koetjeboe schreef:
Ik kan me bijna niet voorstellen dat je schaafplekjes krijgt als je het hoofdstel om doet zo als het hoord.
dan heb je of het bitriempje achter het bit langs, of de neusriem wel heel laag zitten

En toch is het zo. Hoofdstel hangt exact op de goede hoogte en bitriempje niet achter het bit.

Lesly1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 23:19

Heb je het hoofdstel al lang? Ik vond hem in het begin erg stug. Heb toen het bitriempje een gaatje losser gedaan, omdat ik ook bang was voor schuurplekken. Moet zeggen dat het hoofdstel erg soepel is nu. Verder geen problemen mee gehad.

Silver_Bolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 08:40

Ik heb gisteren voor het eerst gelongeerd met mijn hoofdstel. De neusriem verschoof een beetje, heb ik hem dan niet strak genoeg zitten? Pony was er wel blij mee geloof ik, normaal trekt ze enorm naar buiten als ik haar longeer (moet gewoon in de bak longeren) en dat deed ze nu een stuk minder.
Hier een foto, zit hij zo goed? Ik heb het idee dat de neusriem misschien wat hoger moet, maar dan komt het bit te hoog te zitten, misschien dadelijk als de riempjes wat minder stug zijn.
Afbeelding

Mickyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 20:17

De frontriem lijkt erg strak te zitten. Misschien kan je die er beter afhalen of er een andere opzetten? Waarschijnlijk zit de rest van het hoofdstel dan ook meteen beter (was bij die van mij ook zo).
En de neusriem mag idd wel een gaatje hoger zo te zien. Zodra je er een grotere frontriem op hebt, gaat dat wrs ook makkelijker.

Silver_Bolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 20:20

jaa klopt de frontriem zit wat strak, hier ga ik nog een nieuwe opzetten

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 20:55

Ik heb er om die reden inderdaad ook een andere frontriem op gezet.
Het lijkt of je neusriem nog iets hoger kan, maar dat zou je even uit moeten proberen

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 00:13

Ook ik heb hem aangeschaft en vindt het echt een geweldig hoofdstel.Helemaal gevormd naar het hoofd van het paard.
Bitloos en longeren op een zeer paardvriendelijke manier.
Erg duur in aanschaf, maar is het zeker waard.
Zonder poespas, dat maakt het zeker nog mooier!

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 10:11

Zijn er hier ook mensen die hun paard direct hebben beleerd met dit hoofdstel? Of pas later mee gestart?
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen binnen dat gebruikersdoel.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 10:19

Ik heb 'm juist aangegeschaft voor het beleren

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 13:59

Ik ben begonnen met een normaal hoofdstel maar hij bleef onrustig op contact met het bit. Lage neusriem, aansnoer maakte niet uit. Verschillende bitten geprobeerd mar ook dat maakte niet uit. Met dit hoofdstel was het gelijk goed. Geen protest meer. Gewoon fijn meewerkend. Natuurlijk is de aanleuning nog een zoek plaatje, maar hij loopt hu gewoon constant met contact.

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 20:20

Amaryllis schreef:
Zijn er hier ook mensen die hun paard direct hebben beleerd met dit hoofdstel? Of pas later mee gestart?
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen binnen dat gebruikersdoel.

Ik wou dat het hoofdstel al verkrijgbaar was en bekend was in Nederland toen ik de mijne ging beleren in 2009 :') . Mag ik vragen wat je gedachtegang is om eventueel niet met een Micklem te gaan beleren? Ik zou juist denken dat als je de middelen hebt om met dit hoofdstel te beleren, dat een regulier hoofdstel niet eens aan de orde hoeft te zijn. Dan zou ik gewoon direct beginnen met een Micklem en het aanhouden. Geen paarden van mij krijgen meer een 'gewoon' hoofdstel om. Ze hebben allemaal hun eigen Micklem want ik zie bij allemaal (alle 3 ingereden met een gewone) een wereld van verschil in alleen het dragen van het Micklem hoofdstel, dus rijden niet eens meegenomen. Vooral mijn ene ruin, trok vroeger de teugels uit mn handen, begon direct te schuren zodra hij een hoofdstel aankreeg en zweette er ook vreselijk onder. En dat terwijl ik een hele zachte Kieffer had. :j

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 20:22

Ik vond het juist dé uitvinging om mee te beleren eigenlijk

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 20:29

Ik heb hem ook gekocht om te beleren. Maar ben er zo blij mee dat ik hem gewoon blijf gebruiken.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 20:56

Mijn vraag kwam uit pure interesse. Enige puntje is de prijs op dit moment, maar als ik jullie reacties zo lees is het júist met beleren een fijn middel. Bedankt :-)

__Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 20:57

Ik beleer op dit moment ook mijn paard ermee. Bitloos, als sidepull. Bevalt erg goed!

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-14 20:58

Ik zou idd echt voor de Micklem gaan. Desnoods een maandje langer doorsparen of anders kijken of hij tweedehands te vinden is? Je ziet iig verschil en ik zou je aanraden om t er idd niet om te laten :D