Toch maar een andere singel??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 13:33

Dispar_Vulgo schreef:
Monody schreef:
Had iemand deze singel nog geprobeerd? Hij is nu met korting te krijgen..
[ Afbeelding ]

Ik heb gelijk maar een paar foto’s gemaakt:

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

welke maat heb jij genomen? zou je van gesp tot gesp willen meten en de gehele singel?
ik had van edix een 75 cm

Afbeelding
Afbeelding

heb nu een ander zadel dus twijfel een beetje over welke maat, vind de waldhausen wel leuk geprijst om deze nog aan te schaffen voor bij dit zadel.
hier op de foto de cresent van mattes in 65cm.
paard is er ruim een jaar uit geweest wegens blessure en we houden het nu als een soort pre pensioen in beweging.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 16:22

Ik heb nu een tijd een fijne banaansingel voor mijn pre. Echter heeft die de neiging dat de voorste stoot een gaatje strakker wil dan de achterste stoot. Wat wil dat dan zeggen?

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 21:03

Duhelo schreef:
Ik heb nu een tijd een fijne banaansingel voor mijn pre. Echter heeft die de neiging dat de voorste stoot een gaatje strakker wil dan de achterste stoot. Wat wil dat dan zeggen?

Volgens mij is de singel dan niet rond genoeg.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 22:43

JenniferU schreef:
Dispar_Vulgo schreef:

Ik heb gelijk maar een paar foto’s gemaakt:

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

welke maat heb jij genomen? zou je van gesp tot gesp willen meten en de gehele singel?

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

heb nu een ander zadel dus twijfel een beetje over welke maat, vind de waldhausen wel leuk geprijst om deze nog aan te schaffen voor bij dit zadel.
paard is er ruim een jaar uit geweest wegens blessure en we houden het nu als een soort pre pensioen in beweging.

Als ik weer op stal ben, kan ik even opmeten.
Weet wel bijna zeker dat ze van gesp tot gesp echt de aangegeven maat zijn, want heb vergeleken met m’n oude singels en die waren ook precies 65/70cm.

Zelf heb ik gewoon 65 en 70 besteld (bij agradi) om te passen en uiteindelijk 70cm gehouden.

lies

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 23:07

Hoe zacht is die singel van Waldhausen?

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 15:51

JenniferU schreef:

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Ik heb dus 70cm. Van gesp tot gesp precies 70cm en gehele singel is 1-2cm per kant langer, dus 72/74cm.

Afbeelding

lies schreef:
Hoe zacht is die singel van Waldhausen?

Het leer is wel mooi zacht maar er zit niet veel ‘vulling’ in die stukken. Je voelt wel duidelijk waar het elastiek zit en waar niet. Geen idee of dat vervelend is voor het paard.

Afbeelding

Zamak

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 12:20

DWensink schreef:
Ik lees al een hele tijd mee in het topic en heb al vaker positieve dingen gehoord over de 'ouderwetse' koord singels. Bij wat voor paarden gebruiken jullie deze en wat zijn volgens jullie de voordelen hiervan? Ik overweeg er namelijk 1 te bestellen.

Ik heb er een laten maken van Mohair. Die bevalt goed. Paard krijgt er geen schuurplekken van. Hij er vaak last van dat het velletje tussen de elleboog en singel ging irriteren. Zowel bij een rechte singel als bij een anatomische.
Ik wilde zelf per se mohair ivm een gevoelige huid van mijn paard en dat lijkt vooralsnog goed te werken

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 09:50

Ik heb al een poos geen vraag meer gesteld hier maar aangezien je hier vaak fijne antwoorden krijgt wil ik graag weer jullie mening. Mijn paard is erg afgevallen, had voorheen een crescent singel, nu neemt deze mijn zadel mee naar achteren en zoek ik iets anders. Mijn zadelmaker vertelde mij tevens dat de singel nu te lang is waardoor die het zadel sowieso niet op zijn plek kan houden. Mijn paard is rondgeribt dus het schuift makkelijk als een singel of zadel niet past. Huidige singel is 85 cm. Ik heb een wintec cair te leen, 55 cm (geen foto van nog). Maar die is te kort.

Wat voor singels lijken er wat op de cair qua vorm? Hoeft niet perse met lucht. Wel graag met elastiek aan beide zijden. Ik had zelf de harrys horse freefit of de horka in gedachten. Maar wat is er nog meer? En zou ik dan voor 65 cm of 70 moeten gaan? Onderstaand wat fotos van huidige singel(zadel ligt daar beroerd is inmiddels dus weer passend).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 10:20

Als dit de 85 is op de foto, zou ik naar 80 gaan, of misschien 75, maar niet korter. Wel opletten dat de gespen op het uiteinde liggen

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 20:24

Het zijn een beetje lastige foto’s, maar op die eerste foto lijkt je singel een prima lengte.

Heb je al een rechte singel geprobeerd? Ik denk dat je daar wellicht best mee uit de voeten kan, je paard lijkt niet buikig.

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 22:05

Ze is inderdaad haar buik grotendeels kwijt inmiddels. Ik heb vandaag wat singels gehaald om uit te proberen. Eens kijken of ik er morgen aan denk om er fotos van te maken :+

Ter illustratie zo zag ze er ongeveer een jaar geleden uit qua buik :o
Afbeelding

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 22:16

Heb je een foto met deze huidige singel van recht aan de zijkant? Het ziet er namelijk prima uit qua lengte van de gespen. Je zou wel voordeel kunnen halen uit een singel met de gespen op de uiteinden ipv met nog een stuk stof na de gespen. Dan kom je minder over je dekje heen.

En als je paard echt minder buikig geworden is kan het nodig zijn om over te gaan op een rechte of iets minder ronde singel.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 09:45

Celebi schreef:
Duhelo schreef:

Volgens mij is de singel dan niet rond genoeg.

Of te slap waardoor ie vervormd

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 12:31

Ik heb wat fotos gemaakt van de geprobeerd singels ze zijn allemaal 75 cm

De schockemöhle singel vonden zowel paard als ik het fijnst. Voor het rijden.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Na het rijden, en een gaatje strakker in de tussen tijd. Zadel is echt heel minimaal naar achteren gegaan. Maar voor mijn gevoel zat hij voor het rijden iets teveel op de schouder.

Afbeelding

Afbeelding

En dan nog de rossner easy go. Daar liep ze heel raar mee dus alleen een foto van voor het rijden. En het zadel voelde heel instabiel met opstappen ondanks goed aansingelen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 12:45

Je zadel leek inderdaad te ver naar voren te liggen dus dat is dan niet gek dat het zadel naar achteren schuift. Zou ook zeker niet korter gaan dan 75 cm.

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 13:04

Nee, ik denk dat deze lengte zo wel kan. Ik snap eigenlijk niet hoe de zadelmaker een singel van 55 cm vast kreeg bij haar := ...

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 13:05

Mijn eerste zadelmaker had toen ook een singel van 50 cm aangeraden terwijl ik achteraf nu 65 gebruik. Kan me dat ook echt amper meer voorstellen..

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 13:26

ElinaSK ik zou een cob of S/M maat dekjes proberen, dan komt je singel er ook niet overheen.

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 13:32

Zijn die dekjes dan niet te kort? Als in dat de naad dan op het randje van het zadel komt (aan de onderkant)?

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 14:46

Nee dat scheelt maar een klein beetje. Maar je dekjes goed in de kamer trekken zowel voor als achter helpt ook. Scheelt ook zo een paar centimeter. Ik gebruik ook full dekjes op mijn kleine maat vrij stevige d pony en als ik de dekjes in de kamer trek passen ze prima. Heb wel eens met een onderlegger gereden waardoor dat niet kon en dan zijn de dekjes opeens veel langer en niet meer handig qua singel.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 14:49

Eline de schockemohle singel lijkt fijn te liggen, maar je hoort het zadel echt anders te zadelen. Probeer het zadel eens achter de schouder te leggen. Hij mag nog sowieso wel een vingerbreedte (+- een cm) naar achteren tov je “na het rijden” foto namelijk.

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 16:23

ElinaSK schreef:
Zijn die dekjes dan niet te kort? Als in dat de naad dan op het randje van het zadel komt (aan de onderkant)?

Ik gebruik van Lemieux de S/M dekjes onder mijn 17,5inch dressuur zadel

Afbeelding

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-25 16:59

Celebi schreef:
Nee dat scheelt maar een klein beetje. Maar je dekjes goed in de kamer trekken zowel voor als achter helpt ook. Scheelt ook zo een paar centimeter. Ik gebruik ook full dekjes op mijn kleine maat vrij stevige d pony en als ik de dekjes in de kamer trek passen ze prima. Heb wel eens met een onderlegger gereden waardoor dat niet kon en dan zijn de dekjes opeens veel langer en niet meer handig qua singel.

Oke, ik zal eens kijken naar een andere maat tzt. :j

Hannanas schreef:
Eline de schockemohle singel lijkt fijn te liggen, maar je hoort het zadel echt anders te zadelen. Probeer het zadel eens achter de schouder te leggen. Hij mag nog sowieso wel een vingerbreedte (+- een cm) naar achteren tov je “na het rijden” foto namelijk.

Ik ben het met je eens hoor :o . Na het rijden lag hij overigens ongeveer 2 vingerbreed achter de schouder.

SandraWierda schreef:
Ik gebruik van Lemieux de S/M dekjes onder mijn 17,5inch dressuur zadel

[ Afbeelding ]

Dat valt idd mee. Ik heb ook een 17,5 inch. Is het proberen waard :)

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 13:39

Ik heb een neopreen singeltje gehad, maar die was wel zo'n beetje op.

Heb afgelopen week bij de zadelpasser een hele fijne singel gekocht, maar helaas wordt het paard er echt niet blij van :( Er is voldoende vrijheid, maar de huidplooi komt toch op de singel waardoor er een schuurwondje ontstaat.

Afbeelding

Nu toch weer op zoek naar een fijne neopreen / zachte singel...

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 17:45

Dat had mijn pony ook.

De passier blue wave en de edix Crescent hielpen bij mij allebei. Geen wondjes meer... Mocht je toch liever leer hebben dan neopreen.