Anatomische hoofdstellen deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke93

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 15:02

Als je hem zo hoog op de wang doet krijg je de keelriem niet dicht nee, wat nou als je het op deze mooi getekende manier probeert?
Afbeelding
Dus een stuk lager dat de ring nog net op de wang komt en dan het riempje onder de wang? Zo zit mijn soortgelijke hoofdstel.

OfToTheWoods

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 16:03

Janntjuh schreef:
Als je hem zo hoog op de wang doet krijg je de keelriem niet dicht nee, wat nou als je het op deze mooi getekende manier probeert?
[ [url=m/D1SUJe.jpg]Afbeelding[/url] ]
Dus een stuk lager dat de ring nog net op de wang komt en dan het riempje onder de wang? Zo zit mijn soortgelijke hoofdstel.

Nou ik dacht ook dat hij voorbij de wang hoorde, net als een Rambo micklem zegmaar, maar dan valt de sperriem bijna van haar neus af zo laag :Y)
Op de wang was eigenlijk de enige plek waar hij soort van passend te maken viel

Helaas niet pas te krijgen dus, zoek rustig weer verder..

siskeh

Re: Anatomische hoofdstellen deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 16:15

@OfToTheWoods: wat je kán proberen(mits dat past) is de bovenste sluiting(kaakriem zegmaar) heel stuk ruimer zodat je meer een rechte lijn krijgt vanuit het kopstuk naar de neusriem en daar vanuit het hoofdstel afstellen. Maar betwijfel of het dan wel werkt.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 18:27

Ik heb een nieuw bit (maatje groter ook) en nu past hij prima :j
Afbeelding

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 18:28

Past prachtig!

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 18:32

xSCWx schreef:
[ [url=m/gsZa4q.jpg]Afbeelding[/url] ]

Oh kijk mooi! Daar is ie vast blij mee!

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 21:09

xSCWx schreef:
[ [url=m/gsZa4q.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ben je zeker of je frontriem niet groter mag? Ik ben niet helemaal zeker hoor maar ik denk dat de riem onder het oog wat lager mag. Mss omdat de frontriem echt (te?) passend is?
Ik heb hier bv ook een cob met een full frontriem.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 00:28

Ik ga inderdaad een andere frontriem bestellen en denk wel dat ik die net een centimeter groter bestel :j dit gaat net maar is voor het mooie net te krap (al moet het leer ook nog wel wat vormen denk ik)

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 07:49

Ik denk dat een maatje groter beter zal zijn. Bestel je die ook van Presteq of laat je hem elders maken ?

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 09:19

Nee die bestel ik bij (mag reclame hier? Even in spoiler)
Spoiler:
Monique designs punt nl

hmetwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 12:55

Ik had al een eigen topic gemaakt maar ik werd even hierheen verwezen.

Ik heb voor paard al een tijdje het horsegear cygnus hoofdstel. Het hele hoofdstel zit prima behalve het sperriempje die vast zit aan het hoofdstel. Die heeft de neiging om op het bit te gaan zitten. Ik heb een aantal keer gehoord dat ik de neusriem moet proberen een gaatje lager te doen maar ook dat de pasvorm niet voor mijn paard is. Jullie zijn de experts als het gaat om anatomische hoofdstellen dus weet iemand er iets over te zeggen?Afbeelding

Edit: als het trouwens aan het pasvorm ligt en niet ons hoofdstel is, welk hoofdstel raden jullie aan? Ze heeft een best wel lang maar fijn hoofd. Ik zat zelf te denken aan de rambo micklem, want dat lijkt gewoon een top hoofdstel. Ik wil het sowieso anatomisch

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 13:15

xSCWx schreef:
Spoiler:
Monique designs punt nl

Haha, daar heb ik er nu ook 2 in de maak: eentje voor bij mijn bruine Presteq, de andere voor bij de zwarte.
De eerste keer dat ik daar bestel dus wel benieuwd naar de kwaliteit!
Indien jij er al besteld hebt, mag ik mss een foto?

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 13:20

hmetwn schreef:

Ik heb voor paard al een tijdje het horsegear cygnus hoofdstel. Het hele hoofdstel zit prima behalve het sperriempje die vast zit aan het hoofdstel. Die heeft de neiging om op het bit te gaan zitten. Ik heb een aantal keer gehoord dat ik de neusriem moet proberen een gaatje lager te doen maar ook dat de pasvorm niet voor mijn paard is. Jullie zijn de experts als het gaat om anatomische hoofdstellen dus weet iemand er iets over te zeggen?[ [url=m/87V7oo.jpg]Afbeelding[/url] ]

Edit: als het trouwens aan het pasvorm ligt en niet ons hoofdstel is, welk hoofdstel raden jullie aan? Ze heeft een best wel lang maar fijn hoofd. Ik zat zelf te denken aan de rambo micklem, want dat lijkt gewoon een top hoofdstel. Ik wil het sowieso anatomisch

Das een lastige. Je neusriem lager maakt dat je waarschijnlijk ook daar de bitringen tegen komt.
Kan je de sperriem niet wat ombuigen? Is hij niet zo gemaakt dat hij ploobaar is?

Ander hoofdstel ? Zelf ben ik erg tevreden van mijn Presteq hoofdstel. Erg fijn leer en - natuurlijk persoonlijke smaak - ik vind het apart èn praktisch.

hmetwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 13:33

Lukasje schreef:
hmetwn schreef:

Ik heb voor paard al een tijdje het horsegear cygnus hoofdstel. Het hele hoofdstel zit prima behalve het sperriempje die vast zit aan het hoofdstel. Die heeft de neiging om op het bit te gaan zitten. Ik heb een aantal keer gehoord dat ik de neusriem moet proberen een gaatje lager te doen maar ook dat de pasvorm niet voor mijn paard is. Jullie zijn de experts als het gaat om anatomische hoofdstellen dus weet iemand er iets over te zeggen?[ [url=m/87V7oo.jpg]Afbeelding[/url] ]

Das een lastige. Je neusriem lager maakt dat je waarschijnlijk ook daar de bitringen tegen komt.
Kan je de sperriem niet wat ombuigen? Is hij niet zo gemaakt dat hij ploobaar is?

Ander hoofdstel ? Zelf ben ik erg tevreden van mijn Presteq hoofdstel. Erg fijn leer en - natuurlijk persoonlijke smaak - ik vind het apart èn praktisch.

Heb ook al naar de presteq gekeken maar die prijzen zijn me een beetje te duur, ik ben een student en heb niet een geldboom in de tuin helaas. Ik heb hem al geprobeerd om hem te forceren maar hij is niet echt gemaakt van soepel leer en wil niet zo blijven zitten. Zit nu te kijken naar die QHP rambo lookalike.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 13:52

Bit gaatje hoger?

hmetwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 14:11

MarjanB schreef:
Bit gaatje hoger?

Zitten al 2 rimpeltjes bij de mondhoeken

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 14:29

Bit verhangen om een hoofdstel voor het oog passend te krijgen zou ik niet doen. Ik denk dat de conclusie gewoon is dat dit model hoofdstel voor jou paard niet ideaal is.

Als je de vorm van deze neusriem fijn vindt dan zijn onderstaande hoofdstellen misschien wel een optie. Die hebben wel gewoon een normale sperriem.
L'equi Kingston van Equibling (https://www.equibling.nl/product/lequi- ... t-normaal/)
Of anders de budget vriendelijkere Hooks Neston https://www.hookseurope.com/horse/horse ... airfield-1

hmetwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 15:11

Ik ga vandaag proberen om de neusriem eentje lager te doen en of dat kan. Ik ben volledig blut en heb het geld even niet om iets anders aan te schaffen als hij nog steeds hetzelfde doet dan ga ik heel lief mams aankijken denk ik maar ( ben toch bijna jarig hihi :D )

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 15:16

hmetwn schreef:

Heb ook al naar de presteq gekeken maar die prijzen zijn me een beetje te duur, ik ben een student en heb niet een geldboom in de tuin helaas. Ik heb hem al geprobeerd om hem te forceren maar hij is niet echt gemaakt van soepel leer en wil niet zo blijven zitten. Zit nu te kijken naar die QHP rambo lookalike.

Zou sowieso kijken naar 1 die dan de ‘sperriem’ met een ringetje aan de neusriem vast heeft. Die zijn al iets flexibeler in te stellen dan deze.
Hier goede ervaringen qua pasvorm met de Hooks Chester. Ook bij paarden die tussen full en cob in vallen met relatief dunne neusjes krijg ik de full netjes passend. Volgens mij heeft QHP een soortgelijk model.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 15:35

Ik heb zelf een Hooks Chester gehad, fijn hoofdstel! Heb nu de Horsegear Quasar, zelfde idee, maar ringetje op de wang is wat groter en gespen zijn zilver ipv goud.
Gevoelsmatig komt bij haar paard de neusriem van die hoofdstellen ook te laag als je de sperriem goed wil laten vallen.

hmetwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 15:56

Vanillia schreef:
Ik heb zelf een Hooks Chester gehad, fijn hoofdstel! Heb nu de Horsegear Quasar, zelfde idee, maar ringetje op de wang is wat groter en gespen zijn zilver ipv goud.
Gevoelsmatig komt bij haar paard de neusriem van die hoofdstellen ook te laag als je de sperriem goed wil laten vallen.

Dus wat raad je precies aan? Ik zit nu te denken aan de QHP Devi, Hooks Chester, Rambo en de Horsegear Quasar. Moet ik het anatomische gewoon laten vallen omdat de sperriem bij die ook niet zouden passen en maar gaan voor een oudewets normaal hoofdstel (dan wel met anatomisch kopstuk :P ) Ik wil het liefst echt anatomisch voor popje maar als dat allemaal niet gaat passen...

hmetwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 18:03

Hier even een foto van haar chagrijnige hoofd, lang en smal hoofdje
Afbeelding
Geen betere foto sorry. Ze heeft qua alles maat cob. Misschien helpt dit met tips voor hoofdstellen? QHP sedna, QHP Devi, Hooks chester, Rambo Micklem (heeft mijn hart gestolen ;( ), HH Anatomic is waar ik naar aan het kijken ben maar veel verstand heb ik niet over pasvorm enzo dus als iemand mij de juiste weg kan wijzen :D

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 19:49

Lukasje schreef:
xSCWx schreef:
Spoiler:
Monique designs punt nl

Haha, daar heb ik er nu ook 2 in de maak: eentje voor bij mijn bruine Presteq, de andere voor bij de zwarte.
De eerste keer dat ik daar bestel dus wel benieuwd naar de kwaliteit!
Indien jij er al besteld hebt, mag ik mss een foto?

Ik heb het nog niet binnen, heb van de week besteld (geen idee hoe lang het duurt voordat ik die binnen heb). Maar haar eigen foto’s zijn erg mooi in ieder geval, en voor die prijs durfde ik het zeker te proberen. Voor een tientje een bijpassend zadel sieraad gekocht ook (voor het zadel dat ik nog niet heb :') ).

@hmetwn, bij mijn paard zat de sperriem ook niet goed met een watertrens. Een bustrens heeft het probleem compleet opgelost, het verschil zal hem er in zitten dat de ringen van watertrens te rond zijn. Je kan op mijn berichten in dit topic terug zoeken, ik heb er foto’s van geplaatst.

Fudge

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 19:57

hmetwn schreef:
[ [url=m/ffKozS.jpg]Afbeelding[/url] ]
Geen betere foto sorry. Ze heeft qua alles maat cob. Misschien helpt dit met tips voor hoofdstellen? QHP sedna, QHP Devi, Hooks chester, Rambo Micklem (heeft mijn hart gestolen ;( ), HH Anatomic is waar ik naar aan het kijken ben maar veel verstand heb ik niet over pasvorm enzo dus als iemand mij de juiste weg kan wijzen :D

Als ik jou was zou ik kijken naar een hoofdstel waar de sperriem alleen midden op de neus vast zit. Ik zou bang zijn dat je met de HH Anatomic hetzelfde probleem krijgt als wat je nu hebt. Al zou je natuurlijk altijd kunnen passen en weer terug sturen als het niet wat is.
Een echt goed advies verder is moeilijk te geven, je zou vooral moeten passen. Heb je niet stalgenootjes/kennissen waarvan je wat modellen kan passen?

hmetwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 20:51

Floran schreef:
hmetwn schreef:
[ [url=m/ffKozS.jpg]Afbeelding[/url] ]

Als ik jou was zou ik kijken naar een hoofdstel waar de sperriem alleen midden op de neus vast zit. Ik zou bang zijn dat je met de HH Anatomic hetzelfde probleem krijgt als wat je nu hebt. Al zou je natuurlijk altijd kunnen passen en weer terug sturen als het niet wat is.
Een echt goed advies verder is moeilijk te geven, je zou vooral moeten passen. Heb je niet stalgenootjes/kennissen waarvan je wat modellen kan passen?

Dus de rambo ook niet enz? Echt haast een “ouderwets” simpel hoofdstel? Ze staat trouwens aan huis, geen stal en ik ken niemand met een EP :(

@xscwx ze gaat juist goed op een watertrens en heeft nooit anders gehad, ze moet ook zo een hebben van eigenaar.

Edit: ik heb trouwens de neusriem een gaatje langer gedaan maar dat was me toch ECHT te laag.. was voor mij wel 4 fingers van het jukbeen af (maar ik heb ook dunne vingers tbh)