[INFO] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Jets

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom boomloze zadels IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 10:32

Ik zou hem ook minder ver aan kunnen draaien dat m'n fender er minder strak tussenin zit zeg maar, dat heeft denk ik het zelfde effect als een kortere bout, of is dat een rare gedachte? Alleen dan ben ik dus bang dat dat moertje langzaam losser gaat en er zo afdraait en ik hem verlies ofzo..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 10:38

Om dat te voorkomen kun je er een druppeltje secondenlijm tussen doen.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 11:31

Jets schreef:
Ik zou hem ook minder ver aan kunnen draaien dat m'n fender er minder strak tussenin zit zeg maar, dat heeft denk ik het zelfde effect als een kortere bout, of is dat een rare gedachte? Alleen dan ben ik dus bang dat dat moertje langzaam losser gaat en er zo afdraait en ik hem verlies ofzo..

Of een slotbout, die draait er niet uit (met zo'n klein blauw randje binnenin de moer)(kan uiteraard geen afbeelding vinden - grrrr)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 14:51

jokari schreef:
[ Afbeelding ]
Lilianne (Teteltee) kwam vandaag bij bokker Sjintoo dus daar moest ik toch echt van profiteren om de Arizona Fur uit te testen op Falke van Sjintoo.
En genadeloos vliegles gekregen. :D (en ik zei nog wel enthousiast, na de eerste bokrondjes, dat ik zo goed bleef zitten. :D En toen deed ze haar hoofd tussen haar benen. _O- ) Het eigenwijs mormel leek enigszins verbaasd dat ik onmiddellijk terug opgestapt ben en besloot zich na nog een paar halfslachtige protesten toch maar te gaan gedragen.
Zadel zit heel erg zacht maar kantelde bij dit bokkende dikzakje helemaal naar voren, het lanceert je haast, met mijn ghostje zou ik er niet afgevlogen zijn. Daarbij moet wel gezegd worden dat het nog niet heel erg soepel is ingereden. Een v-systeem voor de singel had de achterkant van het zadel misschien meer op z'n plek gehouden.
Mijn houding is ook niet ideaal, vermoedelijk omdat het toch wel vrij breed zit, ondanks de zitversmaller, wat met ghost veel minder is.
Maar dat kussentje onder je kont is heerlijk. :D

Ik vind het nog steeds een heel gaaf zadel en mocht ik een smal, A-model paard met veel front hebben dan zou ik het zeker durven kopen. Voor een ronde koudbloed zonder front vind ik het helaas niet interessant.

Kan me voorstellen dat dit niet lekker zat, zadel ligt enorm ver naar voren en ontzettend achterover gekanteld omdat de voorkant op deze plek zo ontzettend hoog ligt.... zat de juiste maat fork er wel in? :=

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 14:54

Jets schreef:
Ik ben super blij met de Barefoot Cherokee, gister de Autumn Desert Trail gereden en het zadel bleef super goed liggen ondanks dat mijn paard nogal overenthousiast was :j Ook blij met de extra steun die ik heb die ik bij de Cheyenne miste. Ben wel benieuwd hoe jullie hem vinden liggen? :)

[ [url=m/kVhV9Z.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/TNlJNG.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/pv17AY.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat een blije drentelkop zeg :D
Ziet er super uit toch! +:)+

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 15:57

Nou, De H-singel in combi met mijn dikkerd en ghost is dus geen succes. De eerste maal merkte ik al dat ze rechtsom moeilijk liep, maar ik dacht dat het nog wennen was na de osteo. Vandaag weer zo. (rechts is haar slechte kant). Bij inspectie van alles, doordat de singelstoten kunnen bewegen over de ophanging, schuift de achterste singel naar voor, waardoor er een hap vel geklemd raakt tussen de twee singels ...

Ik kan geloven dat ze niet fijn liep :(:)

mijn barefoot singel er terug aangedaan, en ze liep als een trein.

Nu zit ik met het volgende dilemma:
- kijk ik om mijn singelstoten aan te passen zoals Kwetal voortoonde (= kosten, geen garantie dat het werkt, en als het niet werkt nogmaals kosten om het terug normaal te maken)
- rij ik gewoon door met mijn FRA (maar met de kans dat de gevoelige plekken veroorzaakt zijn door die singel)
- of koop ik een gewone lederen singel (ik vermoed dat ik door de elastiek te strak moet aansingelen omdat zadel anders wel wat schuift, met de H-singel moet ik minder strak singelen, maar die mocht eigenlijk 30 cm langer zijn om goed te zijn :D ) die langer is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 16:07

En iets om de FRA heen doen zodat de kans op schuren minder wordt? Dan hoef je niet alleen naar bijvoorbeeld bontjes te kijken, maar je zou ook naar borsttuig onderleggers kunnen kijken die ze bij het mennen gebruiken; die zijn in verschillende diktes te vergelijken en zijn echt gemaakt op de continu bewegende borst namelijk de in de borst verbogen ellebogen) te beschermen tegen de statische borstriem waar ook nog eens enorm veel druk op kan liggen. Dan is een paard beschermen tegen singel in vergelijking daarmee een eitje. :)

Maar als je gratis nieuwe singelstoten kunt testen en die ook terug kunt sturen als het niet werkt dan zou je dat natuurlijk ook eens kunnen proberen. Mijn Ghost heeft ook een retourtje Italie gekregen om de basis te verstevigen en ik was super tevreden met hoe dat gedaan werd. Volgens mij had ik het zadel na iets meer dan een week alweer terug. :j

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 16:08

Ik had mijn inlages van de pads dus gewisseld. Nou, ik ben er in ieder geval blij mee. Niet meer van die enorme afdrukken in haar rug. Alleen nu is er weer iets met haar achterbeen.....pfffff, het gaat nooit makkelijk, hè.... :+

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 16:09

xyzutu2 schreef:
En iets om de FRA heen doen zodat de kans op schuren minder wordt? Dan hoef je niet alleen naar bijvoorbeeld bontjes te kijken, maar je zou ook naar borsttuig onderleggers kunnen kijken die ze bij het mennen gebruiken; die zijn in verschillende diktes te vergelijken en zijn echt gemaakt op de continu bewegende borst namelijk de in de borst verbogen ellebogen) te beschermen tegen de statische borstriem waar ook nog eens enorm veel druk op kan liggen. Dan is een paard beschermen tegen singel in vergelijking daarmee een eitje. :)

Maar als je gratis nieuwe singelstoten kunt testen en die ook terug kunt sturen als het niet werkt dan zou je dat natuurlijk ook eens kunnen proberen. Mijn Ghost heeft ook een retourtje Italie gekregen om de basis te verstevigen en ik was super tevreden met hoe dat gedaan werd. Volgens mij had ik het zadel na iets meer dan een week alweer terug. :j

Wat heb je laten verstevigen?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 16:13

xyzutu2 schreef:

Oh sorry! Mijn paard loopt zich niet open op de FRA hoor. Ik mag er schuurpapier omknuppen, die loopt zich nog niet open :D
Met de FRA moet ik gewoon erg strak aansingelen om niet rond te draaien, ik kreeg onlangs van mijn lesgeefster de opmerking dat de singel wel erg strak zat, en de osteo merkte op dat ze vast zat op haar rug (stukje achter de schoft, eigenlijk als je het midden van de singelophanging en beugelophanging recht doortrekt omhoog, daar naast de ruggegraat.)
Met een gewone of lederen singel moet ik minder strak singelen, maar die vinden ze minder fijn. De barefoot voelt ook soepeler aan, maar kan ik niet krijgen in 100 of 110 cm.

gratis stoten testen zou inderdaad super zijn, zeker als die gemakkelijk eraan te doen en te verwijderen zijn.

Anders gooi ik die H singel gewoon weer in de verkoop, maar ik vind het idee erachter wel fijn, in stap loopt ze ook gewoon netjes, maar als ze in draf teveel rond mijn been plooit gaat het daar gaan klemmen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 16:16

De voorboog. Omdat [***] zo'n hoge en smalle schoft en steile schouders had gleed het zadel aan de voorkant omlaag en klapte de voorboog als het ware open. Toen ik hem terugkreeg hadden ze er met 2 bijna verborgen schroefjes een metalen boog voor smalle paarden aan de onderkant van de voorboog tegenaan geschroefd en toen bleef het zadel aan de voorkant netjes in model. Als het niet gewerkt had, dan had ik de boog er zelf weer uit kunnen schroeven en was het zadel nog steeds op de oude manier te gebruiken geweest. Ik vond dat erg netjes gedaan.

@ Duhelo: als de huid niet gevoelig is, is een koordsingel dan geen idee? Die kun je in verschillende lengtes krijgen, volgens mij ook behoorlijk lang en ik hoor vaak dat als mensen problemen hebben met leren/elastische singels - of het nou aan het schuiven ligt of aan schuren - dat de paarden wel heel goed overweg kunnen met de traditionele koordsingel.Het voordeel daarvan ten opzichte van leren singels is dat ze superflexibel zijn en geen rimpeltjes krijgen aan de binnenkant als je hem omdoet.
Het is geen wondermiddel natuurlijk, ik ken ook een pony die aan zo'n singel juist singeldwang had opgelopen, maar wie weet werkt het voor jullie.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 16:21

xyzutu2 schreef:
De voorboog. Omdat Rio zo'n hoge en smalle schoft en steile schouders had gleed het zadel aan de voorkant omlaag en klapte de voorboog als het ware open. Toen ik hem terugkreeg hadden ze er met 2 bijna verborgen schroefjes een metalen boog voor smalle paarden aan de onderkant van de voorboog tegenaan geschroefd en toen bleef het zadel aan de voorkant netjes in model. Als het niet gewerkt had, dan had ik de boog er zelf weer uit kunnen schroeven en was het zadel nog steeds op de oude manier te gebruiken geweest. Ik vond dat erg netjes gedaan.

Dat is een goeie. Ik heb een soortgelijk probleem met mijn Sjaak. Heb je daar een foto van, toevallig?

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 16:33

pmarena schreef:
jokari schreef:
[ Afbeelding ]
Lilianne (Teteltee) kwam vandaag bij bokker Sjintoo dus daar moest ik toch echt van profiteren om de Arizona Fur uit te testen op Falke van Sjintoo.
En genadeloos vliegles gekregen. :D (en ik zei nog wel enthousiast, na de eerste bokrondjes, dat ik zo goed bleef zitten. :D En toen deed ze haar hoofd tussen haar benen. _O- ) Het eigenwijs mormel leek enigszins verbaasd dat ik onmiddellijk terug opgestapt ben en besloot zich na nog een paar halfslachtige protesten toch maar te gaan gedragen.
Zadel zit heel erg zacht maar kantelde bij dit bokkende dikzakje helemaal naar voren, het lanceert je haast, met mijn ghostje zou ik er niet afgevlogen zijn. Daarbij moet wel gezegd worden dat het nog niet heel erg soepel is ingereden. Een v-systeem voor de singel had de achterkant van het zadel misschien meer op z'n plek gehouden.
Mijn houding is ook niet ideaal, vermoedelijk omdat het toch wel vrij breed zit, ondanks de zitversmaller, wat met ghost veel minder is.
Maar dat kussentje onder je kont is heerlijk. :D

Ik vind het nog steeds een heel gaaf zadel en mocht ik een smal, A-model paard met veel front hebben dan zou ik het zeker durven kopen. Voor een ronde koudbloed zonder front vind ik het helaas niet interessant.

Kan me voorstellen dat dit niet lekker zat, zadel ligt enorm ver naar voren en ontzettend achterover gekanteld omdat de voorkant op deze plek zo ontzettend hoog ligt.... zat de juiste maat fork er wel in? :=

Zo lag het zadel dus na het bokken en Jokari die voorover getorpedeerd werd :+ Juiste maat fork zat er in en zadel lag ook keurig voor het boksalvo, zelfs tijdens de eerste bokjes en een hoop gedraai bleef het netjes liggen maar de voorwaarts-neerwaartse beweging van de ruiter in combinatie met -denk ik- het feit dat de singelbevestiging alleen aan de voorkant zit + een lekker rond paard met buikje had dit als resultaat.

BuitenzinnigJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 21:10

Fabster schreef:
xyzutu2 schreef:
De voorboog. Omdat Rio zo'n hoge en smalle schoft en steile schouders had gleed het zadel aan de voorkant omlaag en klapte de voorboog als het ware open. Toen ik hem terugkreeg hadden ze er met 2 bijna verborgen schroefjes een metalen boog voor smalle paarden aan de onderkant van de voorboog tegenaan geschroefd en toen bleef het zadel aan de voorkant netjes in model. Als het niet gewerkt had, dan had ik de boog er zelf weer uit kunnen schroeven en was het zadel nog steeds op de oude manier te gebruiken geweest. Ik vond dat erg netjes gedaan.

Dat is een goeie. Ik heb een soortgelijk probleem met mijn Sjaak. Heb je daar een foto van, toevallig?

Afbeelding

Dit icm een knop.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 21:29

O ja! Ik hou dat eens in gedachten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 21:33

Yep, dat is hem! Thanks voor de foto, ik was de mijne even kwijt.
Bij mij zat er inderdaad ook een gat in de bovenkant van de metalen boog waar je een eventuele knop in kunt schroeven. Ik had geen knop, dus is er ook geen gat in de oorspronkelijke pommel gemaakt, maar het boogje was dezelfde als deze.

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 21:44

Kwetal schreef:
Jets schreef:

Of een slotbout, die draait er niet uit (met zo'n klein blauw randje binnenin de moer)(kan uiteraard geen afbeelding vinden - grrrr)

Oja! Dat had ik ook wel ergens gelezen, stom dat ik daar niet meer aan gedacht heb, dankje!

pmarena schreef:
Jets schreef:
Ik ben super blij met de Barefoot Cherokee, gister de Autumn Desert Trail gereden en het zadel bleef super goed liggen ondanks dat mijn paard nogal overenthousiast was :j Ook blij met de extra steun die ik heb die ik bij de Cheyenne miste. Ben wel benieuwd hoe jullie hem vinden liggen? :)

[ [url=m/kVhV9Z.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/TNlJNG.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/pv17AY.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat een blije drentelkop zeg :D
Ziet er super uit toch! +:)+

Haha ja blij ei! Fijn om te horen dat jullie het er goed uit vinden zien :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 22:16

Super leuk: waarschijnlijk hebben we overmorgen al een test-filzsattel binnen! *\o/*
Helaas wel de versie die [***] waarschijnlijk niet/minder goed past, maar het is sowieso al fijn om de kwaliteit te kunnen beoordelen tot de hoge-schoft-versie uit Duitsland komt. Ander nadeel van de gewone-schoft-versie is dat die groen is en laat dat nou echt mijn kleur niet zijn. :')
Maar goed, hier foto's plaatsen kan altijd. :)

Wat ik me ineens afvraag: willen jullie eigenlijk wel dat ik straks in dit topic over het filzsattel rapporteer? Aangezien het verkocht wordt al barebackpad en niet als boomloos zadel?

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 22:18

Ik ben wel nieuwsgierig :)

En het heeft 'zattel' in het woord, dus ach ;)

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 22:19

Ik heb weer groen licht om te mogen rijden. M'n Barefoot singel ondertussen verkocht. En die singel van shire van epplejeck gekocht. Vrijdag voor het eerst er weer op. Ben zo benieuwd hoe dat gaat met m'n rug en bekken. En zo benieuwd naar de singel. Kan niet wachten.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 22:20

Singel van shire? Wat is er speciaal aan?

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 22:28

Ik ben heel benieuwd naar het filzsattel! En soms komen barebackpads en boomloze zadels wel héél dicht in elkaars buurt, dus ik vind dat het kan :P

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 23:02

Ik kreeg de tip in dit topic om die eens te proberen. Ik kan hem niet meer vinden op de site van epplejeck. Is een neopreen singel met elastiek bij de gespen.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 23:05

Was tip van mij :j Ik vind het een fijne, zacht singel die niet zo extreem dik is en goed ligt/past. En een fijne prijs :))

Helene83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 23:07

Balen Duhelo dat je de juiste singel nog steeds niet kan vinden! -O-

Mijn burioni fleece is binnen! Nu kan ik hem vrijdag pas testen.. ben erg benieuwd hoe het gaat liggen..