[HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kwal

Re: [HK]Voor en nadelen boomloos zadel deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 16:14

Misschien kiept hij toch niet zo erg voorover als jij denk ;)

Meer ogen zien altijd meer dan één paar ogen.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 16:16

Safiera schreef:
Ik zou zo weer een cheyenne drytex kopen, maat 0! Vind het geweldige zadels en kom er ook steeds weer bij terug. Al voldoet de Randolls (toevallig maat 0,5) met dubbeldikke inlages ook :))

Ik zou ook graag meer drytex willen :D Ik vind de leren zadels zo zwaar. Bijvoorbeeld een drytex London, Lexington of Cherokee in maat 1 :))

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 16:21

Reken maar dat hij voorover kiept, je ziet duidelijk dat de pommel lager ligt dan de cantle. En meer ogen zien idd meer dan 1 paar, das wel een feit. Zonder dat ik er een woord over repte begon mijn bijrijdster er over, maar ook de lesgeefster die op dat moment les gaf in de bak gaf duidelijk aan...je zadel ligt voor lager dan achter.

3 paar ogen
3 dezelfde conclusie :-)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 16:29

Ligt hij niet wat te ver naar achter?

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 16:47

Dacht van niet Geryon, maar zal er morgen eens extra op letten. Heb haar "los" aangesingeld en eventjes gelongeerd zodat het zadel zijn plek kon vinden. Daarna verder aangesingeld zoals gebruikelijk, maar het zou kunnen idd. :-)

Crazymel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 18:43

bestaan er ook singel converters die je in ned kunt bestellen?

ik heb namelijk een torsion met western singel op een ronde haf, nu zat ik aan een banaan singel te denken, maar dan heb ik andere singelstoten nodig..

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 19:04

Crazymel schreef:

ik heb namelijk een torsion met western singel op een ronde haf, nu zat ik aan een banaan singel te denken, maar dan heb ik andere singelstoten nodig..

Nicky's Keet heeft ze. En ik denk dat ze op andere plekken ook wel te krijgen zijn.

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 19:05

Crazymel schreef:

Volgens mij verkocht buitenzinnig dat,

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 19:20

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 19:21

Zit je brede singelstoot aan een D-ring?

Dan kun je eventueel ook gewoon een paar oude beugelriemen gebruiken :j

Gewoon de gesp eraf snijden, gaten bijprikken en de riem als een V over de D-ring heen doen zodat je 2 smalle singestoten krijgt. Super simpel en je hebt meteen het voordeel van een soort V-rigging waardoor je bvb. makkelijker op een bol buikje de voorste singelstoot iets strakker kan gespen dan de achterste singelstoot :)

Crazymel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 19:27

Kirsha schreef:

thx voor de link,

pmarena schreef:
Zit je brede singelstoot aan een D-ring?

Dan kun je eventueel ook gewoon een paar oude beugelriemen gebruiken :j

Gewoon de gesp eraf snijden, gaten bijprikken en de riem als een V over de D-ring heen doen zodat je 2 smalle singestoten krijgt. Super simpel en je hebt meteen het voordeel van een soort V-rigging waardoor je bvb. makkelijker op een bol buikje de voorste singelstoot iets strakker kan gespen dan de achterste singelstoot :)

duh,... slim!! kan de brede singel stoten er af halen die V is een goed idee!! ga ik van de week eens knutselen! thx

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 19:51

Ik heb het zadel inmiddels inderdaad meer naar achter liggen. (maar ze heeft nogal een kort ruggetje waardoor ik geneigd ben het ver naar voren te leggen)
Ik ben zelf 1.62 en heb maat 32.

Wat fijn dat het zo goed beviel Icrack! Hopelijk kun je het kiepen oplossen.

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 20:01

Thnx Draakje :-)

Jouw "probleem" nu opgelost?

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 20:10

Is niet echt een probleem hoor gelukkig :) Zolang ik niet meer groei zal er niet zo veel veranderen :P
Leg het zadel namelijk inmiddels een stuk meet naar achter, en dat maakt voor de kniewrongen niet uit.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 21:09

Ik verkoop ze niet meer, maar er is al een mooie oplossing gekomen lees ik wel!

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 23:07

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 23:16

"Helaas" zijn de schoftspieren van Victor gegroeid nu hij 2 weken volledig rust heeft gehad (enkel op zijn straatje mocht staan). Dit betekent toch dat de belasting van de barefoot te groot is op de schoftspieren. Echt balen. Hij kan niet over op een zachte pommel want dan krijg ik de schoft echt niet vrij (met brede pommel heeft hij dubbele inlages in de gewone pad en nog het onderste gedeelte van de physiopad nodig om de schoft net vrij te houden). Voor nu staat hij volledig stil op 2x stappen aan de hand na per dag, donderdag komt de dierenarts. Vorige week maandag was zijn oppervlakkige peesschede met vocht gevuld en gevoelig, maar niet warm. Vandaag was deze al een flink stuk dunner, maar iets warm. Hij staat ondertussen aan huis, want dan kunnen we de revalidatie zelf oppakken (Hij staat nu dus al 3 weken stil) en onze eigen dierenarts er naar laten kijken. Die komt namelijk niet in Herkingen (onderaan Goeree-Overflakkee).

En dus zitten we weer in dubio.

Sussanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 08:18

Hoi daar was ik inmiddels weer even. Ik lees elke keerg lekker mee. Mijn merens valt nog steeds lekker af en is inmiddels geschat rond de 550kg. Nu vroeg ik me af wat jullie van de ligging vonden van het zadel, als jullie de foto tenminste n8g herinneren. Anders plaats ik em nog een keer. Dit was de justadjust maat 1, ik vind de chayenne maat 2 erg lang op haar rug.
Verder vroeg ik me af of er al iemand ervaring heeft met de easytrek.

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 09:04

Mizora. Dat is wel balen. Wat revalideren betreft zitten we in hetzelfde schuitje. Vanaf november heb ik mijn paardje op rust staan. Wandelen. Ook die is in zijn bovenlijn anders geworden. Heb 4 weken met mijn semi boomloos zadel kunnen rijden dus daar zou het vast niet aan liggen die verandering van zijn schoftspieren. Daarvoor een ghost gehad. Ik dacht eigenlijk dat het wegvallen van bespiering bij boomloos bijna niet mogelijk was.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 09:27

Weet je het zeker Mizora...? Een Barefoot kan dat bijna niet doen tenzij de pommel wel heel erg te klein is en er zwaar getraind wordt maar dan nog.... hij draagt geen gewicht en het geheel kan meebewegen met de schouders.

Kun je serieus met het blote oog zien dat de spieren gegroeid zijn....? Is de overall-conditie niet gewoon verbeterd door rust (herstel) en beter voer ofzo? :)

Heb je al eens overwogen om de pommel zwevend te maken? Dan weet je helemaal zeker dat hij onmogelijk kan drukken :)

Sussanne, lekker bezig, dat is niet zo'n extreem gewicht voor een Merens lijkt me..?
Zou je de foto nogmaals willen plaatsen inderdaad? :)

Sussanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 09:33

Afbeelding
Ze is hier niet aangesingelt en heb daar even geen foto van. Dit is trouwens de pilot van de justadjust. Ook de pommel was verplaatsbaar. Ik ben hier een flexpommel in maar wel dan de normale xxl pommel.

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 09:40

Is de pad in maat 1 die je onder de Cheyennne hebt Sussanne?

Sussanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 09:51

Ja dat denk ik. Was een testzadel van de justadjust. Chayenne maat 2 lag haar op de lendenen. Gevolg was bokken, terwijl ik er nog niet op zat. Ze heeft voor ik haar kreeg met een te klein zadel gereden. De fysio is geweest en haar rug is goed. Ze heeft nog wel stijve knieën, maar dat komt goed door bewegen en afvallen. Afvallen gaat goed, nu maar het rijden oppakken. Heb wel een rop phisio opgehaald, zodat we eerst wat kunnen zonder zadel. Ben nu dus zoekende naar een leuk zadel. Heb niet zo'n groot budget, omdat ik al veel nieuwe dingen aan moest schaffen met een nieuw paard.

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 09:58

Ah..zo ja. Ik vroeg me namelijk af hoever een Cheyenne pad maat 1 uitsteekt onder een zadel in maat 1 :)

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 10:29

pmarena bij mijn paardje is dat in ieder geval door rust en ander voer. Dat zijn bovenlijn en bij de schoft anders is geworden. Dat vind ik dan juist weer het fijne van boomloos of semi boomloos past eenvoudiger aan.