Toch maar een andere singel??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marije_jiplover

Re: Toch maar een andere singel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 16:35

Het moet niet te makkelijk uitrekbaar zijn, want dan trek je de singel al gauw te strak aan.

Maar het is ook wel paard afhankelijk.
Die van mij blokkeert echt in zijn lijf als ik hem rijd met een singel zonder elastiek.

Ik heb zowel een F.R.A. supersingel van volledig elastiek waar hij nu weer zijn op loopt, hij is zijn buik deze winter aardig kwijt geraakt, dus deze singel zit weer mooier dan de Mattes crescent met elastiek. Heb ook nog een Mattes asymmetrische, die moet ik binnenkort ook maar weer eens opzoeken.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 17:15

Ik hoorde altijd dat het elastiek heel stevig moet zijn maar als je er overna denkt is het elastiek juist prettig zodat de borstkas wat in en uit kan zetten en dat gaat niet gepaard met veel spierkracht lijkt me. Mijn paard vind een singel met soepel elastiek ook echt veel fijner. Uiteraard niet zo strak trekken tot het vast zit maar die speling behouden anders werkt het niet.

Het zal wel per paard verschillen natuurlijk maar zelf vind ik wat soepeler elastiek op zich wel fijn werken. Niet heel slap spul maar wel iets waar je met je handen nog beweging in krijgt zegmaar.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 17:20

Ik vind eerlijk gezegd dat elatiek hebben om te kunnen ademen een beetje onzin is. Je moet de singel vastmaken... niet strak trekken. Als je netjes en dus niet strak aansingelt kan een paard zonder elastiek gewoon ademen. Maar heel veel mensen trekken een singel best wel strak aan maar je zadel moet blijven liggen zonder een strakke singel.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 17:34

SansaS schreef:
Ik vind eerlijk gezegd dat elatiek hebben om te kunnen ademen een beetje onzin is. Je moet de singel vastmaken... niet strak trekken. Als je netjes en dus niet strak aansingelt kan een paard zonder elastiek gewoon ademen. Maar heel veel mensen trekken een singel best wel strak aan maar je zadel moet blijven liggen zonder een strakke singel.

Vertel dat de oude verzorgster hier nog maar eens _O-
Zo vaak nadat ze had opgezadeld de singel weer losser gedaan.
En ze snapte er echt niks van.
Ze had geleerd op de manege zo strak mogelijk....
Nope gaan we hier niet doen madam.
Na 3 jaar trok ze de singel nog altijd zo strak mogelijk als ik niet oplette...
Dus die mocht vertrekken

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 18:17

Tja, vertel dat mijn paard maar eens.

En als je nooit een rondgeribde hebt gehad is het een mooie verhaal, dat je zadel blijft liggen zonder singel. Maar eenmaal bekend met rondgeribde paarden is dat echt een enorme uitdaging hoor.

Ik singel niet super strak aan, kan met gemak een hand tussen, een kleine vuist ook nog wel. Maar pony blokkeert echt als er geen elastiek in de singel zit, dat heb ik niet verzonnen, dat heb ik proefondervindelijk vastgesteld.
Laat gewoon veel minder los.
Tests gedaan met verschillende singels en dezelfde ruiter en hetzelfde zadel.

Met elastiek, om het even welke (wel altijd aan beide zijden aan de gespen elastiek, niet eenzijdig) en hij liet veel makkelijker los en liep veel ontspannender.
En ook bij herhaling om het zeker te weten getest.

Of het dan om de ademhaling gaat of om wat anders, dat heb ik hem niet kunnen vragen. Maar ik heb maar aangenomen dat hij zelf wel weet waar hij het meest comfortabel bij is en daar naar geluisterd.
Alle singels zonder elastiek zijn dus de kast uit.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 18:37

Mijn huidige warmbloed is enorm rondgeribt (boommaat extra extra wijd en amper schoft) en ik heb 10 jaar haflingers gehad. Ik durf dus opzich wel te stellen dat ik ervaring heb met rondgeribte paarden :D

Maar ook dat als je zadel écht helemaal goed past dat je dan niet strak hoef te singelen.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 20:10

Je hebt de juiste combinatie nodig.
Mijn hele ronde Hongaarse koudbloed daar lag m'n zadel super met de barefoot stretch & Breath singel .
Mijn huidige paard vondt m'n stubben singel erg fijn. Maar door het hele elastische kon ik moelijk bepalen wanneer t vastgenoeg lag .
Nu heb ik een cresent mattes en edix singel voor haar
Beide met elastische .
Een gewone singel blieft ze helemaal niet

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 20:14

Dat klopt. Ik doel vooral op het met elastiek kunnen ze ademen :) dat kan met een leren singel zonder elastiek net zo goed omdat je niet strak moet singelen.

mcjv

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 23:05

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hoe vinden de kenners deze singel zitten? Het is een euroriding serres singel. Hij kan nog een gaatje op, maar ik heb alleen even erop gezeten voor de sier om te kijken wat die singel doet. Het lijkt voor mijn gevoel of hij m’n zadel iets naar voren trekt, maar woensdagavond mag ik er even mee rijden dus dan kan ik er over oordelen wat die doet.

Hij zit overigens niet enorm strak, maar ze heeft zo’n enorm pak haar omdat ze niet geschoren is vanwege een peesblessure.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 23:11

Zet em eerst eens vierkant :D als je zadel naar voor kruipt kan ook de boom te smal zijn

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 23:20

Ik vind hem zo op het eerste oog net wat kort en heel dicht in de oksel. Maar ook je zadel aan de voorkant lijkt zo onder die hoes heel hoog dus vraag me af of het geheel wel kloppend is.

mcjv

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 23:21

Ja ik zie nu inderdaad dat de foto’s niet zo handig zijn :+

Hij blijft wel goed op z’n plek, maar omdat de achterste singelstoot schuin naar voren zit had ik zo’n vermoeden.

Zal woensdag even nieuwe foto’s posten :)

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 08:40

En de achterste gesp zit wat lager, zijn je singelstoten wel recht qua gaatjes?

mcjv

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 18:26

different1 schreef:
En de achterste gesp zit wat lager, zijn je singelstoten wel recht qua gaatjes?

Durf het nu even niet 100% zeker te zeggen, maar ik ga hier allemaal even aan denken als ik woensdag weer ga zadelen. Kom er op terug! :)

Monody

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-25 10:59

Had iemand deze singel nog geprobeerd? Hij is nu met korting te krijgen..
Afbeelding

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 10:52

Monody schreef:
[ Afbeelding ]

Toevallig heb ik die net vorige week gekocht bij Agradi! :D

Nu 1x mee gereden. Op het eerste oog/gevoel mooie singel. Het elastiek is vrij stug.
Wat betreft de maat is hij (niet uitgerekt) precies even lang als m'n neopreen singel (van gesp tot gesp).
Voor mijn KWPNer met buik lijkt hij heel mooi te liggen. Ik heb er nog geen foto's van gemaakt :+

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 13:55

Monody schreef:
[ Afbeelding ]

Ik heb gelijk maar een paar foto’s gemaakt:

Afbeelding

Afbeelding

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 20:04

Ziet er mooi uit!

Wat ik me wel afvraag bij zulke singels: zou er niet een stuk vel tussen het middenstuk en de zijstukken klem kunnen komen te zitten..? Ik leg het onhandig uit wat ik bedoel denk ik. Maar lijkt alsof het daar zou kunnen gaan knijpen

Monody

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 21:25

Ziet er goed uit, dankjewel voor de foto’s!

Het elastiek rekt mee als je aansingelt dus nee dat heb ik nooit ervaren, ook niet bij mijn western crescent singel van Edix. Maar ik vind die van Edix wat duur om nu weer 150 euro voor een dressuursingel te betalen :+

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 22:11

Ik had mazzel met marktplaats. Heb 60 euro gegeven voor de mijne.

Mijn paard loopt er als een zonnetje op.
Heb daardoor nu mijn 70 cm mattes Crescent te koop gezet.

Monody

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 22:31

Een bruine is helaas bijna niet te vinden op MP in maat 60 cm maar mocht iemand hem hebben liggen… :+

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 20:22

MissyNr1 schreef:
Ziet er mooi uit!

Wat ik me wel afvraag bij zulke singels: zou er niet een stuk vel tussen het middenstuk en de zijstukken klem kunnen komen te zitten..? Ik leg het onhandig uit wat ik bedoel denk ik. Maar lijkt alsof het daar zou kunnen gaan knijpen

Je bedoelt tussen het leer van het middenstuk en zijstuk?
Nee dat lijkt me niet waarschijnlijk. Er zit meer ruimte tussen dan op de foto’s lijkt. En het elastiek ligt niet op de huid, maar ietsje hoger.

tinkaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 18:30

Ik heb sinds kort een nieuw paard gekocht. Ik gebruik nu het materiaal van mijn vorige paard.
Zadelpasser is geweest en heeft me aangeraden om een langere singel te zorgen.
Na het lezen van dit topic ben ik er nog niet over uit welk type singel ik nodig zou hebben. Helaas heb ik niet aan de zadelpasser gevraagd wat zij zou aanraden.
Paard is een kwpn ruin van 1m86.
De singel die ik er nu aan had is een gewone neopreen singel van 70 cm
Als er iemand een goed advies voor ons heeft, hoor ik het graag
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 19:10

Als die singel je goed bevalt, zou ik dezelfde in een grotere maat kopen.

DWensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 02:10

Ik lees al een hele tijd mee in het topic en heb al vaker positieve dingen gehoord over de 'ouderwetse' koord singels. Bij wat voor paarden gebruiken jullie deze en wat zijn volgens jullie de voordelen hiervan? Ik overweeg er namelijk 1 te bestellen.